Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HSL Ehdottaa: Ilmaiset matkat pois lastenvaunujen kanssa kulkevilta, JÄRJETÖNTÄ!

Vierailija
31.08.2020 |

Aivan käsittämätöntä?! Miten pienellä äitiyspäivä rahalla maksaa kertaloppuja useaan otteseen ensinnäkin.. jäisi matkat tekemättä ja äiti lapsen kanssa epäsosiaalistuun sitten mielummin kotiin..jos ei vaikka autoakaan omista. Joten huonoksi vauvojen kehittymiselle jos ei pääse enää rahallisista syuistä minnekkään.. tämän takia... JA miten myös käytönnössä onnistuu leimaaminen vaunujen kanssa... esim bussissa kun pientä vauvaa ei voi jättää yksin keskiosaan vaunujen kanssa?! JÄRJETÖNTÄ.

Kommentit (722)

Vierailija
261/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä näin. Olen vuosien varrella kohdannut aivan pöyristyttäviä tapauksia, joissa tätä ilmaismatkailua on käytetty härskisti hyväksi:

1. Olin kerran vappuna matkalla Kaivopuistoon yhdellä niistä harvoista busseista, joka menee Kaivaria lähellekään – voitte siis vain kuvitella, miten täyteen ne  tulevat. Kyytiin tuli vanhemmat n. 3-vuotiaan lapsensa ja rattaiden kanssa. Rattaiden istuinosassa oli perheen piknikkori, ja lapsi käveli. Koko konkkaronkka otti itselleen istuinpaikat bussista ja jätti rattaat yksinään keskelle.

2. Aivan täpötäydessä bussissa ruuhka-aikaan – ihmisiä seisoi käytävillä ja keskiosassa, eikä kuski suostunut ottamaan pysäkeiltä lisää väkeä kyytiin. Kyytiin tunki keskiovesta nainen rattaiden kanssa ja työnsi vaununsa suoraan ihmisjoukkoa päin, osa ihan ääneen huudahti kivusta kun rattaat vedettiin jalkojen päältä. Äiti sitten tietenkin kovaan ääneen huusi, että miksei rattaille tehdä tilaa, onpa täällä röyhkeää väkeä. Nainen jäi kahden pysäkin (eli alle kilometrin) päästä pois.

3. Bussissa oli jo kahdet vaunut, kun eräältä pysäkiltä yritti kolmas vaunuilija kyytiin. Kuski sanoi, ettei valitettavasti mahdu. Äiti aneli kahdelta muulta, että eivätkö nämä voisi tehdä tilaa. Hänellä oli kuulemma mennyt jo kaksi vuoroa ohi, ja hän oli myöhästymässä lääkäristä tämän takia. Kaksi vaunuilijaa vaan kohautteli olkiaan. Lääkäriin matkalla ollut jäi pysäkille odottamaan seuraavaa bussia, ja toinen bussissa olleista jäi heti seuraavalla pysäkillä pois.

Varmasti kaunis ajatus, että ilmaisilla lipuilla yritettäisiin rohkaista äitejä pois kotoa ja ihmisten ilmoille. Tällaiseen hyväntekeväisyyteen ei vaan valitettavasti ole varaa. On monia muitakin ihmisryhmiä, joille samalla logiikalla pitäisi antaa ilmaiset liput: esimerkiksi eläkeläiset, työhaastatteluun matkalla olevat työttömät, mielenterveyskuntoutujat ja niin edelleen. Miksi pienten lapset vanhemmat olisivat erityisasemassa, varsinkaan kun turvallisuusperustelu ei ole enää validi?

Mietitään tuota kolmoskohtaa tilanteessa, jossa vaunullisilla on maksettu lippu. Miten arvelet sen helpottavan tuon pysäkille jääneen tilannetta? Eli luovutetaanko paikkaa yhtään helpommin, jos on maksanut siitä matkasta.

Tietysti helpottaa, etkö oo nähnyt miten ketjussa moni sanoi ettei tekis matkaa jos se olis maksullinen. Ja osa sanoi että jättäis lapsetki tekemättä kun ei saa ilmaista bussimatkaa.

Itse veikkaan kyllä vaunumatkojen lisääntyvän. Kun jos joutuu sen kausikortin maksamaan, niin ainakin itse kulkisin sitten koko rahan edestä.

Vaunujen kanssa kertaliput eivät onnistu kuin busseissa, joissa on keskitilassa lukija. Ja läheskään kaikissa sitä ei ole.

No ei sekään haittaa, kun nyt kuiteskin maksatte matkoista siinä missä muutkin.

Vierailija
262/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä näin. Olen vuosien varrella kohdannut aivan pöyristyttäviä tapauksia, joissa tätä ilmaismatkailua on käytetty härskisti hyväksi:

1. Olin kerran vappuna matkalla Kaivopuistoon yhdellä niistä harvoista busseista, joka menee Kaivaria lähellekään – voitte siis vain kuvitella, miten täyteen ne  tulevat. Kyytiin tuli vanhemmat n. 3-vuotiaan lapsensa ja rattaiden kanssa. Rattaiden istuinosassa oli perheen piknikkori, ja lapsi käveli. Koko konkkaronkka otti itselleen istuinpaikat bussista ja jätti rattaat yksinään keskelle.

2. Aivan täpötäydessä bussissa ruuhka-aikaan – ihmisiä seisoi käytävillä ja keskiosassa, eikä kuski suostunut ottamaan pysäkeiltä lisää väkeä kyytiin. Kyytiin tunki keskiovesta nainen rattaiden kanssa ja työnsi vaununsa suoraan ihmisjoukkoa päin, osa ihan ääneen huudahti kivusta kun rattaat vedettiin jalkojen päältä. Äiti sitten tietenkin kovaan ääneen huusi, että miksei rattaille tehdä tilaa, onpa täällä röyhkeää väkeä. Nainen jäi kahden pysäkin (eli alle kilometrin) päästä pois.

3. Bussissa oli jo kahdet vaunut, kun eräältä pysäkiltä yritti kolmas vaunuilija kyytiin. Kuski sanoi, ettei valitettavasti mahdu. Äiti aneli kahdelta muulta, että eivätkö nämä voisi tehdä tilaa. Hänellä oli kuulemma mennyt jo kaksi vuoroa ohi, ja hän oli myöhästymässä lääkäristä tämän takia. Kaksi vaunuilijaa vaan kohautteli olkiaan. Lääkäriin matkalla ollut jäi pysäkille odottamaan seuraavaa bussia, ja toinen bussissa olleista jäi heti seuraavalla pysäkillä pois.

Varmasti kaunis ajatus, että ilmaisilla lipuilla yritettäisiin rohkaista äitejä pois kotoa ja ihmisten ilmoille. Tällaiseen hyväntekeväisyyteen ei vaan valitettavasti ole varaa. On monia muitakin ihmisryhmiä, joille samalla logiikalla pitäisi antaa ilmaiset liput: esimerkiksi eläkeläiset, työhaastatteluun matkalla olevat työttömät, mielenterveyskuntoutujat ja niin edelleen. Miksi pienten lapset vanhemmat olisivat erityisasemassa, varsinkaan kun turvallisuusperustelu ei ole enää validi?

Mietitään tuota kolmoskohtaa tilanteessa, jossa vaunullisilla on maksettu lippu. Miten arvelet sen helpottavan tuon pysäkille jääneen tilannetta? Eli luovutetaanko paikkaa yhtään helpommin, jos on maksanut siitä matkasta.

Tuskin, ei synnyttäneillä naisilla ole mitään muuta mielessä kuin minä minä vauva vauva minä vauva

hormonit...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä tilanne, että lippu pitää ostaa ennen bussiin astumista, mutta voi olla ettei rattailla mahdu edes kahteen seuraavaan bussiin?

Pitäisi olla sääntö, että lipun voi ostaa vasta bussissa.

Lipun voi ostaa matkakortilla bussissa. Se on myös kaikkein edullisin tapa matkustaa. HSL-appillä voi maksaa klikata juuri sisään astiessaan. Lippuautomaatteja Helsingissä käyttävät lähinnä turistit. Myös kausilippulainen voi joutua odottamaan seuraavaa bussia, jos ei ole tilaa. Niin se vaan toimii, että paikkoja ei voi varata.

Vierailija
264/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on tarpeen vuoksi aina ollut maksettu kuukausikortti, vaikka välillä lapsen kanssa ilmaiseksi vaunujen kanssa matkustankin. Eli uudistus ei muuttaisi mitään. Saman verran maksaisin edelleen. Isolla osalla tutuista äideistä näin.

Vierailija
265/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärinkäytöksiä toki sattuu, mutta suurin osa vanhemmista käyttävät ihan oikealla tavalla mahdollisuuttaan mennä ilmaiseksi rattailla.

Mielestäni tämä on huono idea. Suomen syntyvyys on jo muutenkin liian matala, tämä olisi taas yksi toimi, jolla Suomessa tehdään vielä enemmän lasten saannille kielteistä ilmapiiriä. Lapsimyönteisyyttä pitäisi lisätä ja keksiä enemmän tällaisia samantyylisiä etuoikeuksia lapsiperheille.

Koko käytäntö on väärinkäytös. Sen oli tarkoitus vaan olla voimassa koska ei voi mennä eteen maksamaan vaunujen kanssa. Nyt kun voi maksaa menemättäkin, niin ei ole mitään oikeutusta antaa ilmaisia matkoja.

Vierailija
266/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti helpottaa, etkö oo nähnyt miten ketjussa moni sanoi ettei tekis matkaa jos se olis maksullinen. Ja osa sanoi että jättäis lapsetki tekemättä kun ei saa ilmaista bussimatkaa.

Itse veikkaan kyllä vaunumatkojen lisääntyvän. Kun jos joutuu sen kausikortin maksamaan, niin ainakin itse kulkisin sitten koko rahan edestä.

Vaunujen kanssa kertaliput eivät onnistu kuin busseissa, joissa on keskitilassa lukija. Ja läheskään kaikissa sitä ei ole.

Minä kuljen omalla autolla.

Mutta mitenkäs se matkan maksullisuus nyt sitten korjaa nämä lainatussa kommentissa esitetyt useat ongelmat? Esimerkiksi tuo kohta 2.

Jos on kännykkälippu ostettuna, niin sihheen bussiin nyt yksinkertaisesti on mahduttava, ennenkuin lippu menee umpeen.

Kausilipun kanssa taaaarveken, että vaunupaikat tulevat olemaan useammin täynnä.

Itse vaunujen kanssa jäin suosiolla kyydistä, jos bussi oli niin täynnä, että osan oli oltava vaumupaikalla. Jos matka on maksettu, niin sitten sinne kyytiin mennään vaikka olisikin ruuhkabussi.

Vierailija
267/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on tarpeen vuoksi aina ollut maksettu kuukausikortti, vaikka välillä lapsen kanssa ilmaiseksi vaunujen kanssa matkustankin. Eli uudistus ei muuttaisi mitään. Saman verran maksaisin edelleen. Isolla osalla tutuista äideistä näin.

Hyvä, sitten ei haittaa mitään vaikka tuo turha etuus poistetaankin.

Vierailija
268/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan käsittämätöntä?! Miten pienellä äitiyspäivä rahalla maksaa kertaloppuja useaan otteseen ensinnäkin.. jäisi matkat tekemättä ja äiti lapsen kanssa epäsosiaalistuun sitten mielummin kotiin..jos ei vaikka autoakaan omista. Joten huonoksi vauvojen kehittymiselle jos ei pääse enää rahallisista syuistä minnekkään.. tämän takia... JA miten myös käytönnössä onnistuu leimaaminen vaunujen kanssa... esim bussissa kun pientä vauvaa ei voi jättää yksin keskiosaan vaunujen kanssa?! JÄRJETÖNTÄ.

Siksi koska HSL on liikelaitos. EI Sosiaalivirasto. Hae matkustustukea jos olet varaton. Et sinä kärryjen kanssa alennuksia muualtakaan saa.

Ainoa syy kärryllisten vapaaseen lippuoikeuteen on ollut kun aikoinaan piti lippu käydä leimaamassa tai näyttämäss'ä kuljettajalle. Ettei tarvitse jättää kärryjä yksin liikkuvassa bussissa tai ratikassa. Nythä kaikilla on Apit eikä lippua tarvitse näyttää.

Kuntayhtymän omistama. Kuntien tehtävinä on myös tuotta palveluja kunnilta saamillaan verorahoilla. 

Jotain pitkään kytenyttä vaunuäitivihaa on aistittavissa tässä ketjussa. 

En sano etteikö teillä olisi oikeus tunteisiinne, mutta herää vain kysymys miksi.

Vierailija
269/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haloo. Se oli varmaan ennen tehty siksi ilmaiseksi, että ei haluttu että äiti/isä jättää vaunut yksinään kun lähtee ostamaan lippua, ts. helpotti paljon kaikkea säätämistä. Nyt kun liput ostetaan sovelluksella, niin enää ei tarvii säätää bussissa.

Siten pitää taata, että rattaat mahtuu bussiin. Joskus menee aika monta bussia, niin ettei sinne mahdu. Eli voi ostaa lipun turhaan. Ehkä pitää olla joku vaunulippi, joka on voimassa usean tunnin.

Eiköhän ole niin että rattaiden kanssa kulkevat, rollaattorilla liikkuvat, kainalosauvojen kansssa könkkäävät, lasta sylissä kantavat, ym. voivat istuutua paikalleen ja sitten maksaa sen lipun. Tuntuu että Sääntö Pirkoilla alkaa tarinat keulimaan.

Vierailija
270/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kuljen omalla autolla.

Mutta mitenkäs se matkan maksullisuus nyt sitten korjaa nämä lainatussa kommentissa esitetyt useat ongelmat? Esimerkiksi tuo kohta 2.

Jos on kännykkälippu ostettuna, niin sihheen bussiin nyt yksinkertaisesti on mahduttava, ennenkuin lippu menee umpeen.

Kausilipun kanssa taaaarveken, että vaunupaikat tulevat olemaan useammin täynnä.

Itse vaunujen kanssa jäin suosiolla kyydistä, jos bussi oli niin täynnä, että osan oli oltava vaumupaikalla. Jos matka on maksettu, niin sitten sinne kyytiin mennään vaikka olisikin ruuhkabussi.

Ei sillä olekkaan tarkoitus korjata kaikkia ongelmia, ainoastaan vapaamatkustamisen ongelma.

Vierailija
271/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Eipä niitä perusteluja nykyään oikein ole tai ainakaan järkeviä. Lipun saa ostettua mobiililla ja eihän ne kuskit taida lippua edes nykyään myydä.

Mun puolesta etu voi kyllä jatkua.

Vierailija
272/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukausilippu on liian kallis, koska lapsen kanssa ei tule lähdettyä joka päivä julkisilla.

Arvolippu on liian kallis, koska vaihtoaika voi olla riittämätön jos bussissa on jo rattaita ja pitää odottaa seuraavaa.

Esim. Itse asun Vantaalla. Lähden Helsinkiin Roihuvuoren Hanamiin itseni ja pikkulapsen virkistykseksi. Muutkin vaunulliset ovat liikkeellä, koska pääkaupunkiseudulla lapsiystävällisiin tapahtumiin lähdetään eri puolilta joukolla.

Matkustan n. 30min junalla Pasilaan. Odotan siellä bussia Herttoniemeen päin, koska pysäkki jolta Kirsikkapuistoon on kävelymatka, sijaitsee tuon bussin reitillä.

En mahdu kyytiin, mutta odotan seuraavaa. Vuoro jääkin ajamatta. Mahtuuko seuraavaan? Ehtiikö lippu mennä umpeen?

Muka tulee 4,5 miljoonaa lisää kassavirtaa. Ei tule, koska itse jäisin vain kotiin.

Toinen sudenkuoppa on asemien hissit. Niihinkään ei aina mahdu. Hissi voi myös olla rikki ja sitten pitää kiertää/kantaa.

Pysäkkiä ei myöskään aina heti löydä. Esim. Matinkylässä on niin sekavat opasteet että ajoin siellä rattaiden kanssa ees taas etsien bussipysäkkiä. Se oli tien varressa ulkona. Pienet portaat edessä ja hissi ei vienyt sille tasanteelle. Joku rouva auttoi mua kantamaan.

Sukulaiset Espoon perukoilla odottivat. Olin hikinen ja stressaantunut kun vihdoin päästiin perille.

En maksaisi tuommoisesta matkasta mitään.

Eikä arvolipun aika riitä kertakaikkiaan!

Kotipysäkin hissit ym voi ottaa huomioon ja lähteä ajoissa mutta muuttujat matkan varrelta ei.

Ja tarkastajako vääntäytyy vaunujen keskelle kirjoittamaan seisten maksua jollekin väsyneelle lipunoston unohtaneelle vauvan äidille? Hormonikiukku ei ole mikään hauska juttu. Lisäksi, kun liikenneväline heiluu niin tarkastaja voi kaatua muiden vaunujen päälle.

Taas niin typerä idea.

Junalla Vantaalta Rautatieasemalle ja metrolla Herttoniemeen. Siitä on kävelymatka Kirsikkapuistoon. Tai vaihtoehtoisesti Herttoniemen metroasemalta bussilla Kirsikkapuistoon, pääsee varmasti kyytiin kun on bussien lähtöpysäkki.

Vierailija
273/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärinkäytöksiä toki sattuu, mutta suurin osa vanhemmista käyttävät ihan oikealla tavalla mahdollisuuttaan mennä ilmaiseksi rattailla.

Mielestäni tämä on huono idea. Suomen syntyvyys on jo muutenkin liian matala, tämä olisi taas yksi toimi, jolla Suomessa tehdään vielä enemmän lasten saannille kielteistä ilmapiiriä. Lapsimyönteisyyttä pitäisi lisätä ja keksiä enemmän tällaisia samantyylisiä etuoikeuksia lapsiperheille.

Koko käytäntö on väärinkäytös. Sen oli tarkoitus vaan olla voimassa koska ei voi mennä eteen maksamaan vaunujen kanssa. Nyt kun voi maksaa menemättäkin, niin ei ole mitään oikeutusta antaa ilmaisia matkoja.

Miksi ajattelet, että koko käytäntö on väärinkäytös? Miksi sinua harmittaa että vaunulliset "menevät pummilla"? Saavat jotain ansaitsematonta etua?

Vierailija
274/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä tilanne, että lippu pitää ostaa ennen bussiin astumista, mutta voi olla ettei rattailla mahdu edes kahteen seuraavaan bussiin?

Pitäisi olla sääntö, että lipun voi ostaa vasta bussissa.

Eiköhän kyseinen sääntö ole helppo säätää, jos ja luultavasti kun vaunulliset jossain kohtaa joutuvat matkastaan maksaa?

Vierailija
275/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen lienee törmännyt busseissa ja metroissa näihin hulluihin äiteihin, jotka yrittävät häätää maksavia asiakkaita pois paikoiltaan, koska heidän lapsensa pitää saada joku tietty paikka. Kerran yksi hullu äiti näytteli jopa käsimerkkejä, vaikka sai haluamansa paikan kahdelle lapselleen. Teille ei ole varattu mitään erityispaikkoja, erityispaikkoja ei ole myöskään suomensveduille lapsille, vaikka päässä kellertäisikin, ettekä voi jyrätä toisten päälle lapsinenne. Kannattaisi opetella myös pyytämään kauniisti, jos juuri jonkun paikan haluaa, eikä häätää toisia paikoiltaan.

Nämä ihmiset ovat turvallisuusriski väkivaltaisuutensa takia, joten kannatan jopa tuplamaksua lapsille.

Vierailija
276/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä on kyllä järkevä päätös, vaikka itse olenkin ns. häviäjäpuolella, eli vauvan kanssa kotona.

Vierailija
277/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ajattelet, että koko käytäntö on väärinkäytös? Miksi sinua harmittaa että vaunulliset "menevät pummilla"? Saavat jotain ansaitsematonta etua?

Ehkäpä sen takia että olen jo vuosia maksanut itse kalliimpaa lippua, koska osa matkustaa ilmaiseksi. Enkä ole rikas itsekkään. Maksaisitko sinä iloisesti minun laskuja omasta pussistasi?

Vierailija
278/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt Helsingissä myös ihmisiä, joilla ei ole rattaissa lasta ollenkaan. Lyödäänkö vetoa etteivät ole myöskään maksaneet lippua? Ja vaikka olisivatkin niin tukkivat tien eivätkä anna tilaa toisille rattaille (joissa lapsi).

Plus sitten viikottain näkee näitä, joilla joku 5v rattaissa. Onko sekään oikein?

Kannatan todellakin tätä. Minusta olisi pitänyt ottaa maksu jo aikoja sitten. Itse istun bussissa 5 päivänä viikossa ja mitä olen seuraillut, niin yleensä nämä äitien matkat ovat muutaman pysäkin mittaisia. Eikä vain äitien, on paljon ihmisiä jotka tulevat kaksi pysäkkiä ennen päätepysäkkiä kyytiin! Eikö ihmiset jaksa enää kävellä? Nytkin kesä ja hyvät kelit, ei ole mitään syytä miksi terve ihminen ei voisi kävellä puolen kilometrin matkaa. Ei ihme että myös ylipaino lisääntyy.

Ai nyt kytätään jo vaunuttomiakin.

Tiedätkö, jollain voi olla kiire. Kaikki vammat eivät myöskään näy päällepäin.

Myöskin, mitä se sinulle kuuluu minkä matkan joku kulkee bussilla?

Juuri tämänlaisten kommentien takia käytin sanaa ”terve” ihminen. Lisäksi, nyt puhutaan puhtaasti numeroista. Kaikilla ei voi aina olla aivan päätä huimaava kiire tai fyysinen vamma. Ja oikeastaan sen ajan minkä luultavasti odottaa pysäkillä, voisi käyttää kävelyyn ja olisi jo melkein perillä. Joten veikkaisin, että suurella osalla syynä tähän on yksinkertaisesti laiskuus. Ehkä sinä itse kuulut tähän joukkoon, kun kommenttini meni noin ihon alle?

Enkä mitenkään ”kyttää” ketään, huomioin ympäristöäni ja osallistun keskusteluun.

Ja mistä sinä tiedät, onko ihminen terve vai ei. Juuri siksi muistutin, etteivät kaikki sairaudet ja vammat näy päällepäin.

Ja edelleen, mitä se sinulle kuuluu minkä pituisen matkan kukakin kulkee?

Minä näen myös jatkuvasti tätä, että mennään todella lyhyitä matkoja. En tietenkään voi tietää ihmisten sairauksia mutta uskon että valtaosa on terveitä. Ovat vain niin mukavuudenhaluisia. Esimerkiksi tästä lähipysäkiltä todella moni menee alle 1 km matkan bussilla.

Vierailija
279/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks nainen kulkee joka päivä tyhjien vaunujen kanssa maksamatta. 

Vierailija
280/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana muutos. Vahinkovankkurista pitäisi tulla tuplahinta. Vie paljon tilaa ja usein mukana seuraa melusaastetta.

Kylläpä lahjakkaasti kiteytyi tässä kommentissa suomalainen lapsivihamielisyys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä