HSL Ehdottaa: Ilmaiset matkat pois lastenvaunujen kanssa kulkevilta, JÄRJETÖNTÄ!
Aivan käsittämätöntä?! Miten pienellä äitiyspäivä rahalla maksaa kertaloppuja useaan otteseen ensinnäkin.. jäisi matkat tekemättä ja äiti lapsen kanssa epäsosiaalistuun sitten mielummin kotiin..jos ei vaikka autoakaan omista. Joten huonoksi vauvojen kehittymiselle jos ei pääse enää rahallisista syuistä minnekkään.. tämän takia... JA miten myös käytönnössä onnistuu leimaaminen vaunujen kanssa... esim bussissa kun pientä vauvaa ei voi jättää yksin keskiosaan vaunujen kanssa?! JÄRJETÖNTÄ.
Kommentit (722)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen usein nähnyt metrossa ihmisiä lastenrattaiden kanssa (ei lasta mukana), ja rattaat ovat täynnä tavaraa.
Itse hain lapselle uudet vaunut yksinäni ja paluumatkalla kuljin julkisilla noiden tyhjien vaunujen kanssa. Taskussani oli matkakortti asiallisella kaudella ladattuna.
Lapsivihaajat hierovat käsiään yhteen täällä.
Vierailija kirjoitti:
On munkin mielestä järjetöntä. Siis Suomi menee siihen, että poistetaan kaikki tuki äideiltä, pakotetaan naiset armeijaan ja.... Sitten taas itketään ja syytetään, kun ne synnyttävät äidit vain vähenevät ja vähenevät.
Joko naiset on pakotettu armeijaan vai mistäs se lapsikato johtuu?
Uutinen: se että nainen voi synnyttää, ei takaa että hän tekee niin.
Vierailija kirjoitti:
Ei sen enempää kuin city-vihreät bensan hinnan noustessa
Vierailija kirjoitti:
Jalkoja runkulle avaavaa h0r0a ei pidä suojeLla kuluilta. Spermaämpäri maksakoon omat matkansa.
Nykyään lapsella on usein kaksi äitiä eikä yhtään isää. Ämpärit saa klinikalta :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sen enempää kuin city-vihreät bensan hinnan noustessa
Se on pieni hinta siitä ettei tarvitse vapaaehtoisesti itsekkäiden kanssa matkustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tätä vaunukansaa oikein vaivaa, silloin kun lapseni oli vaunuikäinen, kävelin paljon sain samalla liikuntaa, kävelimme usein keskustaan ja takaisin meno-paluu 8 km. Miksi ihmiset ovat niin laiskoja nykyään, ihmekös nuoret naiset ovat niin lihavia. Silloin kun itse olin nuori, ei lihavia ollut kuin muutama, suurin osa oli normaalipainoisia. Tulin itse äidiksi 37-vuotiaana, pudotin raskauskilot 8 kg kävelemällä vaunulenkkejä, samalla lapseni sai nukkua raikkaassa ulkoilmassa. Puistoihin menimme aina kävellen emme millään bussilla, mikä näitä ihmisiä vaivaa, kaikki pitäisi olla ilmaista ja ihrat senkun kertyy vartaloon kun ei olla valmiita evääkään liikauttamaan. Jotain järkeä nyt tähän touhuun. Mitä ihmeen pullamössösukupolvea nämä nykyaikuiset ovat, että mennään kaksi pysäkkiväliä bussilla leikkipuistoon, ei hyvää päivää sentään.
Nainen50
No niin aplodit tälle superäidille.
Todellakin ja ei edes mitään sarkasmia, vaan näin se pitäis just ollakkin! Ihan asiaa puhui.
Jo se että hieman kävelevää kutsutaan superäidiksi saa naurahtamaan. Olis kyllä hauska nähdä kuinka nuo pärjää vaikka Kainuussa, ilman veronmaksajien rahoista tuettua julkista liikennettä
Miksi tässä muuten btw puhutaan vain Helsingin alueesta, kun HSL kattaa myös Espoon, Vantaan, Kirkkonummen ja oliko myös Keravan.
Mutta ihan sama. Meillä on auto, enkä luopumista edes harkitse, jos kerran lapset koetaan busseissa riesaksi.
Ei enää ole perusteita maksuttomuuteen, kun lippu ostetaan sovelluksesta tai laitteesta etukäteen.
Ennenhän olisi joutunut jättämään lapsen vaunuissaan yksin siihen keskiosaan käydessään ostamassalipun kuskilta. Ja siksi vaunujen kanssa sai ilmaismatkat. Se oli turvallisuusperuste.
Se, että on pienituloinen, aiheuttaa aina henkilökohtaista rahankäytön suunnittelua, eikä ole mielestäni joukkoliikenneyhtiön ongelma.
Mutta iäkäs pääsee ilmaiseksi kunhan muistaa rollaattorin napata matkaan koristeeksi vaikkei tarvetta, anoppini tekee niin päivittäin vaikka ilmankin kävelee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tätä vaunukansaa oikein vaivaa, silloin kun lapseni oli vaunuikäinen, kävelin paljon sain samalla liikuntaa, kävelimme usein keskustaan ja takaisin meno-paluu 8 km. Miksi ihmiset ovat niin laiskoja nykyään, ihmekös nuoret naiset ovat niin lihavia. Silloin kun itse olin nuori, ei lihavia ollut kuin muutama, suurin osa oli normaalipainoisia. Tulin itse äidiksi 37-vuotiaana, pudotin raskauskilot 8 kg kävelemällä vaunulenkkejä, samalla lapseni sai nukkua raikkaassa ulkoilmassa. Puistoihin menimme aina kävellen emme millään bussilla, mikä näitä ihmisiä vaivaa, kaikki pitäisi olla ilmaista ja ihrat senkun kertyy vartaloon kun ei olla valmiita evääkään liikauttamaan. Jotain järkeä nyt tähän touhuun. Mitä ihmeen pullamössösukupolvea nämä nykyaikuiset ovat, että mennään kaksi pysäkkiväliä bussilla leikkipuistoon, ei hyvää päivää sentään.
Nainen50
Todellakin ja ei edes mitään sarkasmia, vaan näin se pitäis just ollakkin! Ihan asiaa puhui.
Jo se että hieman kävelevää kutsutaan superäidiksi saa naurahtamaan. Olis kyllä hauska nähdä kuinka nuo pärjää vaikka Kainuussa, ilman veronmaksajien rahoista tuettua julkista liikennettä
Jos tuntee tarvetta jakaa elämäntarinansa bussilippuja koskevassa keskustelussa, niin kyllähän se vähän kulmia nostattaa.
Itse kävelin vaunujen kanssa 10-20km matkoja. En silti ole kärkkymässä kehuja haukkuen muita.
Omassa kotikaupungissa neuvolat on suurimmilta osin siirretty keskustaan. Iso osa palveluista taas keskustan ulkopuolelle. Kirpparit kaikki ovat kaukana keskustasta.
Julkinen liikenne kulkee, eikä se maksa mitään jos liikkuu vaunujen, rollaattorin tai pyörätuolin kanssa (avustajan matka myös ilmainen).
Busseja ei kuitenkaan mene kuin kolme kertaa tunnissa. Vain yksi alue on poikkeus, mutta ei siellä kaikki lapsiperheet asu, päinvastoin, alue on aika turvaton. Jos bussiin ei sillä kertaa mahdu, pitää odottaa seuraavaa 20min.
Ei vaunujen kanssa liikkuminen ole kivaa. Ihmiset kävelevät päin, juoksevat ohi hisseihin ettet varmasti mahdu vaikka olet odottanut pisimpään. Tiuskitaan kaupassa että olet edessä. Mulkoillaan lounaspaikassa, vaikka olet kauimmassa nurkassa ja vauva nukkuu. Bussissa olet kaikkien vihaama vapaamatkustaja jolle rollalla liikkuva ei tee elettäkään antaakseen tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tässä muuten btw puhutaan vain Helsingin alueesta, kun HSL kattaa myös Espoon, Vantaan, Kirkkonummen ja oliko myös Keravan.
Mutta ihan sama. Meillä on auto, enkä luopumista edes harkitse, jos kerran lapset koetaan busseissa riesaksi.
HSL-aluetta on myös Nurmijärvi, Tuusula ja Järvenpää.
Eivät lapset ole riesa missään, vaan lähinnä niiden rajattomat ja kädettömät vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän palstan mukaan vauvojen ja pienien lapsien pitäisi kävelyttää ulkona kovissa pakkasissa ja räntäsateissa, samalla kun aikuiset työttömät istuu siellä kelan maksamilla bussi- ja ratikkakorttien kanssa turvassa.
Ei vtu miten itsekkäitä ihmiset on.
Miten ois jos maksasitte niistä matkoista niin kuin ihan kaikki muutkin tekee? Ei ilmaiset bussimatkat ole mikään ihmisoikeus.
Pääsehän vammaisen avustaja ilmaiseksi julkisiin. Tässäkin on epäkohta. Se avustaja voi maksaa myös tai voi pysyä kotonansa. Ei se mikään ihmisoikeus ole.
Kyllä pitää ihmisen olla katkera, kun vammaisiltakin haluaa avustajat pois, koska ne pääsee ilmaiseksi julkisiin.
Vammaisten avustajia on niin vähän, ettei sillä ole mitään taloudellista merkitystä edes. Kaupunki joka tapauksessa maksaisi heidän matkansa jotain kautta.
Sen sijaan lastenvaunuja työntäviä on julkisissa välineissä nykyisin erittäin paljon. Sillä on jo ihan taloudellistakin merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt Helsingissä myös ihmisiä, joilla ei ole rattaissa lasta ollenkaan. Lyödäänkö vetoa etteivät ole myöskään maksaneet lippua? Ja vaikka olisivatkin niin tukkivat tien eivätkä anna tilaa toisille rattaille (joissa lapsi).
Plus sitten viikottain näkee näitä, joilla joku 5v rattaissa. Onko sekään oikein?Kannatan todellakin tätä. Minusta olisi pitänyt ottaa maksu jo aikoja sitten. Itse istun bussissa 5 päivänä viikossa ja mitä olen seuraillut, niin yleensä nämä äitien matkat ovat muutaman pysäkin mittaisia. Eikä vain äitien, on paljon ihmisiä jotka tulevat kaksi pysäkkiä ennen päätepysäkkiä kyytiin! Eikö ihmiset jaksa enää kävellä? Nytkin kesä ja hyvät kelit, ei ole mitään syytä miksi terve ihminen ei voisi kävellä puolen kilometrin matkaa. Ei ihme että myös ylipaino lisääntyy.
Ai nyt kytätään jo vaunuttomiakin.
Tiedätkö, jollain voi olla kiire. Kaikki vammat eivät myöskään näy päällepäin.
Myöskin, mitä se sinulle kuuluu minkä matkan joku kulkee bussilla?
Juuri tämänlaisten kommentien takia käytin sanaa ”terve” ihminen. Lisäksi, nyt puhutaan puhtaasti numeroista. Kaikilla ei voi aina olla aivan päätä huimaava kiire tai fyysinen vamma. Ja oikeastaan sen ajan minkä luultavasti odottaa pysäkillä, voisi käyttää kävelyyn ja olisi jo melkein perillä. Joten veikkaisin, että suurella osalla syynä tähän on yksinkertaisesti laiskuus. Ehkä sinä itse kuulut tähän joukkoon, kun kommenttini meni noin ihon alle?
Enkä mitenkään ”kyttää” ketään, huomioin ympäristöäni ja osallistun keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HSL-aluetta on myös Nurmijärvi, Tuusula ja Järvenpää.
Eivät lapset ole riesa missään, vaan lähinnä niiden rajattomat ja kädettömät vanhemmat.
Mitä tarkoitat sanalla ’rajaton’ tässä asiayhteydessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen50
En ole superäiti, mutta kyllä tässä nykyajassa on jotain pielessä. Ennen kävely oli ihan normaalia toimintaa, nykyäänkö sitten ei. Onko normaalimpaa mussuttaa sipsiä, suklaata, limsaa, karkkia, hampurilaista päivästä toiseen ja lihoa kamalaksi ihrakasaksi alle 30-vuotiaana. Nämä ihrakasat tulevat todella kalliiksi terveydenhuollon näkökannalta katsoen. Ei ole normaalia että nuori ihminen on lihava, jos joku näin ajattelee, ajatusmaailma on vinksahtanut. Eikä todellakaan ole normaalia jos ei jaksa kävellä kaksi bussipysäkin väliä leikkipuistoon ja aina perseen alla pitää olla joku muu liikuttamassa omaa kehoa kuin oma keho itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt Helsingissä myös ihmisiä, joilla ei ole rattaissa lasta ollenkaan. Lyödäänkö vetoa etteivät ole myöskään maksaneet lippua? Ja vaikka olisivatkin niin tukkivat tien eivätkä anna tilaa toisille rattaille (joissa lapsi).
Plus sitten viikottain näkee näitä, joilla joku 5v rattaissa. Onko sekään oikein?Kannatan todellakin tätä. Minusta olisi pitänyt ottaa maksu jo aikoja sitten. Itse istun bussissa 5 päivänä viikossa ja mitä olen seuraillut, niin yleensä nämä äitien matkat ovat muutaman pysäkin mittaisia. Eikä vain äitien, on paljon ihmisiä jotka tulevat kaksi pysäkkiä ennen päätepysäkkiä kyytiin! Eikö ihmiset jaksa enää kävellä? Nytkin kesä ja hyvät kelit, ei ole mitään syytä miksi terve ihminen ei voisi kävellä puolen kilometrin matkaa. Ei ihme että myös ylipaino lisääntyy.
Ai nyt kytätään jo vaunuttomiakin.
Tiedätkö, jollain voi olla kiire. Kaikki vammat eivät myöskään näy päällepäin.
Myöskin, mitä se sinulle kuuluu minkä matkan joku kulkee bussilla?Juuri tämänlaisten kommentien takia käytin sanaa ”terve” ihminen. Lisäksi, nyt puhutaan puhtaasti numeroista. Kaikilla ei voi aina olla aivan päätä huimaava kiire tai fyysinen vamma. Ja oikeastaan sen ajan minkä luultavasti odottaa pysäkillä, voisi käyttää kävelyyn ja olisi jo melkein perillä. Joten veikkaisin, että suurella osalla syynä tähän on yksinkertaisesti laiskuus. Ehkä sinä itse kuulut tähän joukkoon, kun kommenttini meni noin ihon alle?
Enkä mitenkään ”kyttää” ketään, huomioin ympäristöäni ja osallistun keskusteluun.
Ja mistä sinä tiedät, onko ihminen terve vai ei. Juuri siksi muistutin, etteivät kaikki sairaudet ja vammat näy päällepäin.
Ja edelleen, mitä se sinulle kuuluu minkä pituisen matkan kukakin kulkee?
Vierailija kirjoitti:
Ilmaisuus perustui aikoinaan siihen, että äidin on pitänyt roudata rattaat sisään keskiovista, ja mennä eteen maksamaan., jättäen lapsi yksin.
Tuollainen ei ole nykyaikana tarpeen, koska voi maksaa kännykällä ja keskiosaankin saa matkakortinlukulaitteen.
Haluaisitko että mielummin harvennettaisiin vähän vuoroja? Matkustajamäärät putosivat "jostain syystä" tuossa keväällä, mutta kulut pysyivät.