Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aamuvalmisteluihin menee liikaa aikaa, auttakaa!

Vierailija
03.10.2013 |

Jos mun pitäisi olla töissä klo 9, mun pitäisi varmaan herätä klo 6, että olisin edes likipitäen ajoissa.

Matkaan hyvä varata 30-45 minuuttia, koska parkkipaikkoja ei yleensä saa mistään.

Meikkaamiseen mulla menee vähintään 30 min. Yleensä enemmän, koska aina joku tuote on jossain kassissa tai pussissa ja sitä sitten haeskelen.

Hiukset, äkkiä hujahtaa 15 minuuttia harjatessa, jonkun klipsun tai muun etsimisessä.

Vaatteiden pukemiseen menee helposti 20 minuuttia. Aina on joku rätti kadoksissa, vaikka just eilen se olisikin ollut päällä. Ja sitten, kun on valmiina lähtöön, niin paidassa onkin tahra. Hansikkaita ei ole missään. Tms.

Aamiaiseen mulla ei usein ole aikaa. Tarvitsisin 45 minuuttia oikeasti sellaiseen aamun käynnistämiseen. Teen keittoon, leipien tai puuron tekemiseen, lehden lukuun.

Ja sitten mun on vielä tosi vaikea päästä ajoissa nukkumaan (aina olisi niin paljon tekemistä, tvtä en katso, mutta kotihommia, siivoamista, työhommia, harrastusjuttuja, lukemista). Ja tosi vaikea sitten päästä ajoissa sängystä ylös. Nytkin olen ihan väsynyt, nousin klo 6:25, menin nukkumaan joskus klo 1 jälkeen... :(

Mä en jaksa, kun aamuisin on aina kamala stressi. Haluaisin rauhassa saada tehdä asiat. Nyt tuntuu, että vaan kohellan nurkasta toiseen, kiukuttelen itselleni ja koko päivä alkaa väärällä jalalla.

Auttakaa! Miten järkeä aamuihin! Ja mun ei edes tarvi huolehtia liikkeelle kuin itseni...

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 10:53"]

Tarvittaisiin kaikelle oma paikka. Yritän tätä aina, siivoan KAIKEN. Ja sitten menee viikko ja kiireinen arki palaa ja ei kumpikaan enää jaksa laittaa asioita paikoilleen.

[/quote]

Olet tunnistanut ongelman ihan oikein, mutta toteutus kaipaa kahta muutosta:

1. Vähemmän roinaa. Hankkiudu tavarasta eroon, niin on vähemmän organisoitavaa ja siivottavaa. Veikkaan, että 6-10 jätesäkillistä tarpeetonta tavaraa löytyy helposti.

2. Jokaisen tavaran oma paikka pitää järjestää sinne, mistä sitä etsisi ensimmäisenä. Tavara on oltava helppo palauttaa kotiinsa. Esimerkiksi avaimelle ja lompakolle ja muulle sellaiselle on oltava oma korinsa mahdollisimman lähellä ulko-ovea. Taskut tyhjennetään siihen heti kun astutaan ovesta sisään.

Vierailija
82/95 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 19:47"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 19:13"]

Mulla on kotiavan narulla kiinni käsilaukussa. Eli niin kauan kun en hukkaa käsilaukkua, niin avainkin pysyy kyydissä.

[/quote]Eiköhän useimmilla naisilla ole laukussa lompakko ja avaimet. Rosmo varmaan osaa arvata että laukussa oleva avain käy mahdollisesti kotioveen, vaikka se ei olisikana narulla kiinni laukussa.

Niin ja sitten kun kadotat laukun johonkin,on jollain lompakkosi ja kaikki mistä saa selville mihin asuntoon se avain käy.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin suoraan omasta elämästäni. Mulla diagnosoituna add ja hahmotushäiriö.

Vierailija
84/95 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut samoja ongelmia kuin sulla. Oon ratkaissut niistä ison osan ja elämäni on nykyään aika hallittua ja ennenkaikkea mukavaa!

Lopetin kaiken yhdistystoiminnan. Silloin tällöin JOS OIKEASTI ON AIKAA saatan osallistua vapaaehtoisena juttuhin, jotka eivät vaadi muuta sitoutumista tai muiden pitkäkestoisempien vastuiden ottamista, saati kokouksissa käymistä. Ne, joilla on oikeasti suotu sitä organisointikykyä, organisoikoot.

Lopetin myös kaikki aikataulutetut harrastukset, koska vaikka nautin niistä tosi kovasti, ne tekivät kokopäivätyöhön yhdistettynä elämästä näin hitaalle ja aikatauluvammaiselle ihmiselle päivistä yhtä kello kädessä juoksemista. Tai siltä se ainakin tuntui. Harrastan kyllä edelleen, mutta semmoisia juttuja, joihin ei tarvitse ehtiä tiettyyn kellonaikaan ja jotka joustavat muiden aikataulujen mukaan.

Eli luovuin kaikesta mistä voin aikataulullisesti. Töissä on pakko käydä ja työmatkoineen ja muine pakollisine juttuineen (vaatehuolto, eväiden tekeminen tms.) se vie suurimman osan päivästä, myöskään ystävien näkemisestä en halua luopua (joskin olen vähentänyt reilusti yhteydenpitoa ihmisiin, jotka soittivat mulle vain ollessaan jotain vailla tai jotka muuten vain syövät energiaa enemmän kuin antavat ja vastaavasti siirtänyt heiltä aikaa oikeasti merkityksellisille ihmisille, joiden kanssa suhde perustuu vastavuoroisuuteen).

Ne vaatteet muistan ja jaksan laittaa makuuhuoneen tuolin karmille illalla valmiiksi, koska tiedän että jos jätän tekemättä niin, mun aamusta menee kohtuuttoman suuri osa siihen, että haahuilen puolipukeissa jahkaamassa, mitä laittaisin päälle stressaantuen ja ahdistuen jatkuvasti enemmän. En vaan kertakaikkiaan herättyäni ole niin aloitekykyisessä kunnossa, että tuollaiset päätökset onnistuisivat silloin. Seurauksena myöhästyminen ja stressi ja kamalat aamut. Olen niin monta kertaa kokenut tuon, että se on iskostunut päähän, vaikka muakin illalla väsyttää kamalasti.

Mun on pakko tehdä asiat ankaralla rutiinilla, muuten seurauksena on juuri tuollainen kaaos miltä sinun elämäsi kuulostaa. Ja hyväksyä se, etten vaan ehdi niin paljon kuin moni muu, kuten vaikka ne järjestöjyrät. Yritän sitten vaikuttaa mulle tärkeisiin asioihin muilla tavoin.

Mullakin on taipumus haaveiluun ja haahuiluun. Se on semmoinen juttu, mitä teen joka tapauksessa ja mistä tuskin tulen koskaan pääsemään eroon. Jos mulla ei ole siihen muuten aikaa, niin sitten vaivun tahtomattani ajatuksiini silloin kun pitäisi pystyä olemaan tehokas ja toimimaan viivytyksettä, seurauksena että koko loppupäivän aikataulut kusevat, vaikka säntäilen paikasta toiseen ehtimättä kunnolla edes syödä. Ei tämmöisellä ihmisellä oikeasti se arki voi olla ihan umpeen aikataulutettua, jostain jutuista on pakko luopua. Toisaalta, kun sitä tyhjäkäyntiaikaa on joka päivässä riittävästi ja pakollisille rutiineille (niinkuin vaikka meikkaus sulle kai on) varaa reilusti sen ajan minkä ne oikeasti ottavat ilman ylioptimismia suorituskykynsä suhteen, ja ennen kaikkea varaa riittävästi aikaa myös nukkumiseen ja säännölliseen syömiseen, ne loput jutut saa tehtyä huomattavasti paremmin ja vähemmällä häsläämisellä. Veikkaan, että sulla osa häsläämisestä johtuu ihan heittelevistä verensokereista ja silkasta väsymyksestäkin (sen lisäksi, että tekemistä on ihan liikaa, ja luultavasti olet ylioptimistinen sen suhteen, paljonko juuri SINÄ ehdit tehdä tietyssä ajassa).

Järjestän itse aamuni niin, että voin toimia ihan robottina käytännössä heräämättä ja vetää vaan aamurutiinit läpi. Kaikki tavarat samoilla paikoilla, joka aamu se sama mehu ja voileipä aamupalaksi. Vaatteet varattuna valmiiksi, eväät tehtynä, muut tavarat pakattuna kassiin. Eikä todellakaan mitään lehdenlukemisia aamuun - mulle se tarkoittaa sitä, että alan oikein nautiskella aamustani siinä illuusiossa, että aikaa on rajattomiin, ja unohdun lehden pariin niin pitkäksi aikaa, että myöhästyn. Suunnilleen tätä rataa:

30 min aamupesuihin, vessassa käyntiin, meikkaamiseen, hiusten kampaamiseen (sulla varmasti näihin kannattaa varata suosiolla tuplasti aikaa - en ole kovin tarkka ulkonäöstäni). Jos tuossa ajassa naamasta ei tule nättiä, ei voi mitään - pakko mennä. En jää parantelemaan.

5 min pukemiseen

10 min mehun kaatamiseen lasiin, paahtoleivän voiteluun, näiden syömiseen

15 min koiran lenkitykseen

Aamutoimissa noudatan siis minuuttipeliä, koska muuten aamuista ei tule mitään ja lähtö viivästyy loputtomiin. Mutta loppupäivän töiden jälkeen yritän pitää rennompana, siltikin vaikka se on vaatinut monista tärkeistä jutuista luopumista.

Vierailija
85/95 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh mitkä aamut.Itse herään aamulla,kampaan tukan,lakkaa,pikkumeikki,kahvit,siihen menee n. 20-30min ja olen valmis lähtemään.Olisiko vaikea laittaa ennen nukkumaan menoa meikit valmiiksi,etsiä vaatteet ja vaikka tehdä puuro,jonka voi mikrottaa aamulla?

Työaamuina herääminen ja lähtö on nopeaa.Viikonloppuisin sitten istun ja nautiskelen kahvit ajan kanssa.

Vierailija
86/95 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tääl toinen aikuisena diagnosoitu ADHD. Tuo elämäntyyli kuulostaa NIIN tutulta ennen diagnoosia, ettei tosikaan. 

Kyllä, sulla voi olla ADHD. Hyvinkin mahdollista. Mitään portteja elämässä se diagnoosi ei kuitenkaan sulje, joten rohkeasti asiaansa perehtyneelle lääkärille jos kokee vahvistuksen diagnoosista tarpeelliseksi.

meditointia suosittelen lääkkeeksi. Erilaisia elämänhallintakeinoja löytyy vaikka kelan sopeutumisvalmennuksesta jos sinne asti haluaa mennä :) ja tutustumalla itseensä mahdollisena ADHD-aikuisena voi aueta silmät monelle asialle.

tsemppiä :)

Vierailija
87/95 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muistutuksena: ADHD ei tarkoita keskittymiskyvyn PUUTETTA vaan HÄIRIÖTÄ, joka ilmenee mm. Ajantajun häviämisenä ja ylikeskittymisenä johonkin ominaiseen touhuun, kuten kirjoittamiseen kun pitäs nukkua ;)

Vierailija
88/95 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja vielä, mulla ka peruskoulussa 9. ADHD jää usein lahjakkailta tytöiltä huomaamatta, kun pidetään edelleen virheellisesti häiriköivien poikien vaivana.

http://www.jatril.fi/ADHDnaiset/testit/ lukaise tuolta noita tyttöjen/naisten piirteitä.

-73&74

Vierailija
89/95 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös erittäin hajamielinen ja aamu-uninen haaveilija, mutta jotenkin olen oppinut hallitsemaan elämäni kaaosta (mulla on 1 lapsi, mikä ehkä auttaa). Vaikuttaa turhalta yrittää nipistää aikaa ap:n meikkaamisesta, koska uuden meikkaustavan opettelu veisi sekin aikaa ja stressaisi ja hän ei halua tehdä sitä, joten tuskin saisi aikaiseksi.

Mä järjestäisin tärkeille tavaroille selkeät paikat, joissa ei ole mitään muuta. Avaimelle koukku seinään tai vaikka pieni tyhjä muovimuki eteisen lattialle (koska koukun laittaminen seinään voi olla liian vaativaa monelle). Vähentäisin tavaroita ylipäätään. Tekisin aamulle selkeän aikataulun, kuten moni on jo ehdottanut. Meikkaaminen on ap:lle elintärkeää, samoin lehden äärellä haaveilu, joten en tinkisi niistä. Ap:na laittaisin itseni ja kassini ensin kenkiä ja takkia vaille lähtövalmiiksi ja ne kengät ja takin selkeästi esille eteiseen. Sitten juomaan teetä ja haaveilemaan, ja kello/kännyn hälytys soimaan 5 min ennen kuin on oltava ovesta ulkona, että ehtii bussiin. Kun hälytys tulee, ap menee eteiseen, pukee kengät ja takin ja menee ovesta ulos, ja sitten vasta sammuttaa hälytyksen. Auttaisiko?

Vierailija
90/95 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vaikeelta kuulostaa elämä.

05.35 herätyskello ja vessaan

05.40 hampaiden ja naaman pesu ja kosteusvoide

05.45 edellisiltana valitut vaatteet päälle ja sängyn petaus (jalkapohjien rasvaus sukkia laittaessa)

05.50 meikinpohjustusvoide naamaan, kuivatellessa dödöä kainaloon

05.52 meikkivoide, kulmakynä, silmienrajaus, luomiväri (2väriä), aurinkopuuteri, poskipuna, ripsiväri. Hiusten harjaus ja ponnarille laitto. 

06.02 suihkaus hajuvettä, korvikset ja kaulakoru

06.03 ruisleipä paahtimeen, jääkaapista ulos leivänpäällystarvikkeet, edellsisiltana pilkottu evässalaattipohja ja edellisiltana pakastimesta jääkaappiin sulamaan nostetut marjat (niissä astioissa, joissa otan ne mukaan töihin). Aamupalaleipää tehdessä samalla kaksi ruisleipäsiivua valmiiksi ja kelmuun töihin ottoa varten.

06.10 aamupalapöytään ruisleivän ja vesilasin kanssa

06.15 viimeistelemään eväät (kuorin ja pilkon mukaan yhden ompun, lisään protskut salaattiin, sekoitan rahkan marjojen joukkoon). Kamat jääkaappiin ja eväät pussiin

06.20 takki päälle, laukku kainaloon ja avaimet taskuun eteisen avainkiposta, jonne ne aina jätetään, autoon.

06.50 töissä

Organisoikaa, ihmiset, organisoikaa! Ja mikä tärkeintä, keskittykää siihen mitä teette, älkääkä haahuilko. Multitasking toimii ainoastaan tilanteissa, joissa toisessa asiassa on pakko pitää tauko (esim. rasvan kuivuminen). 

Vierailija
91/95 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt kyllä ymmärrä,että onko pakko tilata hesaria,jos ei ole aikaa lukea aamulla?Jos se on pakko tilata,voi sen ottaa töihin mukaan ja lukea kahvitauolla.

Itse lähden 20min heräämisestä ovesta ulos.Hiusten harjaus,pieni meikki,kahvi siinä samassa.En todellakaan ala laittamaan mitään linnanjuhla kampausta aamulla.

Vierailija
92/95 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kotiavan narulla kiinni käsilaukussa. Eli niin kauan kun en hukkaa käsilaukkua, niin avainkin pysyy kyydissä.

Vierailija
93/95 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 19:13"]

[/quote]

Niin ja sitten kun kadotat laukun johonkin,on jollain lompakkosi ja kaikki mistä saa selville mihin asuntoon se avain käy.

Vierailija
94/95 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 10:03"]

Mulla menee aina 1h 15 min aamulla. Ja suurinpiirtein näin: 

15 min heräilyyn ja aamiaisen tekoon

15 min meikki+hiukset

15 min eväiden tekoon

15 min syömiseen + netin selailuun

15 min lähteminen eli pakkaan kimpsut kasaan

Nuo ylimääräiset 15 min herätessä ja lähtemisessä pitää stressin mukavasti poissa. 

[/quote]

Kirjoitin ylemmän viestin. Nyt kun tuli puhetta sairauksista, niin voisit käydä myös tarkistuttamassa kilpirauhasarvosi. Mulla oli aikaisemmin myös aamut sillä tavalla vaikeita, että ilmeni "pakko-oireita". Kun olisi pitänyt lähteä klo 8.00, olin siihen aikaan ihan valmis, mutta sitten piti alkaa tarkistella, ettei oo valoja päällä, kahvinkeittimiä, pesukoneita, mikroja, kynttilöitä palamassa yms. yms. 2-3 kertaa piti myös tarkistaa, että laukussa varmasti on avain, lompakko ja kännykkä mukana.

