Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö nykylukiolaiset osaa itse hankkia kirjojaan? Äitiä tarvitaan siihenkin

Vierailija
01.09.2020 |

Tässä taas seurannut, miten manmat ostaa lukiolaisilleen kirjoja hikihatussa ja vielä päällystää niitä. Eikö tosiaan nykylukiolainen osaa itse?

Onneksi osa on jo ilmaisia ja osan saa verkkojulkaisuna. Itse metsästin aikoinaan joka kirjan itse käytettynä tai uutena ja olihan siinä hommaa, mutta eikö se vähän kuulu siihen prosessiin, jossa aikuistutaan. Ihmettelen vaan.

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt sulla on, ap, aikaa länkyttää täällä tuntikausia? Eikö sulla ole omaa elämää ollenkaan?!

Vierailija
42/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hengailen muutenkin lasteni kanssa, ihan oli mukavaa yhdessä kirjakaupassa ostella lukiokirjoja. Semmoista laatuaikaa konsanaan.

Ja samalla lapselle viesti siitä, että välitän ja tuen.

No nyt ovat yliopistossa ja edelleenkin läheiset suhteet.

T. Yksi äiskä vasn

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärränkö nyt niin, että nykynuori ei enää osaa etsiä netistä itse niitä kirjoja? Eikö siinä kehity juuri tiedonhaku? Vai työajallaanko se mutsi niitä kirjoja haalii? Ja kyllä nuori voi jo maksaa netissä.

Osaa, tietysti. Maksaa ei voi jokainen, joko ei ole verkkopankkitunnuksia, joilla voisi maksaa eikä pankkikorttia, jolla voi tehdä verkko-ostoksia. Tähän tarvitaan sitten sitä vanhempaa.

Niin? Eli vanhempi voi siis maksaa. Ei sen tarvitse etsiä niitä kirjoja.

AP kritisoi sitä, että vanhemmat ostaa lapsilleen kirjoja. Jos vanhempi maksaa kirjatilauksen, niin hänhän silloin ne kirjat ostaa...

Kyllä meilläkin teini itse kirjansa osaa etsiä, mutta hän ei niitä itse maksa. Joten kyllä minä ajattelen ostaneeni hänelle ne kirjat. Ihan samalla tavalla kuin vaateostoksilla minä ostan hänelle vaatteita, joita hän itse etsii ja sovittaa.

Ei. Ap kritisoi sitä, että mammat hiki hatussa metsästää netistä niitä kirjoja ja mitä todennäköisemmin käyttää siihen työaikaa. Teini voi etsiä ne ihan itse. Vanhempi maksaa. Ja teini voi ne myös päällystää. Ja hankkia muut vermeet, hintaluokasta sovitaan etukäteen.

Ja sekö on sitten järkevää ajankäyttöä että kyttää läheisiään, somea ja työkavereitaan 24//? Myös työajalla?

En kyttää. Kahvihuoneessa höpistään, somefeedi näkyy kyttäämättäkin,jos somen avaa. Ja ei, en someta työajalla. Ja miksi tässä puhutasn musta? Lukion kirjoista on aihe.

Kyttääthän sinä, 24/7. Ihan itse kerroit. Ethän sinä muuten voisi mitenkään tietää tuota kaikkea!

Kuka on työnantajasi, ilmoitan että käytät työaikaasi väärin! Hyi!

Mitä kaikkea? Ihan normaaleja asioita? Ihmiset siis tuskastelee kirjojen etsinnässä ja sanoo sen ääneen. Ja kun sen kuulee ja näkee, kyttää 24/7?? Okei.

Vierailija
44/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärränkö nyt niin, että nykynuori ei enää osaa etsiä netistä itse niitä kirjoja? Eikö siinä kehity juuri tiedonhaku? Vai työajallaanko se mutsi niitä kirjoja haalii? Ja kyllä nuori voi jo maksaa netissä.

Osaa, tietysti. Maksaa ei voi jokainen, joko ei ole verkkopankkitunnuksia, joilla voisi maksaa eikä pankkikorttia, jolla voi tehdä verkko-ostoksia. Tähän tarvitaan sitten sitä vanhempaa.

AP kritisoi sitä, että vanhemmat ostaa lapsilleen kirjoja. Jos vanhempi maksaa kirjatilauksen, niin hänhän silloin ne kirjat ostaa...

Kyllä meilläkin teini itse kirjansa osaa etsiä, mutta hän ei niitä itse maksa. Joten kyllä minä ajattelen ostaneeni hänelle ne kirjat. Ihan samalla tavalla kuin vaateostoksilla minä ostan hänelle vaatteita, joita hän itse etsii ja sovittaa.

Ei. Ap kritisoi sitä, että mammat hiki hatussa metsästää netistä niitä kirjoja ja mitä todennäköisemmin käyttää siihen työaikaa. Teini voi etsiä ne ihan itse. Vanhempi maksaa. Ja teini voi ne myös päällystää. Ja hankkia muut vermeet, hintaluokasta sovitaan etukäteen.

Ja sekö on sitten järkevää ajankäyttöä että kyttää läheisiään, somea ja työkavereitaan 24//? Myös työajalla?

En kyttää. Kahvihuoneessa höpistään, somefeedi näkyy kyttäämättäkin,jos somen avaa. Ja ei, en someta työajalla. Ja miksi tässä puhutasn musta? Lukion kirjoista on aihe.

Kyttääthän sinä, 24/7. Ihan itse kerroit. Ethän sinä muuten voisi mitenkään tietää tuota kaikkea!

Mitä kaikkea? Ihan normaaleja asioita? Ihmiset siis tuskastelee kirjojen etsinnässä ja sanoo sen ääneen. Ja kun sen kuulee ja näkee, kyttää 24/7?? Okei.

Niin. Sinä väitit tietäväsi mitä läheisesi ja työkaverisi tekee 24/7 ja mitä töissä tehdään työajalla. Nyt yhtäkkiä kyse onkin satunnaisista kahvipöytäkeskusteluista.

Vierailija
45/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin kirjarahat hankkimaan metsänistutuksilla, pitkää päivää piti kaikki vapaat raataa. Keväällä ja syksyllä ehti vielä lukiopäivän jälkeenkin kun valoa riitti. Polkupyörällä piti ajaa kymmeninekin kilometrien päähän palstalle, ei äiti vienyt autolla perille. Kotona vanhemmat ottivat vielä palkasta osan esim. ruuan ja asumiskulujen kattamiseksi. Isä piti humpuukina koko lukioa, joku oikea ammatti olisi pitänyt lukea ja töihin mennä. Opiskelu oli niille herrojen kersoille. Äiti ei suutaan uskaltanut avata asiasta. 

Hävettää nykyajan vellihousu mammanpojat.

Vierailija
46/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hengailen muutenkin lasteni kanssa, ihan oli mukavaa yhdessä kirjakaupassa ostella lukiokirjoja. Semmoista laatuaikaa konsanaan.

T. Yksi äiskä vasn

Eri asia. Yhdessä. Ei äiti tuskastuneena yksin. Vaikutatte mukavilta. 😊

Vierailija
47/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä lukiolaisena hankin kirjat itse. Rahaa saatoin kyllä pyytää äidiltä niitä varten.

Vierailija
48/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikki oli helpommin 90-luvulla. Koulusta saatiin keväällä paperinen lista, jossa seuraavana vuonna tarvittavat kirjat. Se kiikutettiin paikkakunnan ainoaan kirjakauppaan, ja maksettiin. Elokuussa sai sitten hakea kirjat, jotka oli valmiiksi pakattu muovikassiin.

Ei tarvinnut metsästää kirjoja netistä, kun sitä ei vielä kenelläkään ollut, paikallinen kirjasto ei ottanut valikoimiin ollenkaan lukiokirjoja, niin ei sieltäkään kannattanut metsästää. Painoksetkin vaihtuivat niin tiheään, että vanhempien kirjojen hyödyntäminen oli vaikeaa, eikä niille ollut mitään systemaattisia markkinoita. Ei mennyt aikaa hukkaan kirjojen etsimiseen.

Vierailija
49/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien helpoissa pyöritään ja palvelua odotetaan ja sitten haukutaan boomereiksi, jotka ei ymmärrä mitään.

Mutta kun jotain pitäis tehdä, niin äitiiii... Iskä...

Vierailija
50/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on just tätä suomalaista kulttuuria, että mahdollisimman nuorena itse pitää pärjätä ja apua ei saa pyytää.

Jos vanhemmista on auttajiksi, niin miksi ei saa alaikäistä lastaan auttaa ja elää näitä asioita yhdessä hänen kanssaan. Tehdä yhdessä asioita. Lapsella on koko ihmisikä aikaa olla aikuinen niin mikä helvetin kiire.

Kovinpa jaksaa ap:ta harmittaa kun muita nyt autetaan. Taitaa kiukuttaa kun häntä ei ole elämässään autettu.

Vierailija
51/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Sinä väitit tietäväsi mitä läheisesi ja työkaverisi tekee 24/7 ja mitä töissä tehdään työajalla. Nyt yhtäkkiä kyse onkin satunnaisista kahvipöytäkeskusteluista.

En ole väittänyt. Älä laita sanoja suuhun. Kyse on somesta ja työpaikalla kuullusta. Kuten jo sanoin. Mutta vääntele vaan totuutta. Se onkin retorisesti heikon tapa. Mulla alkaa nyt työt, mutta jatkakaa hyvää keskustelua. Sain ihmettelyyni paljon vastauksia.

Vierailija
52/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Yksi äiskä vasn

Eri asia. Yhdessä. Ei äiti tuskastuneena yksin. Vaikutatte mukavilta. 😊

No kyllä ne digikirjatkin ihan yhdessä voi ja usein pitääkin ostaa kun lapsi ne tunnuksetkin kuitenkin luo, joilla kirjaa pääsee käyttämään.

Vierailija
53/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiokirjojen kanssa on nyt se ongelma, että ensi syksynä vaihtuu opsi ja lukiosta tulee oppivelvollisuuden alainen.

Näitä kirjoja mitä nyt hankitaan ei siis saa enää kaupaksi minnekään.

Siksi syntyy stressi yrittää säästää niitä satasia jotka muuten menee kankkulan kaivoon.

Vierailija
54/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aatteles ap, mä autoin lukiolaista eilen niin matikan kuin fysiikan laskuissakin ja aamulla vielä kuulustelin ruotsin sanojakin.

Vierailija
55/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole väittänyt. Älä laita sanoja suuhun. Kyse on somesta ja työpaikalla kuullusta. Kuten jo sanoin. Mutta vääntele vaan totuutta. Se onkin retorisesti heikon tapa. Mulla alkaa nyt työt, mutta jatkakaa hyvää keskustelua. Sain ihmettelyyni paljon vastauksia.

Kyllä väitit. Älä nyt peräänny.

Vierailija
56/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle avattiin tili kirjakauppaan ja hain kirjat sieltä itse ja päällystin. Ja vanhemmat maksoi laskun

Yritin samaa, mutta nykyään ei tämmöstä palvelua enää ole. 

Vierailija
57/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiokirjojen kanssa on nyt se ongelma, että ensi syksynä vaihtuu opsi ja lukiosta tulee oppivelvollisuuden alainen.

Näitä kirjoja mitä nyt hankitaan ei siis saa enää kaupaksi minnekään.

Siksi syntyy stressi yrittää säästää niitä satasia jotka muuten menee kankkulan kaivoon.

Näinpä. Itse olen yrittänyt haalia tutuilta ja tutuntutuilta. Ei lapsella itsellään ole samanlaista verkostoa.

Vierailija
58/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion kustannukset ovat kovat. Siksi koko perhe jo osallistuu niihin menoihin ja niiden minimointiin.

Meillä toisessa kaupungissa asuva serkku haki ja postitti puvun ja minä ompelin sen sitten sopivaksi.

Ja todellakin kaikki kynnelle kykenevät metsästää niitä kirjoja. Viimeksi mun vanha koulukaveri oli bongannut matikan taulukot ja toi mökkimme postilaatikkoon.

Hyi meitä!

Vierailija
59/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh, kävin lukioni 1990-luvulla ja todellakin hain itse kirjat, ei olisi käynyt mieleskään teettää vanhemmilla.

Vierailija
60/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin hain silloin 90-luvun lopulla ihan itse kirjani kirjakaupasta. Sieltä sai muistaakseni ostaa vielä vanhempien laskulle, joka helpotti maksamista. Eihän mun porukat olisi osannut edes ostaa oikeita kirjoja... no tää on tätä nykyaikaa kun lasten ja nuorten ei tarvitse kuin tuijottaa älypuhelinta, kaikki muu tulee ilman vaivannäköä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi