Aamuvalmisteluihin menee liikaa aikaa, auttakaa!
Jos mun pitäisi olla töissä klo 9, mun pitäisi varmaan herätä klo 6, että olisin edes likipitäen ajoissa.
Matkaan hyvä varata 30-45 minuuttia, koska parkkipaikkoja ei yleensä saa mistään.
Meikkaamiseen mulla menee vähintään 30 min. Yleensä enemmän, koska aina joku tuote on jossain kassissa tai pussissa ja sitä sitten haeskelen.
Hiukset, äkkiä hujahtaa 15 minuuttia harjatessa, jonkun klipsun tai muun etsimisessä.
Vaatteiden pukemiseen menee helposti 20 minuuttia. Aina on joku rätti kadoksissa, vaikka just eilen se olisikin ollut päällä. Ja sitten, kun on valmiina lähtöön, niin paidassa onkin tahra. Hansikkaita ei ole missään. Tms.
Aamiaiseen mulla ei usein ole aikaa. Tarvitsisin 45 minuuttia oikeasti sellaiseen aamun käynnistämiseen. Teen keittoon, leipien tai puuron tekemiseen, lehden lukuun.
Ja sitten mun on vielä tosi vaikea päästä ajoissa nukkumaan (aina olisi niin paljon tekemistä, tvtä en katso, mutta kotihommia, siivoamista, työhommia, harrastusjuttuja, lukemista). Ja tosi vaikea sitten päästä ajoissa sängystä ylös. Nytkin olen ihan väsynyt, nousin klo 6:25, menin nukkumaan joskus klo 1 jälkeen... :(
Mä en jaksa, kun aamuisin on aina kamala stressi. Haluaisin rauhassa saada tehdä asiat. Nyt tuntuu, että vaan kohellan nurkasta toiseen, kiukuttelen itselleni ja koko päivä alkaa väärällä jalalla.
Auttakaa! Miten järkeä aamuihin! Ja mun ei edes tarvi huolehtia liikkeelle kuin itseni...
Kommentit (95)
1. katso illalla ne vaatteet valmiiksi.. myös ulkovaatteet. Ei ne yön aikana kävele itsekseen pois siitä tuolin selkänojalta mihin ripustat ne.
2. Opettele tekemään kevyt arkimeikki kosteusvoide, meikkipuuteri ja vähän silmiin tummennusta.. miten tuohon voi saada aikaa kulumaan puoli tuntia ??
3. Hommaa sellainen hiusmalli että ei tartte laittaa niin paljon, harjaus ja vähän muotovaahtoa ja menoksi.
4. Älä syö aamupalaa.. en mäkään syö. Tuoremehua naamariin ja vaikka omena matkaevääksi.
Ja lopeta se hosuminen.. sillä sä et saa mitään aikaseksi vaan tuhraat aikaa ihan turhaan. Päätät että että teet asiat joka aamu samassa järjestyksessä. Pukeminen, meikkaus, hiukset ja ulos !!
3
Luulin tulevani lukemaan lapsiperheen aamuongelmista, vaan väärässä olin.
Siivoa useammin? Niin pysyy kamat järjestyksessä? Klipsuille ja meikeille omat laukut ja paikat kylppärissä. Käsilaukkumeikit erkiseen.. Vaatteet edellisenä iltana viikattuna tuolille, niin löytyy kaikki..
En mäkään syö aamupalaa.. Kahvit huitaisen, 10 min menee keittämiseen ja kuppiin kaatamiseen ja juomiseen, hoituu samalla kun meikkailen. Lehden kanssa ehtii syömään vaan viikonloppuna. Tykkään nukkua mieluummin pitempään.
Järjestelmällisyydellä asiat hoituvat helpommin! Tosiaan vaatteet voi hyvin katsoa jo illalla valmiiksi, ja asetella johonkin sopivaan paikkaan. Myös muut päivän aikana tarvittavat tavarat voi pakata valmiiksi laukkuun. Jos meikkejä ja hiustarvikkeita säilyttäisi aina samassa paikassa, ei aikaa kuluisi ainakaan niiden etsiskelyyn. Ja toki voi myös miettiä, miten tuosta kaunistautumisesta suoriutuisi nopeammin.
Aamupalaakin voi miettiä ja tehdä tarvittaessa jo valmiiksi. Puuro valmistuu mikrossa nopeasti/liedelläkin aika vikkelään vähällä vaivalla. Tai sitten voi syödä vaikka mysliä, ei ole iso vaiva kaataa niitä kulhoon ja maitoa päälle. Tai jugurttia. Tai tehdä jo illalla voileipiä/vihanneksia/mitä ikinä valmiiksi.
Pienellä ennakkosuunnittelulla asiat helpottuisivat kummasti :)
Miten oikeasti joku saa arkimeikkiin menemään aikaa puoli tuntia? Ja hiusten harjaukseen vartti? 45 minuttia siis laittautumiseen...
Kakkosella oli jo hyviä vinkkejä, eli jos tiedät joutuvasi etsimään aina jotain aamulla, etsi se valmiiksi jo illalla.
Aamupalaan minäkin saan menemään aikaa kun luen sanomalehden aamulla, mutta ei minullakaan 45 minuuttia siihen mene. Kahvi tippumaan, lehdenhakuun, tekaisen leivät, kaadan kahvit ja sanomalehden kanssa pöytään. Sinun tapauksessasi teen voinee laittaa hautumaan muiden aamutoimien välissä.
Itse herään kuudelta ja tänäkin aamuna pääsin lähtemään klo 7.20. Söin, luin lehden, meikkasin, laitoin hiukset, valitsin ja puin vaatteet, juttelin hetken koululaisen kanssa (heräsi ennen kuin lähdin).
1. Kun heräät, katsot kelloa ja huomaat että sinulla on 45 minuuttia aikaa ennen töihinlähtöä. Mene keittiöön ja laita teevedenkeitin päälle.
2. Käy pissalla ja harjaa hiukset. Aseta harja ja hiusklipsu/ponnari/pinni aina samalle paikalle peilipöydälle. Löydät ne siitä aina, joka aamu, älä lähde kävelemään harja kädessä pitkin asuntoa.
3. Käy kaatamassa teevesi kuppiin ja laita teepussi kuppiin. Jos sulla on teepussitkin hukassa aina aamuisin, laita teepussi kuppiin jo valmiiksi illalla. Jätät tee hautumaan.
4. Mene takaisin kylpyhuoneeseen ja meikkaa. Kaikki meikkitarpeesi olet jo edellisenä aamuna jättänyt peilipöydälle. Siitä löydät meikkivoiteen, puuterin, ripsarin, huulikiillon ja poskipunan. Et laita mitään niistä laukkuun, keittiön pöydälle, jääkaappiin.
5. Mene keittiöön, voitele leipä ja aseta valmiiksi höylätty juustoviipale leivälle. Syö ja hörpi kuumaa teetä. Lehtiä ei tarvitse aamulla lukea.
6. Katso kelloa, sinulla on vielä ruhtinaalliset 15 minuuttia aikaa pukea ja viimeistellä meikki/hiukset. Pystyt siihen koska olet asettanut vaatteet jo edellisenä iltana sohvalle. Jos joku huivi onkin hiipinyt yön aikana piiloon, et sitä välttämättä tarvitse.
7. Jos tarvitset päivän aikana huulikiiltoa niin osta laukkuu toinen huulikiilto, tärkeää on siis se että tavarat joita aamulla tarvitset ovat aina samalla paikalla jotta niitä ei tarvitse aina etsiä.
Ja ihan näin sitten lopuksi, sun koti/elämänhallinta kuulostaa aika kaaokselta :( Ja tuohon parkkipaikan löytymiseen sun tarvii itse keksiä joku järkevä ratkaisu? En osaa auttaa kun en tied tilannetta.
"sun koti/elämänhallinta kuulostaa aika kaaokselta"
Näin se on, valitettavasti. :( Mun pitäisi varmaan hankkia jokin elämäntaitovalmentaja.
Mun ongelma on järjetön sähellys. Päivässä kuluu kevyesti tunti erilaisten asioiden etsimiseen. Esimerkki: Tulen töiden jälkeen kotiin, olisi 45 min aikaa ennen harrastukseen lähtöä. Järjetön vessahätä. Paiskaan kotiavaimen eteisen pöydälle, kassit lattialle, takki niiden päälle, veskiin.
Sitten jotain syötävää naamariin (koska en yleensä työpäivän aikana ole ehtinyt syödä jotain omenaa kummempaa), harrastuskamat esiin, eiku baanalle.... Mutta.... Missä on kotiavain?
Muistan laittaneeni sen eteisen pöydälle. Ei ole. Tutkin takin taskut, kassit (mulla voi käsilaukun lisäksi olla kaksikin muuta pussia kaikenmaailman työ- ym. kamoille), vessan. Ei missään. Aloitan tutkimisen uudelleen.
Lopulta avain löytyy jostain ihan järjettömästä paikasta (maton alta, miehen kengästä tai treenilaukusta, joka vaan ollut siinä eteisen pöydän vieressä ja avain pudonnutkin sinne). Mulla tuhraantunut puoli tuntia haeskeluun ja olen auttamattomasti myöhässä.
Aina tällaisen jälkeen teen pyhän lupauksen, että nyt aina avain laukun sivutaskuun, tms.Mutta sitten taas seuraavassa tohinassa se unohtuu ja olen vaan paiskannut sen kotiin tullessa vaikka vessan kaappiin. Tai unohtanut ulko-oveen ovea avatessa. :D
Tämä on ihan julmetun stressaavaa. :(
Minä herään seiskalta ja ehdin lukea hesarin, tehdä koululaisille aamupalan, syödä, kirjoitella lippulappuja kouluun, tyhjentää vaikka astiksen ja olen kasin jälkeen töissä. Lyhyet hiukset, vain puuteria ja vaatteita järkevä määrä. Ja kaikilla tavaroilla oma paikka.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 09:53"]
Näin se on, valitettavasti. :( Mun pitäisi varmaan hankkia jokin elämäntaitovalmentaja.
Mun ongelma on järjetön sähellys. Päivässä kuluu kevyesti tunti erilaisten asioiden etsimiseen. Esimerkki: Tulen töiden jälkeen kotiin, olisi 45 min aikaa ennen harrastukseen lähtöä. Järjetön vessahätä. Paiskaan kotiavaimen eteisen pöydälle, kassit lattialle, takki niiden päälle, veskiin.
Sitten jotain syötävää naamariin (koska en yleensä työpäivän aikana ole ehtinyt syödä jotain omenaa kummempaa), harrastuskamat esiin, eiku baanalle.... Mutta.... Missä on kotiavain?
Muistan laittaneeni sen eteisen pöydälle. Ei ole. Tutkin takin taskut, kassit (mulla voi käsilaukun lisäksi olla kaksikin muuta pussia kaikenmaailman työ- ym. kamoille), vessan. Ei missään. Aloitan tutkimisen uudelleen.
Lopulta avain löytyy jostain ihan järjettömästä paikasta (maton alta, miehen kengästä tai treenilaukusta, joka vaan ollut siinä eteisen pöydän vieressä ja avain pudonnutkin sinne). Mulla tuhraantunut puoli tuntia haeskeluun ja olen auttamattomasti myöhässä.
Aina tällaisen jälkeen teen pyhän lupauksen, että nyt aina avain laukun sivutaskuun, tms.Mutta sitten taas seuraavassa tohinassa se unohtuu ja olen vaan paiskannut sen kotiin tullessa vaikka vessan kaappiin. Tai unohtanut ulko-oveen ovea avatessa. :D
[/quote]
Eli ongelma ei ole pelkät aamut vaan elämä ylipäänsä. Sinulla on koko ajan liian kiire. Niin kiire, ettet ehdi ajatella tekemisiäsi.
Mulla menee aina 1h 15 min aamulla. Ja suurinpiirtein näin:
15 min heräilyyn ja aamiaisen tekoon
15 min meikki+hiukset
15 min eväiden tekoon
15 min syömiseen + netin selailuun
15 min lähteminen eli pakkaan kimpsut kasaan
Nuo ylimääräiset 15 min herätessä ja lähtemisessä pitää stressin mukavasti poissa.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 09:50"]
Miksi pitää meikata?
[/quote]
Mä olen sellaisessa hommassa, että sinne ei voi mennä meikkaamatta. Koko päivän esillä, asiakkaiden kanssa tekemisissä, edustamassa. Se, ettei ole meikkiä, on vähän kuin ei olisi housuja jalassa. Tai hametta.
Mä en osaa tehdä tuollaista kevyttä meikkiä :( Olen niin ruma, että meikkaamisessa kamala homma.
1) Pohjustusvoide: ihohuokoseni on kuin kuun kraaterit, tämä on pakko laittaa - auttaa myös rasvoittuvalla naamalla meikkiä pysymään vähän paremmin - ja vihreä sävy tasoittaa ihon punakkuutta.
Voi, kun löytyisi joku tuote, jossa olisi yhdistetty pohjustusvoide ja kosteusvoide...
2) Meikkivoide. Saan taputella huolella ja pienen määrän kerrallaan, koska iho niin kamala.
3) Luomien pohjustus. Pakko, koska mun luomet hikoilee niin, että ilman tuota tuotetta luomiväri ei pysy tuntiakaan.
4) Valokynää tms silmien alle. Koska mustat silmänaluset, näytän ihan järkyltä ilman tätä.
5) Kevyt tuiskaus puuteria.
6) Kasvopaperilla taputtelu, siihen enin puuteri ja meikkivoide esim. hiusrajasta.
7) Luomiväri: ensin siveltimellä vaaleampi väri koko luomelle, sitten pikku töpöttimillä kahta eri sävyä silmäkulmaan. Koko ajan tarkkana, ettei väriä ole poskilla. Meikkaamista hankaloittaa se, että mulla -8 vahvuiset lasit, tosi hankalaa meikata, kun linssit oltava pois silmiltä.
8) Poskille karisseen luomivärin sively pois sudilla.
9) Ripsiväri. Mulla on tuuheat ripset ja tämän laittelu on taitolaji, muuten ne ripset on yksi iso paakku.
10) Aurinkopuuteria sipaisut poskiluiden alle.
11) Poskipunaa sipaisut poskiluun päälle.
12) Ylimääräisten punien taputtelu kasvopaperiin.
13) Huulirasva.
14) Huulten rajaus.
15) Huulipunan levitys siveltimellä.
16) Enin huulipuna kasvopaperiin.
Käytännössä vaiheet 13-16 jää usein välistä, koska en vaan ehdi enää. Askartelen ne sitten liikennevaloissa, bussissa, junassa tai työpaikan vessassa, jos ehdin.
Miten mä saisin tehtyä nätin meikin ripeämmin? En ole järin hyvä meikkaaja, tuohon tuhraantuu aikaa, aloin meikata enemmän vasta 30 täytettyäni.
No ihan eka neuvo: älä hanki lapsia. Mulla on kolme lasta, joille kaikille tein aamiaisen ja söin itsekin, jotka vein kaikki eri kouluihin aamulla, yhden 8:ksi ja kaksi 9:ksi, ajan 25 min töihin. Heräsin 7.25. Ja illalla kotiuduin lasten harrastuskuskauskierrokselta klo 19.15, sen jälkeen hoitelin lapsille iltapalat, pesin koneellisen pyykkiä ja astioita. Laitettiin kaikki valmiiksi aamua varten JA katsoin 2h vielä telkkuakin. Eli pikkusen epäilyttää tuo sun ajankäyttösi ja järjestelmällisyytesi. Miten voi mennä puoli tuntia arkimeikkaamiseen, vaikka joka ikinen puteli ja suti olisi haettava eri paikasta?! Ja 45 min hiuksiin?
Ei tuohon ole kuin yksi neuvo, ryhdy järjestelmällisemmäksi: laita tavarasi paikoilleen kun olet niitä käyttänyt, niin ei tarvii etsiskellä ja ihan suoraan sanottuna 1h15min itsensä laittamiseen joka aamu on kylla musta niin tuhluun heitettyä aikaa kun joku vaan on.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 09:56"]
Minä herään seiskalta ja ehdin lukea hesarin, tehdä koululaisille aamupalan, syödä, kirjoitella lippulappuja kouluun, tyhjentää vaikka astiksen ja olen kasin jälkeen töissä. Lyhyet hiukset, vain puuteria ja vaatteita järkevä määrä. Ja kaikilla tavaroilla oma paikka.
[/quote]
Rispektii... Mä en kykenis tohon ikinä.
ap
Niin, mulla on pitkä tukka, lähes puoliselkään. Sen selvittelyyn menee aikaa. En voi jättää sitä vaan auki, koska töihin asti ehdittyäni se olisi takkupesä. Se on pakko jotenkin kiinnittää. Käytännössä väännän jonkun nutturan, koska poninhäntä ei mulla pysy, hiukset niin liukkaat.
ja ei, mä en halua lyhyitä hiuksia vain, jotta niihin menisi vähemmän aikaa...
Mutta pitkät hiukset on kyllä aikamoinen aikasieppo. Ne voi aamuisin/iltaisin olla niin takussa, että menee 10 minsaa kevyesti auki harjaamiseen. Pesut ja hoitoaineet ja kuivattelut ja pesun jälkeiset hiuksiin jätettävät hoitoaineet ja föönaus ja...
Sä menet töihin, et juhlimaan. Harja tukan läpi pari kertaa, ponnari niskaan. Meikiksi riittää värillinen kasvovoide, ripsiväri ja huulikiilto. Ja sen huulikiillon ehdit lisätä töissä.
Jos eilisissä vaatteissa ei ole sen suurempaa vikaa, niin samat kamat päälle.
Syö aamupala autossa. Karjalanpiirakka ja smoothie pullosta.
Viimeisimpänä konstina: hanki mies ja pari lasta, opit viskaamaan penskat pihalle vartissa ja itsesi siinä samalla.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 09:56"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 09:53"]
[/quote]
Eli ongelma ei ole pelkät aamut vaan elämä ylipäänsä. Sinulla on koko ajan liian kiire. Niin kiire, ettet ehdi ajatella tekemisiäsi.
[/quote]
TOTTA! Mulla on koko ajan niin kiire, etten ehdi ajatella, että nyt laitan nämä avaimet tähän. Mä vaan kohellan.
Tarvitsisin kuitenkin jonkin verran aikaa ns. tyhjäkäynnille. Siihen, että aivot lepää. Tulen hulluksi, kun päiviin ei mahdu sellaista. Sitten otan sen tyhjäkäyntiajan jostain (maiseman tuijottelu ikkunasta, piirustaminen paprin kulmaan, lehden selailu, mitä nyt vaan) ja sitten, pim, onkin jo kiire seuraavaan paikkaan.
Ehkä ongelma on mun elämä. Tai siis mä itse. Se vaan kulminoituu aamuihin.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 10:09"]
Sä menet töihin, et juhlimaan. Harja tukan läpi pari kertaa, ponnari niskaan. Meikiksi riittää värillinen kasvovoide, ripsiväri ja huulikiilto. Ja sen huulikiillon ehdit lisätä töissä.
Jos eilisissä vaatteissa ei ole sen suurempaa vikaa, niin samat kamat päälle.
Syö aamupala autossa. Karjalanpiirakka ja smoothie pullosta.
Viimeisimpänä konstina: hanki mies ja pari lasta, opit viskaamaan penskat pihalle vartissa ja itsesi siinä samalla.
[/quote]
Mulla on mies. S eon ihan yhtä huono ajankäytössä kuin minä. :( Lapsia me ollaan mietitty, nimenomaan mietitty, koska olishan se kiva, mutta onko meistä vanhemmiksi... :)
Mä en vaan osaa tehdä sellasta meikkiä, että meikkivoide ja ripsari ja menoksi. en vaan osaa.
Ja se ei riitä. Vaikka jättäisin pois luomivärin ja poskipunan ja huulipunan, niin pohjustusvoide, valokyvä ja luomenpohjustus tehtävä kuitenkin.
Kun on vahvat miinuslasit, silmät ei näy lasien takaa pelkällä ripsarilla. Rajauksia en sentään tee, koska en oikein osaa, niihin vasta aikaa meniskin.
Meikkivoide kasvoilla ilman poskipunaa... Näytän olmilta...
Itse tarvitsen aamuisin noin tunnin aikaa + matka töihin (autolla 15-20min, julkisilla 1h). Nousen ylös ja menen vessaan, hoidan aamupesut yms., meikkaan (n.10min) ja harjaan/laitan hiukset (max 5min), puen vaatteet, ulkoilutan koirat (n.15min) ja, jos on ekstra-aikaa, syön aamupalan juuri ennen lähtöä. Muuten otan aamupalan töihin mukaan ja syön pikaisesti työnohessa. Jos en työpaikalla aamupalaa voisi syödä, heräisi max.15min aiemmin, jolloin ehtisin senkin hoitaa varmasti. En ymmärrä miten aamulla saa noin paljon aikaa kulumaan. Mulla sentään on hoidettavana pari koiraa omien juttujen lisäksi...
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 10:03"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 09:50"]
Miksi pitää meikata?
[/quote]
Mä olen sellaisessa hommassa, että sinne ei voi mennä meikkaamatta. Koko päivän esillä, asiakkaiden kanssa tekemisissä, edustamassa. Se, ettei ole meikkiä, on vähän kuin ei olisi housuja jalassa. Tai hametta.
Mä en osaa tehdä tuollaista kevyttä meikkiä :( Olen niin ruma, että meikkaamisessa kamala homma.
1) Pohjustusvoide: ihohuokoseni on kuin kuun kraaterit, tämä on pakko laittaa - auttaa myös rasvoittuvalla naamalla meikkiä pysymään vähän paremmin - ja vihreä sävy tasoittaa ihon punakkuutta.
Voi, kun löytyisi joku tuote, jossa olisi yhdistetty pohjustusvoide ja kosteusvoide...
2) Meikkivoide. Saan taputella huolella ja pienen määrän kerrallaan, koska iho niin kamala.
3) Luomien pohjustus. Pakko, koska mun luomet hikoilee niin, että ilman tuota tuotetta luomiväri ei pysy tuntiakaan.
4) Valokynää tms silmien alle. Koska mustat silmänaluset, näytän ihan järkyltä ilman tätä.
5) Kevyt tuiskaus puuteria.
6) Kasvopaperilla taputtelu, siihen enin puuteri ja meikkivoide esim. hiusrajasta.
7) Luomiväri: ensin siveltimellä vaaleampi väri koko luomelle, sitten pikku töpöttimillä kahta eri sävyä silmäkulmaan. Koko ajan tarkkana, ettei väriä ole poskilla. Meikkaamista hankaloittaa se, että mulla -8 vahvuiset lasit, tosi hankalaa meikata, kun linssit oltava pois silmiltä.
8) Poskille karisseen luomivärin sively pois sudilla.
9) Ripsiväri. Mulla on tuuheat ripset ja tämän laittelu on taitolaji, muuten ne ripset on yksi iso paakku.
10) Aurinkopuuteria sipaisut poskiluiden alle.
11) Poskipunaa sipaisut poskiluun päälle.
12) Ylimääräisten punien taputtelu kasvopaperiin.
13) Huulirasva.
14) Huulten rajaus.
15) Huulipunan levitys siveltimellä.
16) Enin huulipuna kasvopaperiin.
Käytännössä vaiheet 13-16 jää usein välistä, koska en vaan ehdi enää. Askartelen ne sitten liikennevaloissa, bussissa, junassa tai työpaikan vessassa, jos ehdin.
Miten mä saisin tehtyä nätin meikin ripeämmin? En ole järin hyvä meikkaaja, tuohon tuhraantuu aikaa, aloin meikata enemmän vasta 30 täytettyäni.
[/quote]
Syy, miksi sun iho on tuossa kunnossa on tuo pakkelin määrä. Iho ei saa ilmaa koko helkkarin päivänä ollenkaan. Ja jos iho on epätasainen se vaan korostuu tuolla määrällä meikkiä. KEVYT päivävoideja/tai puuteri, ripsari ja kajalia, ja huulikiilto.. koitapa pari viikkoa ja katso auttaisiko ihoonkin.
Luin ap:n vietejä, mutta hypin yli osan ketjusta. Kuule, osa ongelmaa on siinä, että teet vaativaa asiantuntijatyötä. Mulla kesti VUOSIA tajuta, että kun työ ei ole rutiininomaista, vaan vaatii niitä flow-tiloja, niin ainoa keino tehdä työt on haahuilla muuten. Aivot vaatii sitä, ihan niin kuin keho vaatii liikuntaa. Ilman muuta sun pitää luopua noista yhdityshommista. Ja kokemuksesta, kun on niitä lapsia, tiedän, että ei tosiystävät jätä siihen, että kun ei pääse, niin ei pääse.
Minun on helppo käydä nukkumaan, mutta jos en ole haahuillut ja sekoillut, saatan valvoa puoli yötä, kun aivot käy ylikierroksilla. Ja avaimien ja muiden kanssa on vaativaa mullakin, koska ajatukset on usein jo töissä.
Aamuisin meillä usein mies hoitaa lasten aamutouhut. Jos herään kuudelta, olen aikaisintaa kahdeksalta valmis. Kaksi tuntia menee siihen, että siirrän mielen päivän asioihin. Käyn joka aamu suihkussa ja siinä menee kauan. Oikeasti kelaan työasioita jo suihkun ajan. Luen lehdet ja juon kahvia. yritän järkätä asiat illalla valmiiksi, mutta jos teen liikaa, niin en nuku. Parempi siis vain antaa "viettien" viedä, juoda viiniä, lukea vauva-palstaa. Mielen pitää antaa relata. Eli aamuisin mulla on myös kengät ja avaimet hukassa.
Usein vielä kaupungilla pysähdyn kahvilaan ja käyn siellä vielä läpi päivän juttuja. Ja kesken päivän tarvitsen pari taukoa. Jos en näin tee, niin työn tuottavuuteni kärsii.
Eli ap, hyväksy, että osa tuosta johtuu luultavasti tavastasi tehdä työtä. Tavarota vähentämällä voi lisätä järjestystä kotona. Ja aloittele opettelemaan sanomaan ei. Sorry, en pääse keikalle, anteeksi, henkilökohtaisista syistä joudun jättämään yhfistyksen hallituksen, hyvä ystävä, en pääse lapsesi synttäreille, mutta vien hänet joskus jäätelölle. Mitään ei tapahdu, kun vain ystävällisesti sanot, että sorry, mutta nyt ei käy. Kaikesta ei tarvitse kieltäytyä, mutta siitä, mikä saa elämän tuntumaan pelkältä suoritukselta. Ettei mennä kohti burn outia.
Mä en pysty ajamaan, koska olen niin ajatuksissani koko ajan. Luen työmatkat työasioita. Tai kelaan niitä mielessä.