Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HSL Ehdottaa: Ilmaiset matkat pois lastenvaunujen kanssa kulkevilta, JÄRJETÖNTÄ!

Vierailija
31.08.2020 |

Aivan käsittämätöntä?! Miten pienellä äitiyspäivä rahalla maksaa kertaloppuja useaan otteseen ensinnäkin.. jäisi matkat tekemättä ja äiti lapsen kanssa epäsosiaalistuun sitten mielummin kotiin..jos ei vaikka autoakaan omista. Joten huonoksi vauvojen kehittymiselle jos ei pääse enää rahallisista syuistä minnekkään.. tämän takia... JA miten myös käytönnössä onnistuu leimaaminen vaunujen kanssa... esim bussissa kun pientä vauvaa ei voi jättää yksin keskiosaan vaunujen kanssa?! JÄRJETÖNTÄ.

Kommentit (722)

Vierailija
241/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveää että joku vielä kehtaa tehdä eläkkeen- ja veronmaksajia! Ja sitten vielä itse päättää, miten kulkee, mihin kulkee ja kenen kanssa!

Lapsen hankinnalla on äidille korkea hinta.

Äidille? Eikö siis ole isää, joka kantaisi puolet työ- ja talousrasituksesta?

On useimpien äitien valinta syrjäyttää isä. Toki moni mies on aivan lullukka, mutta antakaa nyt hyvät ihmiset isänkin tehdä osansa, jos tämä on ns. normaali.

Raskauden fyysinen raskaus ja pysyvät terveyshaitat eivät ulotu isään - oli lullukka tahi ei.

Kannattaa tässä tapauksessa jättää ne lapset/veronmaksajat tekemättä.

-ohis-

Köyhyys perityy joten ei taida tulla nettomaksajia jos lasten hankinta jää HSL-lipusta kiinni

Vierailija
242/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä! Sitä käytetään väärin etenkin joillakin perheillä on todella isoja lapsia rattaissa,

Esim kehitysvammaisen kanssa joutuu käyttämään rattaita niin pitkään kun se sinne mahtuu. Ystävällä on neljävuotias, jolta aina kysytään millä luokalla se on. Sillä ei kyllä ole rattaita, ne on pikkuveljellä, joka on melkein yhtä iso. Ja et voi tietää onko rattaiden kanssa kulkevalla bussilippu taskussa. Minulla ainakin oli, koska meni aikaisin töihin ja lapsi oli perhepäivähoidossa. Työn takia minulla oli kk-lippu voimassa koko ajan. En todellakaan kaivanut sitä esiin rattaiden kanssa kulkiessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuplamaksu rattaille. Loppuu se vapaamatkustelu.

Vierailija
244/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varjossa kirjoitti:

Tämä on pelkästään hyvä asia. Vain yhdelle ihmisryhmälle ei voida myöntää tasa-arvoon vedoten ilmaisia matkoja.

Voihan siinä silti olla kaunis ajatus, että yhdessä tuetaan yhteisönä ja yhteiskuntana äitejeä jotka hoitavat pientä vauvaa. Eihän se pikkuvauvaaika kauaa kestä. 

Sitäpaitsi,  jos olet yhteiskunnan tukien varassa, olet saamapuolella, eli hyväntekeväisyyden kohde. Miksi semmoista pitäisi kadehtia? Ehkä siinä tapauksessa jos vanhempi on rikas ja saa avustusta ihan turhaan. 

Olen myös nähnyt mihiä, jotka kärräävät ihan selvästi tyhjiä lastenvaunuja bussiin. Semmoinen vähän ärsyttää, mutta olen ajatellut että siinäkin on köyhä mies. 

Vierailija
245/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt Helsingissä myös ihmisiä, joilla ei ole rattaissa lasta ollenkaan. Lyödäänkö vetoa etteivät ole myöskään maksaneet lippua? Ja vaikka olisivatkin niin tukkivat tien eivätkä anna tilaa toisille rattaille (joissa lapsi).

Plus sitten viikottain näkee näitä, joilla joku 5v rattaissa. Onko sekään oikein?

Kannatan todellakin tätä. Minusta olisi pitänyt ottaa maksu jo aikoja sitten. Itse istun bussissa 5 päivänä viikossa ja mitä olen seuraillut, niin yleensä nämä äitien matkat ovat muutaman pysäkin mittaisia. Eikä vain äitien, on paljon ihmisiä jotka tulevat kaksi pysäkkiä ennen päätepysäkkiä kyytiin! Eikö ihmiset jaksa enää kävellä? Nytkin kesä ja hyvät kelit, ei ole mitään syytä miksi terve ihminen ei voisi kävellä puolen kilometrin matkaa. Ei ihme että myös ylipaino lisääntyy.

Ai nyt kytätään jo vaunuttomiakin.

Tiedätkö, jollain voi olla kiire. Kaikki vammat eivät myöskään näy päällepäin.

Myöskin, mitä se sinulle kuuluu minkä matkan joku kulkee bussilla?

Juuri tämänlaisten kommentien takia käytin sanaa ”terve” ihminen. Lisäksi, nyt puhutaan puhtaasti numeroista. Kaikilla ei voi aina olla aivan päätä huimaava kiire tai fyysinen vamma. Ja oikeastaan sen ajan minkä luultavasti odottaa pysäkillä, voisi käyttää kävelyyn ja olisi jo melkein perillä. Joten veikkaisin, että suurella osalla syynä tähän on yksinkertaisesti laiskuus. Ehkä sinä itse kuulut tähän joukkoon, kun kommenttini meni noin ihon alle?

Enkä mitenkään ”kyttää” ketään, huomioin ympäristöäni ja osallistun keskusteluun.

Ja mistä sinä tiedät, onko ihminen terve vai ei. Juuri siksi muistutin, etteivät kaikki sairaudet ja vammat näy päällepäin.

Ja edelleen, mitä se sinulle kuuluu minkä pituisen matkan kukakin kulkee?

Sinä taidat nyt vain haluta vängätä. Lue tekstini ”...puhutaan numeroista... kaikilla ei voi olla kiire tai fyysinen vamma.” Jos luetun ymmärtäminen on puutteellista, niin ehkä kannattaa jättää seuraavaksi kommentoimatta.

Ja minulle on ihan sama millaisen matkan kukin kulkee niin kauan kuin kukin maksaa siitä itse. Ja tämä pätee myös kaikkiin niihin lihavuuden tuomiin terveydenhuollon kustannuksiin.

En ymmärrä miten puhe terveyden edistämisestä (lue: hyötyliikunnan lisääminen) voi saada aikaan tälläisen vastarinnan.

Miksi ihmeessä pitää kyseenalaistaa toisten motiivit? Itse valitsen käytäntö bussia vai jalkojeni ihan oman tarpeeni ja mieleni mukaan. Joku toinen valitsisi toisin. Mutta jokainen elää omaa elämäänsä omien valintojen kanssa. En ymmärrä ihmisiä, jotka ovat aina valittamassa toisten tekemisistä. Ihmisillä on useimmiten hyvät syyt tehdä niin kuin tekevät.

Vierailija
246/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä näin. Olen vuosien varrella kohdannut aivan pöyristyttäviä tapauksia, joissa tätä ilmaismatkailua on käytetty härskisti hyväksi:

1. Olin kerran vappuna matkalla Kaivopuistoon yhdellä niistä harvoista busseista, joka menee Kaivaria lähellekään – voitte siis vain kuvitella, miten täyteen ne  tulevat. Kyytiin tuli vanhemmat n. 3-vuotiaan lapsensa ja rattaiden kanssa. Rattaiden istuinosassa oli perheen piknikkori, ja lapsi käveli. Koko konkkaronkka otti itselleen istuinpaikat bussista ja jätti rattaat yksinään keskelle.

2. Aivan täpötäydessä bussissa ruuhka-aikaan – ihmisiä seisoi käytävillä ja keskiosassa, eikä kuski suostunut ottamaan pysäkeiltä lisää väkeä kyytiin. Kyytiin tunki keskiovesta nainen rattaiden kanssa ja työnsi vaununsa suoraan ihmisjoukkoa päin, osa ihan ääneen huudahti kivusta kun rattaat vedettiin jalkojen päältä. Äiti sitten tietenkin kovaan ääneen huusi, että miksei rattaille tehdä tilaa, onpa täällä röyhkeää väkeä. Nainen jäi kahden pysäkin (eli alle kilometrin) päästä pois.

3. Bussissa oli jo kahdet vaunut, kun eräältä pysäkiltä yritti kolmas vaunuilija kyytiin. Kuski sanoi, ettei valitettavasti mahdu. Äiti aneli kahdelta muulta, että eivätkö nämä voisi tehdä tilaa. Hänellä oli kuulemma mennyt jo kaksi vuoroa ohi, ja hän oli myöhästymässä lääkäristä tämän takia. Kaksi vaunuilijaa vaan kohautteli olkiaan. Lääkäriin matkalla ollut jäi pysäkille odottamaan seuraavaa bussia, ja toinen bussissa olleista jäi heti seuraavalla pysäkillä pois.

Varmasti kaunis ajatus, että ilmaisilla lipuilla yritettäisiin rohkaista äitejä pois kotoa ja ihmisten ilmoille. Tällaiseen hyväntekeväisyyteen ei vaan valitettavasti ole varaa. On monia muitakin ihmisryhmiä, joille samalla logiikalla pitäisi antaa ilmaiset liput: esimerkiksi eläkeläiset, työhaastatteluun matkalla olevat työttömät, mielenterveyskuntoutujat ja niin edelleen. Miksi pienten lapset vanhemmat olisivat erityisasemassa, varsinkaan kun turvallisuusperustelu ei ole enää validi?

Mietitään tuota kolmoskohtaa tilanteessa, jossa vaunullisilla on maksettu lippu. Miten arvelet sen helpottavan tuon pysäkille jääneen tilannetta? Eli luovutetaanko paikkaa yhtään helpommin, jos on maksanut siitä matkasta.

Vierailija
247/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varjossa kirjoitti:

Tämä on pelkästään hyvä asia. Vain yhdelle ihmisryhmälle ei voida myöntää tasa-arvoon vedoten ilmaisia matkoja.

Voihan siinä silti olla kaunis ajatus, että yhdessä tuetaan yhteisönä ja yhteiskuntana äitejeä jotka hoitavat pientä vauvaa. Eihän se pikkuvauvaaika kauaa kestä. 

Sitäpaitsi,  jos olet yhteiskunnan tukien varassa, olet saamapuolella, eli hyväntekeväisyyden kohde. Miksi semmoista pitäisi kadehtia? Ehkä siinä tapauksessa jos vanhempi on rikas ja saa avustusta ihan turhaan. 

Olen myös nähnyt mihiä, jotka kärräävät ihan selvästi tyhjiä lastenvaunuja bussiin. Semmoinen vähän ärsyttää, mutta olen ajatellut että siinäkin on köyhä mies. 

Ehkä ne on menossa hakemaan lasta jostain?

Vierailija
248/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuplamaksu rattaille. Loppuu se vapaamatkustelu.

Jos on tuplamaksu, niin eikös sitä suuremmalla syyllä niiden vaunujen sitten pidä myös mahtua sinne bussiin tilanteessa kuin tilanteessa.

Vierailija
249/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä tilanne, että lippu pitää ostaa ennen bussiin astumista, mutta voi olla ettei rattailla mahdu edes kahteen seuraavaan bussiin?

Pitäisi olla sääntö, että lipun voi ostaa vasta bussissa.

Vierailija
250/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan käsittämätöntä?! Miten pienellä äitiyspäivä rahalla maksaa kertaloppuja useaan otteseen ensinnäkin.. jäisi matkat tekemättä ja äiti lapsen kanssa epäsosiaalistuun sitten mielummin kotiin..jos ei vaikka autoakaan omista. Joten huonoksi vauvojen kehittymiselle jos ei pääse enää rahallisista syuistä minnekkään.. tämän takia... JA miten myös käytönnössä onnistuu leimaaminen vaunujen kanssa... esim bussissa kun pientä vauvaa ei voi jättää yksin keskiosaan vaunujen kanssa?! JÄRJETÖNTÄ.

Siksi koska HSL on liikelaitos. EI Sosiaalivirasto. Hae matkustustukea jos olet varaton. Et sinä kärryjen kanssa alennuksia muualtakaan saa.

Ainoa syy kärryllisten vapaaseen lippuoikeuteen on ollut kun aikoinaan piti lippu käydä leimaamassa tai näyttämäss'ä kuljettajalle. Ettei tarvitse jättää kärryjä yksin liikkuvassa bussissa tai ratikassa. Nythä kaikilla on Apit eikä lippua tarvitse näyttää.

Vierailija
251/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella usein näkee niitä, joilla isot lapset ja vaunut on mukana vain siksi että saadaan ilmainen matka. Taas oli äiti ja ilmeisesti mummo, molemmilla rattaatja isot, kävelevät lapset. Rattaat säilöön ja istumaan lasten kanssa. Nyt veivät 4 istumapaikkaa ja oikeasti vaunuja tarvitseva ei mahdu kyytiin näiden itsekkäiden takia.

Vierailija
252/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haloo. Se oli varmaan ennen tehty siksi ilmaiseksi, että ei haluttu että äiti/isä jättää vaunut yksinään kun lähtee ostamaan lippua, ts. helpotti paljon kaikkea säätämistä. Nyt kun liput ostetaan sovelluksella, niin enää ei tarvii säätää bussissa.

Siten pitää taata, että rattaat mahtuu bussiin. Joskus menee aika monta bussia, niin ettei sinne mahdu. Eli voi ostaa lipun turhaan. Ehkä pitää olla joku vaunulippi, joka on voimassa usean tunnin.

Vierailija
253/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä näin. Olen vuosien varrella kohdannut aivan pöyristyttäviä tapauksia, joissa tätä ilmaismatkailua on käytetty härskisti hyväksi:

1. Olin kerran vappuna matkalla Kaivopuistoon yhdellä niistä harvoista busseista, joka menee Kaivaria lähellekään – voitte siis vain kuvitella, miten täyteen ne  tulevat. Kyytiin tuli vanhemmat n. 3-vuotiaan lapsensa ja rattaiden kanssa. Rattaiden istuinosassa oli perheen piknikkori, ja lapsi käveli. Koko konkkaronkka otti itselleen istuinpaikat bussista ja jätti rattaat yksinään keskelle.

2. Aivan täpötäydessä bussissa ruuhka-aikaan – ihmisiä seisoi käytävillä ja keskiosassa, eikä kuski suostunut ottamaan pysäkeiltä lisää väkeä kyytiin. Kyytiin tunki keskiovesta nainen rattaiden kanssa ja työnsi vaununsa suoraan ihmisjoukkoa päin, osa ihan ääneen huudahti kivusta kun rattaat vedettiin jalkojen päältä. Äiti sitten tietenkin kovaan ääneen huusi, että miksei rattaille tehdä tilaa, onpa täällä röyhkeää väkeä. Nainen jäi kahden pysäkin (eli alle kilometrin) päästä pois.

3. Bussissa oli jo kahdet vaunut, kun eräältä pysäkiltä yritti kolmas vaunuilija kyytiin. Kuski sanoi, ettei valitettavasti mahdu. Äiti aneli kahdelta muulta, että eivätkö nämä voisi tehdä tilaa. Hänellä oli kuulemma mennyt jo kaksi vuoroa ohi, ja hän oli myöhästymässä lääkäristä tämän takia. Kaksi vaunuilijaa vaan kohautteli olkiaan. Lääkäriin matkalla ollut jäi pysäkille odottamaan seuraavaa bussia, ja toinen bussissa olleista jäi heti seuraavalla pysäkillä pois.

Varmasti kaunis ajatus, että ilmaisilla lipuilla yritettäisiin rohkaista äitejä pois kotoa ja ihmisten ilmoille. Tällaiseen hyväntekeväisyyteen ei vaan valitettavasti ole varaa. On monia muitakin ihmisryhmiä, joille samalla logiikalla pitäisi antaa ilmaiset liput: esimerkiksi eläkeläiset, työhaastatteluun matkalla olevat työttömät, mielenterveyskuntoutujat ja niin edelleen. Miksi pienten lapset vanhemmat olisivat erityisasemassa, varsinkaan kun turvallisuusperustelu ei ole enää validi?

Minusta nämäkin todistaa sitä että suomalaisilla ei ole käytöstapoja eikä huomaavaisuutta toisia kohtaan, ei siis sydäntä. Kaikki on kylmiä omien etujen ajattelijoita? Monia ilmeisesti ärsyttää että äideistä ja lapsiperheistä on tullut röyhkeitä. 

Vierailija
254/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietitään tuota kolmoskohtaa tilanteessa, jossa vaunullisilla on maksettu lippu. Miten arvelet sen helpottavan tuon pysäkille jääneen tilannetta? Eli luovutetaanko paikkaa yhtään helpommin, jos on maksanut siitä matkasta.

Tietysti helpottaa, etkö oo nähnyt miten ketjussa moni sanoi ettei tekis matkaa jos se olis maksullinen. Ja osa sanoi että jättäis lapsetki tekemättä kun ei saa ilmaista bussimatkaa.

Vierailija
255/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten usein bussilla matkustetaan, jos se tulee ylitsepääsemättömän kalliiksi?

Vierailija
256/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti helpottaa, etkö oo nähnyt miten ketjussa moni sanoi ettei tekis matkaa jos se olis maksullinen. Ja osa sanoi että jättäis lapsetki tekemättä kun ei saa ilmaista bussimatkaa.

Itse veikkaan kyllä vaunumatkojen lisääntyvän. Kun jos joutuu sen kausikortin maksamaan, niin ainakin itse kulkisin sitten koko rahan edestä.

Vaunujen kanssa kertaliput eivät onnistu kuin busseissa, joissa on keskitilassa lukija. Ja läheskään kaikissa sitä ei ole.

Vierailija
257/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut mä kyllä kannattaisin itse vuorovälien harventamista. Ei ne täällä muuallakaan Suomessa yhtä soittoa kulje. Siellä on vaan totuttu liian hyvään palveluun. Ois aika saada vähän realismia sinnekin, että miten sitä nykypäivänä Suomessa eletään ja kuljetaan, vai kuljetaanko ollenkaan.

Siellä muualla Suomessa ei ole yhtä paljon väkeä kulkemassa kuin täällä. Nykyisilläkin vuoroväleillä monet linjat ovat aivan täynnä. 

Vierailija
258/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

järkevää!

Vierailija
259/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä homma. Jos ei ole varaa yhteen bussilippuun, niin ei pitäisi niitä lapsiakaan alkaa tekemään - maksavat paljon enemmän kuin bussiliput.

Vierailija
260/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärinkäytöksiä toki sattuu, mutta suurin osa vanhemmista käyttävät ihan oikealla tavalla mahdollisuuttaan mennä ilmaiseksi rattailla.

Mielestäni tämä on huono idea. Suomen syntyvyys on jo muutenkin liian matala, tämä olisi taas yksi toimi, jolla Suomessa tehdään vielä enemmän lasten saannille kielteistä ilmapiiriä. Lapsimyönteisyyttä pitäisi lisätä ja keksiä enemmän tällaisia samantyylisiä etuoikeuksia lapsiperheille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän