Eikö nykylukiolaiset osaa itse hankkia kirjojaan? Äitiä tarvitaan siihenkin
Tässä taas seurannut, miten manmat ostaa lukiolaisilleen kirjoja hikihatussa ja vielä päällystää niitä. Eikö tosiaan nykylukiolainen osaa itse?
Onneksi osa on jo ilmaisia ja osan saa verkkojulkaisuna. Itse metsästin aikoinaan joka kirjan itse käytettynä tai uutena ja olihan siinä hommaa, mutta eikö se vähän kuulu siihen prosessiin, jossa aikuistutaan. Ihmettelen vaan.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Minä jouduin kirjarahat hankkimaan metsänistutuksilla, pitkää päivää piti kaikki vapaat raataa. Keväällä ja syksyllä ehti vielä lukiopäivän jälkeenkin kun valoa riitti. Polkupyörällä piti ajaa kymmeninekin kilometrien päähän palstalle, ei äiti vienyt autolla perille. Kotona vanhemmat ottivat vielä palkasta osan esim. ruuan ja asumiskulujen kattamiseksi. Isä piti humpuukina koko lukioa, joku oikea ammatti olisi pitänyt lukea ja töihin mennä. Opiskelu oli niille herrojen kersoille. Äiti ei suutaan uskaltanut avata asiasta.
Hävettää nykyajan vellihousu mammanpojat.
Hiihdit kesät talvet kouluun ilman monoja ja ...
Katkeralta kuulostat.
Hyvä, että nykyään vanhemmat auttavat jos voivat. Koita sinäkin päästä yli katkeruudestasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niitä digikirjoja ei oikein voinut 15-vuotias ostaa. Ei ollut pankkitunnuksiakaan, eikä tilillä riittävästi rahaa.
No rahaa voi antaa. Pankkitilin ja tunnukset ja kortinkin voi hankkia. Tässä oli kyse siitä, että vanhemmat etsii ne kirjat, eikä nuori. Maksaminen on ok, harvalla nuorella niin paljon rahaa. Mun isä antoi summan, millä piti kirjat löytää. Metsästämällä löysinkin. Kehittyipä vastuuntunto ja yrittelijäisyys.
Minun nuoruudessani itse piti tienata rahat. Selkä vääränä väännettiin koulutuksen eteen.
Ja hiihdettiin kouluun kesät talvet. Kumpaakin suuntaan oli ylämäkeä.
Vierailija kirjoitti:
No niitä digikirjoja ei oikein voinut 15-vuotias ostaa. Ei ollut pankkitunnuksiakaan, eikä tilillä riittävästi rahaa.
Oho! Miksei 15 vuotiaalla ole pankkitunnareita?
Nehän saa silloin, kun 15 vuotta. Lisäksi pankkikortin tiliinsä saa 11 vuotiaana, kunhan hakee.
Vanhemmat voi sitten sopivissa tilanteissa täyttää tilin rahnalla.
Elämä on helpompaa, kun muksut oppivat itse ostamaan, käyttämään tiliä, suunnittelemaan rahan menoaan yms.
Minä jouduin jopa maksamaan lukioni itse työnteolla ja opintotuella.
Missään koulunkäynnissä ei autettu koko sinä aikana kun sen kuusivuotiaana aloitin.
Miten se minua auttoi tai karaisi? Ei mitenkään.
Samalla luokalla ollut perheen ainokainen sai paljon apua ja tukea ja on kaiken kaikkiaan päässyt helpommalla ja pidemmälle, koska häntä on tuettu, autettu ja rakastettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No rahaa voi antaa. Pankkitilin ja tunnukset ja kortinkin voi hankkia. Tässä oli kyse siitä, että vanhemmat etsii ne kirjat, eikä nuori. Maksaminen on ok, harvalla nuorella niin paljon rahaa. Mun isä antoi summan, millä piti kirjat löytää. Metsästämällä löysinkin. Kehittyipä vastuuntunto ja yrittelijäisyys.
Minun nuoruudessani itse piti tienata rahat. Selkä vääränä väännettiin koulutuksen eteen.
Ja hiihdettiin kouluun kesät talvet. Kumpaakin suuntaan oli ylämäkeä.
Talvella kuitenkin matka oli lyhyempi, kun järven poikki pysty oikasemaan. Muistaa äitini aina lisätä. 😉
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin hain silloin 90-luvun lopulla ihan itse kirjani kirjakaupasta. Sieltä sai muistaakseni ostaa vielä vanhempien laskulle, joka helpotti maksamista. Eihän mun porukat olisi osannut edes ostaa oikeita kirjoja... no tää on tätä nykyaikaa kun lasten ja nuorten ei tarvitse kuin tuijottaa älypuhelinta, kaikki muu tulee ilman vaivannäköä.
Minä taas koen asian niin, että nykyään nuorilta odotetaan paljon suurempaa itsenäisyyttä kuin meillä 90-luvulla. Meitä paapottiin koulunkin puolelta paljon enemmän kuin nykylapsia.
Lukiolaisilta ja koululaisilta ylipäätään vaaditaan nykyään paljon enemmän kuin ennen.
Ja lukion arvosanatkin ratkaisee jo jatko-opinnot. Totta kai jokainen järkevä vanhempi pyrkii maksimoimaan lapselleen sen opiskelurauhan ja auttaa kaikessa missä voi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meilläpäin nuoret hankkii itse kirjansa. Yhdellä sun toisella instalivessä "myy mulle nämä kirjat" tai "myynnissä seuraavat..." Ja kauppa käy. Jamerastä loput. Myös ostavat yhteisiä kirjoja ja lainaavat, jos kurssit on eri jaksoissa tai tunnit eri aikaan.
Mä olen ylpeeää seurannut tuota sumplimisen intoa ja monipuolisuutta, että kaikilla on tarvittavat materiaalit.
Laitan rahaa tilille, kun tarviivat. Tänä syksynä olen laittanut yhteensä hurjat 126 euroa kahden lukiolaiset tarvikkeita varten.
Nuorempi sano kerran, että tietää yhden kaverin, jonka isä lähtee Suomalaiseen uutta kurssia edeltävänä päivänä ja ostaa kaiken könttänä.
Päällystyksistä en tiedä. Ehkä eivät päällystä, kun kontaktimuoviakaan ei ole näkynyt.
Kuulostaa hyvältä. Nuorilla on hyvät verkostot itsellään ja tuo lainaaminen erittäin järkevää. Pointsit sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meilläpäin nuoret hankkii itse kirjansa. Yhdellä sun toisella instalivessä "myy mulle nämä kirjat" tai "myynnissä seuraavat..." Ja kauppa käy. Jamerastä loput. Myös ostavat yhteisiä kirjoja ja lainaavat, jos kurssit on eri jaksoissa tai tunnit eri aikaan.
Mä olen ylpeeää seurannut tuota sumplimisen intoa ja monipuolisuutta, että kaikilla on tarvittavat materiaalit.
Laitan rahaa tilille, kun tarviivat. Tänä syksynä olen laittanut yhteensä hurjat 126 euroa kahden lukiolaiset tarvikkeita varten.
Nuorempi sano kerran, että tietää yhden kaverin, jonka isä lähtee Suomalaiseen uutta kurssia edeltävänä päivänä ja ostaa kaiken könttänä.
Päällystyksistä en tiedä. Ehkä eivät päällystä, kun kontaktimuoviakaan ei ole näkynyt.Kuulostaa hyvältä. Nuorilla on hyvät verkostot itsellään ja tuo lainaaminen erittäin järkevää. Pointsit sinne.
Kai sinäkin tajuat, että se että sekä nuori että äiti voi etsiä niitä kirjoja? Ei ne ole toisiaan poissulkevia toimintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päällystyksistä en tiedä. Ehkä eivät päällystä, kun kontaktimuoviakaan ei ole näkynyt.Kuulostaa hyvältä. Nuorilla on hyvät verkostot itsellään ja tuo lainaaminen erittäin järkevää. Pointsit sinne.
Ei kaikki nuoret tunne ketään ylemmillä luokilla olevaa.
Poika antoi kirjaluettelon ja ostin mm 15 matikan kirjaa ja kaikki kirjat fykebi sun muut. Poika ei tarvinnut apua kun hankki opiskelija asunnon plus kaikki muut.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas koen asian niin, että nykyään nuorilta odotetaan paljon suurempaa itsenäisyyttä kuin meillä 90-luvulla. Meitä paapottiin koulunkin puolelta paljon enemmän kuin nykylapsia.
Avaisitko asiaa esimerkeillä? Tässä pari esimerkkiä 90-luvun alusta:
-silloin oli normaalia, että ollaan vaikkapa yksin kotona ja osataan tehdä jotain välipalaa tai syötävää koulun jälkeen, ihan 7-vuotiaasta alkaen.
-jos haluttiin mennä jonnekin, niin sinne mentiin lähes aina pyörällä tai kävellen, ei kuskattu
-useimmat tekivät läksyt itse
-keksittiin ihan itse tekemistä ja leikit ihan jo ennen kouluikää, eikä valtuutettu aikuisia leikittämään ja viihdyttämään
Totta on, että lapset joutuvat päättämään omasta koulunkäynnistään enemmän, on enemmän vaihtoehtoja jo nuorempana vaikkapa kielissä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse erehdyin lainaamaan ja lopputuloksena lainaajan tekemiä lyijykynä alleviivauksia täynnä koko kirja. Siihen loppui lainaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Whaat? Eli ei siis antanut sen vertaa kun uudet kaupassa maksoivat? Eli jos et olisi löytänyt käytettyjä, et olisi saanut kirjoja lainkaan vai? Mitä paskaa tää nyt taas on...
Mulla oli budjetti. Pakolliset mitä ei löytynyt käytettynä, löytyi kirjastosta ja sitten myös ihan uutena. Ja kyllä, opetti paljon. Suosittelen.
Naurettavaa. Tuo ei opeta mitään muuta, kuin että olet eriarvoinen, koska faija pihi.
Vierailija kirjoitti:
Lukion kustannukset ovat kovat. Siksi koko perhe jo osallistuu niihin menoihin ja niiden minimointiin.
Meillä toisessa kaupungissa asuva serkku haki ja postitti puvun ja minä ompelin sen sitten sopivaksi.
Ja todellakin kaikki kynnelle kykenevät metsästää niitä kirjoja. Viimeksi mun vanha koulukaveri oli bongannut matikan taulukot ja toi mökkimme postilaatikkoon.
Hyi meitä!
Totta kai ymmärtää tuollaisen, jos rahaa on perheessä vähän käytettävissä. Mutta se, että hyvintoimeentulevat käyttävät hirveästi aikaa käytettyjen lukiokirjojen metsästämiseen, on vähän hassua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukion kustannukset ovat kovat. Siksi koko perhe jo osallistuu niihin menoihin ja niiden minimointiin.
Meillä toisessa kaupungissa asuva serkku haki ja postitti puvun ja minä ompelin sen sitten sopivaksi.
Ja todellakin kaikki kynnelle kykenevät metsästää niitä kirjoja. Viimeksi mun vanha koulukaveri oli bongannut matikan taulukot ja toi mökkimme postilaatikkoon.
Hyi meitä!
Totta kai ymmärtää tuollaisen, jos rahaa on perheessä vähän käytettävissä. Mutta se, että hyvintoimeentulevat käyttävät hirveästi aikaa käytettyjen lukiokirjojen metsästämiseen, on vähän hassua.
Arvaapa miksi mulla on omakotitalo arvoalueella Helsingissä, hieno kesämökki tunnin päässä...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin hain silloin 90-luvun lopulla ihan itse kirjani kirjakaupasta. Sieltä sai muistaakseni ostaa vielä vanhempien laskulle, joka helpotti maksamista. Eihän mun porukat olisi osannut edes ostaa oikeita kirjoja... no tää on tätä nykyaikaa kun lasten ja nuorten ei tarvitse kuin tuijottaa älypuhelinta, kaikki muu tulee ilman vaivannäköä.
Mitä vaivannäköä tuo nyt oikeasti vaati? Mennä kirjalistan kanssa oman kylän kirjakauppaan, josta saa kaikki kirjat suoraan ja maksukin menee vanhempien maksamalle laskulle? Kylläpä on kamalasti omaa vaivannäköä vaadittu.
Nykyään ei joka kylässä edes ole sitä kirjakauppaa, joten niitä kirjoja voi joutua metsästämään tutuilta, FB-kirppiksiltä tai nettikaupoista, jos ei halua esim. naapurikaupungin Suomalaisesta ostaa niitä kalliilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Ei ollut luokatonta lukiota vaan lukujärjestykset annettiin valmiina. Kirjatkin sai nätisti kotikunnan pienestä kirjakaupasta, kun ei muita ollut tarjolla. Sieltä ostettiin, mistä saatiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Ei ollut luokatonta lukiota vaan lukujärjestykset annettiin valmiina. Kirjatkin sai nätisti kotikunnan pienestä kirjakaupasta, kun ei muita ollut tarjolla. Sieltä ostettiin, mistä saatiin.
Ja lukion sai vain paukuttaa.
Ei tarvinnut jo seiskalla optimoida, miten valitsee oppiaineita jne jotta pääsee kuuden vuoden päästä paremmin jatko-opiskelemaan.
Päällystyksistä en tiedä. Ehkä eivät päällystä, kun kontaktimuoviakaan ei ole näkynyt.