Kaikki aika ja energia ruuanlaittoon!
Nyt kun haluan ehdottomasti syödä ja tarjota perheelle vain terveellistä itse tehtyä, lisäaineetonta ruokaa, tuntuu että kaikki aika ja jaksaminen menee ruuanlaittoon. Kohtalotovereita?!
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 20:48"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 20:37"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 20:30"]
Itse olen samoilla linjoilla kanssasi ruuan laadusta. Emme kylve rahassa, mutta tingimme sitten jostain muusta että saamme syödä hyvin.
Teemme usein monipuolisen salaatin tai vaihtoehtoisesti paistan juureksia ja kasviksia pannulla tai uunissa. Kasviksien kanssa laitan kalaa, broiskua tai naudan/possun pihvejä tai välillä ihan kokonaisen paistin. Harvoin teen mitään pataa tai keittoa. Niihin tulee usein perunaa tai riisiä/pastaa ja ne eivät sovi perheessäämme juuri kellekään.
[/quote]
Keitot ja padat voi tehdä hyvin ilman perunaa, riisiä tai pastaa. Tarjoa stroganoff vaikka polentan tai kukkakaali- tai bataattimuussin kanssa, tee gulassi vihanneksista ja hapankaalista (kaali sulaa sekaan eikä maistu), keittoonkin riittää pelkät vihannekset. Jauhelihakastikkeen voi tarjota kesäkurpitsaspagetin kanssa tai paprika-sipuli-porkkana wokin kera. Uunijuurekset sopii vaikka minkä ruuan kanssa, niin uunikalan, paistin kuin karjalanpaistinkin! Kikhernepihvitkin käy lisukkeeksi vaikka mihin!
[/quote]
Kun kyse oli siitä että menee aikaa ruuan valmistukseen. Jos alkaa tosiaan tekemään niitä patoja, pihvejä ja keittoja, niin toki siihen menee aikaa! En ikinä ymmärrä sitä että pitää olla niin monenkirjavaa ja monen nimistä ruokaa, raaka-aineet ovat kuitenkin ne samat. Liha, kala, kana ja kasvikset :) Minä en kahdeksan tunnin töissä kokkaamisen jälkeen oikeasti innostu aloittamaan samaa rumbaa kotona. Tärkeämpänä pidän sitä että saamme tarvittavat protskut ja rasvat ja vitamiinit ym. ruuasta, kuin sitä että se olisi vaihtelevaa ulkonäkönsä ja nimensä puolesta. Kiva se on kotonakin välillä panostaa siihen ruuan laittoon, mutta pääasiassa siis menen siitä missä aita on matalin, tinkimättä kuitenkaan raaka-aineen laadusta :)
[/quote]
No, enhän minä niitä ruokien nimiä ole keksinyt. Samat aineet toki, vähän eri tavoin valmistettuna. Oleellista oli se että niistä pystyy tekemään nopeita tai hitaita ruokia. Hitaat voi laittaa illalla kypsymään samalla kun valvoo lapsen läksyjä tai lukee satuja... Seuraavana päivänä lämmittäminen = 10 min. Nopeimman keiton taidan tehdä 15-20 min mutta silloin fuskaan ja käytän pakastejuureksia.
Ja juu, molemmat ollaan töissä.
Mikä ongelma gluteenissa, eihän se sulje pois kuin kotimaiset tavallisimmat viljat. Onko sekin joku muotijuttu vain todellinen terveysongelma?
Ihan hyvin voit keittää vaikka kuoriperunat, sillä aikaa valmistat kastikkeen. Tai tee keittoa tai pataa, johon ensin ruskistat lihaa, sitten lisäät muut aineet siinä järjestyksessä jossa ne kypsyvät.
Kiillottaako aloittaja marttyyrinkruunuaan tekemällä ruuanlaitosta jotain erikoisen vaikeaa, vai oletko ihan oikeasti toistaitoinen kokki?
Ei todella tarvitse syödä päiväkausia samaa ruokaa, vaan tee esim. viikonloppuna isompi satsi, osa jääkaappiin. Maanantaina teet taas ison annoksen, josta syödään maanantaina, osa jääkaappii. Tiistaina lämmität sunnuntain ruokaa, keskiviikkona teet taas uutta tai lämmität maanantain ruokaa.
Eikä tarvitse syödä edes samaa, vaan voit tuunata ruuat joksikin muuksi. Esimerkiksi keitetyistä perunoista seuraavana päivänä pyttipannua, perunamuusista sosekeittoa tai laatikkoa.
Kyllä musta myös tuntuu, että ruoanlaittoon menee liikaa aikaa. Meillä syödään joskus harvoin eineksiäkin, mutta eipä niistä yleensä kukaan innostu. Tehdään ihan perusruokia, mutta kyllä aikaa menee, kun tekee ruoan ja salaatit yms. siihen päälle. Sitten kun siivoaa keittiön ruoan jälkeen, niin kohta pitäisi jo alkaa valmistella seuraavaa ruokaa tai välipalaa. Yritän välillä itse leipoakin jotain, niin saadaan tuoretta ja lisäaineetonta leipää.
Onneksi mies on vähän innostunut ruoanlaitosta ja laittaa usein viikonloppuisin ruokaa. Helpottaa kun vähän vuorotellaan keittiössä. Meitä on viisi henkeä ja tehdään reiluja annoksia, mutta eipä niistä juuri kahta ateriaa enempää riitä ja ei kukaan halua syödäkään montaa päivää samaa ruokaa.
Mä en kans oikein, siis ihan perinjuurin ymmärrä tätä ongelmaa. Minä teen kuten monet muutkin viikonloppuisin alkuviikon päiville ruokaa valmiiksi. Ja vaikken olisi tehnytkään, en nyt mitenkään tajua, kuinka siihen nyt NIIN paljon aikaa menee.. Ihan töissä käyn itsekin, lapsia 3, joista 2 koululaista ja 1 päiväkoti-ikäinen, mies isoruokainen lihansyöjä. Ihan saadaan säälliseen aikaan klo 17-18 ruoka pöytään joka päivä. Joka päivä ei ole uusi ruoka vaan "öilöstä" eli ed. päivän toistoa ja se joka siitä valittaa on meillä oikeutettu tekemään ruuan jos näin tahtoo. Ei ole kukaan ilmoittautunut. Eineksiä meillä syödään tosi harvoin, silloin ne on broileripyöryköitä, kalapuikkoja tai tämän tyyppistä. Ranskalaisia syödään 1-2 krt/kk. Valmiita laatikoita ja sellasia kokonaisia aterioita en henno hinnan puolesta ostaa tämän kokoiselle perheelle.
Niin ja suurin kattila on meillä kai 4l, siinä tehdään hernekeittoa.. =0)
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 20:44"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 18:12"]
Joskus voi rauhoittua ja ostaa vaikka kaupan pinaattilettuja ja mummon muusia jauheena, aina ei tarvitse yrittää olla Se Täydellinen Äiti, varsinkaan jos itseä homma ei huvita, ei jaksa, ei viitsi ja varsinkaan ei kiinnosta.
[/quote]
Meillä ei syödä gluteenia! Eikä arominvahvennetta ym. haitallisia lisäaineita, joten juuri mitkään valmisruuat eivät tule kysymykseen. Ehkä kyse on nyt siitä, että jaksamiseni on raskauden takia heikkoa, mutta ruoka on se, jota on pakko jaksaa tehdä, lähes joka päivä jotain, alusta loppuun itse. En mitään kovin monimutkaisia tee ja välillä isojakin satseja, mutta emme halua syödä montaa päivää putkeen samaa, joten lähes päivittäin on kokattava. Aloituksen pointti oli turhautuminen siihen, miksei saatavilla ole laadukasta valmisruokaa!
Ap
[/quote]
pakasteessa on paljon nopeasti hyödynnettävää lisäaineetonta tavaraa esim perunasipulisekoitus, erilaiset kasvikset, pottumuussi(oolannin pakastepottumuussin ainut ainesosa on peruna joten ei liene lisäaineita), poronkäristys, seitifileet ja lohikuutiot, katkaravut jne.
[/quote]
Seitiä, lohikuutioita ja katkarapuja olen käyttänyt, mutta kasvikset kelpaavat vain tuoreina ja luomuna!
Ap