Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä asia parisuhteessa tai itsessäsi on johtanut pettämiseen, jopa pitkäaikaiseen sivusuhteeseen?

N53
01.09.2020 |

Tutkiskelen tässä itseäni, joten näkökulmia kaivataan. Takana on yksi avioero 25 vuotta sitten, jolloin vaihdoin exäni nykyiseen mieheeni. Nyt taas samassa tilanteessa, enkä oikein osaa eritellä mitkä asiat saivat minut täysin tietoisesti lähtemään tähän taas, vaikka tiesin että loppujen lopuksi sattuu. Useampaa ihmistä. Mieheni on ihan kunnollinen mies, ei hänen kanssaan huono ole olla ollenkaan. Miksi ihastuminen toiseen sai minut nyt rikkomaan kaiken. Miksi ei aiemmin tässä 25 vuoden aikana, miksi juuri nyt? Onkohan kyseessä jokin henkilökohtainen ikäkriisi enemmän. Varmasti tulee asiattomiakin vastauksia, kestän ne kyllä, mutta jos jotain ihan järkevääkin näkökulmaa niin olisin kiitollinen.

Kommentit (642)

Vierailija
381/642 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tätä minä pelkään, että sydämessään mies ei pysty antamaan anteeksi, vaikka haluaisi. [/quote]

Minä en ole miehesi, mutta mikä siinä pelottaa, jos ei pysty anteeksi antamaan? Vaikka olen ollut yhdessä mieheni kanssa ihan nuoresta asti (olen vähän sinua nuorempi), niin en ole sillä tavalla kiinni miehessäni, ettenkö tajuaisi pärjääväni yksin ja saavani uuden suhteen halutessani. Jos toinen ei pysty antamaan anteeksi niin suhteesta tulee pelkkä kuori. Kannattaa käydä läpi asiaa terapiassa. Minulle oli vaikea antaa anteeksi tuo pienikin hairahdus, koska olin pitänyt miestäni täydellisenä. Hän on sitä ulkoisesti ja henkisiltä ominaisuuksiltaan, mutta kieltämättä en enää samalla tavalla katso häntä ihaillen koskaan. Koska pettäminen on mielestäni typerän ihmisen teko, sori (onneksi kaikki eivät ajattele näin).[/quote]

No, minua pelottaa se, että elämästämme tulee helvettiä, eikä siltikään pystytä tekemään eropäätöstä, vaan jatketaan, vaikkei kummallakaan ole hyvä olla. Mieheni tuntuu pelkäävän eroa/muutosta vielä minuakin enemmän.

Vierailija
382/642 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N53 kirjoitti:

[:)

Ihmiset sallii yleensä enemmän itselleen kuin puolisolleen. Ihastuksen vuoksi olet valmis riskeeraamaan liittosi, vaikket erota haluakaan. Kuinka suureksi arvioit paljastumisen ja eron riskin? Varmaan melko pieneksi? Myös sivusuhteen lopettaminen sattuu. Ei tuosta ilman tuskaa kukaan osapuoli selviä.

No todellakin näin on. Olen jo riskeerannut, olen paljastunut. Ero on mahdollinen, tietysti. Mies yrittää antaa anteeksi, ja ymmärtää. Minun on vaan kauhean vaikea selittää kun en itsekään tiedä miksi. Ja kyllä, sivusuhteen lopettaminen sattui/sattuu myös. Mies haluaa jatkaa/yrittää, ainakin nyt, avioliittoa, minä mietin että mitkä mahdollisuudet meillä edes on tässäkään tapauksessa kun en itsekään tiedä mitä haluan. 

Sori nyt, mutta kuulostaa siltä, että miehellä ei ole ollut kiinnostusta perhe-elämään, koska hänellä on itselläänkin sivusuhde tai useampia sellaisia. Silloin on helppo antaa anteeksi, kun sen sijaan, että olisi tullut kylmästi petetyksi, niin omalla toiminnallasi oikeutit hänen salaisuutensa. Nyt miehen ei tarvitse kiukutella pahaa oloaan, kun omatunto ei kolkuta, vaan sinä olet virallisesti suhteen rikollinen.

Joko kituutatte yhdessä, koska kuitenkin ruoka- ja vaatehuolto pelaa, eikä tarvitse nähdä vaivaa uuden elämän rakentamiseen. Tai sitten otat loppuelämästäsi kaiken irti ja menet rohkeasti kohti uutta, kenties viimeistä seikkailuasi, kunnes ikä alkaa painaa...

Siis tarkoitatko että miehelläni on sivusuhde? No ei todellakaan ole. Miten niin ei ole ollut kiinnostusta perhe-elämään? Enemmän todellakin kuin minulla, on perhekeskeinen ihminen mielestäni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/642 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tätä minä pelkään, että sydämessään mies ei pysty antamaan anteeksi, vaikka haluaisi. [/quote]

Joka kerta kun miehesi saa pienen ihottuman tai kutittaa jostain ikävästi hänellä käy tietysti mielessä onko hän saanut jonkin ikävän sukipuolitaudin sinulta. Voitko muka ihmetellä että miksi näin?[/quote]

Ei, en minä sitä ihmettele, miten niin?

Vierailija
384/642 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

N53 kirjoitti:

Niin, tätä minä pelkään, että sydämessään mies ei pysty antamaan anteeksi, vaikka haluaisi. 

Minä en ole miehesi, mutta mikä siinä pelottaa, jos ei pysty anteeksi antamaan? Vaikka olen ollut yhdessä mieheni kanssa ihan nuoresta asti (olen vähän sinua nuorempi), niin en ole sillä tavalla kiinni miehessäni, ettenkö tajuaisi pärjääväni yksin ja saavani uuden suhteen halutessani. Jos toinen ei pysty antamaan anteeksi niin suhteesta tulee pelkkä kuori. Kannattaa käydä läpi asiaa terapiassa. Minulle oli vaikea antaa anteeksi tuo pienikin hairahdus, koska olin pitänyt miestäni täydellisenä. Hän on sitä ulkoisesti ja henkisiltä ominaisuuksiltaan, mutta kieltämättä en enää samalla tavalla katso häntä ihaillen koskaan. Koska pettäminen on mielestäni typerän ihmisen teko, sori (onneksi kaikki eivät ajattele näin).

No, minua pelottaa se, että elämästämme tulee helvettiä, eikä siltikään pystytä tekemään eropäätöstä, vaan jatketaan, vaikkei kummallakaan ole hyvä olla. Mieheni tuntuu pelkäävän eroa/muutosta vielä minuakin enemmän.

Jos käyttäisitte seksiammattilaisen naisen palveluja siten että ostaisit palvelun miehellesi? Se saattaisi helpottaa miehesi päätöstä siirtyä eteenpäin ja etsiä parisuhdetta joka ei ole helvettiä.

Vierailija
385/642 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se sitten on helpompi hyväksyä, jos miehellä on itselläänkin ollut jotain juttua toisen kanssa tai antaa itselleen luvan alkaa etsiä uutta puolisoa, kun kunnioitus menee. Yksi vaihtoehto tuokin, mutta ei täällä kyllä kukaan ap:n miehen aivoituksista tiedä, tuskin tietää itsekään vielä. Aika näyttää. Oletteko koskaan puhuneet pettämisestä? Että oletko tietoinen miten mies siihen yleisellä tasolla suhtautuu? Kyllähän sekin kertoo, miten tässä tulee käymään, koska jokaisella on se oma luonteensa ja ajattelutapansa siellä pohjalla.

Vierailija
386/642 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minua pelottaa se, että elämästämme tulee helvettiä, eikä siltikään pystytä tekemään eropäätöstä, vaan jatketaan, vaikkei kummallakaan ole hyvä olla. Mieheni tuntuu pelkäävän eroa/muutosta vielä minuakin enemmän.[/quote]

Jos käyttäisitte seksiammattilaisen naisen palveluja siten että ostaisit palvelun miehellesi? Se saattaisi helpottaa miehesi päätöstä siirtyä eteenpäin ja etsiä parisuhdetta joka ei ole helvettiä.[/quote]

Ei hän sellaista halua, ei ole sitä tyyppiä. Loukkaantuisi jos ostaisin.

Vierailija
387/642 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se sitten on helpompi hyväksyä, jos miehellä on itselläänkin ollut jotain juttua toisen kanssa tai antaa itselleen luvan alkaa etsiä uutta puolisoa, kun kunnioitus menee. Yksi vaihtoehto tuokin, mutta ei täällä kyllä kukaan ap:n miehen aivoituksista tiedä, tuskin tietää itsekään vielä. Aika näyttää. Oletteko koskaan puhuneet pettämisestä? Että oletko tietoinen miten mies siihen yleisellä tasolla suhtautuu? Kyllähän sekin kertoo, miten tässä tulee käymään, koska jokaisella on se oma luonteensa ja ajattelutapansa siellä pohjalla.

Ei oikeastaan olla puhuttu, mutta meidän tarinahan alkoi silloin 25 vuotta sitten pettämisestä, olimme molemmat varattuja. Mutta tietenkin hänkin pitää sitä aivan eri asiana, koska mehän rakastuimme, ja siksi tämä niin loukkaakin koska hän kuvitteli että meidän "vuosisadan rakkaustarinaan" ei kukaan pääse väliin. Ja pääsi. 

Vierailija
388/642 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

N53 kirjoitti:

Jos käyttäisitte seksiammattilaisen naisen palveluja siten että ostaisit palvelun miehellesi? Se saattaisi helpottaa miehesi päätöstä siirtyä eteenpäin ja etsiä parisuhdetta joka ei ole helvettiä.

Veikkaan että kuvittelet vaan ja haluat että olet teillä ainut joka "saa" käydä vieraissa. Jos katsot markkinoiden tarjontaa ja omaa ikääsi niin varmasti löytyy joku joka kelpaa miehellesi. Et vain myönnä sitä itsellesi.

Vierailija
389/642 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskaanhan pettäjässä Ei ole syytä. Se toinen vain ei sitä ja tätä. Voi... Sääliä kerätään palstalta kun naitiin muita :D

Oletko lukenut montaakaan viestiä tästä ketjusta vai oliko ne liian pitkiä ettei lukutaito riittänyt? Aika paljon täällä on ihmiset pohtineet oman toimintansa syitä. Jos sulla ei ole mitään annettavaa niin kannattaa poistua rääkymään muualle.

Olen kyllä. Aina näkyvät pettäjät kertovan, kuinka se ja tämä asia oli vialla. En halua erota mutta panen silti muita. Koska haluan pettäjänä saada hyväksyntää teoilleni :)

Mitä sitten odotat näkeväsi? Ihmisiä, joilla on täydelliset puolisot ja parisuhteet, mutta he ovat vaan niin kertakaikkisen Pahoja Ihmisiä, että kiusallaan ja silkkaa ilkeyttään pettävät?

Sinänsä pidän ongelmallisena tätä kulttuurista ”tarinaa”, jossa pettämisen syy on aina jokin vika parisuhtessa. Se kannustaa ihmisiä, jotka ovat ihan tavallisella tavalla vain ihastuneet, etsimään omasta parisuhteestaan vikoja. Vaikka niitä ei olisi ennen huomannut, jotain on kaivettava, koska asiantuntijat sanovat iltapulussa, että pettämishalu johtuu aina Ongelmista. Joskus toki pohdinta voi viedä eteenpäin ja olla hyväkin, mutta noin yleisesti sellaisesta mentaliteetista ei onnellisuus lisäänny, missä etsimällä etsitään vikoja.

Vierailija
390/642 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käyttäisitte seksiammattilaisen naisen palveluja siten että ostaisit palvelun miehellesi? Se saattaisi helpottaa miehesi päätöstä siirtyä eteenpäin ja etsiä parisuhdetta joka ei ole helvettiä.[/quote]

Ei hän sellaista halua, ei ole sitä tyyppiä. Loukkaantuisi jos ostaisin.[/quote]

Veikkaan että kuvittelet vaan ja haluat että olet teillä ainut joka "saa" käydä vieraissa. Jos katsot markkinoiden tarjontaa ja omaa ikääsi niin varmasti löytyy joku joka kelpaa miehellesi. Et vain myönnä sitä itsellesi.[/quote]

Joo, löytyy varmasti, mutta ehkä hän haluaisi valita itse, eikä minun avullani, vai mitä mieltä olet?

Vierailija
391/642 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

N53 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oikeastaan olla puhuttu, mutta meidän tarinahan alkoi silloin 25 vuotta sitten pettämisestä, olimme molemmat varattuja. Mutta tietenkin hänkin pitää sitä aivan eri asiana, koska mehän rakastuimme, ja siksi tämä niin loukkaakin koska hän kuvitteli että meidän "vuosisadan rakkaustarinaan" ei kukaan pääse väliin. Ja pääsi. 

Jos miehesi ei ole käsittänyt että kun parisuhde alkaa sillä että molemmat pettää ja että tällaisella kumppanilla on varmasti myös jatkossa jossain vaiheessa jonkun muun tavarat sisällä se on ihan omaa tyhmyyttä.

Vierailija
392/642 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

N53 kirjoitti:

Veikkaan että kuvittelet vaan ja haluat että olet teillä ainut joka "saa" käydä vieraissa. Jos katsot markkinoiden tarjontaa ja omaa ikääsi niin varmasti löytyy joku joka kelpaa miehellesi. Et vain myönnä sitä itsellesi.

Joo, löytyy varmasti, mutta ehkä hän haluaisi valita itse, eikä minun avullani, vai mitä mieltä olet?

Anna lupa ja kannusta. Huomaa että tavaraa on tarjolla yllin kyllin ja elämää myös sinun jälkeesi.

Vierailija
393/642 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

N53 kirjoitti:

Niin, tätä minä pelkään, että sydämessään mies ei pysty antamaan anteeksi, vaikka haluaisi. 

Joka kerta kun miehesi saa pienen ihottuman tai kutittaa jostain ikävästi hänellä käy tietysti mielessä onko hän saanut jonkin ikävän sukipuolitaudin sinulta. Voitko muka ihmetellä että miksi näin?

Ei, en minä sitä ihmettele, miten niin?

Ap, sinua taidettiin laittaa paljaalla kun petit aviomiestäsi :D

Vierailija
394/642 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksin ja läheisyyden puute. Avioliitossa ei kehuja sadellut päin vastoin. Seksiä oli joitain kertoja vuodessa. Ainoa parannus jonka mies teki asian suhteen oli iltapusu. yksi tylsä pusu joka ilta. alkoi maistumaan tylsältä sekin.

hän torjui minut jatkuvasti..

Uusi miesystäväni on toista maata. Hän haluaa minua ja näyttää sen.

Vierailija
395/642 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N53 kirjoitti:

Anna lupa ja kannusta. Huomaa että tavaraa on tarjolla yllin kyllin ja elämää myös sinun jälkeesi.

No ei ole minun asiani kannustaa tai antaa lupaa, hän tehköön omat päätöksensä. 

Vierailija
396/642 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

N53 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et siis ollut rakastunut tuohon mieheen, jonka kanssa petit. Se tietysti tekee aika vaikeaksi ymmärtää miksi haluat loukata toista ilman huvikseen tuollaisella joutavalla jutulla. Miksi halusit valehdella ja pettää luottamuksen, nämä ovat sellaisia, mihin varmaan pitäisi löytyä kelvollinen syy. Jos rakastat edelleen miestäsi ja hän sinua, niin asia vain pitää selvittää, vaikkei se varmaan selviäkään kuin ajan myötä, että voiko tuosta päästä yli. Siihen asti on vain elettävä epätietoisuudessa.

Vierailija
397/642 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N53 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et siis ollut rakastunut tuohon mieheen, jonka kanssa petit. Se tietysti tekee aika vaikeaksi ymmärtää miksi haluat loukata toista ilman huvikseen tuollaisella joutavalla jutulla. Miksi halusit valehdella ja pettää luottamuksen, nämä ovat sellaisia, mihin varmaan pitäisi löytyä kelvollinen syy. Jos rakastat edelleen miestäsi ja hän sinua, niin asia vain pitää selvittää, vaikkei se varmaan selviäkään kuin ajan myötä, että voiko tuosta päästä yli. Siihen asti on vain elettävä epätietoisuudessa.

Luultavasti asia on näin että se selviää vain ajan kanssa. Rakastuin kyllä tuohon toiseen mieheen, mutta yhteistä tulevaisuutta meillä ei ole, eikä sellaisesta ollut kysymys. 

Vierailija
398/642 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N53 kirjoitti:

Älä halvenna kaikkia miehiä kuvittelemalla, että he ovat kuten sinä ja pitävät naisia tavaroina. Ap:n mies ei ole sellainen, jolle kelpaa kuka tahansa niin kuin sinulle ilmeisesti. Normaali mies suree eroa ja suhdetta, mutta pääsee siitä yli, totta kai ajan myötä. Ja ap tuntuu ymmärtävän, että hänen miehensä kaltaisille hyville miehille löytyy kyllä helposti seuraa, sitten jos ja kun on sellaisen aika.

Vierailija
399/642 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N53 kirjoitti:

Jotkut miehet kyllä ihan tiedostaa seksin myynnin eettiset ongelmat. Oma mieheni ei halua edes minulta seksiä minään palveluna, jos itse en halua seksiä juuri silloin. Sanoo että tuntuu ikävältä hyväksikäytöltä.

Eri

Vierailija
400/642 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suhde on ne kaksi ihmistä ja heidän vuorovaikutus. Jos jompi kumpi niistä ihmisistä ei voi hyvin, tai vuorovaikutus ei ole toimivaa, niin ei se suhdekaan ole hyvä. Vaikka kuinka se hyvin voiva sanoisi, ettei ole mitään vikaa, ainakaan hänessä. Ehkä ei, mutta hän ei yksin ole se suhde.

Sama puutteellinen ihminen saa yhden puolison kanssa aikaan huonon liiton ja toisen kanssa hyvän liiton. Heidän vuorovaikutus on etilainen, toisen kanssa se toimii ja toisen ei. Ei se tarkoita että kukaan näistä ihmisistä olisi huono.

Jonkun kanssa vuorovaikutus nostaa esiin ongelmat, ehkä provosoi niitä huonoja puolia. Ehkä kumppanin toimintatapa saa toisen taantumaan lapsuuden puolustusmekanismeihin. Ei se kumppanin "vika" ole, mutta silti suhde ei toimi.

Pettäjä voi hakea ihan muuta kuin seksiä. Hän ehkä haluaa tulla nähdyksi. Haluaa etsiä sitä minää, jonka on kadottanut, eikä enää tunnista itseään eikä elämäänsä. Näin käy ihmisille, jotka on opetettu tai pakotettu aina huomioimaan ja miellyttämään muita. Pikkuhiljaa he myöntyvät ja tekevät kompromisseja, jotka eivät sillä hetkellä tunnu kynnyskysymyksiltä. Lopulta huomaa, että on jättänyt työhaaveensa tai opintonsa, muuttanut paikkaan ja taloon joka ei ollut oma toive, tehnyt tai ollut tekemättä lapsia vastoin omaa toivetta, luopunut harrastuksista yksi toisensa jälkeen.

On helppo sanoa, että itsepä läksit. Missä on sen puolison vastuu, joka koko ajan ajaa ja saa oman tahtonsa läpi? Eikö hän muka huomaa, että toinen joustaa? Ja jos ei, mitä se kertoo hänestä puolisona?

Joustava ihminen ei osaa asettaa rajoja, eikä pääse kosketuksiin sen kanssa, mikä olisi se viimeinen niitti. Ei tule sellaista viimeistä niittiä, että hän eroaisi, tulee vain käsittämätön tarve olla hetken joku muu. Joku tunnistettava.

Tällainen ihminen voi aloittaa suhteen, jossa kokee, ettei suhde ja hänen elämä oikeastaan liity toisiinsa. Ei kai, kun suhteessa hän on hetken oma itsensä, ja elämä on jonkun muun elämä. Siinä on ihan ok mies ja koti, ehkä ihanat lapsetkin, mutta jotenkin se tuntuu enemmän työltä tai roolilta. Vähän kuin siellä olisi töissä ja olisi hetken sieltä lomalla.

Tällainen ihminen ei ole ehkä koskaan saanut olla jotain mieltä, tehdä juuri niin kuin haluaa, sanovat muut mitä vaan.

Totta kai tällaisella ihmisellä on ongelma, ja hän tarvitsee siihen terapiaa ja pohdintaa.

Mutta on nyt aika tosi tekopyhää, että tämä hänen luonteenpiirre ei ollut kenellekään muulle ongelma, niin kauan kuin se hyödytti heitä ja vahingoitti vastuun vain tätä ihmistä. Puoliso oli ihan tyytyväinen ja kaikki muutkin. Siitä ihan samasta luonteenpiirteestä tuli ongelma muka vasta nyt, kun tämä rajaton ihminen teki jotain itsekästä ja vahingoitti heitä. Kyllä se rajattomuus on ollut ongelma ihan koko ajan, muut vain ovat käyttäneet sitä hyväksi tähän asti.

Rajaton on epärehellinen sekä itselleen että muille. Siitähän tuossa on kyse, eikä mistään hyväksikäytöstä.

Onko se epärehellistä, että sanoo ensin yhtä, mutta taivuttelun jälkeen suostuu toiseen? Tai että alkaa muutaman vuoden jälkeen olemaan kertomatta omista asioistaan, kun vastaus on aina vähättelevä tai johtaa puolison omien, tärkeämpien asioiden jauhamiseen? 

Eikö rajaton pikemminkin ole aika johdonmukainen toimissaan? Ainakin tiettyyn pisteeseen asti.

Ja toisaalta, jos joka tapauksessa aiheuttaa pettymyksen ja tunteiden purkauksen olemalla oma itsensä, niin onko sillä väliä mikä syy siihen on?

Minkäpä kuka itselleen mahtaa, mutta en minä näe tuossa tarinassa minkäänlaista muutosta parempaan. Pettäminen ja oman tahdon osoittaminen sitä kautta tapahtuivat jälleen ulkopuolisen tekijän vaikutuksesta. Ei kukaan kenellekään anna lupaa olla oma itsensä eikä kukaan voi tietää mitä olet ja haluat. Kyllä se on jokaisen omalla vastuulla tutustua itseensä, mutta tietysti tuo on pettämisen taustalla aika tyypillinen, jopa kliseinen syy. Eli kuvittelee löytävänsä itsensä jonkun sivusuhteen kautta. 

Tartun tähän kohtaan, minua vilpittömästi kiinnostaa muut ihmiset ja olen tulkinnut, että koska minun seurassani saa olla oma itsensä, olen yleensä ihmisten mielestä mukava ihminen. Minä en arvostele, tietenkään, koska yritän itse sopeutua tilanteeseen. 

Siihen opetteleminen, että on "oikea" toimintatapa vaatia muita ihmisiä huomaamaan minut ja tarpeeni, on kivinen tie. Pitäisi tietoisesti olla hankala ihminen. 

Eikä sitä tietysti kaikissa ihmissuhteissa tarvitse tehdä. Oikeastaan ongelma on vain niiden ihmisten kanssa, jotka ovat valmiita sivuuttamaan toisten tarpeet tai olettavat, että omasta poikkeavia tunteita ja toiveita ei ole ellei joku niitä äänekkäästi ja toistuvasti julista. 

Sitä voi olla oma itsensä olematta hankala.

Se on yllättävän vaikeaa, jos muut ovat tottuneet kävelemään mukavan ihmisen ylitse. He kokevat hankalana, kun hänetkin pitäisi ottaa nyt yhtäkkiä huomioon. Ihan normaalitkin asiat koetaan ylimääräisinä, jos ne vaativat sen mukavan ja joustavan ihmisen takia joustamista: ”Oottakaa vähän, mä käyn ensin vessassa” -> ”No etkö voi käydä sitten kun pysähdytään huoltsikalla? Mä haluan päästä äkkiä perille. Me mennään jo, tuu sit perästä! Mikä ihme sulla siellä kesti?”