Ulkomailla asuvat suomalaiset-Mitä ikävöit Suomesta?
Itsekin asun ulkomailla ja mietin, että mitä voisin ottaa tällä kertaa mukaan ettei koti-ikävä niin pahasti vaivaisi. Ainakin paljon ruisleipää! :D
Kommentit (59)
Toisinaan kaipaan sukulaisia ja ystäviä sekä suomalaista kulttuuria.
Asun Saksassa ja tuossa ylempänä joku sanoi tätä selkeästi paremmaksi maaksi. Jotkin asiat ovat täällä vähän paremmin ja jotkin asiat taas vähän huonommin kuin Suomessa. Erot ovat kuitenkin melko pieniä, enkä pysty sanomaan yhtään asiaa, missä toinen näistä maista olisi selkeästi parempi.
Kunnon puulammitteinen sauna on rakennettu ja ruisleivan juuri on ahkerassa kaytossa, mutta viela kaipaan USAssa..
.. monipuolisia meijerituotteita. Rahkaa, kermaviilia, smetanaa, ranskankermaa, erilaisia ruokakermoja, juotavaksi tarkoitettua piimaa.. Taalla on oikeastan vain sour creme, ja butter milk maistuu juuri silta mita nimikin sanoo.
.. ruokia ja juomia ilman high fructose corn syrupia tai yletonta sokerimaaraa.
.. karkkeja, erityisesti irtokarkkeja.
.. ruotsalaisia siidereita.
.. eineksia: maksalaatikkoa, pinaattilettuja ja -keittoa, verilettuja. Kaikkia paitsi viimeksi mainittua olen yrittanyt tehda itse, pahaa tuli..
.. bideesuihkuja.
.. kunnolla rakennettuja taloja, joiden ymparilla on salaojitukset, joissa ilmanvaihto toimii ja katto ei vuoda savupiipun kohdalta. Neljassa eri talossa on taalla asuttu, ja kaikissa samat ongelmat.
.. sita, etta koululaiset kavelisivat/pyorailisivat kouluun ja paasisivat valitunnille useammin kuin kerran koulupaivan aikana.
No joo, tama ei nyt tainnut paljon APta auttaa, suurinta osaa naista on vaikea pakata mukaan :)
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 16:07"]
Asun Saksassa ja tuossa ylempänä joku sanoi tätä selkeästi paremmaksi maaksi. Jotkin asiat ovat täällä vähän paremmin ja jotkin asiat taas vähän huonommin kuin Suomessa. Erot ovat kuitenkin melko pieniä, enkä pysty sanomaan yhtään asiaa, missä toinen näistä maista olisi selkeästi parempi.
[/quote]
No minä pystyn. :)
Saksassa parempaa:
-ihmisten asenne ja käytöstavat
-terveydenhuolto
-verotus
-ilmasto
-suhtautuminen lapsiin: lapset eivät ole mikään erillinen laji jolle on omat säännöt ja sallitut paikat niin että pitäisi miettiä saako lapsen ottaa jonnekin mukaan. Onnistuu siksi, että suurimmalle osalle on itsestäänselvyys, että lapsille opetetaan käytöstavat. Koulussa opettajaa teititellään eikä haistatella. Hyvin käyttäytyvien lasten kanssa on helppo elää ihan normaalia elämää, tekemättä erikseen numeroa "lapsiperhe-elämästä"
-edulliset hinnat, etenkin ruuassa kun siihen kuitenkin monella kuluu paljon rahaa
-ajotaidot, kun liikenteessä on aina muitakin, on heidät pakko huomioida. Täällä pääasiassa kalliissakin autoissa on vilkku ja kummallista sinänsä, että vaikka autoja on moninkertainen määrä Suomeen nähden, ei kukaan roiku perseessä....
-tuore leipä
-koiravero ja koirien ilmoittamispakko sekä joidenkin osavaltioiden roturajoitukset minkä takia ihan joka IKISEN ei ole pakko hankkia sitä sesseä räkyttämään ja munanjatkeen hankkimistakin mietitään kaksi kertaa, jos siitä tulee tonnin ekstravero.
Ja no onhan noita varmasti muitakin jos alkaa miettimään, nämä nyt tuli enempiä miettimättä mieleen.
Suomessa parempaa:
hmm?
No ehkä se, että kesäisin uimarannoilla pääsee uimaankin, Saksassa tuppaa olemaan vedessä vain seisomapaikkoja (tosin itse en ole tarjennut viimeiseen 10 vuoteen enää Suomen kesissä uimaan, mutta lapset tykkäävät).
Muuta ei nyt tulekaan sitten mieleen.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 17:12"]
Kunnon puulammitteinen sauna on rakennettu ja ruisleivan juuri on ahkerassa kaytossa, mutta viela kaipaan USAssa..
.. monipuolisia meijerituotteita. Rahkaa, kermaviilia, smetanaa, ranskankermaa, erilaisia ruokakermoja, juotavaksi tarkoitettua piimaa.. Taalla on oikeastan vain sour creme, ja butter milk maistuu juuri silta mita nimikin sanoo.
.. ruokia ja juomia ilman high fructose corn syrupia tai yletonta sokerimaaraa.
.. karkkeja, erityisesti irtokarkkeja.
.. ruotsalaisia siidereita.
.. eineksia: maksalaatikkoa, pinaattilettuja ja -keittoa, verilettuja. Kaikkia paitsi viimeksi mainittua olen yrittanyt tehda itse, pahaa tuli..
.. bideesuihkuja.
.. kunnolla rakennettuja taloja, joiden ymparilla on salaojitukset, joissa ilmanvaihto toimii ja katto ei vuoda savupiipun kohdalta. Neljassa eri talossa on taalla asuttu, ja kaikissa samat ongelmat.
.. sita, etta koululaiset kavelisivat/pyorailisivat kouluun ja paasisivat valitunnille useammin kuin kerran koulupaivan aikana.
No joo, tama ei nyt tainnut paljon APta auttaa, suurinta osaa naista on vaikea pakata mukaan :)
[/quote] Where is this hell hole?
Internet-yhteyttä jossa joka toista sivua ei ole blokattu.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 08:06"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 03:08"]
Vessanpönttöjä.
Suihkuja.
Sitä että sähköt on koko ajan olemassa (täällä saattaa mennä monta kuukautta että sähköt on ehkä tunnin vuorokaudessa, ehkä ei sitäkään. Joskus taas toimii moitteettomasti pitkäänkin. Mutta ikinä ei voi tietää, joten mitään ei voi suunnitella sen varaan).
Sitä että voi kävellä kadulla ilman että tuijotetaan.
Sitä että voi istua busissa hiljaa.
Sitä että saa olla rauhassa.
Sitä ettei kokoajan tarvitse puhua tuntemattomien kanssa ja leikkiä sosiaalista.
Tilaa, sekä talojen sisätiloissa että ihan esim. kaduilla, täällä joka paikka ihan täynnä ihmisiä ja autoja.
Sujuvaa liikennettä.
Perunaa, leipää, maitoa, mehua,pizzaa.
Kunnollista /oikeaa lihaa, jossa siis on oikesti myös sitä lihaa, ei pelkästään sitä teurasjätettä, mitä suomessa ei edes syötäisiin, mutta mikä täällä on ainoa liha mitä näkee.
Kunnollista kotia, homeettomia ja paksuja seiniä, oikeaa lattiaa (täällä maalattia kaikissa taloissa).
Oravia.
Sitä että voi istua autossa/bussissa/kävellä kadulla ilman että joku on kokoajan kerjäämässä.
Sitä että voi liikkua yksin, ilman väkivallan/ryöstön jne. pelkoa.
Tietysti perhettä ja ystäviä.
Valkoisia ihmisiä yleensäkin.
[/quote]
Suomalaisetkin syö suurimmaksi osaksi teurasjätettä, vain paistit ja fileet mitkä on tuoretiskissä on "oikea lihaa". Jauheliha, nugetit, makkarat, valmiit lihapullat, einesruuat - kaikki tehdään teurasjätteestä: kanannahasta, naudan roippeista (kalvoista, rasvasta, poskesta ja pään huonoista osista, kaikesta mikä saadaan elukasta irti). Kaikki jauhetaan käyttöön.
Joskus tuntuu että suomalaisissa elukoissa on vain 3 ruhonosaa: file, paisti ja jauheliha....
t eräs joka kaipaa ulkomaailman oikeita lihakauppoja...
[/quote]
Katsoin tuossa just äsken mitä löytyy jääkaapista: kaksi maustamatonta broilerinkoipea ja karjalanpaistipaloja. Ei näyt teurasjätettä kyllä missään.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 07:53"]
-PDA ei ole kielletty, et joudu tietoisesti välttämään kosketusta kiinnostavaa vastakkaisen sukupuolen edustajaan
-Puistoskumpat tai -drinkit on täällä myös pannassa
-Asiat ovat himassa n-kertaa järjestelmällisempiä
[/quote]
Mikä ihmeen ODA?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 09:41"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 07:53"]
-PDA ei ole kielletty, et joudu tietoisesti välttämään kosketusta kiinnostavaa vastakkaisen sukupuolen edustajaan
-Puistoskumpat tai -drinkit on täällä myös pannassa
-Asiat ovat himassa n-kertaa järjestelmällisempiä
[/quote]
Mikä ihmeen ODA?
[/quote]
EIkunsiis PDA.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 17:31"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 16:07"]
Asun Saksassa ja tuossa ylempänä joku sanoi tätä selkeästi paremmaksi maaksi. Jotkin asiat ovat täällä vähän paremmin ja jotkin asiat taas vähän huonommin kuin Suomessa. Erot ovat kuitenkin melko pieniä, enkä pysty sanomaan yhtään asiaa, missä toinen näistä maista olisi selkeästi parempi.
[/quote]
No minä pystyn. :)
Saksassa parempaa:
-ihmisten asenne ja käytöstavat
-terveydenhuolto
-verotus
-ilmasto
-suhtautuminen lapsiin: lapset eivät ole mikään erillinen laji jolle on omat säännöt ja sallitut paikat niin että pitäisi miettiä saako lapsen ottaa jonnekin mukaan. Onnistuu siksi, että suurimmalle osalle on itsestäänselvyys, että lapsille opetetaan käytöstavat. Koulussa opettajaa teititellään eikä haistatella. Hyvin käyttäytyvien lasten kanssa on helppo elää ihan normaalia elämää, tekemättä erikseen numeroa "lapsiperhe-elämästä"
-edulliset hinnat, etenkin ruuassa kun siihen kuitenkin monella kuluu paljon rahaa
-ajotaidot, kun liikenteessä on aina muitakin, on heidät pakko huomioida. Täällä pääasiassa kalliissakin autoissa on vilkku ja kummallista sinänsä, että vaikka autoja on moninkertainen määrä Suomeen nähden, ei kukaan roiku perseessä....
-tuore leipä
-koiravero ja koirien ilmoittamispakko sekä joidenkin osavaltioiden roturajoitukset minkä takia ihan joka IKISEN ei ole pakko hankkia sitä sesseä räkyttämään ja munanjatkeen hankkimistakin mietitään kaksi kertaa, jos siitä tulee tonnin ekstravero.
Ja no onhan noita varmasti muitakin jos alkaa miettimään, nämä nyt tuli enempiä miettimättä mieleen.
Suomessa parempaa:
hmm?
No ehkä se, että kesäisin uimarannoilla pääsee uimaankin, Saksassa tuppaa olemaan vedessä vain seisomapaikkoja (tosin itse en ole tarjennut viimeiseen 10 vuoteen enää Suomen kesissä uimaan, mutta lapset tykkäävät).
Muuta ei nyt tulekaan sitten mieleen.
[/quote]
Samoilla linjoilla. Suomesta voisi mainita tuon uimarannan tilalta peruskoulun osittain, mutta siihenpä se jääkin.
Vielä lisää Saksan etuja (ja tärkeitä):
- elämänilo
- paljon juhlia ja tapahtumia
- lauantai-aamujen leipomotuoksut
- lapsille koulussa aika paljon retkiä ja muuta kivaa
- lauantai-iltapäivät, kun pääasiassa miehet kokoontuvat lähipubeihin katsomaan Bundesliigaa... se hälinä ja melu :D
- jalkapallon MM- ja EM-kisojen karnevaalitunnelma ihan kaikkialla
- laatuauton vaihto on helppoa johtuen hinnoista
- Alpit jos asuu etelässä
Itse asun länsinaapurissa. Fazerin suklaata ja joitain karkkejakin saa jopa meidän lähikaupasta. Maitotuotteitakin on tosi monipuolisesti enkä muutenkaan keksi valittamista ruokakauppojen valikoimista. Mutta ne hinnat. Se tunne, kun et mitään erikoista osta ja yksi kassillinen sapuskaa maksaa melkein 500 kruunua. Tiedän, että Suomessakin ruoka on kallista, mutta siellä ei sentään tarvitse maksaa kurkusta 1,50 euroa tai lähes 7 euroa kanan fileesuikaleista.
Kuten joku muukin ketjussa, minäkin kaipailen Abloyn lukkoja. Herrajumala näitä rimpuloita täällä. Ensin ovea ei saa millään auki ja sitten sitä ei saa lukkoonkaan ja kas kummaa, taas on avain jäänyt kiinni oveen. Jos joku hyvä puoli pitää sanoa niin ainakaan avainta ei voi unohtaa kotiin, kun ovea ei saa lukittua ilman sitä.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 08:06"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 08:04"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 08:00"]
En juuri mitään. Joskus joitakin sukulaisia ja Suomessa asuvia kavereita kaipaan, ehkä kesälläkin 2 vkoa on ok, mutta siinäpä se.
Asun selkeästi paremmassa maassa kuin Suomi eli Saksassa niin ei ole mitään kaivattavaa.
[/quote]
Heh, taisin kirjoittaa numerolla 6 melkeinpä täysin samoin, ja minäkin asun Saksassa. :)
[/quote]
:) Näin se on vaikka Suomessa kuvitellaan jotain muuta.
[/quote]
Minkä helevetin takia ulkomamman pitää lähteä aina viemään tällaisia keskusteluja tähän suuntaan, että lällällää. mepä asutaan paremassa maassa, vaikka te Suomessa muuta luulette.
Nimittäin oli kiva lukea ihan asiallisia juttuja, mitä ihmiset ovat jääneet kaipaamatta. Ilman aihevapaan ulkomammaa, joka haluaa jatkuvaa kinastelua ja riitelyä ja vertailua
Minä ikävöin maksalaatikkoa. Syön sitä aina koko rasian kun menen Suomeen ekana päivänä mutta en arvaa otta mukaan lentomatkan takia.
Pystyihisän sitä itsekin tekemään mutta se Saarioisen on niin turvallinen :)
Toinen Italian asukas kommentoi omalta kohdaltaan:
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 15:57"]
- sitä, ettei suihkusta lopu lämmin vesi tai ettei se muutu yhtäkkiä jäävedeksi siksi, että joku toinen vetää vessan muualla talossa tai käännä hanaa päälle vaikka keittiössä & kunnolla rakennettuja taloja, ettei joka talvi löydy uutta paikkaa mistä vetää ja vuotaa. Kaupunkien kaukolämmitys on myös aikamoinen edistysaskel siellä Suomessa.[/quote]
Meillä tämä ei pidä paikkaansa, mutta aikamoisia lääviä tuli nähtyä ennen kuin tämän nykyisen asuntomme löysimme.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 15:57"]
- Helsingin etnisten ravintoloiden tarjontaa - ruokakauppojen "eksoottisten" mausteiden tarjontaa.[/quote]
Juuri näin. Meillä on kulmilla japanilainen ja kiinalainen ravintola, muttei kukaan niissä tunnu käyvän. Mausteita on todella heikosti tarjolla, mutta fetaa kyllä löytyy - ainakin Lidlistä
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 15:57"]
- Jätehuoltoa, eli että taloyhtiössä olisi oma roskis eikä tarvitse kuskata roskia korttelitolkulla kunnallisiin jäteastioihin.[/quote]
Me viedään vain portista ulos, kahdesti viikossa kiertää jäteautot ja kalenterin mukaan keräävät jättelajikkeet.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 15:57"]
- Syksyä ja kevättä. Täällä suunnilleen luonto hyppää yön aikana kesästä talveen ja päinvastoin. On siinä omat puolensa, mutta oli ihana lomailla Suomessa ruskan aikaan![/quote]
Tämä on vähän sama. On kesä ja sitten on se sumuinen kostea talvi (pimeäkin kaiken lisäksi)
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 15:57"]
- Jokamiehen oikeutta. Täällä sienien poimimiseenkin pitää olla oma lupa. [/quote]Totta. Asumme kansallispuiston vieressä, joten ulkoilukiintiötä saan kyllä täytettyä, muttei se ole ihan sama asia...
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 15:57"]
- Kauppojen "normaaleja" aukioloaikoja. En vieläkään meinaa muistaa, että pitää huomioida siestat, sunnuntait, pyhät, pyhimyksien juhlapäivät ja ties mitä kaikkea kun ruokakaupat ovat kiinni.[/quote] Joo, tosin meillä on lähellä supermercatoja, jotka on suomalaisittain normaalisti auki. Erikoisliikkeiden kanssa on juuri tuota ongelmaa.
Kaiken kaikkiaan suurin kaipauksen kohde on Suomen helppo byrokratia, missä kaiken voi tehdä verkossa. Täällä kuljetaan papereiden kanssa luukulta toiselle ja, koska en ole tottunut siihen papereiden säilyttämiseen ja pyörittämiseen, se ahdistaa minua. Yhteiskunta on myös rakennettu selvemmin sen varaan, että "kaikkihan nämä tietää", joten tällaisen stranieran on hyvin vaikea saada otetta asioista, kun ei oikein edes tiedä, mitä pitäisi tietää saati että mistä sitä tietoa voisi löytää.
Toki kaipaan myös ruokaa. Lähinnä noita muiden mainitsemia maitotuotteita: rahkaa etupäässä. Raejuustoa onnistuin löytämään.
Eniten suomessa kaipaan ruokakauppoja. Niiden laadukkaita tuotteita. Maa jossa asun ruokakaupan tuotteet ovat todella huonolaatuisia ja kotikutoisia ja vaikka olenkin hyvä kokki ruuasta ei millään saa maukasta.
Erityisesti vaihtoehdot maitotuottteissa, se että on olemassa vähempi rasvaisiakin versioita kuin 30% rasvaiset jugurtit ja kermaviili jne. Maustetut tuorejuustot, koskenlaskija, ruokakermat. Täällä ei ole mtn.
Toinen on herkut, karkit, suklaa, täällä vain rsinbow tasoista suklaata, ei mtn karkkeja, leivonnaiset todella mauttomia, einekset ja valmisruuat koiran ruokaakin huonompaa, ei yhtään mitään kastikkeita. Laadukkaat marinoidut lihatuotteet ja marinadit. Täällä vain 5kg liha pakkauksia jännelihasta.
Rakastan hyvän makuista ruokaa mutta tässä maassa ei sellaista ole tarjolla eikä mahdollista valmistaa joten näen nälkää päivittäin. Laihdun. En vain saa alas koiran ruuan makuista mössöä. Tämä asia vaivaa minua niin paljon että haaveilen muutosta takaisin suomeen. Ei ole elämää kun ruuasta ei saa koskaan minkäänlaista nautintoa.
Toinen mitä kaipaan on sää. Raikas ilman, helppo hengittää. 4 vuoden aikaa, erityisesti syksy ja talvi. Metsät.
Lisäksi mahdollisuus päästä lääkärille heti, yksityisten olemassa olo. Yleinen tieto taito lääkäreillä. Ei poppatohtoreita eikä 30 päivän odottelua tuskissaan.
Siinä kaikki.
Asiat joita en kaipaa on suomalaisten yleinen luonnevikaisuus, epäystävällisyys, käytöstapojen puute, umpimielisyys, katkeruus ja kateliisuus.
Mutta siellä on helppo välttää ihmisiä varsinkin jos muuttaa pikkukylään. Ruoka ja sää on tärkein.
Paria ystävää, mutta en mitään muuta. Tulevaisuudessa enemmän ystäviä, kun moni on muuttamassa takaisin Suomeen eläkepäiviksi ja itse todennäköisesti jään tänne.
Espanjassa asuessani ikävöin lunta, talvea, pakkasta, hiihtämistä, juotavaa hanavettä, hyvin eristettyjä asuntoja ja lämpimiä lattioita, nopeasti kuivuvaa pyykkiä. Ruisleipää ja pohjoismaisia elintarvikkeita sai paikan päältä, niitä ei tullut ikävä.
Olen asunut niin kauan Saksassa, että Suomi on muuttunut ihan toiseksi maaksi, joka se 90-luvulla oli. Mutta Saarioisten rusinallista maksalaatikkoa kaipaan aina silloin tällöin. Ja tietenkin perhettä kaipaan.
Naisten väljiä pilluja. Täällä aasiassa naisilla on niin tiukat pillut, että...