Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Turhat koulutukset lopettava. Helpottaisi huomattavasti työllistymistä.

Vierailija
01.09.2020 |

Suurin osa työpaikoista on sellaisia jota voisi tehdä vain pienellä perehdytyksellä, mutta alalle vaaditaan esim.insinööri koulutus,korkeakoulututkinto tai muu pitkä koulutus .. työllisyys paranisi huomattavasti jos ei vaadittaisi joka asiaan pitkää kouluttautumista. Se on myös turvallisuustekijä, suurimman riskin luo Suomelle kouluttamattomat miehet jotka ei intekroidu yhteiskuntaan kun eivät saa töitä.
Suomessa arvostetaan liikaa koulutusta .

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, kyllä työ tekijäänsä opettaa. Esim ammattikoulut 3 vuotta ihan hukkaan ja aikamoista sähläystä ja pelleilyä suurimmaksi osaksi. Ammattikoulu ei sinällään valmista työelämään, se oikeastaan voi olla jopa esteenä työllistymiselle koska kun opetellaan "näin" niin työelämä onkin aivan jotain muuta.

Vierailija
2/47 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on työttömiä insinöörejä? Ja muita koulutettuja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa että tyhmyys on arvostettua? Oi aikoja, oi tapoja!

Vierailija
4/47 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin samaa mieltä tuosta, että Suomessa ihmisiä koulutetaan aivan älyttömän pitkään yksinkertaisiin suorittaviin töihin. Toisaalta en ole varma, että nykytilanteessa työllisyysprosentti nousisi vaikka koulutusta vähennettäisiinkin, koska töitä ei yksinkertaisesti ole ja nähtävästi Suomen kilpailukyky vientimarkkinoillakin on niin surkea, että sillekään alalle ei työpaikkoja ole Suomeen syntymässä. Kouluttamalla koko kansaa kolmekymppiseksi asti, ja senkin jälkeen ("elämänikäinen oppiminen") saadaan ainakin opettajia työllistettyä. Toki työttöminä ihmiset voisivat työllistää myös te-keskusten kurssittajia ja virkailijoita.

Itse en tajua mitä järkeä tässä pelleilyssä on, mutta eipä tarvitsekaan. Järkevintä olisi maksaa kaikille 700e kuussa, niin nykyisille työttömille kuin opettajille ja te-keskusvirkailijoillekin.

Vierailija
5/47 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Monissa tekijän töissä esim kaupan myyjän hommissa kyllä oppii eikä mitään sen suurempia koulutuksia tarvita

Vierailija
6/47 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ainakaan enää kiinnosta tämä yhteiskunta. Tyhmä kansa.

Vierailija
7/47 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen suorittamani tutkinto kesti 3,5 vuotta, mutta sen olisi erittäin helposti saanut ympättyä pariin vuoteen. Koulua oli parina päivänä viikossa, ainoastaan harjoittelut oli kokopäiväisiä.

Vierailija
8/47 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei kohta enää ole julkisen sektorin paperinpyörittäjien lisäksi muuta työllistävää toimintaa kuin opetus ja terveydenhoito. Joten jos koulutussektoriakin leikataan, täällä ei ole enää muita kuin virkakyöstejä ja terveydenhoitoihmisiä.

Vierailija
9/47 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amiksessa on oleellisen osana myös yleissivistävät aineet.

Vierailija
10/47 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mä opiskelin 2 vuotta lastenhoitaja ks, josta suurimman osan energiaa vei näyttösuunnitelman laatimiset, kiireessä ei oppinut juuri mitään. Olisin oppinu paremmin sillä että samassa työpaikassa harjottelussa vaikka puoli vuotta, sit näyttö ja todistus. Ei tolleen opi mitään että ravaa paikasta toiseen, just ku ehtiny oppii talon tavat, nii seuraava paikka.

Vierailija
11/47 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutuksella myös nostetaan työntekijän sivistystä ja oman arvonsatuntoa, jolloin hän ei suostu työhön globaalisti kilpailukykyisellä palkalla.

Vierailija
12/47 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki koulutuksiin säilötyt tulevat hoitsut, opet ja tradenomit vapautettaisiin työmarkkinoille järkevänpituisen koulutuksen (n. 2 vuotta) jälkeen, meidän "työllisyystilanne" paranisi taas tuhansilla työttömillä työnhakijoilla. Mitä pitemmäksi aikaa ihmiset saadaan pakotettua koulutuksiin, sitä paremmalla meidän työllisyystilanne näyttää, koska silloin työttömät on viranomaisten kirjoissa opiskelijoita.

Vierailija
13/47 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kuin ruotsi ja äidinkieli, joita kukaan valmistuneista ei kuitenkaan osaa edes auttavasti.

Vierailija
14/47 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutuksella myös nostetaan työntekijän sivistystä ja oman arvonsatuntoa, jolloin hän ei suostu työhön globaalisti kilpailukykyisellä palkalla.

On kyllä aika helvetin huono itsetunto jos jonkun koulutuksen varaan nojaa.

Minulle inssi/DI-paperit ovat olleet pelkästään pakollinen paha, eikä mitään muuta. Todellinen osaaminen on hankittu sitten ihan muualla kuin luentosaleissa tai opinahjon labroissa.

Vierailija
15/47 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just, runkataan yhä sitä ruotsia vaikka ketään ei kiinnosta ja kukaan ei tarvitse.

Vierailija
16/47 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta! Yritin päästä kortti-koulutuksiin, mitä näitä nyt on , työturvallisuuskortti, hygienia/alkoholipassi jne. mutta noihin ei pääse ellei mene työkkärin pilipalikurssille jossa opetellaan kädestä pitäen työnhakua, ja tehdään yritysvierailuja paikkoihin joihin en ikinä mene töihin. Eli sen sijaan että maksettaisiin pelkästä korttikoulutuksesta, pitääkin maksaa jollekin (ilmeisesti joku sipilän serkku taas) täysin turhasta parin, kolmen viikon "koulutuksesta", joka ei pätevöitä sinua mihinkään. Satojatuhansia euroja huijarikouluttajien taskuun. Mikä järki? Pitäisi olla että ainoastaan sellaisia kursseja saisi järjestää, joilla voi oikeasti olla työllistävä vaikutus.

Vierailija
17/47 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Monissa tekijän töissä esim kaupan myyjän hommissa kyllä oppii eikä mitään sen suurempia koulutuksia tarvita

Kassatätinä voin sanoa, että urbaanilegenda siitä, että kassoillekin vaaditaan nykyään merkonomin tutkinto, on pelkkä myytti. Moni nuorempi on opintojen välissä, moni täysin eri aloilta. Itse olen koulutukseltani kokki.

Vierailija
18/47 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suurin osa työpaikoista on sellaisia jota voisi tehdä vain pienellä perehdytyksellä, mutta alalle vaaditaan esim.insinööri koulutus,korkeakoulututkinto tai muu pitkä koulutus"

Juuri nämä simppelit suorittavan tason työpaikat ovat suurimmassa vaarassa kadota automaation ja tekoälyn lisääntymisen myötä. Jäljelle jää enää asiantuntijatöitä, joiden tekemiseen pelkkä peruskouluosaaminen ei riitä.

Vierailija
19/47 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kassatätinä voin sanoa, että urbaanilegenda siitä, että kassoillekin vaaditaan nykyään merkonomin tutkinto, on pelkkä myytti. Moni nuorempi on opintojen välissä, moni täysin eri aloilta. Itse olen koulutukseltani kokki.

No eikö siellä ruuanmyynti ja -valmistuspuolella olisi töitä?

Vierailija
20/47 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt työtä johon olisi vaadittu insinöörin tai teknikon paperit valvoin mittareita ja painoin silloin tällöin jotain nappia ja korjailin konetta kun tuli joku häiriö.

Tosin tähän palkattiin myöhemmin joku insinööri kun papereissa pitää lukea niin.