Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö nykylukiolaiset osaa itse hankkia kirjojaan? Äitiä tarvitaan siihenkin

Vierailija
01.09.2020 |

Tässä taas seurannut, miten manmat ostaa lukiolaisilleen kirjoja hikihatussa ja vielä päällystää niitä. Eikö tosiaan nykylukiolainen osaa itse?

Onneksi osa on jo ilmaisia ja osan saa verkkojulkaisuna. Itse metsästin aikoinaan joka kirjan itse käytettynä tai uutena ja olihan siinä hommaa, mutta eikö se vähän kuulu siihen prosessiin, jossa aikuistutaan. Ihmettelen vaan.

Kommentit (114)

Vierailija
1/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä saa ilmaisia kirjoja?

Vierailija
2/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tällaista seuraat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niitä digikirjoja ei oikein voinut 15-vuotias ostaa. Ei ollut pankkitunnuksiakaan, eikä tilillä riittävästi rahaa.

Vierailija
4/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä saa ilmaisia?

Vierailija
5/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut kunnat tarjoaa. Porkkana, joka pitää nuoret kunnassa.

Vierailija
6/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kirjat maksoi ja päällysti 90-luvulla. Kirjakaupassa olin mukana ja kannoin kirjat kotiin.

Vierailija
7/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tällaista seuraat?

Lähipiirissä, töissä, somessakin näkyy.

Vierailija
8/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen pahaa tässäkin nyt on?

Aina menee väärin mitä ikinä lapsesi kanssa äiti tekeekin. Jäkäjäkä.

Vierailija
9/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se sinulle kuuluu?

Vierailija
10/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan niin korvessa että tarvitsi kuitenkin autokyydin niiden kiirjojen hakemiseen. Eikä nuo 15-16-vuotiaat edes ole nykyään FB:ssä, jossa niitä käytettyjä yleensä kaupataan.

Vierailija
11/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini kirjat maksoi ja päällysti 90-luvulla. Kirjakaupassa olin mukana ja kannoin kirjat kotiin.

Mulla oli 80-luvulla tili kirjakaupassa. Ostelin myös kaikkea turhaa ja äiti kävi maksamassa. Ei osteltu käytettyjä kirjoja.

Vierailija
12/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle avattiin tili kirjakauppaan ja hain kirjat sieltä itse ja päällystin. Ja vanhemmat maksoi laskun

Vierailija
13/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niitä digikirjoja ei oikein voinut 15-vuotias ostaa. Ei ollut pankkitunnuksiakaan, eikä tilillä riittävästi rahaa.

No rahaa voi antaa. Pankkitilin ja tunnukset ja kortinkin voi hankkia. Tässä oli kyse siitä, että vanhemmat etsii ne kirjat, eikä nuori. Maksaminen on ok, harvalla nuorella niin paljon rahaa. Mun isä antoi summan, millä piti kirjat löytää. Metsästämällä löysinkin. Kehittyipä vastuuntunto ja yrittelijäisyys.

Vierailija
14/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne nuoret osaisivat, mutta äidit haluavat "auttaa".

Vierailija
15/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle avattiin tili kirjakauppaan ja hain kirjat sieltä itse ja päällystin. Ja vanhemmat maksoi laskun

a) nyt ne kirjat haalitaan sieltä täältä, ei kannata ostaa täyteen hintaan kirjakaupasta

b) digikirjoja ei voi ostaa kirjakaupasta

Vierailija
16/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja sitten tulee ap:n kaltaisia katkeria aikuisia, jotka ovat kateellisia lapsille. 

Vierailija
17/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut kunnat tarjoaa. Porkkana, joka pitää nuoret kunnassa.

No ni eli harvinaisuus, ei jokaisen saavutettavissa. Samoin kuin nuo koulun tarjoamat läppärit.

Eipä vaan meidän kaupungissa.

Todellisuushan on se, että kirjat tulevat halvimmaksi, kun ne ostaa Jameralta (jos haluaa ostaa kaupasta eikä saa käytettynä muuta kautta). Kuinka monella lukiolaisella on mahdollisuus tilata itse kirjansa netistä? Toki Jameralla on liikkeitäkin joillain paikkakunnilla, mutta helpommaksi tulee kyllä tilata kirjat suoraan nettikaupasta, tällöin saa paremmin varmuudella vaikka niitä hyväkuntoisia käytettyjä.

Lisäksi se, että vanhempi kirjat ostaa liittyy ainakin meillä usein ihan ajankäytöllisiin haasteisiin. Ei meillä nuorella ole aikaa juosta kaupungilla ostamassa kirjoja, kun pitää hoitaa koulutyöt ja urheiluharrastus.

Vierailija
18/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No rahaa voi antaa. Pankkitilin ja tunnukset ja kortinkin voi hankkia. Tässä oli kyse siitä, että vanhemmat etsii ne kirjat, eikä nuori. Maksaminen on ok, harvalla nuorella niin paljon rahaa. Mun isä antoi summan, millä piti kirjat löytää. Metsästämällä löysinkin. Kehittyipä vastuuntunto ja yrittelijäisyys.

Minun nuoruudessani itse piti tienata rahat. Selkä vääränä väännettiin koulutuksen eteen. 

Vierailija
19/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä tällaista seuraat?

Lähipiirissä, töissä, somessakin näkyy.

Erikousta, että näet ihmisten toimintoja nä7n häiritsevästi. Lähipiirissä ja töissä? Somen ymmärrän jos kyttäät fb kirppiksiä tms.

Mutta lähipiiri? Käyt iltaisin kylässä ja äidit ostaa kirjoja? Sama töissä. Ei työt liikaa paina?

En minä ole kenenkään kirjojenosteluista tiennyt mitään, eikä kukaan tiedä minun osteluista tai siitä kuka ne kirjat etsii. Oletus kyllä, että vanhemmat maksaa. Muttei sitäkään voi tietää.

Vierailija
20/114 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärränkö nyt niin, että nykynuori ei enää osaa etsiä netistä itse niitä kirjoja? Eikö siinä kehity juuri tiedonhaku? Vai työajallaanko se mutsi niitä kirjoja haalii? Ja kyllä nuori voi jo maksaa netissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän