Tein rikosilmoituksen poliisille ja voinko nyt tehdä näin?
Entinen vuokranantajani ei palauttanut vuokratakuutani (500e), koska en palauttanut avaimia muuttopäivänä kello 12, jolloin hän vaati. (Avaimet kuuluu lain mukaan palauttaa seuraavana päivänä muuttopäivästä) Sanoin palauttavani ne samana päivänä kello 18, jolloin tulen vielä tarkistamaan asunnon kunnon. Kun menin paikalle niin en päässyt avaimilla sisälle?!, mutta joka tapauksessa laitin avaimet postiluukusta sisälle.
Myöhemmin saan viestin kännykkään että vaihdatti lukot koska en palauttanut avaimia silloin kun halusi. Ei palauta takuurahojani. Tekee minusta rikosilmoituksen koska en palauttanut silloin kello 12 avainta.
No, tein itse sähköisen rikosilmoituksen netissä ja koska minulla oli kone vain 10 min käytettäväni, kirjoitin asian pikaisesti vain muutamalla lauseella. Laitoin vain vuokranantajan nimen, en tajunnut laittaa puhelinnumeroa.
Nyt tästä on kulunut jo 3 viikkoa, poliisista ei ole kuulunut mitään. Pelkään ettei ota asiaa käsittelyyn ja kiinnostuvat asiasta vasta kun on myöhäistä. Pitäisikö minun tehdä uusi rikosilmoitus tai soittaa poliisille ja selittää tilannetta?
Stressaan asiasta joka hetki, ruoka ei maistu ja raha on todella iso summa minulle :(
Kommentit (108)
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 02:17"]Tuossa neuvottiin nauhoittamaa puhelut vuokranantajan kanssa mutta mitään luvatta nauhoitettua ei voi käyttää oikeudessa todisteena. Kaikilla osapuolilla pitäisi olla tieto nauhoituksesta.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Nyt on katsottu liikaa Amerikkalaisia viihdesarjoja. Jokainen saa nauhoittaa henkilökohtaisesti käymänsä keskustelun siitä kenellekkään ilmoittamatta. Eikä ilmoittamattomuus vähennä nauhoitteen todistearvoa. Ollaan Suomessa, ei Ameriikassa...
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 02:17"]
Tuossa neuvottiin nauhoittamaa puhelut vuokranantajan kanssa mutta mitään luvatta nauhoitettua ei voi käyttää oikeudessa todisteena. Kaikilla osapuolilla pitäisi olla tieto nauhoituksesta.
[/quote]
Korjaanpa tämän kun kirjoitin tuon käsitykseni ja aloin sitten tarkistamaan asiaa. Ei olekaan ihan niin yksiselitteistä miten tuo menee mutta jos aikoo tuohon ryhtyä niin kannattanee ottaa selvää mitä laki sanoo.
Jos olet maksanut vuokrasi ja palauttanut avaimet lain vaatimalla tavalla niin vuokranantajan on annettava rahasi sinulle. Se on ihan sama mitkä teidän keskinäiset välit ovat. Oli kyseessä sitten 5 euroa tai 5000 euroa niin se on sinun rahasi ja kuuluu sinulle. Vuokranantajan pantatessa rahoja itsellään han syyllistyy varastamiseen ja kaipa tuota voi kutsua myös kiristykseksi. Suomeen ei ole ikävá.
Onneksi meillä vuokratakuu on sovittu menevän viimeisen kuun vuokranmaksuun. Jos vuokranantajan mielestä olemme tehneet asunnolle haittaa niin se menee aina oikeuden kautta eikä vuokranantajalla ole oikeuksia omin neuvoin vaatia mitään rahoja tai pitää takuuta itsellään. Toisaalta vuokran on oltava ajoissa maksettuna tai kamat on seuraavana päivänä pihalla. Täällä vuokranantajan on viipymättä korjattava jos joku menee normaalissa käytössä rikki. Suomessa saa odotella viikkoja jopa kuukausia. Joku selvyys pitäisi suomalaiseen vuokralakiin saada, se toimii liikaa vain vuokranmaksun ympärillä. Mekin olemme aina asuneet vuokralla vaikka yhteiset tienestit ylittävät reilusti 200 000. Vuokralaiset eivät ole huonompi osa väestöä mutta tälläinen on virallinen oletus Suomessa ja näkyy vuokralain puutteina.
Itsetuntoa kehiin. Olet opiskelija, et mitään rupusakkia.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 00:13"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 00:12"]
Miten voi olla joku 500 euroa iso raha! Hyvänen aika kai teillä nyt on säästöjä. Ihmetyttää ihmiset jotka eivät pidä muutaman tonnin puskuria!
[/quote]
Westendiä vai Eiraa?
[/quote]
Westendissä perseet pyyhitään viissatasilla.
Eirassa satasilla.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 02:24"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 02:17"]
Tuossa neuvottiin nauhoittamaa puhelut vuokranantajan kanssa mutta mitään luvatta nauhoitettua ei voi käyttää oikeudessa todisteena. Kaikilla osapuolilla pitäisi olla tieto nauhoituksesta.
[/quote]
Korjaanpa tämän kun kirjoitin tuon käsitykseni ja aloin sitten tarkistamaan asiaa. Ei olekaan ihan niin yksiselitteistä miten tuo menee mutta jos aikoo tuohon ryhtyä niin kannattanee ottaa selvää mitä laki sanoo.
[/quote]
Hihi. Nyt löytyi ehtaa poliitikon ainesta ;) Tykkään tyylistä.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 18:44"]Hän kirjoitti viestiin 6.9, että avaimet olivat palauttamatta vielä 4.9 ja 5.9 (5.9 palautin kyllä, mutta viittaa etten palauttanut silloin kello 12)
Eli viestistä saa kuvan että on saanut avaimet, niin eikö tossakin ole jo todistetta?
ap
[/quote]
Onko nuo jotain arvosanoja? 6.9, 5.9 ,4.9 kerro toki mitä nuo tarkoittaa???
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 02:30"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 02:24"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 02:17"] Tuossa neuvottiin nauhoittamaa puhelut vuokranantajan kanssa mutta mitään luvatta nauhoitettua ei voi käyttää oikeudessa todisteena. Kaikilla osapuolilla pitäisi olla tieto nauhoituksesta. [/quote] Korjaanpa tämän kun kirjoitin tuon käsitykseni ja aloin sitten tarkistamaan asiaa. Ei olekaan ihan niin yksiselitteistä miten tuo menee mutta jos aikoo tuohon ryhtyä niin kannattanee ottaa selvää mitä laki sanoo.
[/quote]
Kannattaa myös ottaa selvää laista ennen kuin alkaa pätemään, jookosta.
Tuolla joku aiemmin jo osasi aivan oikein kertoa, että omia keskusteluitaan saa tosiaan nauhoittaa ihan miten haluaa.
Yksityishenkilö SAA nauhoittaa, mikäli on ITSE tilanteessa osapuolena. Esimerkiksi kolme ihmistä keskustelee ravintolan pöydässä. Henkilö nauhoittaa keskustelua toisten tietämättä, ok, tietäähän nämä muut hänen kuulevan keskustelun. Nauhoittava henkilö jättää puhelimensa etc. pöytään ja lähtee käymään wc:ssä, homma muuttuu, nyt nämä toiset keskustelijat eivät tiedä tämän henkilön kuulevan keskustelua (jälkeen päin nauhalta). Nauhoittamisesta tulee rikos, nimikkeellä "salakuuntelu".
Yrityksen taas tulee ilmoittaa asiasta nauhoittaessaan asiakaspuheluja. Siitä en ole varma, tuleeko se tehdä puhelun yhteydessä, alussa vai riittääkö asiasta mainitseminen esim. nettisivuilla yhteystietojen yhteydessä. Yrityksen täytyy muutenkin pitää nauhoituksista rekisteriselostetta ja määrittää, kuka ja mistä syystä saa nauhoitteita kuunnella.
Asian vierestä, mutta kun tästä on ihmisillä niin erilaisia käsityksiä.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 19:17"]
Miksi vuokrasuhde päättyi, sinäkö irtisanouduit vai vuokranantajako irtisanoi, miksi?
[/quote]
Ei liity ongelmaan millään tavalla?
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 23:58"]
Entinen vuokranantajani ei palauttanut vuokratakuutani (500e), koska en palauttanut avaimia muuttopäivänä kello 12, jolloin hän vaati. (Avaimet kuuluu lain mukaan palauttaa seuraavana päivänä muuttopäivästä) Sanoin palauttavani ne samana päivänä kello 18, jolloin tulen vielä tarkistamaan asunnon kunnon. Kun menin paikalle niin en päässyt avaimilla sisälle?!, mutta joka tapauksessa laitin avaimet postiluukusta sisälle.
Myöhemmin saan viestin kännykkään että vaihdatti lukot koska en palauttanut avaimia silloin kun halusi. Ei palauta takuurahojani. Tekee minusta rikosilmoituksen koska en palauttanut silloin kello 12 avainta.
No, tein itse sähköisen rikosilmoituksen netissä ja koska minulla oli kone vain 10 min käytettäväni, kirjoitin asian pikaisesti vain muutamalla lauseella. Laitoin vain vuokranantajan nimen, en tajunnut laittaa puhelinnumeroa.
Nyt tästä on kulunut jo 3 viikkoa, poliisista ei ole kuulunut mitään. Pelkään ettei ota asiaa käsittelyyn ja kiinnostuvat asiasta vasta kun on myöhäistä. Pitäisikö minun tehdä uusi rikosilmoitus tai soittaa poliisille ja selittää tilannetta?
Stressaan asiasta joka hetki, ruoka ei maistu ja raha on todella iso summa minulle :(
[/quote]
Poliisi Ei tee yhtään mitään. Joudut ITSE OMILLA rahoilla viedä asian käräjäoikeuteen.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 20:44"]
Vuokrajutut on siviiliasioita eikä rikosasioita. Ei poliisi tutki. Ota yhteyttä oikeusaputoimistoon
[/quote]
Sehän riippuu täysin siitä että mitä vuokranantaja kertoo tapahtuneen. Sen jälkeen poliisi päättää että epäileekö rikosta vai onko riita-asia.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 20:28"]
Niin uskomattomalta kuin kuulostaakin, niin vuokranantaja halusi purkaa sopimuksen koska oli seurannut minua, ja nähnyt että kaverini auto oli ollut autopaikalla muutamana iltana, ja hänen mielestään en olisi saanut ottaa ketään muuta asuntoon vierailemaan (kaverin oli ollut luonani 4 yönä kun minua jännitti uudessa asunnossa nukkuminen) .. Soitti ja sanoi että sopimus on purettava. Suostuin koska asia alkoi ahdistamaan. Tämän jälkeen tyhjensin asunnon ja maksoin vuokran viikolta vaikka olin ollut vain 4 päivää siellä, ja sitten vuokranantaja lopetti yhteydenpidon. Oli myös käynyt asunnossa ilman lupaa poissaollessani silloin kun vielä asuin siellä ja pöydällä oli tärkeitä yksityisiä papereitani, mutta minulla ei ole todisteita muita kun mennyt puhelu jossa sen myönsi.
[/quote]
Tuo purkukin on laiton, sulla on oieus vaatia vähintään kolmen kuukauden vuokrat ja muuttokulut. Oikeusaputoimistoon yhteyttä ja riita käräjille.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 00:15"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 00:09"]
No haloo ap ja kolmonen. Jos tää on tosi juttu, mitä kyllä epäilen, niin näitä asioita hoidetaan käräjäoikeuden kautta! Yhteys oikeusaputoimistoon tai muuhun laintuntijaan. En kyllä tiedä,miten tää homma menee, jollet niitä avaimia palauttanut sovittuna aikana?
[/quote]Hei haloo valopää! Et todellakaan tiedä mistään mitään.
[/quote]
Asiaei kuulu poliisille. Ainoastaan käräjäoikeus voi tehdä asialle mitään
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 00:23"]
Olen 18v, ja asunto oli ensivuokraamani :( Siksi olen todella stressaantunut asiasta. Ja siksi raha on mulle iso.
Mulla ei ole vakuutuksia, mutta en ole tehnyt mitään väärää, joten en voi uskoa että häviäisin juttua.
Vuokranantaja oli 60v "topakka täti", joka luultavasti kuvittelee etten osaa asiaa hoitaa jos ei palauta rahoja. Tai ettei poliisit usko, tms. Mutta minulla on tekstiviestit tallessa, jossa lukee tapahtumien kulku.
[/quote]
Muista että joudut käymään vähintään kaksi kokopitkää oikeudenkäyntiä jotka joudut itse rahoittamaan.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 21:08"]Mutta joka tapauksessa et oikeasti voi joutua maksamaan lukkojen uudelleen sarjoutusta, et vaikka avaimesi olisi joutunut hukkaan.
[/quote]
Hukkaantuneesta avaimesta jotuu maksamaan, eli uuden avaimen hinnan, mutta ei lukkojen sarjoitusta.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 19:58"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 19:48"]
Tosi fiksua toimintaa sekä vuokralaiselta että vuokranantajalta. Molemmat tekevät rikosilmoitukset toisistaan sen sijaan että sopisivat keskenään kuten aikuiset.
[/quote]
Miten voi sopia kuin aikuiset jos toinen ei vastaa puhelimeen tai mihinkään yhteydenottoon????????
[/quote]
Miksi pitäisi vastata? Sinä rikoit sopimusehtoja kun et palauttanut avaimia ajoissa
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 02:53"] Tuossa neuvottiin nauhoittamaa puhelut vuokranantajan kanssa mutta mitään luvatta nauhoitettua ei voi käyttää oikeudessa todisteena. Kaikilla osapuolilla pitäisi olla tieto nauhoituksesta.
[/quote]
Soopaa. Omat puhelunsa ja omat keskustelunsa saa nauhoittaa, eikä siitä tarvi ilmoittaa kenellekkään. Periaate on karkeasti ottaen se että mikä on tarkoitettu minun kuultavaksi on minun lupa nauhoittaa. Ja nauhat käy loistavasti todisteesta oikeudessa. Mm. erään ulvilalaisen murhan tutkinnassa on kuunneltu eräskin kerta yhtä nauhoitettua puhelua.
Kannattaa myös ottaa selvää laista ennen kuin alkaa pätemään, jookosta.
Tuolla joku aiemmin jo osasi aivan oikein kertoa, että omia keskusteluitaan saa tosiaan nauhoittaa ihan miten haluaa.
[/quote]