HSL Ehdottaa: Ilmaiset matkat pois lastenvaunujen kanssa kulkevilta, JÄRJETÖNTÄ!
Aivan käsittämätöntä?! Miten pienellä äitiyspäivä rahalla maksaa kertaloppuja useaan otteseen ensinnäkin.. jäisi matkat tekemättä ja äiti lapsen kanssa epäsosiaalistuun sitten mielummin kotiin..jos ei vaikka autoakaan omista. Joten huonoksi vauvojen kehittymiselle jos ei pääse enää rahallisista syuistä minnekkään.. tämän takia... JA miten myös käytönnössä onnistuu leimaaminen vaunujen kanssa... esim bussissa kun pientä vauvaa ei voi jättää yksin keskiosaan vaunujen kanssa?! JÄRJETÖNTÄ.
Kommentit (722)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän palstan mukaan vauvojen ja pienien lapsien pitäisi kävelyttää ulkona kovissa pakkasissa ja räntäsateissa, samalla kun aikuiset työttömät istuu siellä kelan maksamilla bussi- ja ratikkakorttien kanssa turvassa.
Ei vtu miten itsekkäitä ihmiset on.
Miten ois jos maksasitte niistä matkoista niin kuin ihan kaikki muutkin tekee? Ei ilmaiset bussimatkat ole mikään ihmisoikeus.
Pääsehän vammaisen avustaja ilmaiseksi julkisiin. Tässäkin on epäkohta. Se avustaja voi maksaa myös tai voi pysyä kotonansa. Ei se mikään ihmisoikeus ole.
Kyllä pitää ihmisen olla katkera, kun vammaisiltakin haluaa avustajat pois, koska ne pääsee ilmaiseksi julkisiin.
Vammaisten avustajia on niin vähän, ettei sillä ole mitään taloudellista merkitystä edes. Kaupunki joka tapauksessa maksaisi heidän matkansa jotain kautta.
Sen sijaan lastenvaunuja työntäviä on julkisissa välineissä nykyisin erittäin paljon. Sillä on jo ihan taloudellistakin merkitystä.
Mitä sitten? Kaikki maksaa.
Vierailija kirjoitti:
pakkoko on lähteä bussilla, junalla tai metrolla mihinkään pienten lasten kanssa. Neuvolamatkat ymmärrän, mutta ei niitä tule päivittäin. Ruoat voi tilata kotiin ja läheistöltä löytyy muita äitejä ja lapsia.
Joten ihan ok, että alkavat periä maksuja myös vaunullisilta ihmisiltä.
Kokeilepa itse elää vuosi-pari niin, ettet käy kuin kotisi lähellä olevissa, kävelymatkan päässä olevissa paikoissa.
Jännä, miten vaahdotaan alhaisesta syntyvyydestä, mutta pikkulapsiperhe-elämästä haluttaisiin tehdä vielä vähän kurjempaa ja epähoukuttelevampaa.
Ja ne joilla on auto, soimataan toki kauhein ympäristörikollisina.
Vierailija kirjoitti:
tai miten ois työttömien vapautus? Tai kaikilta joilla on vammaisuusaste?
Tai vapautetaan miehet maksamasta jos on mukana olutkeissi (voi olla tyhjä). Otetaan sitten tuplamaksu muilta.
Tai mummovaunulliset ikään, sukupuoleen tai silmien väriin katsomatta.
Minusta maksuttomuus kuuluisi työssäkäyville, eli meille yhteiskunnan tukipylväille jotka pidämme pyörät pyörimässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tätä vaunukansaa oikein vaivaa, silloin kun lapseni oli vaunuikäinen, kävelin paljon sain samalla liikuntaa, kävelimme usein keskustaan ja takaisin meno-paluu 8 km. Miksi ihmiset ovat niin laiskoja nykyään, ihmekös nuoret naiset ovat niin lihavia. Silloin kun itse olin nuori, ei lihavia ollut kuin muutama, suurin osa oli normaalipainoisia. Tulin itse äidiksi 37-vuotiaana, pudotin raskauskilot 8 kg kävelemällä vaunulenkkejä, samalla lapseni sai nukkua raikkaassa ulkoilmassa. Puistoihin menimme aina kävellen emme millään bussilla, mikä näitä ihmisiä vaivaa, kaikki pitäisi olla ilmaista ja ihrat senkun kertyy vartaloon kun ei olla valmiita evääkään liikauttamaan. Jotain järkeä nyt tähän touhuun. Mitä ihmeen pullamössösukupolvea nämä nykyaikuiset ovat, että mennään kaksi pysäkkiväliä bussilla leikkipuistoon, ei hyvää päivää sentään.
Nainen50
Silloin ennen vanhaa ei tutkittu esimerkiksi synnytyksen jälkeistä masennusta. Ja silloin ennen vanhaan tuli muuten paljon vinksahtaneita lapsia, siis peroonallisuuksiltaan. Niitäkään ei vaan tutkittu. Itsemmurhiakin oli enemmän.
Omia lapsiaan sai hakata ja tukistaa, koska itsestä tuntui pahalta —> nyt nämä ’lapset’ haluaisivat samanlaisen ”lapsuuden” nykyisille lapsille.
Niinpä. Ennenvanhaan sai jättää pienet lapsetkin keskenään kotiin, ei mitään ongelmaa. Tuo viisikymppisen naisen raskausaika ja lasten kasvatusaikakausi on ihan erilainen, kuin nykyajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pakkoko on lähteä bussilla, junalla tai metrolla mihinkään pienten lasten kanssa. Neuvolamatkat ymmärrän, mutta ei niitä tule päivittäin. Ruoat voi tilata kotiin ja läheistöltä löytyy muita äitejä ja lapsia.
Kokeilepa itse elää vuosi-pari niin, ettet käy kuin kotisi lähellä olevissa, kävelymatkan päässä olevissa paikoissa.
Jännä, miten vaahdotaan alhaisesta syntyvyydestä, mutta pikkulapsiperhe-elämästä haluttaisiin tehdä vielä vähän kurjempaa ja epähoukuttelevampaa.
jos sinulla ei ole varaa edes bussilippuun, sen pitäisi herättää ajatus siitä ettei sinun kannata hankkia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tai miten ois työttömien vapautus? Tai kaikilta joilla on vammaisuusaste?
Tai vapautetaan miehet maksamasta jos on mukana olutkeissi (voi olla tyhjä). Otetaan sitten tuplamaksu muilta.
Tai mummovaunulliset ikään, sukupuoleen tai silmien väriin katsomatta.
Minusta maksuttomuus kuuluisi työssäkäyville, eli meille yhteiskunnan tukipylväille jotka pidämme pyörät pyörimässä.
Työmatkan kulut saa vähentää verotuksessa.
Ei niiden vaunujen kanssa muuten talven sohjokeleillä kovin nopeasti liikuta. Eikä muutenkaan, sillä aurakuskeilla on kiva tapa jättää jäätävät kökkärekasat usein suojateiden eteen ainakin täällä, missä itse asun. Siinä sitten KANNAT vaunut kasan yli jos haluat jatkaa matkaa.
Mut hei, pääasia että autolla pääsee helposti ja vaunuja käyttävälle kaikki maksaa ja on mahdollisimman vaikeaa.
Älkää tehkö lapsia tähän maahan!
Jos harkitset, niin älä! Sinua tullaan kohtelemaan kuin spitaalista.
Onpas Helsinki LAPSIVIHAMIELINEN kaupunki!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää tietyt ryhmät (jossa usein mukana ihmisiä, jotka eivät koskaan aio käydä töissä) ovat sitä mieltä,e ttä työttömille pitäisi antaa rahaa ja paljon, mutta aina pitäisi ottaa pois lapsiperheiltä.
Tuntuu olevan narsistiporukkaa koko sakki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän palstan mukaan vauvojen ja pienien lapsien pitäisi kävelyttää ulkona kovissa pakkasissa ja räntäsateissa, samalla kun aikuiset työttömät istuu siellä kelan maksamilla bussi- ja ratikkakorttien kanssa turvassa.
Ei vtu miten itsekkäitä ihmiset on.
Miten ois jos maksasitte niistä matkoista niin kuin ihan kaikki muutkin tekee? Ei ilmaiset bussimatkat ole mikään ihmisoikeus.
Pääsehän vammaisen avustaja ilmaiseksi julkisiin. Tässäkin on epäkohta. Se avustaja voi maksaa myös tai voi pysyä kotonansa. Ei se mikään ihmisoikeus ole.
Kyllä pitää ihmisen olla katkera, kun vammaisiltakin haluaa avustajat pois, koska ne pääsee ilmaiseksi julkisiin.
Vammaisten avustajia on niin vähän, ettei sillä ole mitään taloudellista merkitystä edes. Kaupunki joka tapauksessa maksaisi heidän matkansa jotain kautta.
Sen sijaan lastenvaunuja työntäviä on julkisissa välineissä nykyisin erittäin paljon. Sillä on jo ihan taloudellistakin merkitystä.
Mitä sitten? Kaikki maksaa.
Miksi äidin pitäisi tehdä ja hoitaa lapsia ilmaiseksi?
Kaikki maksaa.
meillä jätetään edelleenkin pikkulapset kotiin ilman vanhempiaan. Se käy kätevästi naapuriyhteistyön avulla. Tänään minä jätän lapset naapurin valvontaan lähtiessäni hoitamaan asioita, huomenna naapuri jättää omansa minun valvontaani. lapsetkin tykkää siitä ja oppivat tärkeitä sosiaalisia taitoja.
Ihan ihmeellisen vihamielisiä kommentteja! Itse ajattelen asian niin, että vaunuilijoiden määrä on kuitenkin verrattain aika pieni, joten tuskin tuo mitään suurta lovea teettää HSL:n budjettiin. Toki kannatan hyötyliikuntaakin, mutta pk-seudulla maksuton julkinen liikenne on monien kotiäitien päivien pelastus.
Kuukausilippu on liian kallis, koska lapsen kanssa ei tule lähdettyä joka päivä julkisilla.
Arvolippu on liian kallis, koska vaihtoaika voi olla riittämätön jos bussissa on jo rattaita ja pitää odottaa seuraavaa.
Esim. Itse asun Vantaalla. Lähden Helsinkiin Roihuvuoren Hanamiin itseni ja pikkulapsen virkistykseksi. Muutkin vaunulliset ovat liikkeellä, koska pääkaupunkiseudulla lapsiystävällisiin tapahtumiin lähdetään eri puolilta joukolla.
Matkustan n. 30min junalla Pasilaan. Odotan siellä bussia Herttoniemeen päin, koska pysäkki jolta Kirsikkapuistoon on kävelymatka, sijaitsee tuon bussin reitillä.
En mahdu kyytiin, mutta odotan seuraavaa. Vuoro jääkin ajamatta. Mahtuuko seuraavaan? Ehtiikö lippu mennä umpeen?
Muka tulee 4,5 miljoonaa lisää kassavirtaa. Ei tule, koska itse jäisin vain kotiin.
Toinen sudenkuoppa on asemien hissit. Niihinkään ei aina mahdu. Hissi voi myös olla rikki ja sitten pitää kiertää/kantaa.
Pysäkkiä ei myöskään aina heti löydä. Esim. Matinkylässä on niin sekavat opasteet että ajoin siellä rattaiden kanssa ees taas etsien bussipysäkkiä. Se oli tien varressa ulkona. Pienet portaat edessä ja hissi ei vienyt sille tasanteelle. Joku rouva auttoi mua kantamaan.
Sukulaiset Espoon perukoilla odottivat. Olin hikinen ja stressaantunut kun vihdoin päästiin perille.
En maksaisi tuommoisesta matkasta mitään.
Eikä arvolipun aika riitä kertakaikkiaan!
Kotipysäkin hissit ym voi ottaa huomioon ja lähteä ajoissa mutta muuttujat matkan varrelta ei.
Ja tarkastajako vääntäytyy vaunujen keskelle kirjoittamaan seisten maksua jollekin väsyneelle lipunoston unohtaneelle vauvan äidille? Hormonikiukku ei ole mikään hauska juttu. Lisäksi, kun liikenneväline heiluu niin tarkastaja voi kaatua muiden vaunujen päälle.
Taas niin typerä idea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On eri asia kieltää matkaaminen kuin veloittaa siitä sama maksu kuin muiltakin ihmisiltä.
Jännä että "irroitteluun" kyllä löytyy sitä rahaa, vai saatteko jostain ilmaiset risteilyt ja baarireissutkin? Tämä tapahtuu kuitenkin ilman rattaita? Tapahtuuhan??
Vierailija kirjoitti:
Eri juttu onko matala syntybyys oikeasti huono juttu. Tuskin joukkoliikenteen lippujen hinta on juuri kenellekään kynnyskysymys, että kyllä muuten lisääntyisin mutku ne HSL:n liput.
Arjessa lienee autoa paheksuvat ihmiset kovin harvassa. Valtiontalouden osalta ennemmin kiitos autoilijoille kuin soimaus.
”Tietyt ryhmät” kulkevat ilmaiseksi - oli sallittua tai ei. Eivät itse maksa laskujaan eivätkä sakkojaan.
Vierailija kirjoitti:
Muistan joskus miettineeni, että järjetöntä tästä huvista on maksaa, kun seisoin taaperon ja vauvan ja kahden kauppakassin kanssa räntäsateessa bussipysäkillä ja siinä meni 20 min vuorovälin busseja kolme niin ohi, että kaikissa oli lastenvaunupaikat täynnä. Ei auttanut lähteä kävelemään reilun kolmen kilometrin matkaa kotiin, kun taapero ei sitä olisi väsyneenä jaksanut kävellä ja seisomalaudan renkaat ei siinä sohjossa oikein jaksanut toimia.
Minulla oli siis kuukausilippu maksettuna, koska kuljin usein helppouden vuoksi ilman vaunuja, vauva kantoliinassa. Vaunujen kanssa kun ei tahtonut koskaan mahtua bussin kyytiin...
No ehkäpä niitä vaunupaikkoja vapautuisi vähän, jos kaikki ei vapaamatkustais sen verukkeella. Tässäkin ketjussa moni kertoi miten jäis matka tekemättä jos ois maksullinen, eli win-win eivät ois viemässä sinulta sitä paikkaa enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatella että lapsiperheitä on myös hsl:n alueen ulkopuolella, myös kunnissa jossa ei kovin kummoista julkista liikennettäkään ole ja silti lapset vanhempineen ei joudu jäämään neljän seinän sisälle tai elämään vuosi-pari pelkästään kävelymatkan päässä olevien paikkojen varassa.
Ei kukaan ketään soimaa ympäristörikollisina, turhat ajot voi jättää jokainen pois.
Miksi liikelaitoksen pitäisi tukea rahattomia / köyhiä ilmaisilla kyydeillä?
Lapsen hankinta ei ole äidille ilmaista.