Kesäkuiset 2014
Heips,
itse en ainakaan löytänyt vielä ketjua kesäkuussa 2014 kääröä odottaville, joten pitihän se nyt perustaa!
Täällä plussattu eilen ja ilmeisesti viikkoja nyt 4 ja muutama päivä päälle. Hurjasti jännittää että miten kaikki tulee menemään, mutta oon kyllä niin innoissani että oksat pois. Pieni itkukin piti tirauttaa kun testi näytti positiivista :D
Meillä oli aviomiehen kanssa menossa vasta yk2 ja aika hämmästynyt olin kun näinkin nopeasti tärppäsi.
Laskurin mukaan laskettu olis 6.kesäkuuta<3
Tänne siis kaikki kesäkuiset vaihtamaan kuulumisia yms. Kiva keskustella tyyppien kanssa jotka samassa tilanteessa :)
Kommentit (511)
Heippa!
Aika hiljasta täällä näin joulun alla. Taitaa olla kaikilla joulukiireet päällä.
Mites, Majjj, sun ultra meni?
Tänään oli lääkärineuvola ja kaikki oli hyvin. Seuraava neuvola onkin sitten vasta helmikuussa, viikolla 22. Hui, tuntuu, että sinne on niin pitkä aika, vaikka tietääkin että nopeasti se aika taas hujahtaa.
Kärsittekö te muut mielialanvaihteluista? Itsellä nimittäin välillä mieliala vaihtuu raivosta itkun kautta nauruun. Eilen esimerkiks oli muutenkin hermo vähän kireellä ja sitten en saanut rattaiden verhoa auki. No tempasin vähän kovemmin, jolloin verhon nauha anto periks ja repesi. Siitä seurasi hillitön kymmenen minuutin paha olo-itku (onneks poika viihty lattialla itsekseen sen aikaa, kun äiti vollotti viereisessä huoneessa) , jonka jälkeen mua rupes vaan naurattaan oma toiminta. :D Että sellasta. Odotan innolla jo sitä aikaa, kun tää järkyttävä hormonimyllerys rupee taas helpottaan.
Kyllä täytyy sanoa että täälläkin odottelen mielialan tasaantumista oikein kuumeisena, toivottavasti joskus tasaantuu :D On tämä olo kyllä semmonen että välillä itketään, pahoitetaan mieli ties mistäkin hölmöstä jutusta ja siihen sitten yhdistettynä tämä kestoväsymys niin soppa on valmis. Toissapäivänä nukkumaan mennessä sain kauhean itkukohtauksen jouluruuista, kun unohdin tilata meille pienen kinkun stokkalta ja tilaus oli jo mennyt umpeen. Tuntu sitten että maailma romahtaa päälle ihan hetkenä minä hyvänsä. Mies hetken lepytteli ja minä itkin tyynyyni, aika koomista näin jälkikäteen ;) Eiköhän se joulu meillekkin tule itkuista huolimatta!
Ultrassa meni hyvin, niskaturvotusta ei ollut nimeksikään, 0,97 ja muutenkin vauvan mitat oli hyvvät ja vastasi viikkoja. Siellä se potki menemään ja saatiin ihanaa 3D kuvaakin kotiin muistoksi :) molemmat aivolohkot näkyivät, mahalaukku ja virtsarakkokin löytyi ja pienen pienet raajat. Voih <3 Kätilö sitten selvitti tuota edellä miettimääni PAPPA arvoa ja sanoi että mitä suurempi luku sen parempi. Meidän vauvan riski oli 1:100000 eli ei paljon parempi voisi olla :) Hyvin on onnnellinen olo!
Painonnousu taas hirvittää. Neuvolassa th sanoi ettei paino saisi toisen kolmanneksenkaan aikana nousta kuin 2kg! Olen hoikka ja terverakenteinen, bmi 20 joten tuntui aika hurjalta tuo 2kg, mulle se on tullut jo aikapäiviä sitten. Ei kyllä yhtään ainakaan helpottanut meikäläisen painotuskaa nuo sanat. Mutta vauvan ehdoilla mennään, pitää koittaa ajatella että tiputellaan niitä ekstroja sitten kesällä! Masu alkaa kyllä kasvamaan ja näkymään, ei tätä tiukka paita päällä enää kauaa peitellä..
Majjj 12+5
Moikka!
Oletteko te kaikki saaneet jonkun riskilukeman tuosta niskaturvotuksesta? Minä sain kirjeen kotiin, jossa sanottiin vain, että tulos normaali, ei aihetta jatkotutkimuksiin, eikä siis mitään lukemaa. Olen siis käynyt verikokeessa ja niskaturvotus on mitattu (jonka tuloksen tiedän). Paikka siis Helsinki.
Pahin väsymys on väistynyt, mutta heräilen yöllä monta kertaa ja sitten on vaikea saada unta. Paino ei ole noussut. Olo kaikinpuolin siis lähentelee taas normaalia.
Heippa täältä joulukiireiden keskeltä!
Tännekkin kuuluu hyvää, viime viikolla käytiin ekassa ultrassa ja kaikki oli hyvin! :) Töissä paljastin ilouutisen eilen, joten nyt voi töissäkin huokasta kun ei tarvii miettiä et mitä voin sanoo ettei joku arvaa yms.:D
Järjettömän väsymyksen poistumista odottelen, mutta ehkä se tossa vähän tasaantuu kun huomenna alkaa kahden viikon loma.:)
Maha rupee kyllä sen verran jo näkymään että ei sitä oikein enää voi piilotella, oon vartaloltani aina ollut melko hoikka ja pitänyt ihon myötäsiä paitoja niin pukeutumiseni on aiheuttanut jo muutamia ihmetyksiä, kun nyt ollu käytössä kaikki löysimmät paidat..
Täällä ei oo kauheesti ollu mielialavaihteluja, mutta yöheräilyä löytyy ja välillä joutuu käymään pari kertaa yössä vessassa..
Mukavaa joulunodotusta kaikille.:)
Alkaa jo lievästi ottaen ottaa päähän tämä yrjötys! Eilen sitten jo yöpuulle mentyä tuli oksennettua kahdesti pelkät vatsahapot, kurkku aivan karrelle palanut :( oksettaa kun ei syö ja kun syö/juo, niin kerralla voi ottaa vain hyvin pieniä määriä, tai tulee kaikki ylös hissillä. Juuri tuossa pari päivää sitten laskin, että en ole viimeiseen kymmeneen vuoteen oksentanut kuin kolmesti: remontissa liisterin haju sai yrjöämään, kerran iskenyt noro ja kerran nuorempana krapulassa. Nyt sitten laatta lentänyt näiden kymmenen vuoden edestä oikein toden teolla. Varmaan hampaatkin hyvässä kuosissa tätä menoa! :(
Paino tosiaan laskenut viisi kiloa viidessä viikossa... Ei silti, painoa löytyy omasta takaa, joten terkka oli ihan tyytyväinen. Eilen siis oli toka neuvola. Sydänääniä päästiin kuulemaan ja onneksi syke on vahva (+pari viikkoa sitten olleessa ultrassa pikkuinen vastasi viikkoja). Olisin muuten varmasti aivan vauhkona siitä, miten tää kaveri pärjää, kun oma olo on kaikkea muuta kuin hyvä. Ja että muuten ärsyttää nämä ihmiset, jotka hehkuttavat sitä, kuinka hyvä olo heillä oli raskausaikana! Siis omassa lähipiirissä, kun itse on ihan kalman kalpea ja liikun kotonakin kahlittuna yrjöämpäriin ja sitten toinen tulee siihen, että minullapa meni kaikki kuin ruusuilla tanssien. Ja sitten kun tulee "vinkkejä", että johtuu asenteesta tms. on pään sisällä tämä paha olo, niin kyllä tekisi mieli tintata päin näköä!
Olin jo aiemmin jotenkin ajatellut, että siinä vko 12 maissa pitäisi helpottaa, mutta tuntuu että pahenee vain, vaikka viikkoja nyt jo +15 :( suunnattomasti toivon, että tämä rupeaisi hellittämään, mutta aina kun tuntuu pääsevän askelen eteenpäin, niin mennään kohta kaksi taaksepäin eli paha olo vain pahenee :(
Janelane, toihan on toisilta mitä törpöintä käytöstä. Vaikka itse voinkin tosi hyvin ja täällä siitä kerron, ei tulis mieleenkään sitä hehkuttaa huonovointiselle kanssaodottajalle. Kai se on mitä typerintä ajattelemattomuutta. Toivottavasti sulla koittaa pian paremmat ajat :)
Itsellä ultra oli tiistaina ja kaikki hyvin. Pieni siellä meni karkuun jatkuvasti ja saatiinkin vaan huonoja kuvia mukaan :D kääntyi selkä kameraan päin jatkuvasti. Muutenkin ajoitus oli hyvä. Just kun lopeteltiin, tuli palohälytys ja koko paikka evakuoitiin :D
Mulla maha on jo ihan mahdoton mohikaanimaha. Turpoilee missä ja milloin vaan :D En oo kireitä paitoja pitänyt enää viikkoihin vaikka normaalisti pidän aina, kun vatsassa ei oo ylimääräistä. Nyt on kyllä :D
Painoa tullut varmaan jo kilo... Tammikuussa heti 2.1. seuraava neuvola, mahtaako se nyt olla se lääkärineuvola? En muista yhtään.
Edelleen olot muuten hyvät. Ei mistään tietäis että vauva on tulossa. Paitsi toi turpoileva vatsa ;)
Aivan ihanaa joulua ja uutta vuotta 2014, odotuksen vuotta <3 Toivotaan kaikille huonovointisille parempaa oloa mahdollisimman pian :)
Lintu89 rv12+6
Hei olitko Lintu kenties tren Terveystalolla ultrassa? Itse menin paikalle juuri parhaiksi kesken palohälylytksen ja hetki siinä pihalla piti seisoskella ennenkuin loppui! Ultra saatiin onneksi heti tehtyä. Tuli vain mieleen kun oli sama päivä ja samanlainen tilanne, jos niin oli niin oltiin sitten ehkä peräkkäin ultrassa :D
Lintu89, ole onnellinen jos oot saanut vasta kilon verran painoa, mulle tullu tähän päivään mennessä 4kg! Eikä vielä ole edes raskauden puoliväli. Ja vaikka kuinka yrittää ajatella, että kyllä ne sitten (toivottavasti) lähtee yhtä nopeesti kuin on tullutkin niin silti hirvittää kun painoa kuitenkin pitäisi tulla koko ajan lisää. Olen ruumiinrakenteeltani hyvin hoikka ja ihan toi 4kg aiheuttaa jo sen, ettei tee mieli ahtautua vanhoihin vaatteisiin :P
Mites muilla, oonko ainut, joka on ehtinyt jo keräämään useamman kilon painoa vaikka ei olla vielä edes puolivälissä?
15+1
Täällä odotellaan joulua iloisin mielin, kun eilinen nt-ultra tarjosi mukavia näkymiä. Kaikki oli ok, niskaturvotus normaalilla tasolla ja riski todella pieni. Jasssu, mä en saanut mitään erityistä laskelmaa riskilukemista, vaan tuon ultran yhteydessä kätilö vain siitä kertoi. Pikkuisella oli kova meno mahassa ja pyörikin mukavasti koko ultrauksen ajan niin, että kätilö sai tutkittua kaikki tarpeelliset paikat ja elimet hyvin. :) Oli vähän pienemmän kokoinen kuin viikkoihin nähden pitäisi olla ja kätilö siirsikin laskettua aikaa muutamalla päivällä päivään 29.6. Onneksi pysyttiin vielä kesäkuun puolella. ;) Rakenneultra aikakin saatiin helmikuulle viikolle 8. Tammikuussa sitten seuraavan kerran neuvolaan.
Tänään tipahti postissa myös kutsu perhevalmennuksiin, jotka alkavat tammikuussa. Onko teille muille jo perhevalmennukset tiedossa ja miten aiotte niihin osallistua?
Painoa mulle on tullut lisää vasta vajaa kilo. Katsotaan, koska käyrä alkaa kovemmin nousemaan. Tähän vaikuttaa varmasti se, että koska oon ollut aika hyvävointinen, niin oon pystynyt jatkamaan liikuntaharrastuksiakin normaalisti.
Vakaa aikomus olisi jumppailla vielä tulevana vuonnakin niin pitkälle kuin mahdollista. Katsotaan, miten käy. :)
Rauhallista Joulua kaikille!
Majjj, joo olin Terveystalolla :D Meillä tais olla sitten ihan peräkkäin kun mulla oli 14.20 aika ! Olipas hauska sattuma. Koska sulla seuraava on? Mulla on 17.2.
lintu89 rv13+1
Hei täältäkin joulupuuhien keskeltä:) Meillä oli neuvolalääkäri tällä viikolla ja saatiin kuulla höyryveturin kuuloset sydänäänet ekaa kertaa. Mahtavaa. Syke vaihteli 140-148 välillä, joten onkohan tuosta jo sukupuolta pääteltävissä.. No..jos on yhtään isäänsä tullut, sydämen syke voi olla hyvinkin matala.
Mä olen voinut edelleen lähes oireettomasti. Painokin oli jopa laskenu vähän ekasta neuvolakäynnistä, mut mä olen myös voinut liikkua vielä tosi reippaasti. Ja ehkä sitä on tullut syötyä vähän tavallista terveellisemmin. Maha alkaa nyt selvästi vähän turpoamaan..mut sopivilla vaatteilla saa vielä peiteltyä. Itsestä olo tuntuu vähän turvonneelta, vaikka olisi ruoka-aika tulossa..kun ei ole tottunut vatsan pömpöttävän. Otin nyt sitten samalla myös sen influenssarokotteen, kun olen lähdössä heti joulun jälkeen matkalle. Viikkoja kasassa uusien päivien myötä jo 16+0. Meille ei ilmoitettu muuta riskiä, kuin niskapoimulukema, joka kirjattiin myös äitiyskorttiin.
Ihanaa ja rauhallista joulun aikaa kaikille! Ensi vuoden joulu ei taida ollakaan ihan yhtä rauhallinen;) ja onnellisen odotuksen vuotta 2014!
kesämami14
Lintu peräkkäinhän siellä sitten oltiin! :D heh hauska sattuma! Mä sain rakenneultraan ajan myös 17.2 ja sama aika kuin viimeksi! Saa tosin nähdä joudunko sinne taysiin äitipolille tutkimuksiin tuon sydämeni vuoksi, jossa sitten tehtäisiin rakenneultra samalla. Toivoisin kyllä pääsyä Terveystalolle, siellä oli niin hyvät ja tarkat laitteet ja saatiin sitä 3/4D kuvaakin, en jaksa uskoa että taysissa sujuisi yhtä asiakasystävällisesti koko homma! Ajateltiin kuitenkin käydä siinä 3/4D ultrassa yksityisellä jahka viikot on sopivia, mutta olisihan se kiva saada laadukasta ultrakuvaa rakenneultrasta ihan noin "Ilmaiseksi" julkisen puolen tarjoamanakin! Oletteko muut ajatelleet mennä yksityiselle noihin ultriin? Tietääkö joku mitkä viikot niihin olisi parhaat, kun liian isokaan vauvan ei saa olla että saa hyvää kuvaa?
Me kerrottiin tänään vasta miehen perheelle ja omille vanhemmille ja sisaruksille ajattelin kertoa jouluna. Appiukko sanoi että oli kuulemma arvannut tai osannut odottaa, pyhpah sanon, enhän tätä osannut odottaa itsekkään :D Mun vanhemmat eivät saletisti osaa odottaa, vaikka tämä viides lapsenlapsi heille jo onkin. Ollaan kyllä aikamoisia tiedon panttaajia, kaikki muut ovat tainneet jo kertoa? :)
Eilen meille töihin tuli työkaveri 7kk vauvan kanssa ja voi että oli ihana tapaus! Oli pakko käydä vähän lässyttämässä toiselle, oli niin pirtsakka ja terävä pieni poika! Ajatella että noin vuoden päästä meilläkin on sellainen, toivottavasti yhtä iloinen ja hyväntuulinen,
Mukavaa joulunaikaa kaikile! Meillä on kaikilla kyllä parhaat joululahjat masuissa <3
Majjj 13+1
Höh, vaikuttaa siltä, että mä oon turvonnut kaikista eniten siis :D Melko varmasti asiaan vaikuttaa se, että en oo raskauden aikana liikkunu oikein yhtään, on niin väsy ja koko ajan jotenkin kipeä olo? Ennen raskautta tuli liikuttua varmaan 5 kertaa viikossa. Nyt ei vaan meinaa millään jaksaa.
Majjj, me mennään joo yksityiselle sitten rakenneultran aikoihin, ollaan varattu aika toiselle puolelle maapalloa kun ollaan silloin siellä päin eli ei Suomessa ollenkaan silloin kun viikkoja olisi ne vaadittavat 19-22... Ehditään just vähän ennen lähteä ennen kuin 19 tulee täyteen.
Niin ja meidän neuvolassa ainakin sanottiin, että varmaan paras viikko kuvata olisi 21 paikkeilla, ei oo liian pieni eikä liian iso :)
15+2
Majjj, ei olla ajaltetu mennä muuta kuin näihin "tähän kuuluviin" ultriin. Toivottavasti sillon seuraavalla kerralla sais sitten parempia kuviakin :)
Me ei olla kerrottu vielä miehen vanhemmille, sitä maltettiin oottaa jouluaattoon :) Mun perhe tietää ja kaksi läheisintä ystävää :) Muuten panttaillaa vielä hetken aikaa.
Kauanko Majjj teillä siellä ultrassa meni? Oliko sullakin se mustahiuksinen nainen?
Lintu89 13+2
Joku täällä kyseli mielialanvaihteluista ja kyllä, mulla on niitä ollut paljon!
Tänään rv 17+0, eilen tunsin ensimmäiset selvät liikkeet.
Katem, oi vähän kiva! Onko teille esikoinen tulossa vai toinen? Meille tulossa esikoinen, eli ensimmäisien liikkeiden tunteminen "kuuluisi" tuntua vasta hieman myöhemmin kuin esim. toista lasta odottavien, mutta eilen illalla olin melko varma, että tunsin sikiön liikkeet. Istuin sohvalla ja yhtäkkiä alkoi kutitella mahan sisäpuolelta, kutitteli aika kauttaaltaan. En tiedä, oliko nyt sitten sitä vielä vai kuvittelinko, mutta sanoin miehellekin, että mahan sisäpintaa kutittaa hassusti. Siksi epäilen kun neuvolassa just on sanottu, ettei voi ensimmäisestä tuntua vielä kovin aikaisin.
Tänään 16+0
lintu89 ei mulla mennyt siellä ultrassa kuin ehkä vartti. Oli tosi nopsaa ohitse! Semmoinen tummatukkainen nainen oli myös, varmasti sama tyyppi :)
Nyt on mekin kerrottu molempien perheille, omille sisaruksille pitäisi vielä laittaa viestiä tai soitella kun ei nyt joulun aikaan nähty. Ihan kivalta tuntuu kaikkien onnittelut, iloisia ainakin ovat olleet vaikka ei nyt kummankaan puolelle ensimmäisiä lapsenlapsia olekkaan.
Jotenkin ei ole tämä joulu tuntunut yhtään joululta! Liekö lumen puute vai mikä. Mutta ihanaa että on ollut lomaa, tulee tosi tarpeeseen näissä oloissa!
Majjj 13+6
Mulla on ollut nyt kauhee paniikki. Alavatsan menkkamaisia kipuja ollut jo 4 pv, jotka kuitenkaan siis ei oo kipuja eli ei mitään lääkettä tarvi... Ja sitten vessakäyntien yhteydessä pyyhittäessä rusehtavaa vuotoa. Siis voin sanoa että oon niin paniikissa.
Tähä mennessä tuollaista epämääräistä vuotoa on ollut seksin jälkeen. Nyt sitä on ihan muuten vaan ja noi alavatsan tuntemukset. Voi että mua pelottaa!
Koitin varata yksityiselle aikaa, mutta eipä niitä mistään saanut. Neuvolaankin koitin, mut siellä lomaillaan vissiin.
Onko teillä ollut kellään mitään vastaavaa? Mahatuntemuksia tai rusehtavaa vuotoa?
Oon siis suorastaan hysteerinen, tää joulu on ollut mulle niin raskas ton takia.....
Lintu89 rv14+0
Hinnii: Esikoinen meille tulossa. :) Jokaisen kroppa tuntee niin eri tavalla että kyllä jotkut voi tuntea liikkeet näihin aikoihin ja jotkut vasta myöhemmin. :) Neuvolassa ne tietty sanoo simmosen "keskimääräsen" ajankohdan ku voi tuntea mut mun mielestä kukin tuntee ne sillo ku tuntee. :) Tollasta kutittelua se mullakin oli aiemmin ja nyt on tuntunu nykimistä ja välillä vähän pehmosempia liikkeitä. Eli varmaan olet niitä pienosia liikkeitä tuntenu :)
Lintu89: Älä huolestu, kohdun kasvamisesta johtuvia kipuja varmaan ja joskus voi kuulemma tollasta rusehtavaa vuotoa tulla. Kunhan ei kirkasta verta hulahda niin hyvä. Yritä rentoutua ja ottaa rauhallisesti, kaikki on varmasti hyvin. :)
Tänään käytiin neuvolassa ja pienokainen lähti doppleria karkuun mutta sykkeeks saatiin 145, välillä 160. Vilkas pikku veijari.
Heipparallaa!
Mä tulin juuri kotiin toiselta neuvolakäynniltä ja kivasti meni, sydänäänetkin kuuluivat 160-170 vauhtia ja pikkuinen kääntelehti niin että muljahtelu vaan kuului sydänäänten joukosta :) Olipa taas rauhoittavaa ja helpottavaa!
Sain samalla seerumiseulan arvot, joista en ymmärrä mitään eikä neuvolassakaan mitään kerrottu, sanottiin vaan että ota lappu mukaan kun menet ultraan, joka on siis huomenna. Googletella EI saisi, mutta... Tosi moni kirjoitteli että S-PAPPA arvot olivat olleet matalia, ja minulla ne on taas yli 2000 ja S-hcg-B-V oli 118. Onkohan tämä nyt sitten hyvä vai huono? Johonkin laitteeseen nuo arvot ilmeisesti laitetaan yhdessä sen niskaturvotuslukeman kanssa, mutta kauheita heittoja eri ihmisillä noissa arvoissa tuntuu olevan?! No huomennahan se selviää, ja onneksi JO huomenna, olisi kauheaa odotella viikko tolkulla nt-ultraa! Neuvolassakin kysyttiin, että mikä huolettaa eniten ja vastasin että nyt kyllä se, että onko vauva terve, etenkin näin ultran kynnyksellä. Vaikka alkukuusta käytiinkin privaatilla ultrassa, jossa pyöri ja hyöri erittäin vilkas pikkuinen (ajattelin sen ja tämänpäiväisten sydänäänten kuulumisen olevan hyvä merkki) niin aina se silti arveluttaa ja huolettaa. Sain samalla lähetteen Taysin äitipolille omien jo aikaisempien sydänongelmien vuoksi ja rakenneultra tehdäänkin ehkä siellä, mikäli lähetteen perusteella näkevät sen aiheelliseksi. Onneksi vaivani ovat aika lieviä ja saattaa olla ettei sinne tarvitsisi edes mennä. Kirjettä siis odotellessa!
Paino ei ole onneksi noussut paria sataa grammaa enempää. Se hermostuttaa, että mihin mittoihin tässä turpoan.. Vaikka ihan suotta. Kun toisaalta odottaa masun kasvua, ja toisaalta se hirvittää :) Onneksi pahoinvoinyi ja yökötys alkaa jo helpottamaan, vaikka lihaa en vieläkään oikein pysty syömään. Hyi! Toivottavasti energiatasotkin tästä vähän nousisivat jo, tämä jatkuva päiväunien vetely on aika raastavaa. Ei totta tosiaan ole helppoa olla odottava äiti :)
Tervetuloa kaikille uusille!!
Majjj 12+3 (vai 13+0)