Ulkomailla asuvat suomalaiset-Mitä ikävöit Suomesta?
Itsekin asun ulkomailla ja mietin, että mitä voisin ottaa tällä kertaa mukaan ettei koti-ikävä niin pahasti vaivaisi. Ainakin paljon ruisleipää! :D
Kommentit (59)
Karkkeja ja suomalaista poikaystävää :'(
Vessanpönttöjä.
Suihkuja.
Sitä että sähköt on koko ajan olemassa (täällä saattaa mennä monta kuukautta että sähköt on ehkä tunnin vuorokaudessa, ehkä ei sitäkään. Joskus taas toimii moitteettomasti pitkäänkin. Mutta ikinä ei voi tietää, joten mitään ei voi suunnitella sen varaan).
Sitä että voi kävellä kadulla ilman että tuijotetaan.
Sitä että voi istua busissa hiljaa.
Sitä että saa olla rauhassa.
Sitä ettei kokoajan tarvitse puhua tuntemattomien kanssa ja leikkiä sosiaalista.
Tilaa, sekä talojen sisätiloissa että ihan esim. kaduilla, täällä joka paikka ihan täynnä ihmisiä ja autoja.
Sujuvaa liikennettä.
Perunaa, leipää, maitoa, mehua,pizzaa.
Kunnollista /oikeaa lihaa, jossa siis on oikesti myös sitä lihaa, ei pelkästään sitä teurasjätettä, mitä suomessa ei edes syötäisiin, mutta mikä täällä on ainoa liha mitä näkee.
Kunnollista kotia, homeettomia ja paksuja seiniä, oikeaa lattiaa (täällä maalattia kaikissa taloissa).
Oravia.
Sitä että voi istua autossa/bussissa/kävellä kadulla ilman että joku on kokoajan kerjäämässä.
Sitä että voi liikkua yksin, ilman väkivallan/ryöstön jne. pelkoa.
Tietysti perhettä ja ystäviä.
Valkoisia ihmisiä yleensäkin.
Ruisleipää, Oltermannia, Salmiakkia (Pantterikarkit!), Rasvatonta Maitoa, Vuoksenpiirakoita/Karjalanpiirakoita...
Kiinnostaisi tietää, missä 24 asuu???
-Jaloviina
-Lonkero joskus harvoin
-Pitkät ja valoisat kesäillat (asun aika lähellä päiväntasaajaa niin täällä ei päivän pituus ihan hirveästi heittele, kait joku 2-3h). Toisaalta pimeetä talvea ei harmita yhtään olla karussa.
-Ilma joka on raikasta ja jossa on happea
-Luonto lähellä kaikkialla. Tulisi helpommin juostua, mutta eikait tossa rantabulsassakaan täällä mitään vikaa ole
-PDA ei ole kielletty, et joudu tietoisesti välttämään kosketusta kiinnostavaa vastakkaisen sukupuolen edustajaan
-Puistoskumpat tai -drinkit on täällä myös pannassa
-Asiat ovat himassa n-kertaa järjestelmällisempiä
En juuri mitään. Joskus joitakin sukulaisia ja Suomessa asuvia kavereita kaipaan, ehkä kesälläkin 2 vkoa on ok, mutta siinäpä se.
Asun selkeästi paremmassa maassa kuin Suomi eli Saksassa niin ei ole mitään kaivattavaa.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 08:00"]
En juuri mitään. Joskus joitakin sukulaisia ja Suomessa asuvia kavereita kaipaan, ehkä kesälläkin 2 vkoa on ok, mutta siinäpä se.
Asun selkeästi paremmassa maassa kuin Suomi eli Saksassa niin ei ole mitään kaivattavaa.
[/quote]
Heh, taisin kirjoittaa numerolla 6 melkeinpä täysin samoin, ja minäkin asun Saksassa. :)
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 03:08"]
Vessanpönttöjä.
Suihkuja.
Sitä että sähköt on koko ajan olemassa (täällä saattaa mennä monta kuukautta että sähköt on ehkä tunnin vuorokaudessa, ehkä ei sitäkään. Joskus taas toimii moitteettomasti pitkäänkin. Mutta ikinä ei voi tietää, joten mitään ei voi suunnitella sen varaan).
Sitä että voi kävellä kadulla ilman että tuijotetaan.
Sitä että voi istua busissa hiljaa.
Sitä että saa olla rauhassa.
Sitä ettei kokoajan tarvitse puhua tuntemattomien kanssa ja leikkiä sosiaalista.
Tilaa, sekä talojen sisätiloissa että ihan esim. kaduilla, täällä joka paikka ihan täynnä ihmisiä ja autoja.
Sujuvaa liikennettä.
Perunaa, leipää, maitoa, mehua,pizzaa.
Kunnollista /oikeaa lihaa, jossa siis on oikesti myös sitä lihaa, ei pelkästään sitä teurasjätettä, mitä suomessa ei edes syötäisiin, mutta mikä täällä on ainoa liha mitä näkee.
Kunnollista kotia, homeettomia ja paksuja seiniä, oikeaa lattiaa (täällä maalattia kaikissa taloissa).
Oravia.
Sitä että voi istua autossa/bussissa/kävellä kadulla ilman että joku on kokoajan kerjäämässä.
Sitä että voi liikkua yksin, ilman väkivallan/ryöstön jne. pelkoa.
Tietysti perhettä ja ystäviä.
Valkoisia ihmisiä yleensäkin.
[/quote]
Suomalaisetkin syö suurimmaksi osaksi teurasjätettä, vain paistit ja fileet mitkä on tuoretiskissä on "oikea lihaa". Jauheliha, nugetit, makkarat, valmiit lihapullat, einesruuat - kaikki tehdään teurasjätteestä: kanannahasta, naudan roippeista (kalvoista, rasvasta, poskesta ja pään huonoista osista, kaikesta mikä saadaan elukasta irti). Kaikki jauhetaan käyttöön.
Joskus tuntuu että suomalaisissa elukoissa on vain 3 ruhonosaa: file, paisti ja jauheliha....
t eräs joka kaipaa ulkomaailman oikeita lihakauppoja...
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 08:04"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 08:00"]
En juuri mitään. Joskus joitakin sukulaisia ja Suomessa asuvia kavereita kaipaan, ehkä kesälläkin 2 vkoa on ok, mutta siinäpä se.
Asun selkeästi paremmassa maassa kuin Suomi eli Saksassa niin ei ole mitään kaivattavaa.
[/quote]
Heh, taisin kirjoittaa numerolla 6 melkeinpä täysin samoin, ja minäkin asun Saksassa. :)
[/quote]
:) Näin se on vaikka Suomessa kuvitellaan jotain muuta.
-Kuulasta syksyä ja raitista ilmaa, joka tulvahtaa sisään kun avaat oven.
-Tehokasta ja helppokäyttöistä pankkijärjestelmää.
-ruisleipää
-rasvattomia maitotuotteita; viiliä, kermaviiliä ja rahkaa
-xylitoli pastilleja ja purkkaa
-rehellisyyttä
-savukalaa
-uusia perunoita
-makeita mansikoita
-suomalaisia naisten- ja sisustuslehtiä
-vepsäläistä, arabiaa, marimekkoa (!), artekia ja stockaa
-kesäiltoja mökillä
-hiljaisuutta
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 23:03"]
Saksassa asuessani kaipasin toimivia kassapöytiä, mahdollisuutta maksaa pankkikortilla (ei ec), sitä, että virastoasiat voisi hoitaa netissä, homeetonta ja vedotonta asuntoa, tippaamattomuutta.
Jotenkin käsittämätöntä, että Saksa on monissa asioissa melkein kehitysmaa-asteella Suomeen verrattuna: erityisesti tuo pankkikortin kelpaamattomuus ja kassojen tehottomuus hämmensi.
[/quote]
En ihan ymmärrä, miksi tätäkin pitää miinustaa? Ettekö te Saksa-fanit voi myöntää, että joissain asioissa se maa on aika kehittymätön?
Jokapaivaisessa elamassa en mitaan, mutta joskus iskee puuska paasta aivolevolle- Suomessa kun kay niin ei tartte aivoja kayttaa, kaikki on niin selkeaa ja yksinkertaista ja ihmiset eivat haasta toisiaan.
Kesaisin, juuri siihen aikaan- mansikoita. Ne on oikeasti maailman maistuvimpia!
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 08:43"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 23:03"]
Saksassa asuessani kaipasin toimivia kassapöytiä, mahdollisuutta maksaa pankkikortilla (ei ec), sitä, että virastoasiat voisi hoitaa netissä, homeetonta ja vedotonta asuntoa, tippaamattomuutta.
Jotenkin käsittämätöntä, että Saksa on monissa asioissa melkein kehitysmaa-asteella Suomeen verrattuna: erityisesti tuo pankkikortin kelpaamattomuus ja kassojen tehottomuus hämmensi.
[/quote]
En ihan ymmärrä, miksi tätäkin pitää miinustaa? Ettekö te Saksa-fanit voi myöntää, että joissain asioissa se maa on aika kehittymätön?
[/quote]
Täytyy sanoa suoraan, että minua täällä Saksassa nämä asiat eivät ole kovasti häirinneet.
Kassoissa en ole huomannut mitään moittimista (v. 2013), mielestäni ne on samanlaiset kuin Suomessakin.
Pankkikortilla maksaminen; se on totta ettei ihan joka paikassa niillä voi maksaa ja mm. taksissa maksupäätteen puuttuminen häiritsee. Muuten asiaan osaa varautua.
Virastoissa täällä ei tarvtse asioida ollenkaan niin paljon kuin Suomessa, koska perheverotus ja suuret lapsilisät vähentää tukien ja avustusten anomisen minimiin ja mm. veroilmoitusta ei ole pakko tehdä. Ainoa virastoasia meille on auton vaihdon yhteydessä uuden auton rekisteröinti.
Asunnot; en ole niin vanhoissa asunnoissa asunut, että meille olisi niistä ollut mitään ongelmaa. Ei ole ollut hometta ym. Uudet asunnot ja talot Saksasssa on ihan yhtä moderneja kuin Suomessakin.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 23:34"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 23:25"]
En kaipaa mitään muuta kuin vanhempiani toisinaan, varsinkin joskus murehdin sitä että kun alkavat mennä ajan myötä huonokuntoisemmiksi ja olen ainoa lapsi niin miten sitten, onko pakko jopa muuttaa Suomeen koska olisi liian julmaa dumpata vanhainkotiin ilman että pystyy edes käymään katsomassa kuin kerran-pari vuodessa... Muuten asun täällä Espanjassa paljon mieluummin kuin Suomessa.
[/quote] Roudaa ne vanhukset Espanjaan.
t.mummo
[/quote]
Se olisi kyllä paras ratkaisu. Äidilläni on nyt jo kova hinku etelään, muuttaisi mielellääni vaikka heti, mutta isäni on hyvin kiintynyt itse rakentamaansa omakotitaloon ja Suomeen, joten ei lähde ainakaan toistaiseksi minnekään. Ehkä sitten eri asia jos ei enää oikein pysty asumaan itsenäisesti omakotitalossa esimerkiksi ja on joka tapauksessa pakko muuttaa.
Metsän tuoksu, vihreys/vehreys.
Ystävät.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 08:43"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 23:03"]
Saksassa asuessani kaipasin toimivia kassapöytiä, mahdollisuutta maksaa pankkikortilla (ei ec), sitä, että virastoasiat voisi hoitaa netissä, homeetonta ja vedotonta asuntoa, tippaamattomuutta.
Jotenkin käsittämätöntä, että Saksa on monissa asioissa melkein kehitysmaa-asteella Suomeen verrattuna: erityisesti tuo pankkikortin kelpaamattomuus ja kassojen tehottomuus hämmensi.
[/quote]
En ihan ymmärrä, miksi tätäkin pitää miinustaa? Ettekö te Saksa-fanit voi myöntää, että joissain asioissa se maa on aika kehittymätön?
[/quote]
Minä en ole miinustanut, mutta enpä ole tällaisia asioita edes huomannut joten kehittymättömyys ei ole häirinnyt.
Kassat toimivat mielestäni paljon paremmin kuin Suomessa (sujuu sata kertaa nopeammin kun ostokset pitää pakata samantien). Kortilla maksan vain kun on pakko, mutta minun pankkikorttini on kyllä täällä kelvannut aina kun on ollut tarvis.
Mielestäni nämä nyt ovat aika vähäpätöisiä asioita, vaikka sitten olisikin tottunut erilaisiin kassoihin, verrattuna vaikkapa siihen että terveydenhuolto toimii täällä noin tuhat kertaa paremmin kuin Suomessa, tai että ihmiset ovat avuliaita ja ystävällisiä.
ystävät ja perhe. siinä maassa ei ole todellakaan mitä kaivata..
niitä pieniä hainevä-purkinavaajia. en ole niitä löytänyt täältäpäin joten oli pakko pyytää äitiäni lähettämään puolisen tusinaa. harmittaa etten voi ostaa niitä kätevästi lähikaupasta, olen jo hukannut kaksi muutossa ja kunhan loput häviävät jonnekin niin täytyy taas saada joku toimittamaan minulle lisää
Uusi asuinmaa on Italia ja jos ei ystäviä ja perhettä lasketa mukaan, niin eniten kaipaan:
- sitä, ettei suihkusta lopu lämmin vesi tai ettei se muutu yhtäkkiä jäävedeksi siksi, että joku toinen vetää vessan muualla talossa tai käännä hanaa päälle vaikka keittiössä
- kunnolla rakennettuja taloja, ettei joka talvi löydy uutta paikkaa mistä vetää ja vuotaa. Kaupunkien kaukolämmitys on myös aikamoinen edistysaskel siellä Suomessa.
- Helsingin etnisten ravintoloiden tarjontaa. Italialainen ruoka on ihanaa, mutta välillä tekisi mieli vaikka intialaista, thaimaalaista, kreikkalaista, meksikolaista, texmexiä, espanjalaista, turkkilaista, nepalilaista, japanilaista, sushia jne. No onneksi ihan nyt vuoden sisään edes sushi ja texmex tekee täällä tuloaan.
- ruokakauppojen "eksoottisten" mausteiden tarjontaa. Eli ihan vaan vaikka currya tai thaimaalaista sweet chiliä. Feta-juustokin on täällä ihan eksoottinen raaka-aine, saati sitten vaikkapa halloumi.
- Jätehuoltoa, eli että taloyhtiössä olisi oma roskis eikä tarvitse kuskata roskia korttelitolkulla kunnallisiin jäteastioihin.
- Syksyä ja kevättä. Täällä suunnilleen luonto hyppää yön aikana kesästä talveen ja päinvastoin. On siinä omat puolensa, mutta oli ihana lomailla Suomessa ruskan aikaan!
- Jokamiehen oikeutta. Täällä sienien poimimiseenkin pitää olla oma lupa.
- Kauppojen "normaaleja" aukioloaikoja. En vieläkään meinaa muistaa, että pitää huomioida siestat, sunnuntait, pyhät, pyhimyksien juhlapäivät ja ties mitä kaikkea kun ruokakaupat ovat kiinni.
No tulipa valitusta, vaikka viihdyn kyllä erinomaisesti enkä missään nimessä haluaisi takaisin Suomeenkaan muuttaa!
Ruokakauppoja, ja sieltä varsinkin maitotuotteet, leivät ja karkit. Finrexin!