Kurjimmat kokemukset vieraana -peukutusketju
Toiseen ketjuun on koottu isäntäväen kurjia kokemuksia vieraista, niin tehdään vastineeksi tällainen. Jaetaan kurjia kokemuksia vieraan näkökulmasta. Peukku ylös = olisi ollut kurjaa minustakin, peukku alas = ei mitään ihmeellistä, en pahastuisi. Ap aloittaa:
Sukulaisperheeni tarjoaa minulle aina vaatimattomammat tarjoilut kuin muille. Tiedän tämän siitä, kun näen muiden vieraiden julkaisemia kuvia somessa perheen tarjoiluista tai luen vieraskirjasta, mitä perhe on tällä kertaa heille tarjonnut. Kun minä menen kylään, tarjotaan uunikalaa, makaronilaatikkoa, jauhelihakastiketta tms perheen arkiruokaa. Viimeisimmän kerran matkustin perheen luo kylään yhdeksi yöksi 3,5 tunnin matkan päähän. Syötiin ruoaksi salaattia ja lämpimiä voileipiä. Seuraavana päivänä perheen äiti lupasi minulta kysymättä, että voin viedä perheen lapset jäätelölle. Onneksi kallis jäätelökioski paikkakunnan keskustassa oli kiinni ja vein lapset markettijäätelöille. Alkuiltapäivästä perheen äiti tuli kysymään lasten kanssa lautapeliä pelatessani, voisinko lähteä jo sovittua aiemmin kotiin, koska he lähtisivät käymään naapurissa kahvilla (näkivät naapuriaan muutenkin liki päivittäin). Minun jälkeen perheen luokse kylään tullutta vierasta odotti pöydällä kuoharipullo ja jääkaapissa tuoreet mustikat jo vierailuni aikana. Somesta näin, kuinka vieraalle oli tehty seuraavana päivänä kuoharin kaveriksi itse kaikkea mäti-graavilohileivistä ja mustikkabritakakusta alkaen. Ärsyttää, kun tunnen itseni ihan b-luokan vieraaksi, vaikka itse vien tuliaisia perheelle joka kerta. Samoin sapetti, kun pyydettiin lähtemään kesken vierailun takaisin 3,5 tunnin matkan päähän, jotta perhe saattoi kahvitella usein näkemänsä naapurin kanssa. Tämän viimeisimmän vierailun jälkeen mietin, ettei huvita mennä vähään aikaan kylään...
Ap
Kommentit (64)
Allergioista nihkeilijät ärsyttävät. Otan mielelläni omat eväät mukaan, kun minulla on useampia allergioita. Usein kutsuja sanoo, että haluaa kuitenkin laittaa ruoat itse, ei mitään eväitä pidä ottaa mukaan. Sanon, että voin ehdottaa joitakin helppoja tarjottavia, joita löytyy valmiina kaupasta, mutta kutsujaan mukaan hän ei tarvitse neuvoja. Paikan päällä kuulee sitten voivottelua/tuskailua, kuinka vaikeaa oli löytää minulle sopivaa syötävää. Tämäkin olisi vältetty sillä, että olisin ottanut omat eväät, olisi ollut kaikille helpompaa Turhauttaa myös, että allergioista valitetaan. Ei niitä kukaan ole itse valinnut.
Viralliset juhlat, joita ennen multa kysyttiin ainakin kolmesti, tulenhan mukaan. Sanoin kyllä. Paikalla selvisi ettei mua oltu plaseerattu mihinkään. Tarjoilija teki minulle paikan yhden pöydän päähän. Hävetti. En tiennyt, oliko kutsujat muuttaneet mieltään vai mitä oli käynyt. Isäntäväki silmäili minua ikävästi juhlan aikana eivätkä sanoneet mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olimme matkalla ja sovimme ystäväni kanssa, että vierailemme myös heillä, koska se oli matkan varrella ja tapasimme välimatkasta johtuen harvoin. Olimme sopineet tarkan ajan, emmekä menneet pyytämättä paikalle vaan juuri sovittuna lauantaina klo 12. Meillä on kaksi lasta iältään 2 v ja 4 v ja heillä yksi lapsi, myös 2 v. Ystäväpariskunnan mies lähti nukuttamaan lasta päiväunille tunnin päästä saavuttuamme ja jäimme olohuoneeseen juttelemaan. Lapset leikkivät lattialla, ja eivät mitenkään riehuneet tai riekkuneet. Hetken päästä mies tuli huutamaan aivan täysillä, että nyt turpa kiinni, täällä ei pysty kukaan nukkumaan päiväunia. Kaverini alkoi selittämään, että meille on tulossa illalla vieraita ja on ihan katastrofi jos Jessejemina ei nuku päiväunia ja on sitten kiukkuinen kun vieraat illalla tulevat. No me sitten poistuimme paikalta vähin äänin. Pahoihin mieleni, koska olimme sopineet vierailusta etukäteen ja luulin olevani odotettu vieras, mutta minulle huudetaan ja jotenkin tuntui että minun vierailuni oli ihan yhdentekevä ja illalla tulisi ne tärkeämmät vieraat. Ehkä ymmärsin, että en ollut heille sen arvoinen kuin ystäväni oli minulle ja se satutti.
Miestä, joka kehtaa huutaa vieraille, ihmettelen vielä enemmän.
Tuleeko muille vastaan näitä henkilöitä, jotka kesken vierailun alkavat tekemään jotain ihan muuta? Siis en tarkoita heitä, jotka esim. laittavat tiskejä tms vierailun aikana, vaan heitä, jotka tekevät jotain ihan muuta. Eräässä kyläpaikassa mies istuu aina tietokoneelle kesken vierailun pelaamaan ja mietin, eikö tuota pelaamista voisi aloittaa vieraiden lähdettyä kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset tyypit, jotka olettavat vieraiden aina tulevan heidän luokseen.
Eivätkö nämä ihmiset tajua, että matkat maksavat? Ei ole halpaa lystiä mennä esim. Helsingistä Kuopioon junalla/bussilla/omalla autolla. Matkustamiseenkin menee aikaa, mahdolliset tuliaiset maksavat. Kyllä, maksaa se vieraiden kestityskin, mutta harvalla se perusruoka maksaa monta kymppiä.
Tämä! Mä oon siitä surkeassa asemassa, että suurin osa ystävistä ja sukulaisista ei tule koskaan luokseni, vaan saan itse olla matkustamassa heidän luokseen. Surettaa, mutta muitakaan ystäviä ja sukulaisia ei ole tarjolla ja toinen vaihtoehto on olla yksin Kiva aina mennä jonnekin tuntien matkan päähän. Bensat maksavat ja ilman tuliaisiakaan ei viitsi mennä, ettei minun ajatella "loisivan". Pahimmillaan tarjoudun kyläpaikassa maksamaan osan ruokakuluista vielä noiden bensojeni lisäksi. Tiedän, olen tossukka. :´(
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko muille vastaan näitä henkilöitä, jotka kesken vierailun alkavat tekemään jotain ihan muuta? Siis en tarkoita heitä, jotka esim. laittavat tiskejä tms vierailun aikana, vaan heitä, jotka tekevät jotain ihan muuta. Eräässä kyläpaikassa mies istuu aina tietokoneelle kesken vierailun pelaamaan ja mietin, eikö tuota pelaamista voisi aloittaa vieraiden lähdettyä kotiin?
Pieni vinkki että vieraat ovat luuhanneet jo liian kauan eivätkä älyä lähteä... Pari tuntia yleensä riittää normi kyläilyyn, ellei ole erikseen järjestetty pitkän kaavan illan vietto.
Vierailija kirjoitti:
Lasketaanko, että eräs toisessa kaupungissa ystävä on kärttänyt mua katsomaan vastasyntynyttä vauvaansa nyt pari kuukautta? Sanoin, etten innostu asiasta nyt korona-aikana, koska haluan suojella vauvaa mahdolliselta tartunnalta. Lapsen äiti ehdotti, että matkustaisin heidän kotikaupunkiinsa yli tunnin suuntaansa, kävisin vaunulenkillä hänen ja vauvan kanssa ja matkustaisin sitten takaisin kotiin. En jostain syystä lämmennyt tälle yli 2 tunnin autoilulle/bussimatkalle vaunulenkin takia.
alapeukuttajat: miksi lähtisit käymään vaunulenkin takia noin pitkän matkan päässä? mä en jaksais, yökylä on eri asia
-tyypit, jotka alkaa vieraiden tultua tehdä kotihommia, joilla ei ole kiire. suunnilleen sulatetaan pakastinta ja leikataan nurmikkoa, vaikka ne voisi tehdä seuraavana päivänä.
-perheen teinit ja lapset hengailee huoneissaan, hyvä jos käyvät rääppimässä ruokaa keittiöstä, eivätkä moikkaa kunnolla. meillä piti aikanaan käydä tervehtimässä vieraita, sitten sai mennä omaan huoneeseen jos aikuisten seura ei kiinnostanut
Asut kaukana, olet edellisiltana tullut kylään bussilla. Olet ollut yhden yön kylässä ja on seuraava aamupäivä:
"Niin...meillä on tässä kaikenlaista puuhaa tälle päivälle. Mika lähtee käymään Onnin kanssa koeajamassa uutta autoa ja mä varasin kampaajan iltapäiväksi. Elsalla on kaverisynttärit yhdeltä ja lahjakin pitäisi vielä osta..."
Eli siis nämä lähdöstä vihjailevat isännät ja emännät. Miksi pitää sopia jotain menoa, jos kauempaa on vieras käymässä? Toisekseen, jos jotain menoa sopii, eikö voisi jo ennen vieraan saapumista kysyä "Meillä on tilanne, että joudutaan lähtemään huomenna kotoa jo puoli kahdeltatoista. Haluatteko silti tulla kylään vai katsotaanko aika, jolloin nähdään kunnolla?" On inhottavaa matkustaa useampi tunti ja perillä kuulla, että toiset ovat sopineet muuta menoa. Pahimmillaan toisten menot sotkevat omat aikataulut ja joudut odottamaan jotain bussia pitkän tovin.
Eräs ystäväni haluaa aina päättää tapaamisten keston. Siis yksin, asia ei ole keskusteltavissa eikä etukäteen sovittavissa. Ystävä saattaa ilmoittaa kesken kahvittelun, että nyt on minun aika lähteä kotiin. Tapaamisten kestossa ei ole mitään logiikkaa, joskus hän haluaa nähdä tunnin, joskus melkein 4 tuntia.
Ystävälläni on ahdistusta yms vaivaa. Toisaalta ymmärrän, mutta tuntuu kurjalta, että mennään aina hänen pillinsä mukaan.
Yhdellä lapsuudenkaverilla on aina vaivaannuttavaa käydä, kun sen mies on niin outo. Tunsin sen jo ennen niitten naimisiinmenoa, ja se oli musta jo silloin sellainen outo mörökölli. Kovasti minua kutsutaan kylään, mutta on epämiellyttävää, kun se mies vaan istuu puhumattomana siinä ja tuijottaa minua. Ei tee mieli oikein puhuakaan mitään, kun se vaan toljottaa siinä. Menisi sitten edes johonkin omiin puuhiinsa, jos ei kerran voi vieraan aikana mitään sanoa eikä mistään puhua. Haluaisin jutella kaverini kanssa ihan rauhassa, mutta ei siinä tee mieli mitään puhua.
Olen hyvin minimiin vähentänyt nämä käymiset. Nehän ei koskaan käy minun luona, ei kaverinikaan yksikseen. Ne kulkee aina yhdessä joka paikassa, kai ne on jotenkin kasvaneet yhteen.
Joku voisi sanoa, että se mies on mustasukkaista lajia ja siksi vahtaa siinä koko ajan, jos me vaikka jotain vaarallista puhutaan, mutta ei se kyllä ole sellainenkaan. Se on vaan yksinkertaisesti mölli.
Yhden toisen ystäväni mies on vähän samanlainen, mutta se on oikeasti vain kamalan ujo tai jotain sellaista. Minun kanssa se on hyvinkin jo vapautunut ja ihan hauska ja huumorintajuinen, mutta heti jos paikalle tulee joku, ketä se ei tunne, niin siitä tulee mykkä. Eli vähän tällainen estynyt luonne, mutta tuttujen seurassa ihan normaali.
Se fiilis, kun et ole kyläpaikassa erityisen toivottu vieras, vaikka sinut on kutsuttu kylään ja aistit sen. Sinulle ei laiteta mitään herkkuja, luvassa ei ole muuta kuin hengailua sohvalla ja pahimmillaan ihmiset miettivät ihan muita juttuja vierailusi ajan. Inhottavinta on, kun noissa tilanteissa suunnitellaan tulevia illanistujaisia/juhlia tms, niiden tarjoilua ja ohjelmaa ja sinua ei ole kutsuttu. Kiva kuunnella, mitä kaikkea mukavaa toisille on luvassa. Tekisi mieli sanoa, että joskus voisi ulottaa sen tarjoilun myös näihin vierailuihin.
Joskus mietin, miksi ihmiset kutsuvat joitakin sukulaisia tai ystäviä säännöllisesti kylään, jos vieraiden läsnä ollessa asia ei näytä kiinnostavan lainkaan.
Sukulaisnainen soitti ja pyysi minua kylään yön yli. Lopulta selvisi, mikä oli vierailun tarkoitus. Nuorena köyhänä opiskelijana suostuin tämän varakkaan sukulaisperheen lapsille lastenvahdiksi, jotta vanhemmat pääsivät ystäviensä kanssa konserttiin. Sivupöydälle oli näkyvälle paikalle nostettu kaunis lyhty, joka oli täytetty suklaalla ja paketoitu sellofaaniin. Ajattelin, että kiva kun perhe muistaa minua jotenkin, kun tulin lastenvahdiksi. Mitä vielä, seuraavana päivänä lähdön koittaessa perheen äiti sanoi, että vievät lyhdyn naapureilleen lahjaksi, kun ovat niin mukavia. Lähdin tyhjin käsin ja junalippuja köyhempänä kotiin. Harmitti, sillä perheellä olisi ollut varaa maksaa lastenhoidosta. Enää en menisi, mutta ei silloin nuorena tajunnut kieltäytyä.
Se, kun on sen seitsemänkymmentä kertaa kokannut kaverille monen ruokalajin illalliset ja tämä vastakutsun esittäessään ehdottaa, että mitä jos woltataan ruokaa. Tuolloinhan kukin kätevästi maksaa omansa...
Se, kun menet juhlavieraaksi juhliin ja sinut komennetaan keittiöön apulaiseksi. Samalla puolisosi, jonka kautta kutsu on, nauttii juhlista jutustellen juhlavieraiden kanssa.
Sitten häissä, joissa vieressämme istuville sanottiin, että ”anteeksi, että joudutte tähän. Tähän istumaan, kun ei voinut vain kahta henkilöä laittaa (meitä siis).
Menet kylään sovittuna aikana ja sulle ei tarjota edes kunnon kahveja. Kaivetaan kaapista, jos jotain tarjottavaa sattuu löytymään.
Voi luoja mitä juntteja suomalaisissa on! Luulisi peruskäytöstapojen ja toisten kunnioittaminen olevan itsestäänselviä asioita!
Mummolassa ollaan käyty lasten kanssa n 5 kertaa. Välimatkaa 300km. Lapset 9- ja 10-v. Yövytty hotellissa 2 kertaa ja muut kerrat pistäydytty ohikulkumatkalla. Mummo haluaa nähdä kauppakeskuksessa tai huoltoasemalla. Jos ollaan käyty heillä kahvilla niin etukäteen on ilmoitettu että heillä ei sitten ole mitään tarjottavaa. Jos ollaan saatu kahvikutsu niin ei ole esim maitoa tai mitään tarjottavaa, koska he eivät käytä. Kun majoituttiin hotellissa ja käytiin heillä niin mummon mies sanoi jo ennen kuutta illalla, kun olimme olleet heillä alle tunnin, että jos nyt lähdette niin voitte hakea lapsille mennessä jäätelön kaupasta ja syödä parkkipaikalla. Meillä ovat käyneet parhaimmillaan 4 kertaa vuodessa täysihoidossa mm.jouluna olisivat viihtyneet viikon ja kesällä mökillämme olisivat vaikka 2 viikkoa. Voisivat kuulemma olla kotonamme vaikka me töissä ja lapset koulussa. Kuulostaa kivalta, varsinkin kun eivät tee yhtään mitään muuta kuin syövät ja katsovat puhelinta/tv:tä tai käyvät shoppailemassa prismassa.(eivät osta mitään, vaan katselevat samoja tuotteita kuin kotonakin.
Ihme, ettei viime tipassa suunnitelmia muuttavia ole vielä mainittu. On aina yhtä ihanaa, kun saa päivää ennen lähtöä tekstarin "Moi! Meille tulikin tohon huomiselle Villen työkaverin illanistujaiset, niin sopiiko jos tuut vaikka viikon päästä? :)" Voi kun kiva, mulla oli ostettuna useamman kympin junaliput valmiiksi huomiselle ja olin suunnitellut kerrankin lepääväni seuraavan viikonlopun kotona. Sairastumiselle ei kukaan mitään voi, mutta nämä parempien menojen perässä matkailijat ärsyttää.😡
Kauheita kokemuksia. Mutta täytyy sanoa että nykyaikana jossa myös työelämä kiireistä tämmöset viikonlopun kestävät yövierailut sun muut ei ole tätä päivää, anteeksi vaan.
Isäntäväet, joilla on kalenteri liian täynnä:
"Peremmälle vaan! Mä oon just lähdössä viemään Vilmaa treeneihin ja vaimo tulee kohta kotiin. Odotelkaa vaan tuossa sohvalla. Valtteri on vielä päiväunilla makkarissa, mutta nukkuu ainakin puoli kuuteen. Ainiin, me luvattiin lähteä Romppaisille illalla saunomaan, niin voitte olla meille puoli seitsemään asti."
Miksi sopia monta menoa samalle päivälle. Voisko sen Vilman treenit jäädä kerran väliin tai Romppaisille mennä joku toinen päivä?