Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahastuinko aiheetta? - kummilapsen synttärit

Vierailija
31.08.2020 |

Kummityttöni äiti laittoi minulle viestiä ja kysyi, koska voisin tulla juhlistamaan kouluikäisen kummityttöni synttäreitä hänen synttäriviikollaan. Koronan takia eivät viettäisi mitään isompaa juhlaa, jossa olisi enemmän sukua, kaverisynttärit juhlisivat myöhemmin. Kerroin, että kalenteriini sopisi päivä x tuolta synttäriviikolta. Kummitytön äiti sanoi, että hän olisi tuon illan töissä, mutta lasten isä olisi kotona lasten kanssa ja olen tervetullut tuolloin.

Matkustin tunnin suuntaansa kummityttöni luokse sovittuna aikana. Olin käynyt ostamassa kummitytölleni syntymäpäivälahjan (etsin juttuja, jotka olisivat kiinnostaneet häntä: harvinainen suihkugeeli, huulirasva, tarroja, karkkia, tuoksuvia muistilappuja ja kyniä jne). Paikan päällä kummityttö ei kiittänyt lahjasta, tutki lahjakassin sisällön tarkkaan läpi. Mitään erityistä synttäreihin liittyvää ei perheen kotona ollut, ei tarjoiluja, koristeita, erityistä tekemistä tms. Söin päivällisellä perheen kanssa heidän arkiruokaansa ja jälkiruoaksi sain fasupalan kahvin kanssa, kiitin noustessani pöydästä. Pelasimme kummitytön kanssa jonkin aikaa ja lähdin sitten kotiin. Tuli olo, että minut oli pyydetty käymään puhtaasti lahjan takia, vaikka perhe on hyvin varakas ja he ostavat muutenkin paljon tavaroita lapsilleen.

Minua jäi ihmetyttämään, kaksi asiaa:

A) Pitäisikö 8-vuotiaan osata kiittää lahjasta? Ainakin minut kasvatettiin lapsena niin, että lahjoista kiitettiin. Tuntuisi myös oudolta tuon ikäiselle sanoa "mitenkäs sanotaan?" kun kiitosta ei kuulu. Mietin vaan, vaadinko liikaa, kun mielestäni tuon ikäisen pitäisi osata jo kiittää ihan oma-aloitteisesti.

B) Miksi kutsua juhlistamaan syntymäpäivää, jos se ei näy kotona mitenkään? En nyt tarkoita, että olisi pitänyt olla pöytä täynnä herkkuja, mutta ei ollut kakkua tai muutakaan synttäreihin viittaavaa. Jos omassa lapsuudessani kummi, isovanhempi tms tuli juhlistamaan synttäreitä, niin pöytään laitettiin tyyliin kakkua ja/tai paria sorttia keksejä/karkkia.

Jos olisit ollut tilanteessani, olisitko sinä pahastunut puuttuneista kiitoksista tai siitä, ettei synttärit näkyneet mitenkään perheen luona käydessä?

Taustatietona kerrottakoon sen verran, että perhe on koulutettua ja hyvin varakasta väkeä, joten ei ole mistään elämänkoululaisista kyse ja varaa juhlistaa synttäreitä olisi. Muiden nuorempien kummilasteni/sukulaislasten kanssa ei ole tällaista, aina on muistettu kiittää ja synttärit ovat näkyneet, kun olen mennyt kylään.

Ap

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, että vain yhden fasukeksin sai ap kahvilla.

No voi että, olisit pyytänyt edes toisen kappaleen.

Törkeää valitusta ihmisten tarjoilusta, saihan ap sentäs aterian ja kahvit päälle.

Mutta ap haukkui myös aterian, että oikein arkiruokaa uskalsivat tarjoja, olis varmaan pitänyt olla naudan sisäfilepihvi lisukkeineen ja viini kalleimmasta päästä.

MIkähän jälkiruoka lie olisi ap:lle kelvannut.

Oikeita kermaperseitä nämä nykyajan kummit!

Vierailija
42/73 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tässä ole mitään järkeä: Miksi varakas perhe kutsuisi kylään lahjan takia?

Ehkä ei odotettu lahjoja, vaan sitä, että vain tapaisit lapsen ja viettäisit aikaa tämän kanssa. Siksi ei ehkä oltu varauduttu kummemmin. Lahjasta pitäisi osata kiittää ja kumminahan olisit voinut toki lasta muistuttaa asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 8v ikäinen ei valitettavasti tajua lahjakassista mitään, meillä lahja on edelleen sellainen erikseen lahjapaperiin pakattu asia. Kassi on sama asia kuin mikä tahansa pussi, joten ehkäpä siksi lapsi ei tajunnut kiittää: hän ei ymmärtänyt saaneensa lahjan! Etenkin, kun kassissa oli kaikenlaista krääsää.

Toiseksi en ymmärrä, miksi kukaan menee kummilapsen synttäreille siten, että se perheen läheisempi jäsen eli äiti ei ole paikalla.

Kolmanneksi: ehkä perhe toivoi, että olisit kummilapsen kanssa, et kahvittelemassa isän kanssa. Että edes kerran osoittaisit, että se lapsi on sinulle tärkeä eikä se, että perheellä on varallisuutta.

On saanut lahjakasseja ennenkin, nykyisin suurin osa pakkaa ekologisuussyistä lahjansa kassiin ainakin täälläpäin.

Aikataulua vierailulle ei aina voi valita. On töitä ja muita menoja, joiden vuoksi ei käy kuin yksittäinen päivä. Jos vaihtoehtona on nähdä lasta tuolloin, vaikka äiti ei ole kotona ja se, etten näe lasta ollenkaan, niin valitsen lapsen näkemisen. Perheen äitikään ei myöskään ole järjestänyt minua varten ihmeempiä tarjoiluja, kun olen aiemmin käynyt kylässä. Muille vieraille kyllä leipovat jne.

Vietän aina ruokailua lukuun ottamatta koko vierailun lasten kanssa. Pelaamme, olemme ulkona jne. Eli vietän mielestäni paljon aikaa lasten kanssa kyläillessäni heillä. :)

Ap

Vierailija
44/73 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä erehdyin kerran kysymään tällaisilta rikkailta kummilapsen vanhemmilta lahjatoivetta. Haluttiin kolmevuotiaalle Frozen-naamiaisasu ja peruukki (hinta yli 50e). Eihän minulla ollut opiskelijana tuollaiseen varaa ja ostinkin lopulta ihan muuta. Tuntuisi myös ihan typerältä ostaa lapselle joku naamiaisasu, johon pieni lapsi mahtuu vuoden tai maksimissaan kaksi. Omassa lapsuudessani ei olisi ikinä kehdattu pyytää kummeilta mitään kallista. Toiveet oli luokkaa vesivärit, yöpaita tms. Voisko nuo rikkaat ostaa lastensa lahjat ihan itse ja antaa muiden läheisten tuoda ihan tavallisia lahjoja?

Kummin tehtävänähän on nimenomaan osoittaa kummilapselle, että tämä ei ole minkään arvoinen!

Vierailija
45/73 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä 8v ikäinen ei valitettavasti tajua lahjakassista mitään, meillä lahja on edelleen sellainen erikseen lahjapaperiin pakattu asia. Kassi on sama asia kuin mikä tahansa pussi, joten ehkäpä siksi lapsi ei tajunnut kiittää: hän ei ymmärtänyt saaneensa lahjan! Etenkin, kun kassissa oli kaikenlaista krääsää.

Toiseksi en ymmärrä, miksi kukaan menee kummilapsen synttäreille siten, että se perheen läheisempi jäsen eli äiti ei ole paikalla.

Kolmanneksi: ehkä perhe toivoi, että olisit kummilapsen kanssa, et kahvittelemassa isän kanssa. Että edes kerran osoittaisit, että se lapsi on sinulle tärkeä eikä se, että perheellä on varallisuutta.

On saanut lahjakasseja ennenkin, nykyisin suurin osa pakkaa ekologisuussyistä lahjansa kassiin ainakin täälläpäin.

Aikataulua vierailulle ei aina voi valita. On töitä ja muita menoja, joiden vuoksi ei käy kuin yksittäinen päivä. Jos vaihtoehtona on nähdä lasta tuolloin, vaikka äiti ei ole kotona ja se, etten näe lasta ollenkaan, niin valitsen lapsen näkemisen. Perheen äitikään ei myöskään ole järjestänyt minua varten ihmeempiä tarjoiluja, kun olen aiemmin käynyt kylässä. Muille vieraille kyllä leipovat jne.

Vietän aina ruokailua lukuun ottamatta koko vierailun lasten kanssa. Pelaamme, olemme ulkona jne. Eli vietän mielestäni paljon aikaa lasten kanssa kyläillessäni heillä. :)

Ap

Eli ydinongelma tuli tuossa: minulle ei laiteta herkkuja, vaikka olen kummi. Ja vaikka valitsen sen perheen kannalta paskimman mahdollisen vierailupäivän, niin kummina minulla on oikeus odottaa, että perheen ÄITI tajuaa leipoa kunnon tarjoilut.

Vierailija
46/73 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä jo mammat valittaa, kuinka ap kehtaa valittaa siitä, ettei lahjasta kiitetä eikä juhlatarjoiluita ole. Huomaa, että käytöstavat uupuvat. Kyllä vaan meillä kiitos kuuluu sanoa ja vieraitakin huomioidaan sopivalla tarjoilulla.

Vierailija
47/73 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmasti hyvä kummi siitä päätellen, miten huomioit kummilastasi. Jospa tilanne helpottaa, kun lapsi kasvaa isommaksi? Jos ei, niin kukaan ei pakota sinua näkemään kummilapsesi kanssa.

Vierailija
48/73 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan se tuolta perheeltä ehkä vähän tökeröä. Mutta lasten kiitos unohtuu helposti ja tahattomasti, vaikka vanhemmat olisivatkin opettaaneet. Siitä älä loukkaannu.

Oma 8v tyttäreni olis kyllä kiljunu riemusta tuollaisesta lahjasta, mutta lapset ovat erilaisia.

Mutta ehkä kummilapsesi äitiä vähän harmitti kun et päässyt silloin kun hän olisi kotona, ja ajatteli ettet varmaan miehensä kanssa niin tarjoiluja kaipaakaan vaan leikit sitten lapsen kanssa.

Vierailija
49/73 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta on ihan normaalia, että huomioin _itse_ kutsumani vieraat. Jollekin extemporevieraalle mulla ei välttämättä ole kuin keksejä kaapissa tai avattu suklaalevy kahvin kanssa, mutta jos vierailusta sovitaan niin huolehdin kyllä syötävää pöytään. Minusta tämä on kohteliasta käytöstä, varsinkin jos vieras on tullut kauempaa kuin vartin päästä kylään.

Vierailija
50/73 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välittäisi tästä nyt, mutta jatkossa en enää viitsisi mennä. Kutsuisin sitten sen kummilapsen kaksin johonkin, esim. lintsille/ jätskille/ leffaan kanssani jonnekin, jos haluan tavata.

Vierailija
51/73 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjasi kehno 8-vuotiaalle. Suihkugeeliä ja huulirasvaa tuoksupapereineen? Joku puuhakirjakin värityskynillä olisi ollut parempi, ei hän sentään 18-vuotias kosmetiikasta kiinnostunut tuoksujen haistelija ole

Vierailija
52/73 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjasi kuulosti siltä että otit vain jotain kiireesti kaappisi perukoilta mukaan ap

Vierailija
53/73 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi osata kiittää tuon ikäisen ja kylä minäkin mieleni pahoittaisin jos lahjan veisin ja noin "köyhän" vastaanoton saisin, eli ruokaa ja yksi fasupala, tai vaikka olisi ollut muutama. Kummilapseni täytti 10v ja vain minut kutsuttiin juhlaan, koska vanhemmat eronneet ja eivät jaksaneet isoja juhlia ja lapsi halusi viedä kaverinsa leffaan (jonka tekivät myöhemin.) Vein 20e käteisenä ja pöytä notkui herkkuja, kaikki valmiita, eli keksejä, pullia, karkkia ja suklaata. Ei haittaa mitään. Kyllä jo lapenkin kannalta tulee juhlia.

Vierailija
54/73 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En välittäisi tästä nyt, mutta jatkossa en enää viitsisi mennä. Kutsuisin sitten sen kummilapsen kaksin johonkin, esim. lintsille/ jätskille/ leffaan kanssani jonnekin, jos haluan tavata.

Mä en veisi kiittämätöntä, rikkaan perheen kakaraa lintsille. Matkat, rannekkeet ja ruoat maksaisi reilusti toista sataa, ei kiitos...

Vierailija
55/73 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksaisi pahastua. Ensinnäkin, niin kova tasa-arvon kannattaja kun olenkin niin miehet ei vaan aina tajua tämmösen päälle. Toiseksi, lapsi oli odottanut sinua jos kerta puhui sun tulosta. Kolmanneksi, oot näköjään sen verran perheenjäsen että sun kanssa eletään sitä normiarkea tylsine arkiruokineen. Neljänneksi, sait viettää aikaa kummilapsen kanssa. Se on tärkeintä ja se on se juttu minkä lapsi vanhana muistaa. Ei se mitä sai lahjaksi 8v. Ja keneltä. Viidenneksi, lapset on välillä sellasia että etenkin tohkeissaan käytöstavat unohtuu. Kuudenneksi, tulit käymään sellaisena päivänä kun mitään ns. virallisia pippaloita ei ollut. Olisi toki ollut huomaavaista hankkia joku pullapussi tms. tarjottavaksi mutta jotku vaan on sellasia.

Vierailija
56/73 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän perheen , jossa joku häiriö menossa, vaikka kulisseja pitävätkin pystyssä. Lapsia ei opeteta kiittämään tai ohjata tilanteissa mitenkään, vaan itse saavat pärjätä. Vanhemmat sitten pyörittelevät silmiään "mahdottomille lapsilleen", vaikka mielestäni kyse on enemmänkin vanhemmuuden puutteesta. Ei lapsi oma alotteisesti kiitä, tai opi kiitäämäään ja käyttäytymään, ellei kädestä pitäen opeteta ja olla siinä mukana+ muistuteta, jos jää sanomatta. En lähde mukaan tähän vanhempien lasten syyttelyyn, koska enemmänkin kyse on vanhempien ongelmasta, eivätkä taida tajuta, että se näkyy. 

Vierailija
57/73 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjasi kehno 8-vuotiaalle. Suihkugeeliä ja huulirasvaa tuoksupapereineen? Joku puuhakirjakin värityskynillä olisi ollut parempi, ei hän sentään 18-vuotias kosmetiikasta kiinnostunut tuoksujen haistelija ole

Makunsa kullakin lahjojen suhteen. Olen tekemisissä lasten kanssa jonkin verran, niin melko hyvin voi päätellä ikätasolle sopivia juttuja. Karkeilta tms. tuoksuvat suihkugeelit, tuoksukynät yms. olivat itsestänikin tosi kivoja tuossa iässä. Ostin vielä tietoisesti sellaisia erikoisempia tuotemerkkejä, että ne eivät tule perusmarketissa vastaan. :)

Ap

Vierailija
58/73 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin ei saisi sanoa ääneen, että osa näistä kummilasten/sisarusten lasten vanhemmista on aivan p*rseestä! 

Odotetaan muistamisia lasten synttäreinä ja jouluina, mutta kiitosta ei kuulu takaisin eikä muutenkaan muisteta. Meillä oli itsestäänselvyys, että kiitettiin esimerkiksi saapuneesta onnittelukortista, lahjasta puhumattakaan. Nykyisin saatetaan kutsua kylään sopivasti joulun alla tai kysytään, missä pääsisit antamaan lahjan. Töykeimmät ovat pyytäneet mua tuomaan lahjan parkkihalliin, "jotta mies voi kätevästi ottaa sen kyytiin kotimatkalla töistä".

Ajatellaan, että "kyllä se kummi/siskoni/veljeni lastani muistaa, se on sen tehtävä". Vaikka se pääasiallinen yhteydenpitäjä olisi aikuinen, niin kyllä sen lapsiperheen puolesta voi muistaa sitä aikuistakin. Musta on kohteliasta osoittaa sen aikuisen huomioinnilla, että "arvostamme sitä, että muistat meidän lasta ja olet mukana hänen elämässään". 

Ilmeisesti nykyisin ollaan vaan usein tosi kiittämättömiä ja kaikesta on tullut niin arkista, ettei tarvitse edes kiittää. Surullista.

Vierailija
59/73 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vähän vastaava tilanne oman kummilapseni perheen kanssa ja rehellisesti sanottuna olen miettinyt välien viilentämistä. Kun menen kylään, vierailuani ei huomioida mitenkään. Muut kotiin kutsutut ystävät ja sukulaiset saavat hienot tarjoilut, perhe lämmittää paljun, järjestää erityistä ohjelmaa. Minun tullessa kylään ei koskaan ole luvassa mitään noista. Lapsikin kiukuttelee, viimeisimmällä käyntikerralla potki lelulaatikoitaan vihanpuuskissaan ja kyse on kuitenkin jo koululaisesta. Miksi minä näkisin hirveästi vaivaa, kun minua ei tulla tilanteessa ollenkaan vastaan?

Vierailija
60/73 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedä vaikka kummityttösi isä on saanut myöhemmin huutia, kun tytön äidille selvinnyt ettei isä laittanut esille kakkua ja muita herkkuja :D monet miehet vaan on sellaisia tollukoita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi