Tein rikosilmoituksen poliisille ja voinko nyt tehdä näin?
Entinen vuokranantajani ei palauttanut vuokratakuutani (500e), koska en palauttanut avaimia muuttopäivänä kello 12, jolloin hän vaati. (Avaimet kuuluu lain mukaan palauttaa seuraavana päivänä muuttopäivästä) Sanoin palauttavani ne samana päivänä kello 18, jolloin tulen vielä tarkistamaan asunnon kunnon. Kun menin paikalle niin en päässyt avaimilla sisälle?!, mutta joka tapauksessa laitin avaimet postiluukusta sisälle.
Myöhemmin saan viestin kännykkään että vaihdatti lukot koska en palauttanut avaimia silloin kun halusi. Ei palauta takuurahojani. Tekee minusta rikosilmoituksen koska en palauttanut silloin kello 12 avainta.
No, tein itse sähköisen rikosilmoituksen netissä ja koska minulla oli kone vain 10 min käytettäväni, kirjoitin asian pikaisesti vain muutamalla lauseella. Laitoin vain vuokranantajan nimen, en tajunnut laittaa puhelinnumeroa.
Nyt tästä on kulunut jo 3 viikkoa, poliisista ei ole kuulunut mitään. Pelkään ettei ota asiaa käsittelyyn ja kiinnostuvat asiasta vasta kun on myöhäistä. Pitäisikö minun tehdä uusi rikosilmoitus tai soittaa poliisille ja selittää tilannetta?
Stressaan asiasta joka hetki, ruoka ei maistu ja raha on todella iso summa minulle :(
Kommentit (108)
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 14:23"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 19:58"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 19:48"]
Tosi fiksua toimintaa sekä vuokralaiselta että vuokranantajalta. Molemmat tekevät rikosilmoitukset toisistaan sen sijaan että sopisivat keskenään kuten aikuiset.
[/quote]
Miten voi sopia kuin aikuiset jos toinen ei vastaa puhelimeen tai mihinkään yhteydenottoon????????
[/quote]
Miksi pitäisi vastata? Sinä rikoit sopimusehtoja kun et palauttanut avaimia ajoissa
[/quote]
Mitä sopimusta? Lain mukaan avaimet pitää palauttaa muuton jälkeisenä päivänä ja muuttopäivä on vuokrasuhteen jälkeen ensimmäinen arkipäivä. Vuokranantaja tuossa on rikkonut lakia sekä sopimusta.
Ja vaikka olisikin rikkonut sovittua palautuspäivää, niin ei sillä perusteella voi periä lukkojen sarjoitusta, vaan voi periä vuokran niiltä ylimääräiltä päiviltä.
Kuulostipa melkoiselta tarinalta. Vuokranantaja vaihdattaa lukot kun avain ei ole kourassa just sinä päivänä kun hän saa päähänsä. Toisaalta vuokrasopimus on irtisanottu niin naurettavalla perusteella että taitaa olla taas joku harrastelija vuokraisäntänä.
Onhan näitä toki kaikenlaisia hiihtäjiä tässä maassa, mutta saattaa tää olla provokin :)
Itse soittaisin vuokrananatajalle ja sanoisin että laki sanoo näin ja kirjoitan asiasta paikallislehteen jossa mainitsen myös nimesi. Kirjoituksen pitää olla totuuden mukainen.
Käräjät voi tulla kalliiksi jos häviää! Itse en koskaan vuokraa yksityiseltä asuntoa sillä toiset on todella omavaltaisia.
Jotenkin kuulostaa tuo vuokranantaja sen verran sekopäältä, että en usko, että olet ap edes ensimmäinen, jolle se tekee tällaista.. Huijarilta vaikuttaa.
Ihme pelleilyä tuollainen rikosilmoituksilla kommunikointi. Ei se mitään kaiken maailman erimielisyyksiä varten ole se systeemi, vaan ihan oikeita rikoksia varten. Vuokrariidoissa oikea taho hakea apua on muuten kuluttajaviranomainen. Googlaa.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 20:58"][quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 20:44"]
Vuokrajutut on siviiliasioita eikä rikosasioita. Ei poliisi tutki. Ota yhteyttä oikeusaputoimistoon
[/quote]Vuokranantaja on rikkonut asunnon vuokraamista koskevaa lakia, kyllä hän on silloin syyllistynyt myös rikokseen, eikä pelkästään kusipäisyyteen. Lisäksi hän on rikkonun kotirauhaa ja syyllistynyt laittomaan uhkaukseen.
[/quote]
Vain rikoslaiisa määritellyt teot ovat rikoksia.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 16:45"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 20:58"][quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 20:44"] Vuokrajutut on siviiliasioita eikä rikosasioita. Ei poliisi tutki. Ota yhteyttä oikeusaputoimistoon [/quote]Vuokranantaja on rikkonut asunnon vuokraamista koskevaa lakia, kyllä hän on silloin syyllistynyt myös rikokseen, eikä pelkästään kusipäisyyteen. Lisäksi hän on rikkonun kotirauhaa ja syyllistynyt laittomaan uhkaukseen. [/quote] Vain rikoslaiisa määritellyt teot ovat rikoksia.
[/quote]
Kyllä tuo on ihan selvästi jonkusortin petos, jos jättää perusteetta vuokravakuuden palauttamatta.
Täälä nyt jaksetaan keskenään jauhaa asiaa, mutta ei siinä hyvää viihdettä!
Mutta itseänikin kiinnostaisi miten asia on Edennyt.
ei ketjun aloittaja sattuisi vaikutamaan täälä vielä?
Hauska nähdä, miten ihmiset antaa noin auliisti vinkkejä. Ootteko huomanneet, että tämä ketju on aloitettu vuonna 2013? Ehkä asia on jo ratkennut.
Nyt apua hereille! Täälä on paljon uteliaita ihmisiä, minä mukaan lukien!
Ja ennen kaikkea voimia tälläisen epäoikeudenmukaisen kohtelun nujertamiseen!
Tämä onkin jo vanha keskustelu, mutta joku ei nyt täsmää. Ensinnäkin ap sanoo muuttaneensa 2.9. eli neljä päivää ennen lukkoepisodia. Nyt sitten kuitenkin vuokrasopimus on ollutkin 5 viikkoa ja toinen erä on ollut pari päivää myöhässä jne. Eli sen mukaan olisi asunut asunnossa jo yli 2 viikkoa. Suoraan sanottuna ap:n sepustukset tapahtuneesta on sen verran sekavia, että minusta tuntuu, että vuokrantanaja toimi ihan ok. Kaikenlaiset "kaveri maksaa", "kaveri soittaa" , "en pääse nettiin" -jutut?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 01:15"]Haloo?!)!
[/quote]
Eiköhän tää keskustelu ole nyt kaksi vuotta myöhemmin jo ohi
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 01:22"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 01:15"]Haloo?!)! [/quote] Eiköhän tää keskustelu ole nyt kaksi vuotta myöhemmin jo ohi
[/quote]
No jos jäi vielä vaivaa. :/
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 00:12"]Miten voi olla joku 500 euroa iso raha! Hyvänen aika kai teillä nyt on säästöjä. Ihmetyttää ihmiset jotka eivät pidä muutaman tonnin puskuria!
[/quote]
Ehehehee...oletpa hauska.
Olis ihan kiva kuulla miten homma oikeen päättyi, kun kerran tänne tultiin muutenkin tilannetta päivittelemään. Arvostaisin tietoa!
Anyone, onko tietoa tietoa, tässä ihan uteliaisuus herää :D
Mutta itse myönnyin purkamiseen ja ilmoitin että asunto on nyt tyhjä. Irtisanomisaikaa en saanut. Olimme siis tehneet sopimuksen kuukaudeksi ja ehdin olla siellä viikon ja 4 päivää.
Kotirauhan häirintää vaikea todistaa sillä ei ole todisteita :( Oli silloin kanssani puhelimessa kun meni asuntoon ja sanoi olevansa siellä ja sanoi että paikalla on selvästi ollut 2 ihmistä (Lattialle levitetyt peitot). Tuli pois kun käskin, mutta siellä se oli silti.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 14:21"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 00:23"]
Olen 18v, ja asunto oli ensivuokraamani :( Siksi olen todella stressaantunut asiasta. Ja siksi raha on mulle iso.
Mulla ei ole vakuutuksia, mutta en ole tehnyt mitään väärää, joten en voi uskoa että häviäisin juttua.
Vuokranantaja oli 60v "topakka täti", joka luultavasti kuvittelee etten osaa asiaa hoitaa jos ei palauta rahoja. Tai ettei poliisit usko, tms. Mutta minulla on tekstiviestit tallessa, jossa lukee tapahtumien kulku.
[/quote]
Muista että joudut käymään vähintään kaksi kokopitkää oikeudenkäyntiä jotka joudut itse rahoittamaan.
[/quote]
Varaton henkilö saa avun ilmaiseksi. Vuokrantaja tuossa on kusessa kun joutuu oikeasti maksamaan oikeudenkäynnin ja häviää jutun ja maksaa myös vastapuolen kulut.