Mies+synnytyspoltot-avautuminen.
En halua huutaa tuolle, kun hyvää se tarkoittaa, mutta toistaiseksi tosiaan korventelen kotona ennen sairaalaan lähtöä. Jostain syystä mies on päättänyt lukea absoluuttisia totuuksia netistä ja nyt kärttää minulta, että kauanko supistus kestää. Voi anteeksi vaan herra, ei tullut kaivettua sekunttikelloa, kun perseeni lähti repeämään! Ei vaan mene herralle mitenkään perille, että multa vähän lähtee ajantaju supistuksen tullessa ja tavarat tippuu käsistä, että ehkä en kykene antamaan aika-arvioita. Kellotakoon ite. Saatana. Ei mulla muuta.
Kommentit (197)
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 19:53"]
Ei ole hyvä, että väsyt tässä. Nyt soita edes sinne sairaalaan ja kerro tilanne ja kysy, onko jotakin tehtävissä vai pitääkö vain odottaa. Älä mieti mitään paikkojen viemisiä. Kyse on sinun ja lapsen terveydestä ja turvallisuudesta.
[/quote]
Tuo on muuten ihan totta, tulevaa synnytystä ajatellen ei ole fiksua väsyttää itseään liikaa, tarvitset kuitenkin silloin voimia :)
AP:lla on persuus kipeä ja vitutus. Ei supistuksia, eikä mitään. Tyydyin syömään pakastimen tyhjäksi herkuista ja kiukuttelemaan miehelle aiheesta "pillifarkut". Huoh.
Kiitokset kaikille tosiaan tsempistä <3 En tiedä missä muuallakaan sitä meuhkaisi -ap
Mikä tilanne, joko nyt ois synnytys kunnolla käynnissä?
No ei :/ Vitutuskäyrät vaan kohoaa - ap
Oon saanut ruhtinaalliset 1,5 h unta, koska oireilulistaan on nyt liitetty niin ihastuttavan tason kylkiluiden vihlominen (tuttava viikoilta 17-25), että oksentelen suuhuni. Onnistuin aamuyöllä vaappumaan senverta raivokkaasti pitkin asuntoa liitoskivuista huolimatta, että sain supistukset käyntiin. Nekin sitten lässähti. Ajoin maailman puhtaan veden kriisiä entistä kovemmaksi kökkimällä kuumassa suihkussa tunnin ja sekin helpoitus loppui, kun tulin pois. Voisin vielä päästää tähän kasan kirosanoja. Jätän välistä. -ap
Mites, jos koittaisit olla saamatta niitä supistuksia käyntiin :) Kylmä fakta on, että vaikka supistelee, se synnytys alkaa oikeasti vasta kun se hetki on, ei yhtään aiemmin :) Yritä relata, lue, istu netissä, syö, makoile... Joo mä tiedän, vituttaa jonkun länkytys että koita ottaa rennosti kun on tosi paska olo, koita silti, synnytys lähtee ja etenee parhaiten kun relaat vaan. Istumaan suihkun lattialle kuuman veden alle vaan joka toinen tunti! Onneksi on eka, ei tarvitse kuosta esikoisen perässä :)
Ja oikeesti, jos sulla on todella kipeää tekeviä supistuksia (ja kipeältähän ne alkaa tuntua, kun kohtu rasittuu, jos pitkään kestää) niin kannattaa käydä itkemässä kätilölle. Jos saat esim. Oxynormia, supistukset loppuvat hetkeksi, kohtu lepää ja rentoutuu ja saat nukuttua. Se voi olla että sitten on supistusvoimia sinne synnytykseenkin enemmän! Ettet ole rasituskipeä ja väsynyt jo valmiiksi, vielä ei kannata kitua, jos avautuminen ei ole kunnolla alkanut!
Tiedän, toi on tosi paskaa!
Ot, ja anteeksi että ap tulen sun ketjuun, mutta onko joku oikeasti saanut apua noista osastolla annettavista kipupiikeistä ja pillereistä. Mulla ne eivät auttaneet yhtään, siis eivät yhtään mitään. Sain jokun piikin ja jotain pillereitä, että saisin nukuttua kun käynnistys oli aloitettu, ja samalla lailla meni sekin yö käytävällä vaappuessa aivan yhtä kamalassa olotilassa kuin ennenkin näitä troppeja. Olen ihan tosissani miettinyt, että onko ne jotain lumelääkkeitä joita naisille syötetään vähän kuin henkiseksi avuksi. Koska jos minä, joka en juuri koskaan käytä edes kipulääkkeitä, en saa niistä mitään tuntemuksia, niin miten ne voi muka olla tehokkaita?
No ei mullakaan mikään Panadoli auta, ja Opamox vaan väsytti. Ainoa oli Oxynorm, joka auttoi kyllä tietyn verran. Se taitaa olla annosriippuvainen, että paljonko ne sitten antaa... Sen tarkoitushan olisi rentouttaa se kohtu ja vähentää supistelua myös, ei pelkästään olla kipulääke vaan auttaa silläkin tavalla että "turha" supistelu vähenee.
Niin ja siis jos synnytys on oikeasti käynnissä, ei se Oxynorm auta enää yhtään mitään eikä sitä silloin kannata antaa. Että oisko se annosmäärän lisäksi riippuvainen se teho synnytyksen vaiheesta? Ihan alussahan ne voi sitä antaa, mutta nopeasti siirrytään epiduraaliin jos avautuminen on jo alkanut.
Sain pari tuntia unta lisää. Yöllä ramppasin, kun yritin epätoivoisesti saada venyteltyä vinoja vatsalihaksia, mikä viimeksi auttoi noihin kylkiluupolttoihin hyvin. Nyt se sitten laukoi supistuksia, jotka ajoi sinne suihkuun. Ei tää nyt vieläkään ihan mahdotonta ole. Naapurit ovat onnekkaita siinä mielessä, että kun tulee kipuaalto, niin menetän puhekykyni enkä pysty edes kiljumaan/ulvomaan. Tai sitten yläkerrassa on hyvin traumatisoitu koira.
En ole siis viitsinyt vedellä edes noita neuvolan peukuttamia särkylääkkeitä. Jouduttiin jo kerran muutamaa viikkoa takaperin soittamaan ambulanssi, kun 2kpl/500mg paracetamolia sai korvat tinnittämään ja hengittämisen vaikeaksi yms muuta kivaa. Noita oireita ei vielä 500 mg kohdalla tule, mutta se nyt ei sitten särkyihinkään auta tietenkään.
Tuppaan saamaan noista lääkityksistä milloin mitäkin ja en kovin herkästi uskalla kyllä sairaalassakaan mitään uudempaa lääkitystä kokeilla ihan vaan siksi, että itsellä on pipi, kun nyt on vielä kyydissä joku. Sitten kun saisi taas jonkun reaktion ja hrrr hyi. En halua ajatella edes siihen suuntaan. -ap
En siis ole mitenkään helposti sikiävää sorttia. Neljä vuotta ilman ehkäisyä ja en edes uskonut, että voisin ikinä olla raskaana ja olin ihan satavarma, että " reisille menee" vielä rakenneultran aamunakin. Tämä raskaus on ollut aika kova kuuri nupille jo valmiiksi. Haluaisin vaan tosiaan kiittää kaikkia tuesta <3 -ap
Särkylääkkeistä tulin vain sanomaan että ei välttämättä tosiaan kannata, varsinkaan jos muutenkin tulee vaikka mitä oireita vaikka mistä =)
Itse siedän hyvin lääkkeitä normaalisti, ja mm. Tramalia ja Panacodia saanut selkäsärkyyn kun olin kolaroinut eikä mitään sivuvaikutuksia, paitsi että oli vähän turhankin mukava olo, kröhöm.......
Esikoisen kanssa sitten kysyttiin haluanko supistuksiin Oxycontinia vai Tramalia ja muistelin että työharjoittelussa Oxy oli huumekaapissa niin ajattelin etten herranjestas siihen ainakaan koske, ja kun tiesin että Tramalia voin syödä niin otin sitten sellaisen. Iso virhe. Ei tullut mikään hyvä olo, päinvastoin, ja oksentelin ja kitusin sitten kunnes vaikutus lakkasi.
Toista kun odotin umppari tulehtui, ja antoivat sitten Oxynormia kipuun, enkä ole ikinä ollut niin kipeä. Se kipu leikkauksen jälkeenkin ei ollut mitään verrattuna pahoinvointiin, joka yltyi joka kerta kun sain uuden piikin, ja sitten oksensin... Ja se vasta tuntuikin mukavalta =(
Ei nyt auta sua mitenkään, kunhan ajankuluksi tulin kirjoittelemaan =D
oikein paljon tsemppiä ap:lle loppuajaksi
Tulethan kertomaan meillekin kun saat sen käärön syliisi.
Ei ole hyvä, että väsyt tässä. Nyt soita edes sinne sairaalaan ja kerro tilanne ja kysy, onko jotakin tehtävissä vai pitääkö vain odottaa. Älä mieti mitään paikkojen viemisiä. Kyse on sinun ja lapsen terveydestä ja turvallisuudesta.