Eli ihan täyttä stressiä/ahdistusta koko aamu ja useasti tuon takia myöhästelin. Pää selkeentynyt hienosti Thyroxin-hormonin jälkeen ja stressielimistö myös rauhoittunut. 

Vierailija
95/95 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kämpän siistinä pysymiseen auttoi "lukujärjestys". Eli jaoin jokaiselle päivälle yhden tai kaksi kotityötä mitkä pitää tehdä. Niin ei tule pitkää taukoa mihinkään vaan hommat tulee tehdyksi säännöllisesti -> siistimpää. Joka päivä vartin jutun tehdessä ei yhdelle päivälle kasaannu suursiivousta. Meillä esimerkiksi on maanantaisin pyykinpesupäivä ja samalla pestään keittiön tasot. Tiistaisin korjataan pyykit kuivumasta. Keskiviikkosin vaihdetaan lakanat. Torstaisin kerätään tavarat lattiolta ja tasoilta pyyhitään pölyt ja siivotaan keittiö. Perjantaisin imuroidaan. Lauantaisin hoidetaan isot tiskit mitkä eivät mahdu koneeseen ja siivotaan keittiö. Sunnuntaisin pestään vessa ja pestään tarvittaessa pyykkiä. Kohta kuukausi testattu ja paljon siistimpänä pysynyt asunto kuin aiemmin. Tavaratkin löytyvät paremmin. 

Eteiseen suosittelen hankkimaan kulhon, jossa säilytät tärkeitä tavaroitasi. Laske avaimet siihen aina, kun tulet sisään. Itse säilytän samassa paikassa myös arkipunaani mitä käytän aina kotoa lähtiessäni. Käsilaukussa kulkee aina toinen versio.

Auttaisiko meikkikoulutus sinua? Maksaisit siitä ilosta, että ammattilainen opettaisi sinulle kädestä pitäen sinulle sopivan kevyen päivämeikin. 

Ja oikeasti rauhoitu. Eihän mikään yhdistys halua ilmaisesta työvoimasta eroon mutta sinun on vain opeteltava sanomaan EI. Itse kukin on ollut tilanteessa, jossa kavereiden näkeminen tuntuu velvollisuudelta ja ahdistaa, kun oikeasti haluaisi vain olla. Silloin pitää oppia luopumaan jostain. 

Gradun tekijät käyttävät herätyskelloa auttamaan rytmityksessä ja keskittymisessä. Tätä tekniikkaa kutsutaan pomodoro-tekniikaksi ja se voisi toimia sinullakin mutta hieman eri tavalla. Rytmitä aamusi ja miksei myös iltasi. Laita kello soimaan aina, kun uusi "vuoro" alkaa. Leikitään, että työvuorosi alkaa klo 9:00 ja sinun täytyy lähteä kotoa klo 8:15 ehiäksesi ajoissa töihin. Herätyskello soi 6:45. Ylös, tee kiehumaan, nopea suihku. Kello soi 7:00 10 min aikaa laittaa hiukset. Kello soi 7:10 Aika siirtyä meikkaamiseen. Voit samalla juoda halutessasi teetä.7:30 Juo hautunut ja jäähtynyt tee, syö aamupala ja lue lehteä 7:50 Pue vaatteet päälle, jotka on mieluusti valittu jo etukäteen. Tee huulimeikki 8:00. Tämä on merkki siitä, että on aika siirtyä eteiseen pukemaan takki, kengät. 8:10 kello soi uuden kerran. Tällöin sinun on viimeistään oltava ulkona. Jos joku puuttuu, niin sitä ei enää etsitä. Ulos ja autoon.

Halutessasi voit vaihtaa meikkaamisen myöhemmäksi mutta ylimääräinen 20 min lehden lukuun ja aamupalaan antaa hieman pelivaraa. Etsi aamupalaksi nopeita vaihtoehtoja kiireisiin aamuihin. Jogurtti, mysli, viili? Hanki tärkeistä klipseistä tuplakappaleet ja niille säilytyspaikat. Yksi kori esimerkiksi sängyn viereen ja toinen vessaan. 

Laita myös iltaisin kello soimaan nukkumaan menon merkiksi. Itse olen jättänyt lukemisen illoista pois, koska liian usein jäin koukkuun lukemaani ja nukkuminen siirtyi. Sellainen aktiviteetti ei toimi iltaisin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi