Mikä asia parisuhteessa tai itsessäsi on johtanut pettämiseen, jopa pitkäaikaiseen sivusuhteeseen?
Tutkiskelen tässä itseäni, joten näkökulmia kaivataan. Takana on yksi avioero 25 vuotta sitten, jolloin vaihdoin exäni nykyiseen mieheeni. Nyt taas samassa tilanteessa, enkä oikein osaa eritellä mitkä asiat saivat minut täysin tietoisesti lähtemään tähän taas, vaikka tiesin että loppujen lopuksi sattuu. Useampaa ihmistä. Mieheni on ihan kunnollinen mies, ei hänen kanssaan huono ole olla ollenkaan. Miksi ihastuminen toiseen sai minut nyt rikkomaan kaiken. Miksi ei aiemmin tässä 25 vuoden aikana, miksi juuri nyt? Onkohan kyseessä jokin henkilökohtainen ikäkriisi enemmän. Varmasti tulee asiattomiakin vastauksia, kestän ne kyllä, mutta jos jotain ihan järkevääkin näkökulmaa niin olisin kiitollinen.
Kommentit (642)
Vierailija kirjoitti:
Ajankohtainen kysymys itselleni. Tuli viikonloppuna lipsahdettua ja huolella. Kaikki lähti hyvinkin viattomasta suukosta, joka johti paljon vähemmän viattomaan suudelmaan katseilta salassa, joka johti sitten siihen että tuli mentyä ihan loppuun asti. Mutta miten näin pääsi käymään? Helppo selitys, ja täysin lapsellinenkin sellainen: olimme kännissä ja tunsimme vetovoimaa toisiimme. Liha on heikkoa.
Vaikeampi se on purkaa miksei kummallekaan riittänyt se oma puoliso. Taustalla liian pitkä aika tylsää harmaata arkea, johonkin tiskivuorten ja kahden viikon välisten esileikittömien, orgasmityhjien yhdyntöjen alle on kadonnut leikkisyys ja intohimo parisuhteesta, ja sitten kun edessä onkin joku kuka tosissaan haluaa sua, kuiskailee korvaan mitä kaikkea tahtoisikaan tehdä sulle, suutelee sua himokkaammin kuin oma kumppani vuosiin... mutta mielestäni nämä asiat ovat niitä omalle kumppanille epäreiluja tekosyitä. Nämä asiat pitäisi osata puhua kumppanin kanssa ennen, eikä vasta kännipanon jälkeen.
Ja siis kyllä, tunnustin puolisolleni tekemiseni heti seuraavana päivänä. Ollaan vielä yhdessä, toki luottamus otti varmasti kolauksen mutta tehty mikä tehty.
Ja sä uskot tuollaista lööperiä, himokkaita kuiskauksia korvaan? Ihan kuin ne merkitsisivät jotain tai mies olisi tosissaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli aika, jolloin mies oli todella epäluotettava yhteisten lastemme hoitamisessa. Vaikka olisi miten aamulla sovittu, että hän hakee lapset tarhasta, hän ihan vaan jätti sen tekemättä, jos työpäivä ”venyi” niin ettei hän mielestään ehtinyt.
Meillä on sama ammatti ja sama työnkuva, mutta minun oli lasten takia pakko aina varmistaa, onhan hän aikeissa hoitaa sovitun hakemisen.
Myöhemmin saatettiin sopia, että mies tulee ajoissa töistä ja laittaa ruoan. Kuitenkin usein kävi niin, että kun itse tulin kotiin puoli kahdeksan, siellä odottivat nälkäiset lapset, tyhjä jääkaappi ja hylätty tunnelma. Mies ei ollutkaan tullut kotiin ja laittanut ruokaa. Hän tuli pokkana myöhemmin.
Mies saattoi myös lähteä kavereiden kanssa yhdelle ja palata aamuyöstä sammuen eteiseen. Tai sopia kysymättä menoja olettaen, että minä vahdin lapsia. Jos meidät oli kutsuttu samaa ammatilliseen illanviettoon, hän ilmoittautui nopeasti kysymättä sopiiko, ja oletti minun jäävän kotiin lasten kanssa ilman muuta.
Kaikissa näissä tapauksissa mies on pettänyt luottamukseni pahan kerran. Mikään riita tai erouhkauskaan ei saanut miestä parantamaan tapojaan kuin hetkeksi, ongelma poistui vasta lasten kasvaessa. Tällaisista miehiä ei kuitenkaan mitenkään yleisesti kivitetä tai oleteta läpikotaisin kelvottomiksi. Oma mieheni ei todellakaan ole ainoa mies, jolta tuo perhe-elämästä luistaminen on sujunut vähän turhan luontevasti ja ilman tunnontuskia.
Takavuosina minulle tuli eteen tilaisuus pettää miestäni. Jäin kovasti miettimään, miksi _sellainen_ pettäminen katsotaan juuri niin kamalaksi teoksi kuin tässäkin ketjussa on kuvattu, mutta mieheni (ja monen muun miehen) epäluotettavuus puolisona ei herätä ollenkaan samaa raivoa. Vaikka petetyksi tulemisen tunne oli siinäkin ihan päällimmäisenä, ja teko aiheutti lapsille ihan konkreettista haittaa toisin kuin vanhempien yksityiselämä.
Siis jos miehen mielestä lasten hoito on sellainen asia, missä hän voi yksipuolisesti ilmoittamatta ihan vapaasti valita, tekeekö juuri tänään oman osuutensa kuten on sovittu, miksi seksi ei voi mitenkään olla sellainen asia, missä minä yksipuolisesti ilmoittamatta päätän, teenkö juuri tänään omalta osaltani kuten on sovittu?
Turha asettaa seksuaalista uskollisuutta ja vaikkapa osallistumista lasten hoitoon vastakkain.
Kyllä miehesi toiminta herättää ainakin minussa suurta ärtymystä ja suorastaan raivoa ja voin hyvin kuvitella että jos oma mieheni olisi tehnyt noin , olisin ollut hyvin hyvin vihainen.
En ymmärrä mitä pettäminen tähän liittyy?
Minulla olisi kyllä tullut mieleen että eroanko tuosta miehestä, mutta ei minulla olisi tullut sellaista ajatusta että nyt saan hyvällä omallatunnolla pettää, koska mies on noin itsekäs ja vastuuton.Varmaan tosiaan monelle liian vaikeaa pohdintaa tuossa kirjoituksessa. Täällä ihmiset tippuu kärryiltä aika helposti. 😆 Minusta tuo oli mielenkiintoista. Miksi suhteessa on vain yksi tällainen ultimaattinen mörkö, ja se on seksi toisen kanssa. Ehkä meitä on kahdenlaisia ihmisiä, niitä jotka suhtautuu seksiinkin jotenkin rationaalisesti ja niitä, joille se edustaa jotain paljon suurempaa asiaa kuin se varsinaisesti käytännössä on.
Eihän tuo pidä ollenkaan paikkaansa että suhteessa olisi vain " yksi ultimaattinen mörkö". Ei täällä kukaan sellaista ole väittänyt.
Tässä ketjussa puhutaan nyt pettämisestä.
Jossain toisessa ketjussa puhutaan siitä että tekeekö puoliso kotitöitä vai ei jne.
En ymmärrä tuota logiikkaa että jos on ongelmia kotitöiden jaossa tai lastenhoidossa tms. niin pettäminen olisi sitten jotenkin pienempi ongelma.
Totta kai liitossa voi olla monenlaista lupausten pettämistä ja vastuunpakoilua , jotka voivat johtaa eroon asti .
Niistä ei nyt kuitenkaan puhuta tässä ketjussa, eikä niiden olemassaolo poista pettämisen aiheuttamaa tuskaa.Se miten itse kukin suhtautuu seksiin ja uskollisuuteen , on jokaisen oma asia eikä sitä voi yleistää edes omaan puolisoon.
Nykyäänkin parisuhteessa oletus on uskollisuus.
Jos siitä poiketaan, se pitää puhua ja sopia etukäteen.
Tai jos muuttaa vuosien varrella mielensä , on se otettava puheeksi puolison kanssa ja annettava tälle mahdollisuus tehdä omat ratkaisunsa uuden tiedon valossa.
Varmasti joillekin käy niin että eroajatus pyörii mielessä joistakin syistä ja ennen kuin eroa lähtee toteuttamaan, tuleekin elämään uusi ihminen ja sitten tulee pettäminen kuvioon.
Suoraselkäinen ihminen siinä kohtaa kertoo puolisolleen että näin on käynyt ja sitten tapahtuu mitä tapahtuu.
Vuosien sivusuhteiden pitäminen salassa on väärin ja todella julmaa.
Tässä ketjussa otksikon mukaan puhutaan siitä, mitkä tekijät parisuhteessa tai itsessä ovat johtaneet pettämiseen. Siis paremminkin nämä viestit, missä paheksutaan yleisesti sitä pettämistä, ovat ohi aiheen.
Vierailija kirjoitti:
Nythän alkoi tulla ennätyspitkä ketju, kun naiset innostui kertomaan pettämisreissuistaan.
Sillehän ei voi mitään jos pettävillä miehillä ei ole tarve kelata tekemisiään. Taisi heitä kyllä joku olla tässäkin ketjussa.
Yhden yön pettäminen tuntematton kanssa ja pitkäkestoinen pettäminen tutun kanssa eivät nekään ole rinnasteisia. Ihmisellä, joka kykenee pitkäkestoiseen pettämiseen, tulee taatusti lukuisia tilaisuuksia todentaa empatiakykynsä. Jos jatkaa suhdetta, kyseessä on persoonallisuushäiriö tai kyse ihmisen vallitsevista luonteenpiirteistä.
Suhde varattuun ei ole koskaan rakkautta. Aidosti rakastava ei halua rakkautensa kohteelle pahaa ja ongelmia, mitä suhde paljastuttuaan väistämättä aiheuttaisi. Kyse on vallastatunteesta suhteessa varatun kumppaniin, kilpailuvietistä, narsismista ja omista suuruuskuvitelmista, rikkinäisestä minäkuvasta. Oman kumppanin pettäminen taas on mahdollista vain jos ei tätä arvosta. Ilman arvostusta ei ole rakkautakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelun aloittajaa nu_ssittiin ilman kumia avioliiton ulkopuolella ja nyt jaaritellaan että kuinka pääsi 53 vuotiaalle (jos edes oikea ikä) käymään näin ikävästi ja olisikohan jotain lieventäviä asianhaaroja mitä voisi käyttää tässä ettei ihan l_tkalta muka näytä miehen ja lasten silmissä.
En tiedä itsetutkinnan paikasta mutta ainakin lääkärintarkastus-tutkinnan paikka myös miehelle sukupuolitautiklinikalla.
Sen verran pinnallista huomionherutusta Ap lta.
Hei paljaalla-jankkaaja! Sinulla on nyt jo aika monena päivänä jäänyt lääkkeet ottamatta. Olisiko itsetutkinnan paikka ja aika tilata lääkäriltä aika. Sinulla heittää nyt jo todella pahasti.
Nimin. Huolestunut
Oliko tuo jotenkin ikävästi ilmaistu mielestäsi? Tuosta kirjoituksesta tuli tiivistettynä koko ketjun juoni esille. Vastuuntunnotonta irstailua ja muka itsetutkiskelua. Voi kyynel.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelun aloittajaa nu_ssittiin ilman kumia avioliiton ulkopuolella ja nyt jaaritellaan että kuinka pääsi 53 vuotiaalle (jos edes oikea ikä) käymään näin ikävästi ja olisikohan jotain lieventäviä asianhaaroja mitä voisi käyttää tässä ettei ihan l_tkalta muka näytä miehen ja lasten silmissä.
En tiedä itsetutkinnan paikasta mutta ainakin lääkärintarkastus-tutkinnan paikka myös miehelle sukupuolitautiklinikalla.
Hei paljaalla-jankkaaja! Sinulla on nyt jo aika monena päivänä jäänyt lääkkeet ottamatta. Olisiko itsetutkinnan paikka ja aika tilata lääkäriltä aika. Sinulla heittää nyt jo todella pahasti.
Nimin. Huolestunut
En tarvitse antibiootteja tai penisiliiniä koska en ole käynyt vieraissa ja antanut vedellä paljaalla.
Oletko sinä?
Sivusuhde? - onko avioliitto kuitenkin se pääsuhde? Mikä ero näillä on?
Sivusuhde on piilojyystöä.
Onko salarakas vain piilohoito? Jos mies panee vierasta naista miksi petetty vaimo haukkuu naista h*oraksi tai vähintään lutkaksi?
Mitä ne täällä pettämisistään keskustelevat naiset sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimin. Huolestunut
Kun käy vieraissa ja antaa panna paljaalla se on jännityksen hakua oman puolison terveyden kustannuksella. Tuplakusetusta. HIV ei itsetutkiskelulla parane. Aviomieheltäkään.
N53 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kävi vieraissa ja häntä pantiin ilman kumia ja nyt sitten mietitään muka missä vika jos ei omassa miehessä. Itsetutkiskelun irvikuva.
Ap sai täällä nyt sitä mitä haki kun hässi vieraissa-huomiota.
Kumma mies jos ei muka pistä vaihtoon Ap tä. Tautihan tuollaiselta ennen pitkää tulee. Ja vielä tuota omahyväistä tekopyhää paasausta joutuu kuuntelemaan.
Kauankohan se mies kenen kanssa kävi vieraissa joutui kuuntelemaan tuota jaarittelua ja narsistista paasausta ennen kuin pääsi roiskimaan?
No niin. Nytkö mun siis pitäisikin syyttää miestäni ja etsiä hänestä vikaa? Se, käytettiinkö kumia vai ei, ei kuulu tähän. En halunnut huomiota tällä, vain näkökulmia. Mies ei suoraa päätä pistä vaihtoon, voi haluta eron, voi olla että minäkin haluan Tauti ei ennen pitkää tule, koska suhde ei jatku. Mies, jonka kanssa petin, ei joutunut kuuntelemaan paasaamista, pääsi heti roiskimaan. Oliko vielä kysyttävää?
Nielitkö?
Onko tämä sellainen ketju, jossa voi selitellä kuinka pettäminen on kaikkien/kaiken muun syy paitsi itsensä..? Ja toivoo muilta ymmärrystä ettei tunnu että tekisi jotain väärin..? Tai niin kai ne pettäjät aina ajattelee... ehkä pitäisi vaan myöntää itselleen että on itsekäs ihminen, jolla ei ole mitään kunnioitusta ketään/mitään kohtaan, eikä löydy myöskään minkäänlaista empatiaa..
Ottaapas nyt monella koville teoreettinen ajatus, että joku voisi ketjussa ilmoittaa olevansa hilpeä pettäjä, vielä naispuolinen! Todellisuudessahan ketju on täynnä pelkkiä paheksujia, otsikon mukainen keskustelu ei oikein meinaa päästä mukaan....
Kas kun ei ole vielä laitettu sellaista keskiaikaista piirrosta, missä pettäjällä on sarvet päässä ja karvainen häntä :’D
Vaimo haluaa hidasta rakastelua lauantai-iltaisin. Pitää olla puhtaat lakanat, viiniä ja kaikki tähtimerkit kohdallaan, että hän syttyy. Hän laukeaa helposti, kun itsellä olisi vielä panoksia jäljellä ja halu jatkaa. Meillä on seksiä, mutta en koskaan saa kunnolla. Koko ajan pitää varoa, ettei tahti menen liian kovaksi. Vaimo näyttää ulos päin verevältä ja seksikkäältä naiselta. Luulen, että ihmiset vähän kadehtivat minua, sillä helppo olisi luulla, että hän on peto sängyssä. Hän on pitkä, rintava, pukeutuu seksikkäästi ja flirttailee vähän kaikille. Tuntuu siltä, että hän saa seksuaalisen nautintonsa siitä, että ihmiset fantasioivat hänestä.
Harkitsen pettämistä, koska en saa vaimolta sellaista seksiä, joka tyydyttäisi minut. 
Perin miestäni, koska oli tylsistynyt ja siihen tuli mahdollisuus. Pienessä huppelissa lähdin työkaverin hyttiin. Seksi oli ihanaa ja villiä. En kertonut kotona. En kadu.
Vierailija kirjoitti:
Vaimo haluaa hidasta rakastelua lauantai-iltaisin. Pitää olla puhtaat lakanat, viiniä ja kaikki tähtimerkit kohdallaan, että hän syttyy. Hän laukeaa helposti, kun itsellä olisi vielä panoksia jäljellä ja halu jatkaa. Meillä on seksiä, mutta en koskaan saa kunnolla. Koko ajan pitää varoa, ettei tahti menen liian kovaksi. Vaimo näyttää ulos päin verevältä ja seksikkäältä naiselta. Luulen, että ihmiset vähän kadehtivat minua, sillä helppo olisi luulla, että hän on peto sängyssä. Hän on pitkä, rintava, pukeutuu seksikkäästi ja flirttailee vähän kaikille. Tuntuu siltä, että hän saa seksuaalisen nautintonsa siitä, että ihmiset fantasioivat hänestä.
Harkitsen pettämistä, koska en saa vaimolta sellaista seksiä, joka tyydyttäisi minut.
Eikö tämä nyt olisi ihan yksinkertainen asia vaan kakaista ulos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimin. HuolestunutKun käy vieraissa ja antaa panna paljaalla se on jännityksen hakua oman puolison terveyden kustannuksella. Tuplakusetusta. HIV ei itsetutkiskelulla parane. Aviomieheltäkään.
Voitte lopettaa tästä jankkaamisen, minulla ei ole HIV:iä eikä muutakaan sukupuolitautia, joten jos miehelläni on, se on jostain muualta tullut. Koita ymmärtää että pettämisessä on muustakin kyse kuin panemisesta. Ja hei, mistä edes tiedät onko minulla ollut oman mieheni kanssa seksiä tämän jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harkitsen pettämistä, koska en saa vaimolta sellaista seksiä, joka tyydyttäisi minut.Eikö tämä nyt olisi ihan yksinkertainen asia vaan kakaista ulos?
Onko olemassa miehiä, jotka lopettavat seksin ennen kuin laukeavat, koska nainen laukesi jo? Vai onko tässä kyse siitä, että oma laukeaminen on omasta mielestä jotenkin laadullisesti suboptimaalinen? Voihan kyynel.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Särkynyt50 kirjoitti:
Olen se petetty, vaimo. Avioliitossa lähes 30 vuotta. Mieheni on elämäni rakkaus ja niin myös minä hänelle. Meille kävi kuitenkin näin... Miehelläni oli omat kipuilunsa ja, se niin kliseinen, ikäkriisi. Alkoi jäätävä suorittaminen. Treenasi kuin huippu-urheilija. Aamuviideltä ylös ja salille, illalla kympin tai pari, lenkille. Seksiä kyllä oli ja se oli hyvää, kuten on aina välillämme ollut. Eli puutteessa ei mies ainakaan ollut. Muutaman kerran tapasivat, sitten mies lopetti touhun. Nainen tiesi, että mieheni on naimisissa ja tiesi minutkin. Minä kyllä huomasin, että jotain on menossa. Tajusin merkit. Mies kielsi. Oli kuin saippuapala. En saanut mitään irti, näin vain edessäni miehen, joka voi huonosti. Tein kaikkeni ja enemmänkin, parisuhteeni eteen, mies oli aivan hukassa. Sekaisin. Kunnes viimein myönsi, mitä oli tapahtunut. Tästä alkoi valtava ylös rämpiminen. Voi sitä rakkauden määrää, mitä välillämme on. Itse olen ollut niin syvällä suossa, kuin ihminen vaan voi olla. Olo oli, kuin olisin ajanut moottoritiellä päin betoniseinää. Mikään kohta minussa ei ollut ehjänä. Niin rikki, kuin ihminen vaan voi olla. En olisi koskaan voinut uskoa, että mieheni pettäisi minut sen naisen kanssa, tai ylipäätään edes pettäisi. Olen kiltti, herkkä, empaattinen ja oikeudentajun omaava nainen. En koskaan tekisi mitään, mikä satuttaisi jotain toista. Meille kävi näin, koska miehelläni oli omat ongelmansa. Olemme tätä nyt työstäneet 1,5 vuotta ja työstämme yhä edelleen. Liittomme kestää tämän, koska rakastamme toisiamme. Mieheni on tehnyt paljon sen eteen, että pystymme jatkamaan yhdessä. Minulla on vielä pitkä matka, mutta ymmärrän sen, että näin syvät haavat vievät aikansa arpeutua. Älkää hyvät ihmiset pettäkö. Tehkää kaikkenne sen eteen, että voitte pelastaa parisuhteenne. Puhukaa toisillenne. Kertokaa puolisollenne, jos olette tyytymättömiä suhteeseenne tai jos kipuilette itsenne kanssa. Jos se ei kuitenkaan onnistu, niin erotkaa, mutta älkää pettäkö. Pettäminen aiheuttaa niin paljon henkistä ja fyysistä surua, kipua ja tuskaa, että sellaista ei kukaan ihminen ole ansainnut.
Tummentamani kohta on täyttä b*llshittiä. On täysin mahdotonta elää niin, ettei koskaan satuta ketään toista.
Satutamme toisiamme joskus tahallisesti ja joskus tahattomasti ja tämä on se todellisuus, joka on hyväksyttävä ja jonka kanssa on opittava elämään. Olemaan itselle ja toisille armollinen.
Ei ihme että olet mennyt niin hajalle, kun ajattelet niin epärealistisen kierolla ja epäinhimillisellä tavalla.
Hyvin kirjoitettu. Pyrkimys toimia aina oikein voi ajaa aikamoiseen armottomuuteen ja omahyväisyyteen. Ei varmaan tarkoitettu ihan niin, mutta tuossahan luki, että "minä olen täydellinen ihminen" ("En koskaan tekisi mitään, mikä satuttaisi toista.") Jos joku oikeasti uskoo noin, on hän aika pelottava.
No niin, jokainen toista satuttanut tarvitsee tämän uskomuksen, ettei eläminen ole mahdollista toista satuttamatta. Jos tämä olisi totta myöskin vanhemmat ja hyvät ystävät ja sisarukset satuttaisivat jatkuvasti mikä ei ole totta. Ei minua esim. elämäni aikana ole satuttanut muut kuin nykyinen puolisoni. Ei se ole automaatio joka tapahtuu jokaisen elämässä.
Pettymyksen tuottaminen ja todella paskamaisesti satuttaminen ovat eri asioita.
Minä satutin paljon puolisoani kun tahdoin eron. Hän kärsi muutaman vuoden. Tämä satuttaminen ei kuitenkaan ole moraalisesti väärin vaikka tuhoavaa olikin. Emme voineet vain jatkaa enää miehen raivoisan masennuksen vuoksi. Hän meinasi käydä päälle suuttuessaan.
Uusi mieheni taas aloitti seksisuhteen selkäni takana: haluan jännitystä ja en aio erota, vähän vaan jännitustä elämään ja elää hetkiä toisen kanssa.
Tuossa ei ole yhtään jaloa ajatusta petoksen tsäakana 👆. Se on ehdoin tahdoin satuttamista. Hän olisi hyvinkin voinut elää toiset 10 v kanssani satuttamatta minua ilman tätä valintaansa. Kyllä elämää siis voi elää kunnioittamalla toisen tunteita. Siihen en ota kantaa onko itseään vasten elämistä paikoitellen, mutta ei kannata niitä ihmisiä sättiäjoilla on korkea moraali ja jotka mahdollistavat sen, ettei tää yhteiskunta ole pelkkä itsekkäiden villi länsi. He haastavat muita kyseenalaistamaan omia tekojaan ja moraaliaan. Ehkä käsittämään sen, että jonkun jutun olisi voinut helposti hoitaa paremmalla tyylillä.
Kun mieheni pettämisasiaa puitiin niin kävi selväksi, ettei siellä oltu ajateltu tätä asiaa ollenkaan syvemmällä tasolla. Oltiin vaan seurailtu jotain itsekästä hetken mielijohdetta treffipalstalle katsomaan tarjontaa ja kohta ajauduttu seksisuhteeseen.
Seksisuhteen mahdollistajaa ei ollut haitannut miehen varattuus vaikka oma miehensä oli ajanut heidän liiton alas samanlaisella seksisuhteella. Psykoterapeuttini mukaan naisten solidaarisuus ei koskaan ole toiminut rakkausasioissa. Se on vain totuus johon täytyy tyytyä. Kevytkenkäisiä naisia jotka eivät vain välitä, ei saa muutettua. Voimme vaan miettiä omaa moraaliamme ja yrittää pitää sen korkeimmalla tasolla iskuista huolimatta.
Epäilen itse, että nainen kosti minulle miehensä teot. Projisoi minut oman miehensä rakastajattareksi joka sai maksaa nyt salasuhteesta. Epäilen siksi koska kuulin ettei hänkään selvinnyt pettämisestä tervein paperein. Kotonaan kuulemma on saatanallinen arsenaali ahdistus ja nukahtamislääkkeitä. Oma mieheni taas seuraili vaan itsekkäitä mielihalujaan välittämättä minusta ja tunteistani.
Nyt täytyy myös mainita, että mies kyllä tiesi paremmin. Minulla on historiaa masennuksen kanssa. Vaikka olin ollut jo 7 vuotta terve, ssirastuin uudelleen vakavaan masennukseen ja olen nyt työkyvytön toistaiseksi.
Jälkeenpäin katuminen on hyödytöntä. Ei se paranna minua tai korjaa mitään. Siksi jokaisen kannattaisi hommata se itsetuntemus ja oikeasti syvällisesti yrittää ymmärtää mikä on se tyhjyys elämässä, mitä kaipaa ja tarvitsee ja tehdä ratkaisut sen mukaan ettei tarvitse sitten todeta niin kuin meillä : Hups, ei ollut tarkoitus tuhota meidän suhdetta. Tai ehkä se pahin: Mikään siinä salasuhteessa ei ollut tämän jälkipyykin arvoista.
Eihän tuo pidä ollenkaan paikkaansa että suhteessa olisi vain " yksi ultimaattinen mörkö". Ei täällä kukaan sellaista ole väittänyt.
Tässä ketjussa puhutaan nyt pettämisestä.
Jossain toisessa ketjussa puhutaan siitä että tekeekö puoliso kotitöitä vai ei jne.
En ymmärrä tuota logiikkaa että jos on ongelmia kotitöiden jaossa tai lastenhoidossa tms. niin pettäminen olisi sitten jotenkin pienempi ongelma.
Totta kai liitossa voi olla monenlaista lupausten pettämistä ja vastuunpakoilua , jotka voivat johtaa eroon asti .
Niistä ei nyt kuitenkaan puhuta tässä ketjussa, eikä niiden olemassaolo poista pettämisen aiheuttamaa tuskaa.
Se miten itse kukin suhtautuu seksiin ja uskollisuuteen , on jokaisen oma asia eikä sitä voi yleistää edes omaan puolisoon.
Nykyäänkin parisuhteessa oletus on uskollisuus.
Jos siitä poiketaan, se pitää puhua ja sopia etukäteen.
Tai jos muuttaa vuosien varrella mielensä , on se otettava puheeksi puolison kanssa ja annettava tälle mahdollisuus tehdä omat ratkaisunsa uuden tiedon valossa.
Varmasti joillekin käy niin että eroajatus pyörii mielessä joistakin syistä ja ennen kuin eroa lähtee toteuttamaan, tuleekin elämään uusi ihminen ja sitten tulee pettäminen kuvioon.
Suoraselkäinen ihminen siinä kohtaa kertoo puolisolleen että näin on käynyt ja sitten tapahtuu mitä tapahtuu.
Vuosien sivusuhteiden pitäminen salassa on väärin ja todella julmaa.