Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HSL Ehdottaa: Ilmaiset matkat pois lastenvaunujen kanssa kulkevilta, JÄRJETÖNTÄ!

Vierailija
31.08.2020 |

Aivan käsittämätöntä?! Miten pienellä äitiyspäivä rahalla maksaa kertaloppuja useaan otteseen ensinnäkin.. jäisi matkat tekemättä ja äiti lapsen kanssa epäsosiaalistuun sitten mielummin kotiin..jos ei vaikka autoakaan omista. Joten huonoksi vauvojen kehittymiselle jos ei pääse enää rahallisista syuistä minnekkään.. tämän takia... JA miten myös käytönnössä onnistuu leimaaminen vaunujen kanssa... esim bussissa kun pientä vauvaa ei voi jättää yksin keskiosaan vaunujen kanssa?! JÄRJETÖNTÄ.

Kommentit (722)

Vierailija
221/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tätä vaunukansaa oikein vaivaa, silloin kun lapseni oli vaunuikäinen, kävelin paljon sain samalla liikuntaa, kävelimme usein keskustaan ja takaisin meno-paluu 8 km. Miksi ihmiset ovat niin laiskoja nykyään, ihmekös nuoret naiset ovat niin lihavia. Silloin kun itse olin nuori, ei lihavia ollut kuin muutama, suurin osa oli normaalipainoisia. Tulin itse äidiksi 37-vuotiaana, pudotin raskauskilot 8 kg kävelemällä vaunulenkkejä, samalla lapseni sai nukkua raikkaassa ulkoilmassa. Puistoihin menimme aina kävellen emme millään bussilla, mikä näitä ihmisiä vaivaa, kaikki pitäisi olla ilmaista ja ihrat senkun kertyy vartaloon kun ei olla valmiita evääkään liikauttamaan. Jotain järkeä nyt tähän touhuun. Mitä ihmeen pullamössösukupolvea nämä nykyaikuiset ovat, että mennään kaksi pysäkkiväliä bussilla leikkipuistoon, ei hyvää päivää sentään.

Nainen50

No niin aplodit tälle superäidille.

En ole superäiti, mutta kyllä tässä nykyajassa on jotain pielessä. Ennen kävely oli ihan normaalia toimintaa, nykyäänkö sitten ei. Onko normaalimpaa mussuttaa sipsiä, suklaata, limsaa, karkkia, hampurilaista päivästä toiseen ja lihoa kamalaksi ihrakasaksi alle 30-vuotiaana. Nämä ihrakasat tulevat todella kalliiksi terveydenhuollon näkökannalta katsoen. Ei ole normaalia että nuori ihminen on lihava, jos joku näin ajattelee, ajatusmaailma on vinksahtanut. Eikä todellakaan ole normaalia jos ei jaksa kävellä kaksi bussipysäkin väliä leikkipuistoon ja aina perseen alla pitää olla joku muu liikuttamassa omaa kehoa kuin oma keho itse.

Pieni vinkki. Jos haluat, että sinut otetaan tosissaan, niin älä käytä haukkuvia ja halventavia ilmauksia.

Mitä halventavaa olen kirjoittanut. Lihava on lihava ja laiska ihrakasa on laiska ihrakasa. Kun nyt niin mielesi pahoitit, soita äkkiä johonkin terapiapuhelimeen että pystyt toimimaan tämän päivän. Oletko näitä nykyajan mielensä pahoittajia. Mene ostamaan sipsipussi kaupasta mussun mussun......

Vierailija
222/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katri Kanni kirjoitti:

Lapsiperheiden sortaminen saa loppua!

Helsingin liikenne on ollut äärimmäisen hyvä juuri siksi, että pienen lapsen kanssa pääsee helposti ja ilmaiseksi kulkemaan. Pienituloiselle se on suuri apu taloudessa. Minulla ei ole ajokorttia, eikä siis autoa. Minulla on yksi lapsi. Kaupassa käynti, harrastuksiin vieminen, puistoihin lähteminen ja ystävien näkeminen on julkisilla meneminen minulle ainoa mahdollisuus. Jokaisesta matkasta, jos joutuisin maksamaan jäisi osa menemisistäni tekemättä.

Minäkin olen pienituloinen. Minullakaan ei ole ajokorttia eikä autoa. Kaupassa käyntiin, harrastuksiin kulkemiseen, puistoihin lähtemiseen ja ystävien näkemiseen on julkisilla meneminen ainoa mahdollisuus. Mutta kun minulla ei ole lasta, niin joudun maksamaan kaikista noista matkoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelen asian niin, että vaunuilijoiden määrä on kuitenkin verrattain aika pieni, joten tuskin tuo mitään suurta lovea teettää HSL:n budjettiin.

Uutisissa puhuneet reilusti 4 miljoonasta, mikä toki riippuu moniko vaunuilija matkustaisi maksullisen matkan. Uutinen ei kerro onko tuo reilu 4 miljoonaa laskettu millaisella osuudella nykyisten vaunuilijoiden siirtymisestä maksettuun matkaan.

Vierailija
224/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaiseksi matkustavat vievät maksavilta asiakkailta paikan. Kustannustehotonta liiketoimintaa ja jäänne menneiltä ajoilta.

Vierailija
225/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän palstan mukaan vauvojen ja pienien lapsien pitäisi kävelyttää ulkona kovissa pakkasissa ja räntäsateissa, samalla kun aikuiset työttömät istuu siellä kelan maksamilla bussi- ja ratikkakorttien kanssa turvassa. 

Ei vtu miten itsekkäitä ihmiset on. 

Miten ois jos maksasitte niistä matkoista niin kuin ihan kaikki muutkin tekee? Ei ilmaiset bussimatkat ole mikään ihmisoikeus.

Pääsehän vammaisen avustaja ilmaiseksi julkisiin. Tässäkin on epäkohta. Se avustaja voi maksaa myös tai voi pysyä kotonansa. Ei se mikään ihmisoikeus ole.

Kyllä pitää ihmisen olla katkera, kun vammaisiltakin haluaa avustajat pois, koska ne pääsee ilmaiseksi julkisiin. 

Vammaisten avustajia on niin vähän, ettei sillä ole mitään taloudellista merkitystä edes. Kaupunki joka tapauksessa maksaisi heidän matkansa jotain kautta.

Sen sijaan lastenvaunuja työntäviä on julkisissa välineissä nykyisin erittäin paljon. Sillä on jo ihan taloudellistakin merkitystä.

Mitä sitten? Kaikki maksaa.

Miksi äidin pitäisi tehdä ja hoitaa lapsia ilmaiseksi?

Kaikki maksaa.

No elä tee. Ei kukaan pakota.

Vierailija
226/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutetaan kaikki ilmainen maksullisiksi!  Helsingistä asumistuki pois!

Vierailija
227/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveää että joku vielä kehtaa tehdä eläkkeen- ja veronmaksajia! Ja sitten vielä itse päättää, miten kulkee, mihin kulkee ja kenen kanssa!

Lapsen hankinnalla on äidille korkea hinta.

Äidille? Eikö siis ole isää, joka kantaisi puolet työ- ja talousrasituksesta?

On useimpien äitien valinta syrjäyttää isä. Toki moni mies on aivan lullukka, mutta antakaa nyt hyvät ihmiset isänkin tehdä osansa, jos tämä on ns. normaali.

Raskauden fyysinen raskaus ja pysyvät terveyshaitat eivät ulotu isään - oli lullukka tahi ei.

Kannattaa tässä tapauksessa jättää ne lapset/veronmaksajat tekemättä.

-ohis-

Vierailija
228/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pakkoko on lähteä bussilla, junalla tai metrolla mihinkään pienten lasten kanssa. Neuvolamatkat ymmärrän, mutta ei niitä tule päivittäin. Ruoat voi tilata kotiin ja läheistöltä löytyy muita äitejä ja lapsia.

Joten ihan ok, että alkavat periä maksuja myös vaunullisilta ihmisiltä.

Kokeilepa itse elää vuosi-pari niin, ettet käy kuin kotisi lähellä olevissa, kävelymatkan päässä olevissa paikoissa.

Jännä, miten vaahdotaan alhaisesta syntyvyydestä, mutta pikkulapsiperhe-elämästä haluttaisiin tehdä vielä vähän kurjempaa ja epähoukuttelevampaa.

Ja ne joilla on auto, soimataan toki kauhein ympäristörikollisina.

On eri asia kieltää matkaaminen kuin veloittaa siitä sama maksu kuin muiltakin ihmisiltä.

Jännä että "irroitteluun" kyllä löytyy sitä rahaa, vai saatteko jostain ilmaiset risteilyt ja baarireissutkin? Tämä tapahtuu kuitenkin ilman rattaita? Tapahtuuhan??

Kommentissa puhuttiin, että vaunujen kanssa ei tulisi ollenkaan liikkua lähipiiriä pidemmälle.

Btw. Jos vaunullisten tulee hommata kausikortti, niin sehän lisännee vaunukansan bussimatkoja. Koska kyllä itse ainakin ottaisin sitten koko rahan edestä, eli pienetkin matkat bussilla.

Kausikortti kun on vaunujen kanssa aikalailla ainoa järkevä vaihtoehto. Arvo pitäisi leimata, eikä kaikissa busseissa ole keskitilassa lukijaa. Kertalippu pitäisi ostaa kuskilta. Kännykkälippu taas tulisi ilmeisesti olla ostettuna jo ennen kulkuvälineeseen astumista, mutta kun vaunujen kanssa välttämättä et bussiin mahdu.

Vierailija
229/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä lapset ei pääse tulevaisuudessa neuvolaan, koska äidit/isät ei enää saa matkustaa ilmaiseksi julkisissa. Lapsihan edelleen saa matkustaa ilmaiseksi. 

Vierailija
230/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi liikelaitoksen pitäisi tukea rahattomia / köyhiä ilmaisilla kyydeillä?

Ei mullekkaa ole mitään lippuja ostettu koskaan vaikka köyhä oonkin. Mielummin ottasin edes vähän halvemman lipun, kun että alan maksaa vielä muidenkin lippuja.

Vierailija
231/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan käsittämätöntä?! Miten pienellä äitiyspäivä rahalla maksaa kertaloppuja useaan otteseen ensinnäkin.. jäisi matkat tekemättä ja äiti lapsen kanssa epäsosiaalistuun sitten mielummin kotiin..jos ei vaikka autoakaan omista. Joten huonoksi vauvojen kehittymiselle jos ei pääse enää rahallisista syuistä minnekkään.. tämän takia... JA miten myös käytönnössä onnistuu leimaaminen vaunujen kanssa... esim bussissa kun pientä vauvaa ei voi jättää yksin keskiosaan vaunujen kanssa?! JÄRJETÖNTÄ.

Siksi koska HSL on liikelaitos. EI Sosiaalivirasto. Hae matkustustukea jos olet varaton. Et sinä kärryjen kanssa alennuksia muualtakaan saa.

Ainoa syy kärryllisten vapaaseen lippuoikeuteen on ollut kun aikoinaan piti lippu käydä leimaamassa tai näyttämäss'ä kuljettajalle. Ettei tarvitse jättää kärryjä yksin liikkuvassa bussissa tai ratikassa. Nythä kaikilla on Apit eikä lippua tarvitse näyttää.

Vierailija
232/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä lapset ei pääse tulevaisuudessa neuvolaan, koska äidit/isät ei enää saa matkustaa ilmaiseksi julkisissa. Lapsihan edelleen saa matkustaa ilmaiseksi. 

Sluibailetteko muistakin hommista lastenne avulla? Ei tarvii maksaa veroja, koska lapsi. Ei tarvitse maksaa ruokakaupassa, koska lapsi. Ei tarvitse maksaa elokuvalipuista, koska lapsi. jne. Kyllähän näitä riittäis. Ei kai ne pienet äitiyspäivärahat ruokakauppaankaan riitä.

Vierailija
233/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelen asian niin, että vaunuilijoiden määrä on kuitenkin verrattain aika pieni, joten tuskin tuo mitään suurta lovea teettää HSL:n budjettiin.

Uutisissa puhuneet reilusti 4 miljoonasta, mikä toki riippuu moniko vaunuilija matkustaisi maksullisen matkan. Uutinen ei kerro onko tuo reilu 4 miljoonaa laskettu millaisella osuudella nykyisten vaunuilijoiden siirtymisestä maksettuun matkaan.

Ei varmaan haittais vaikka monikaan ei siirtyis. Vapautuis niitä vaunupaikkoja muille. Täällähän itkee joka toinen että kaikki paikat on täynnä koko ajan.

Vierailija
234/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pakkoko on lähteä bussilla, junalla tai metrolla mihinkään pienten lasten kanssa. Neuvolamatkat ymmärrän, mutta ei niitä tule päivittäin. Ruoat voi tilata kotiin ja läheistöltä löytyy muita äitejä ja lapsia.

Joten ihan ok, että alkavat periä maksuja myös vaunullisilta ihmisiltä.

Kokeilepa itse elää vuosi-pari niin, ettet käy kuin kotisi lähellä olevissa, kävelymatkan päässä olevissa paikoissa.

Jännä, miten vaahdotaan alhaisesta syntyvyydestä, mutta pikkulapsiperhe-elämästä haluttaisiin tehdä vielä vähän kurjempaa ja epähoukuttelevampaa.

Ja ne joilla on auto, soimataan toki kauhein ympäristörikollisina.

Olen elänyt ja käynyt, niin on monet sukupolvet aiemminkin. Mitä kurjaa ja epähoukuttelevaa on siinä lähipuistossa istua ja nauttia lastesi seurasta ja leikistä?

-eri-

Vierailija
235/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiku muutetaan kaikki maksullinen ilmaiseksi ihan kaikille ja katsotaan miten pitkään verorahat riittää.

Vierailija
236/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmainen?

Vinkki: joku sen asumistuen maksaa. 

Ei ihme että vasemmisto, sdp ja vihreät saavat ääniä

Vierailija
237/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varjossa kirjoitti:

Tämä on pelkästään hyvä asia. Vain yhdelle ihmisryhmälle ei voida myöntää tasa-arvoon vedoten ilmaisia matkoja.

Silloinhan pitäisi samalla logiikalla kieltää suomenruotsalaisten kiintiöpaikat yliopistoissa ja pakko- ja virkamiesruotsi pois? Tasa-arvon. Jostain syystä huudetaan tasa-arvoa näin triviaaleissa asioissa mutta isoista asioista jotka oikeasti haittaa suomalaisten menestystä, niistä ollaan ihan hipihiljaa.

Vierailija
238/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä näin. Olen vuosien varrella kohdannut aivan pöyristyttäviä tapauksia, joissa tätä ilmaismatkailua on käytetty härskisti hyväksi:

1. Olin kerran vappuna matkalla Kaivopuistoon yhdellä niistä harvoista busseista, joka menee Kaivaria lähellekään – voitte siis vain kuvitella, miten täyteen ne  tulevat. Kyytiin tuli vanhemmat n. 3-vuotiaan lapsensa ja rattaiden kanssa. Rattaiden istuinosassa oli perheen piknikkori, ja lapsi käveli. Koko konkkaronkka otti itselleen istuinpaikat bussista ja jätti rattaat yksinään keskelle.

2. Aivan täpötäydessä bussissa ruuhka-aikaan – ihmisiä seisoi käytävillä ja keskiosassa, eikä kuski suostunut ottamaan pysäkeiltä lisää väkeä kyytiin. Kyytiin tunki keskiovesta nainen rattaiden kanssa ja työnsi vaununsa suoraan ihmisjoukkoa päin, osa ihan ääneen huudahti kivusta kun rattaat vedettiin jalkojen päältä. Äiti sitten tietenkin kovaan ääneen huusi, että miksei rattaille tehdä tilaa, onpa täällä röyhkeää väkeä. Nainen jäi kahden pysäkin (eli alle kilometrin) päästä pois.

3. Bussissa oli jo kahdet vaunut, kun eräältä pysäkiltä yritti kolmas vaunuilija kyytiin. Kuski sanoi, ettei valitettavasti mahdu. Äiti aneli kahdelta muulta, että eivätkö nämä voisi tehdä tilaa. Hänellä oli kuulemma mennyt jo kaksi vuoroa ohi, ja hän oli myöhästymässä lääkäristä tämän takia. Kaksi vaunuilijaa vaan kohautteli olkiaan. Lääkäriin matkalla ollut jäi pysäkille odottamaan seuraavaa bussia, ja toinen bussissa olleista jäi heti seuraavalla pysäkillä pois.

Varmasti kaunis ajatus, että ilmaisilla lipuilla yritettäisiin rohkaista äitejä pois kotoa ja ihmisten ilmoille. Tällaiseen hyväntekeväisyyteen ei vaan valitettavasti ole varaa. On monia muitakin ihmisryhmiä, joille samalla logiikalla pitäisi antaa ilmaiset liput: esimerkiksi eläkeläiset, työhaastatteluun matkalla olevat työttömät, mielenterveyskuntoutujat ja niin edelleen. Miksi pienten lapset vanhemmat olisivat erityisasemassa, varsinkaan kun turvallisuusperustelu ei ole enää validi?

Vierailija
239/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt Helsingissä myös ihmisiä, joilla ei ole rattaissa lasta ollenkaan. Lyödäänkö vetoa etteivät ole myöskään maksaneet lippua? Ja vaikka olisivatkin niin tukkivat tien eivätkä anna tilaa toisille rattaille (joissa lapsi).

Plus sitten viikottain näkee näitä, joilla joku 5v rattaissa. Onko sekään oikein?

Kannatan todellakin tätä. Minusta olisi pitänyt ottaa maksu jo aikoja sitten. Itse istun bussissa 5 päivänä viikossa ja mitä olen seuraillut, niin yleensä nämä äitien matkat ovat muutaman pysäkin mittaisia. Eikä vain äitien, on paljon ihmisiä jotka tulevat kaksi pysäkkiä ennen päätepysäkkiä kyytiin! Eikö ihmiset jaksa enää kävellä? Nytkin kesä ja hyvät kelit, ei ole mitään syytä miksi terve ihminen ei voisi kävellä puolen kilometrin matkaa. Ei ihme että myös ylipaino lisääntyy.

Ai nyt kytätään jo vaunuttomiakin.

Tiedätkö, jollain voi olla kiire. Kaikki vammat eivät myöskään näy päällepäin.

Myöskin, mitä se sinulle kuuluu minkä matkan joku kulkee bussilla?

Juuri tämänlaisten kommentien takia käytin sanaa ”terve” ihminen. Lisäksi, nyt puhutaan puhtaasti numeroista. Kaikilla ei voi aina olla aivan päätä huimaava kiire tai fyysinen vamma. Ja oikeastaan sen ajan minkä luultavasti odottaa pysäkillä, voisi käyttää kävelyyn ja olisi jo melkein perillä. Joten veikkaisin, että suurella osalla syynä tähän on yksinkertaisesti laiskuus. Ehkä sinä itse kuulut tähän joukkoon, kun kommenttini meni noin ihon alle?

Enkä mitenkään ”kyttää” ketään, huomioin ympäristöäni ja osallistun keskusteluun.

Ja mistä sinä tiedät, onko ihminen terve vai ei. Juuri siksi muistutin, etteivät kaikki sairaudet ja vammat näy päällepäin.

Ja edelleen, mitä se sinulle kuuluu minkä pituisen matkan kukakin kulkee?

Sinä taidat nyt vain haluta vängätä. Lue tekstini ”...puhutaan numeroista... kaikilla ei voi olla kiire tai fyysinen vamma.” Jos luetun ymmärtäminen on puutteellista, niin ehkä kannattaa jättää seuraavaksi kommentoimatta.

Ja minulle on ihan sama millaisen matkan kukin kulkee niin kauan kuin kukin maksaa siitä itse. Ja tämä pätee myös kaikkiin niihin lihavuuden tuomiin terveydenhuollon kustannuksiin.

En ymmärrä miten puhe terveyden edistämisestä (lue: hyötyliikunnan lisääminen) voi saada aikaan tälläisen vastarinnan.

Vierailija
240/722 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo. Se oli varmaan ennen tehty siksi ilmaiseksi, että ei haluttu että äiti/isä jättää vaunut yksinään kun lähtee ostamaan lippua, ts. helpotti paljon kaikkea säätämistä. Nyt kun liput ostetaan sovelluksella, niin enää ei tarvii säätää bussissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme