Oltermanni cheddar -pettymys!
Kommentit (80)
Ihan oikeakin cheddar on jo mautonta, puhumattakaan yhdestäkään Valion tai Arlan kumi"juustosta". Olen köyhä, silti ostan kalliita erikoisjuustoja, jotka esim. Ranskassa on ihan normaaleja juustoja. Saanpa ainakin makua ja ravinteita. Suomalaiset teolliset juustot ovat verrattavissa margariiniin, samaa teollista paskaa tyyliin: " Ennen pantiin Mirri multaan, nyt se pannaan Suvi-Kultaan".
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 16:10"]
No ei varmaan maistu tuokaan jos on totuttu syömään jotain Valion kumista Arkikuustoa. Kunnon juustot tulevat jostain ihan muualta kuin Valiolta tai Arlalta.
[/quote]
Etenkin Valiolla, mutta myös Arlalla on huippuhyviä juustoja. Yhdeltäkään muulta valmistajalta ei saa ainakaan niin hyviä Emmental juustoja. Niitä tilasin aina Suomesta, vaikka olin "Emmental-maana" pidetyssä maassa, ja tarjoilin sikäläisille.
Laita leivän päälle ja uuniin tai vaikka mikroon. :) Niin se kuuluu syödä, sulaneena.
Maistui minusta ennemmin parmesanilta kuin cheddarilta.
No ei se mitään paskaa ole mutta eipä juuri poikkea normaalista Oltermannista.
En osta toista kertaa.
Taitaa mennä nyt porukalla juustot sekaisin. Siitä keltaisesta hampurilaisjuustosta puhutaan jostain syystä suomen kielessä cheddarina vaikka kyseessä on aivan eri juusto, jota kutsutaan englanniksi nimellä "american cheese". American cheese on prosessoitu juusto, joka SAATETAAN valmistaa juustoseoksesta, joka SAATTAA sisältää cheddar-juustoa, sopii hampurilaisiin ja vastaaviin tuotteisiin. Välttämättä tuote ei edes sisällä cheddaria eikä muitakaan valmiita juustoa. Jenkeissä tuollaista tuotetta ei saa edes kutsua juustoksi, vaan nimestä on käytävä ilmi, että kyseessä on prosessoitu tuote. Jos tuote sisältää cheddaria, niin suomenkielisessä pakkaukstekstissä lukee usein cheddar-sulatejuustoviipaleet. American cheese on siis se keltaisella väriaineella värjätty juusto, joka on pakattu yksittäisviipaleina muoviin eikä ole sama asia kuin oikea cheddar. American cheesen käyttö ei suinkaan ole paha asia, sillä itsekin käytän tätä hampurilaisten välissä, mutta cheddariin tätä ei tule sekoittaa. Olisi hyvä saada tälle american cheeselle jokin suomenkielinen vastine, joka kattaa sekä ne versiot, jotka on valmistettu cheddaria käyttäen ja ne joissa ei ole cheddaria lainkaan. Hampurilaisjuusto?
Oikea, pitkään kypsytetty cheddar on parhaimmillaan uskomattoman herkullista ja voimakkaan makuista, koostumukseltaan "rakeista" ja hajoavaa eikä ole höylättävissä. Höylätessä cheddar hajoaa murusiksi. Cheddaria ei prosessoida, esim sulateta viipaleiksi kuten american cheese, vaan on kypsytyksen jälkeen valmis nautittavaksi. Cheddar ei myöskään välttämättä ole edes kovinkaan keltaista väriltään, kuten american cheese, vaan voi olla lähes valkeaa.
Oltermanni Cheddaria en ole maistanut, mutta turha valittaa voimakkaasta mausta, jos ostaa juustoa, jota mainostetaan sanalla "cheddar". Cheddar on voimakas ja aromaattinen juusto. Maistamatta veikkaan, että Oltermannin kaltaiseen höylättävään juustoon on haettu tässä vähän voimakkaampaa cheddarin kaltaista makua, eikä niiden keltaisien sulatejuustoviipaleiden mauttomuutta. Jatkossakin ostan cheddarini kunnolla maturena, ehkä jopa extra-maturena ja burgerin väliin pistän american cheeseä. Oltermannit jätän kauppaan.
Muistutti minusta ruotsalaista präst-juustoa, jota olen kaivannutkin lähikauppaan. Mukava kun on nyt joka paikassa saatavilla. Tykkään kovasti.
Aivan loistavaa. Hinta enemmän kuin kohdallaan vrt. parissa päivässä hometta itävät Riitan herkun Hollannista tuodut ns. "Cheddarit". Me like. Täyttä tavaraa. Ihan sama syökö silkkipyllypellelapset tota. Tuskin. Ruokavastaavana ja kokkina sanon, että hyvä juttu. Pikku puudeleille on sitten ne Pirkka ja Euroshopper kumi- ja kermajuustot muovikuorissa. Mäkkärikamaa...
50, siinä on klassinen suomalainen "kokki" pahimmillaan...ostaa juustonsa marketista (Riitan Herkku, oikeasti??), naureskelee alentuvasti Pirkalle (joka ei itse valmista sitä juustoa, vaan se voi olla jopa samaa kamaa kuin se sun Oltermannisi) ja osoittaa avointa välinpitämättömyyttä sitä kohtaan, syökö "silkkipyllyt"(..?) mitä juustoja.
Tämänkaltaisia totuudentorvia tuli nähtyä yhtä sun toista, kun itse vielä kokkasin työkseni. Ja se oli osasyy siihen, miksi ne hommat lopetin.
Ostin kanssa, kerrankin Oltermannissa hyvä maku, mutta ei kyllä mitään cheddaria, sama juusto kuin ennenkin, mutta suolaisempi. Outoa kun myydään cheddarina !!!!!
Cheddar on alunperin englantilainen juusto, joka on peräisin Cheddarin kylästä brittein saarten lounaiskärjestä.
Mitä taas Oltermannin Cheddariin tulee, niin ensimmäiset erät olivat mielestäni parempia. Epäilisin, että menekki on yllättänyt ja myyntiin on laskettu hieman liian vähälle kypsymiselle jääneitä eriä.
laita leivälle ja siivoo muruja pitkin lattiaa
Tuo oltermanni cheddar on hyvä perus arkijuusto, mutta moni ei näytä ymmärtävän pointtia, että tuolla ei kyllä ole mitään tekemistä oikean cheddarin kanssa, ihan sama kuin perus oltermanni, mutta kuivempi ja suolaisempi !!!
Ei tarvitse tykätä, mutta jos ette ymmärrä että se on cheddaria - ei toki hyvin voimakasta, kovaa ja pitkään kypsytettyä cheddaria ja cheddariksi aika vähäsuolaistakin, mutta cheddaria kuitenkin - ette taida kovin paljon juustoista tietää.
Yks ja hailee minulle mitä juustoa te syötte, mutta ihmetyttää miten kaikkein tietämättömimmät ovat niin usein ne kaikkein äänekkäimmin mesoavat.
No voi harmi, kun tänään just ostin tavallisen kilon oltermannin ja nyt alkoikin kiinnostaa tuo oltermanni-cheddar! Niin on mennyt mielipiteet ristiin. Tykkään oikein kovasti tavallisesta oltermannista, mutta koska yleensä olen vielä enemmän suolaisen juuston ystävä, niin tuo cheddar-versio olisi voinut olla just mun makuuni.
Murenee todella paljon ja puolikas meni juuri roskikseen. Ei osteta enää ikinä. Muuten jos ostat valmiiksi viipaloituna niin se ei taas murene.
Saako tätä Cheddariakin tarjouksessa 5:90/kg?
Miks mä luin tän koko keskustelun :o
Pakko nyt kysyä, että ovatko arvostelijat varmoja että omassa paketissa lukee Oltermanna Cheddarm eikä Täyteläinen? Näytäisi meinaan kuvaukset joillakin vastaavan tuota toista uutuutta eli Oltermanni Täyteläistä. Meillä oli kaupassa ainakin laitettu hyllyn sitä cheddarin kohdalle kun oli Valiolta päässyt Cheddar väliaikaisesti loppumaan.
Ihan näin vaan laatikon ulkopuolelta heittelen. Että kai on kotitestissä muistettu Cheddarit cheddarina ja täyteläiset täyteläisenä.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 16:10"]
No ei varmaan maistu tuokaan jos on totuttu syömään jotain Valion kumista Arkikuustoa. Kunnon juustot tulevat jostain ihan muualta kuin Valiolta tai Arlalta.
[/quote]
Eikös tuokin ole Valion tuote?