Menetkö lukkoon ja järkytytkö, jos työkaverisi huutaa sinulle kiukkuisesti?
Kommentit (101)
Joku kysyi paikkoja, mulla ei ONNEKSI ole kertoa kovin montaa, mutta teknologia-alalla olen nähnyt (joo tyyppi tajusi kyllä että paikka ei tee hänelle hyvää ja lähti lopulta). Myös kuljetusalalla olen ollut sellaisessa paikassa, jossa jos nyt ei huutoa suorastaan, niin meininki oli vahvasti "p*ska valuu alaspäin", "kuka sen virheen teki, saa kuulla valitut sanat". Ei mitenkään tarpeellista, duunarit erittäin mukavia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on työkaveri, joka pakenee pöydän alle tai kuvainnollisesti paskoo housuihinsa, jos asiakas rupeaa huutamaan. En tajua miten 45+ -ikäinen täti on niin raukkis henkisesti. Ja hassuinta tässä on, että ko. ihminen vittuilee kyllä työtovereille ja sanoo tosi ilkeästi ja piikikkäästi aina tilaisuuden tullen. Itse ei kestä minkäänlaista kritiikkiä saati edes orastavaa aggressiota. Pakko myöntää, että nautin tilanteesta, kun hän joutuu vihaisen asiakkaan hampaisiin. Siitäs saa!
No täähän kertoo vaan, että aika rankka tausta kyseisellä tädillä. Jos kaikki ihmiset, kenellä on rankka tausta ovat työkyvyttömyyseläkkeellä, ei ole kovin paljoa työntekijöitä. "täydellisä ihmisiä" on harvassa ja se täydellisyys ropisee kaltaisesi vastauksesta, kun empatia kyky on nolla.
Voithan itsekin tulla raiskatuksi yms järkyttävä kokemus laukaista vastaavaa käytöstä- sisäinen viha ilmenee piikittelynä ja pako reaktio uhan edessä.
Voi ketsää yli pääseminen vuosia, vaikka aktiivisesti apua hakisikin.
En hyväksy myöskään asiatonta huutamista. Sitä kuitenkin tapahtuu ja usein sille on syy. Me ollaan ihmisiä ja avain asemassa on se, miten niistä tilanteista mennään eteenpäin. Alkaako koston kierre, vai yritetäänkö asettua toisen asemaan ja keksutella asia selväksi. Hyväksyminen ja ymmärtäminen ovat kaksi eri asiaa!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huutoa osaan ottaa vastaan. Vittuilusta jäädyn ja ivallisesta hymyilystä.
Se on pahinta. Ja meidän työpaikalla on just tätä. Etsinkin jo uutta työpaikkaa.
Ai niin ja tähän vielä lisään ulos sulkemisen. EI oteta työyhteisöön mukaan. Tai sen, että ammattitaitoosi ei luoteta ja kävellään yli tai mennään jonkun toisen luokse kysymään, koska halutaan osoittaa, että sinä et kyllä osaa/tiedä mitään. Ja aina työpaikalla on niitä besserwissereitä, jotka on tietävinään kaikesta kaiken. Jopa sen toisen ammattikunnan työtehtävistä. Huoh...
Ulos sulkeminen:
Muut viestii selkäsi takana- josta sinulla ei ole mitään tietoa. Yhdessä he päättävät, miten sinua nyt jatkossa puhutellaan/puhutellaanko ollenkaan. Kaikki puetaan "hyvyyteen" ja hyviin tarkoitusperiin- "sillä on nyt niin vaikeaa" jne. Selitellään oma huono viestintä kiusatun syyksi. Hassuinta on, että koko aikuis yhteisö, korkeasti koulutettu väki, suostuu tähän ja menee mukaan, kukaan ei sano, että tämä ei ole oikein.
Uskon että tämmöistä on jossain, mutta itse en ole koskaan kokenut! Minkälaisissa työpaikoissa olette törmänneet tämmöiseen? Joku tietty ala? Julkinen vai yksityinen työnantaja? Pieni vai suuri työyhteisö?
Itse olen törmännyt yksittäisiin m*lkkuihin työpaikoilla, mutta meillä ainakin asiasta voi kertoa omalle esimiehelleen joka pistää jutun eteenpäin ja henkilö pääsee puhutteluun. Lähinnä näitä ärhäntelyjä tapahtuu kovan kuormituksen alla, mutta joka kerta nämä käsitellään niin että kaikille jää ihan hyvä mieli. Joskus joku asiakasyrityksen henkilö on m*lkkuillut jolloin itse menin vähän lukkoon hämmästyksestä, mutta taisi itsekin huomata törppöytensä, sillä sen jälkeen on ollut lähes ylitsevuotavan ystävällinen (tai, no, niin ystävällinen kuin itseänsä täynnä oleva 50v herra voikaan olla... mutta täysin asiallinen ja jopa hyväntuulinen)
Lueppa muutama tutkimus työpaikkakiusaamisesta Suomessa. Otanta on laaja- löytyy joka alalta. Sinulla erittäin hyvä tuuri, ellet ole nähnyt tai kokenut! Toisaalta, kaikki ei hoksaa kiusaamista lainkaan, se ei tarkoita ettei sitä olisi ja joku sinunkin työpaikalla olisi kiustatu/kiusaaja. Tai sitten ei, ehkä teillä on niin hyvä johto, että kaikkeen puututaan.
En väittänyt enkä väitä että tuollaista ei tapahtuisi, mutta olen kiinnostunut missä, enkä ala nyt etsiä tutkimuksia aiheesta: hyvä toki jos niitä tehdään. Haluisin mielelläni kuulla kokemusten lisäksi vähän taustoja jotta voisi paremmin ymmärtää juuri minkälaisissa paikoissa näitä totaalisen epäasiallisisa ylilyöntejä tapahtuu. Meidän työpaikalla (josta mainitsin) henki on toki harvinaisen hyvä, ja johtohenkilöiksi valitaan vain profiililtaan sopivia henkilöitä (empaattisia ja pidettyjä). Olen it-alalla ja alalla muutenkin pääasiassa kaikki tuommoinen huutaminen jne on täysin ennenkuulumatonta, mutta toki yksittäisiä ikäviä ihmisiä meidänkin alalta löytyy. Tiedän firman jossa yksi johtoportaan henkilö on niin ikävä että moni on irtisanoutunut ihan vain hänen takiaan, vaikka työkaverit ovatkin kivoja.
Olen kyllä tehnyt muutakin hommia aikoinaan (myynyt vaatteita ja siivonnut) enkä näissäkään törmännyt tuommoiseen systemaattiseen kiusaamiseen. Tai, no, yhdessä paikassa jossa tuurasin siivoojaa, oli kyllä tosi kummallinen henki. Vakkarisiivoojakaveri purskahti itkuun jostain ihan pienestä mokasta (tyyliin tiputti wc-paperin lattialle). Siellä olisin voinut kuvitella olevan kiusaamista, mutta kun en tätä nähnyt itse (lyhyenä aikana kun olin tuolla) niin en voi olla ihan varma. Tämä yksittäinen siivouskohde oli hoitoalalla, mutta kaikki muut hoitoalan kohteet oli kyllä tosi kivoja paikkoja.
// sama 44
https://www.rapport.fi/journalistit/pasi-sillanpaa/suomi-on-tyopaikkaki…
https://www.terve.fi/artikkelit/tyopaikkakiusattuja-suomessa-eniten-kok…
Kiitos linkeistä. Ylemmän mukaan "Kiusaaminen on tyypillistä kunnan ja valtion naisvaltaisilla aloilla, kuten terveydenhoidossa, sosiaalialalla ja opetustoimessa." joten tämä voi ehkä selittää miksen ole itse kokenut tai nähnyt kiusaamista. Toki varmasti esiintyy muillakin aloilla, mutta en tosiaan ole itse huomannut.
//44
Lisänä kilpaillut alat tai työpaikat, jossa työntekijät joko kilpailevat keskenään epäterveesti tai laitetaan kilpailemaan keskenään johdon toimesta- huonoa johtamista.
Missä työpaikassa huudetaan? Ei ole aikuisen käytöstä. Minulle ei ole koskaan työkaverit tai pomot korottaneet ääntään. Tiukasti voi todeta, että nyt ei mennyt niin kuin piti, mutta huutoja ei ole tullut. Asiakkailta sen sijaan olen huutoja saanut, ja olenkin aina alkanut itkeä. En taustani vuoksi kestä huutamista tai haukkuja. Tai no, isännöitsijä on huutanut kerran, kun yritimme tavoittaa häntä hätätapauksessa, mutta hän oli palaverissa. Ilman mitään syytä alkoi huutaa, ja siihen totesin ettei tarvitse huutaa, tämä hätätapaus oli hänelle pelkkä ilmoitus enää, koska olemme asian hoitaneet ilman häntä. Ja huuto jatkui... Lapsellinen ihminen, onneksi ei tarvitse enää olla tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä työ vetää niin äärirajoille, että mikä tahansa asiaton käytös alkaa kuormittaa rajan yli.
Itku ja huuto on reaktioita, kuten nauru myös.
Suomalaisessa kultturissa tunteita ei näytetä. Työssä ei itketä, eikä huudeta. Tunteet hallitaan ja ollaan asiallisia, kuten kuuluukin.
Yleensä, kun reaktio tulee, ollaan jo aika pitkällä, ellei ole täysin kyse henkilön henkilökohtaisista ongelmista ( väsynyt vanhempi, lapsi valvottanut monta yötä, hermo meni, kenties johonkin työpaikan pitkään jatkuneeseen ongelmaan ja purkaantui nyt näin).
Osaatko asettua huutajan asemaan ja koittaa selvittää miksi niin kävi?
Työpaikoilla on runsaasti kiusaamista, jonka yksi selvä merkki on kiusatun huutaminen. Se on saattanut kestää vuosia ja tulla ilmi lopulta näin. Ehkä olit jopa turvallinen kohde sen esiin tuloon? Yleensä asioissa on enemmän takana, kuin mitä itse näkee.
Vellotko omassa pahassa olossasi, vai osaatko asettua toisen asemaan ja koittaa ymmrätää reaktioita, ihminenhän hänkin on? Minkälainen suhde teillä on ollut?
Kauhistelulla ja oman oikeuden hakemisella, et rakenna, vaan hajotat. Jostainhan se huuto kielii. Oliko se oikein- en usko. Päätät itse toimitko nyt rakentavasti vai tuhoavasti. Muista, että itse saatat joskus olla vastaavassa tilanteessa, vaikket sitä nyt uskoisikaan.
Totta. Suomessa suositaan työpaikoilla ja kouluissa ns hiljaista kiusaamista. Suosittua on yhden ihmisen nostaminen tikun nokkaan, ja se että muut alkavat mahdollisimman pian komppaamaan kiusaajaa. Kiusaaminen loppuu, jos kiusattu kääntää huomion äkkiä johonkin toiseen kiusattavaan. Jos taas kiusattu osoittaa kiukkua, surua tai muita tunteita, yleinen mielipide kääntyy nopeasti häntä vastaan. Tällöin kiusaaja voi saada vaikka somessa satoja tykkääjiä esiintymällä kiusattuna, koska hänelle on huudettu. Moni julkkis on tässä hyvä. Suurin osa julkkisnarsisteistakin on "kiusattuja". On taito kiusata oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on työkaveri, joka pakenee pöydän alle tai kuvainnollisesti paskoo housuihinsa, jos asiakas rupeaa huutamaan. En tajua miten 45+ -ikäinen täti on niin raukkis henkisesti. Ja hassuinta tässä on, että ko. ihminen vittuilee kyllä työtovereille ja sanoo tosi ilkeästi ja piikikkäästi aina tilaisuuden tullen. Itse ei kestä minkäänlaista kritiikkiä saati edes orastavaa aggressiota. Pakko myöntää, että nautin tilanteesta, kun hän joutuu vihaisen asiakkaan hampaisiin. Siitäs saa!
No täähän kertoo vaan, että aika rankka tausta kyseisellä tädillä. Jos kaikki ihmiset, kenellä on rankka tausta ovat työkyvyttömyyseläkkeellä, ei ole kovin paljoa työntekijöitä. "täydellisä ihmisiä" on harvassa ja se täydellisyys ropisee kaltaisesi vastauksesta, kun empatia kyky on nolla.
Voithan itsekin tulla raiskatuksi yms järkyttävä kokemus laukaista vastaavaa käytöstä- sisäinen viha ilmenee piikittelynä ja pako reaktio uhan edessä.
En hyväksy myöskään asiatonta huutamista. Sitä kuitenkin tapahtuu ja usein sille on syy. Me ollaan ihmisiä ja avain asemassa on se, miten niistä tilanteista mennään eteenpäin. Alkaako koston kierre, vai yritetäänkö asettua toisen asemaan ja keksutella asia selväksi. Hyväksyminen ja ymmärtäminen ovat kaksi eri asiaa!!!
Viimeinen lauseesi on 100% totta. Hyväksyminen ja ymmärtäminen ovat kaksi eri asiaa. Jos saisin kirjoittaa vanhalle pomolleni kirjeen, tuon lauseen kirjoittaisin. Voin täysin ymmärtää, mistä hänen toimintansa kumpusi, miksi hän teki miten teki. Mutta hyväksyä en voinut, siksi lähdin.
Tiedän että hän ei ymmärtänyt lähtöäni. T. Eri
Yhden kerran on minullekin vanhassa työpaikassa huudettu. Siinä työkaveri mokasi ja oli jo lähtenyt paikalta ja moka meni mun piikkiin. Totesin mesoajalle kylmän rauhallisesti, että minä en ko. mokaa tehnyt, eikä minulle puhuta siihen sävyyn. Hiljeni ja lähetti loppupäivän anteeksipyyntöviestejä.
Minä olen huutanut työpaikkakiusaajalle, joka kerta toisensa jälkeen on pahoittanut muiden mieltä, myös minun. Ei kaduta pätkääkään. En saanut tästä haukkuja, koska pomo tiesi tilanteen. Kiusaaja joutui itse puhutteluun.
No en mene lukkoon, ihmettelen lähinnä itsekseni ihmisten huonoa itsehillintää. Siinähän huutavat. Itse asiassa katson heidän huutamistaan vähän mairea hymy huulilla sanomatta mitään... Harvemmin mulle tullaan montaa kertaa huutamaan, ei siitä ole kuitenkaan mitään hyötyä enkä järkyty.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen huutanut työpaikkakiusaajalle, joka kerta toisensa jälkeen on pahoittanut muiden mieltä, myös minun. Ei kaduta pätkääkään. En saanut tästä haukkuja, koska pomo tiesi tilanteen. Kiusaaja joutui itse puhutteluun.
Sepä se, kun jos on ollut kiusattu pitkään (jatkuva pahan puhuminen, eristäminen joukosta, ilmeily, viestintä ei kulje kiusatulle asti, valheelliset juorut..jne) lopulta tulee reaktio, koska sehän on kiusaajien tavoite. Se joko käännetään kiusattua vastaan ja kiusaajat osoittaa, että olivat oikeassa ja kiusattu on "hullu" tai totuus selvitetään ja ymmärretään mistä reaktio kumpusi.
Ei minulle tulla huutamaan, koska miksi huutaisi. Lähinnä se olisi kiusallista.
Olen kyllä törmännyt myös ihmisiin, jotka tahallaan kiusaavat ja provosoivat ja sitten syyllistävät, jos joku heille siitä suuttuu. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Millä aloilla tälläistä tapahtuu?
Olen töissä yksityisellä hammaslääkäriasemalla, ja esimieheni on juuri tuollainen raivopää huutaja. Mieshammaslääkärit ovat aina jompaa kumpaa ääripäätä: hyvin mukavia tai hyvin vittumaisia. Esimerkkejä riittäisi...
Luulenpa, että ylemmät tyypit ovat yleensä ne jotka raivostuvat. Omalla kohdallani ainaskin näin. Pomot sun muut tietävät asemansa olevan etuoikeutetumpi kiusaamaan alaisiaansa eli väärin käyttää asemaansa.
Varmasti on tälläisiä ja toisenlaisiakin.
Psykiatreiksi jostakin syystä hakeutuu äärimmäisen vittumaisia ihmisiä. Eivät hirveästi eroa potilaistaan. Potilaan monesti paljon "terveempiä" päästään, kuin nämä narsisti, psykopaatti, täydellisyyden tavoittelijat. On totta, että ovat psykiatreiksi alunperinkin ryhtyneet hoitaakseen omaa päätään Ikävä kyllä.
Riippuu siitä, miten suhtaudun työkaveriini ja millaiset välit meillä on, ja ennen kaikkea siitä että miksi hän on vihainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kullakin on rankkoja kokemuksia eikä silti tarvitse vittuilla kollegoille. Usko pois empatiaa ko. henkilöä kohtaan ei enää ole, kun on tullut piikittelyä ja vinoilua ja komentelua sen verran monta kertaa päin näköä. Itsehän hän kuvittelee toki olevansa täydellinen eikä suostu edes vastaanottamaan esimiehen palautetta, jos on tehnyt jotain väärin. Ei vaan jaksa enää olla turhan ystävällinen hänellekään. Kylmä asiallisuus riittää. Sitä saa mitä tilaa. Ohis.
Kierous on pahempi luonteenpiirre.
Kerran minulle tapatui niin. En jähmettynyt, näytin vain keskisormea.
Kiitos linkeistä. Ylemmän mukaan "Kiusaaminen on tyypillistä kunnan ja valtion naisvaltaisilla aloilla, kuten terveydenhoidossa, sosiaalialalla ja opetustoimessa." joten tämä voi ehkä selittää miksen ole itse kokenut tai nähnyt kiusaamista. Toki varmasti esiintyy muillakin aloilla, mutta en tosiaan ole itse huomannut.
//44