Miksi jotkut ovat aina myöhässä? Ajantaju?
Ihan aidosti ihmettelen, miten sellaisten ihmisten ajatusrata kulkee jotka ovat AINA myöhässä? Minulla on kolmekymppinen ystävä (lapseton) joka ei.vaan.ikinä ole missään sovitussa ajassa. Jos on ollut edellisenä päivänä puhe että nähdään kaupungilla iltapäivällä kolmelta, niin hän lähtee kotoaan vasta kolmelta tai sen jälkeen..Tuntuu että hänen aikakäsityksensä on aivan eri planeetalta.
Tai toinen esimerkki: hän voi herätä aamulla kahdeksalta, mutta pääsee liikenteeseen vasta 4h päästä. Joskus yhteisiä illanviettoja vietettäsessä, hän meikkaa kolmatta tuntia kun minä olen tilaamassa taksia puoli kahden aikaan yöllä kun ei tässä enää kannata baariin lähteä...
Tuntuu että näillä "ajantajuvammaisilla" on joku toisten ihmisten huomioonottokyky täysin puutteellinen. Tosi itsekästä varastaa toisten aikaa ja antaa toisten odottaa ja odottaa ja odottaa. Ja tiedän, olen itse ollut aivan liian kiltti enkä ole tarpeeksi napakasti sanonut tuosta ainaisesta myöhästelystä.
Niin ja tämä ihminen ei ole töissä. Mielenkiinnolla seuraisin sitä työssäkäyntiä tuolla aikataulutuksella...
Kommentit (116)
Pakko nostaa viime syksyn ketjua...
Oltiin kaverini kanssa sovittu että hän tulee käymään meillä puolilta päivin. Ok, tarkennettiin aikaa vielä että 12-13 välillä. Soitan hänelle 13.15 että ettekö olekaan tulossa. Vastaus "Joo, tässä just vedetään takkia niskaan". Ja sitten kauhee purnaus kun "kamalana aikataulunatsina" sanoin että ihmettelin hieman kun oli puhe 12-13 välistä ja te olette meillä vasta puoli kahden jälkeen. "No hei kamoo, 15 minuuttia.." Ei se ollut 15 minuutin möhästyminen minusta vaan yli puolen tunnin. Ei aikaa (sitä kuinka paljon on myöhässä) voi laskea siitä koska laittaa oman ulko-ovensa kiinni. Kyllä siihen matkaankin paikasta A paikkaan B menee aikaa. Tätä ei tunnu kaverini tajuavan! Argh! Vaikka lähtee omasta kodistaan 13.15, niin ei hän teleporttaamalla itseään kohteeseen saa...
mulla on pakko-oireinen häiriö enkä pääse kotoa lähtemään ajoissa. jään tarkistelemaan kaikkia asioita. olen usein myöhässä sen takia.
[/quote]
Ei pidä paikkansa. Nää tyypit jotka ovat aina myöhässä, ovat vaan yksinkertaisesti sitä mieltä että heidän aikansa on arvokkaampaa kuin muiden, ja että he ovat tärkeämpiä ihmisiä kuin muut.
Jos aikuinen ihminen ei osaa herätä ajoissa ja olla ajoissa siellä missä olla pitää, on jollain lailla vajaa älynlahjoiltaan tai sitten ihan vaan olevinaan jotain helvetin tärkeetä. Ja minkäköhän takia tässä heti ensimmäisten viestien joukossa piti mainita että lapsettomistahan tässä on kyse? Omien kokemusten perusteella ei pidä sekään paikkaansa, eli tarkoitus oli taas ainoastaan päästä tölväisemään lapsettomia.
[/quote]
Niin siis lapsettoman toin esiin sen takia, että tämä ikuinen odotuttaja ei ainakaan lapsen viivyttelyllä ja lapsen kamppeiden etsinnällä voi perustella ainaista myöhästelyä. Lapsellisilla sen silloin tällöin muutaman minuutin myöhästymisen vielä ymmärrän, "lapsen hanskat oli hukassa, lapsella tuli just toppapuku päällä vessahätä" jne.
-ap
Välinpitämättömyyttä ja huolimattomuutta. Yleensä ongelmia pitää asioita järjestyksessä muussakin elämässä.
Aina ollaan myöhässä, lapsien kanssa ja ilman.
Olen toivoton myöhästelijä. Varsinkin aamulla. Ihan sama onko aikaa tunti vai 3 tuntia. syitä:
- Mitä aikasemmin pitää herätä, sitä enemmän stressaan heräämistä --> sitä huonommin nukun --> sitä hitaampi olen aamulla
- Mitä enemmän stressaan heräämistä ja/tai ajoissa ehtimistä, sitä todennäköisemmin vatsa alkaa oikutella juuri lähdön hetkellä
- Kelloa on vaikea hahmottaa, bussiaikataulut tulee aina katsottua väärin ja ne pitää tarkistaa joka päivä uudestaan, koska en muista niitä vaikka käyttäisin joka päivä samaa
- Vaivun ajatuksiini, enkä kuule enkä huomaa mitään mitä ympärillä tapahtuu
- En huomaa ajankulua
- Hellat, vesihanat, ovet yms pitää tarkistaa ennen lähtöä ja mitä ahdistuneempi olen sitä todennäköisemmin pitää vielä pihaltakin kääntyä takaisin tarkistamaan vielä kerran
Idiootti tuskin olen, sen verran paljon olen opiskellut. Välinpitämätönkään en ole, koska myöhässä oleminen aina harmittaa ja stressaan aina siitä että taas kaverit suuttuvat kun olen minuutin myöhässä. Opiskellessani olen monta kertaa jättänyt kokonaan menemättä luennolle, kun en ole kehdannut mennä luennolle myöhässä. Olen myöhästynyt myös erittäin tärkeistä tapaamisista (mm työhaastattelusta), joihin ajoissa ehtimistä olen todellakin pitänyt tärkeänä.
Näiden etanoiden kanssa toimin seuraavasti.
A) menen sovittuun paikkaan sovittuun aikaan.
B) odotan 5-10 min extraa ja häivyn sitten paikalta tuli soitto/tekstari tai ei.
Usein näillä ihmisillä on muitakin ongelmia, etenkin siis saada mitään tehtyä (ajoissa). Ei vaan saa aikaseks, kato! Ja jos siitä huomauttaa on kiree nipo. "Älä oo hei niin kireee!!! Relaa vähä"
ARRGGHHHHH!!!!!
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 20:21"]
Ihan aidosti ihmettelen, miten sellaisten ihmisten ajatusrata kulkee jotka ovat AINA myöhässä? Minulla on kolmekymppinen ystävä (lapseton) joka ei.vaan.ikinä ole missään sovitussa ajassa. Jos on ollut edellisenä päivänä puhe että nähdään kaupungilla iltapäivällä kolmelta, niin hän lähtee kotoaan vasta kolmelta tai sen jälkeen..Tuntuu että hänen aikakäsityksensä on aivan eri planeetalta.
Tai toinen esimerkki: hän voi herätä aamulla kahdeksalta, mutta pääsee liikenteeseen vasta 4h päästä. Joskus yhteisiä illanviettoja vietettäsessä, hän meikkaa kolmatta tuntia kun minä olen tilaamassa taksia puoli kahden aikaan yöllä kun ei tässä enää kannata baariin lähteä...
Tuntuu että näillä "ajantajuvammaisilla" on joku toisten ihmisten huomioonottokyky täysin puutteellinen. Tosi itsekästä varastaa toisten aikaa ja antaa toisten odottaa ja odottaa ja odottaa. Ja tiedän, olen itse ollut aivan liian kiltti enkä ole tarpeeksi napakasti sanonut tuosta ainaisesta myöhästelystä.
Niin ja tämä ihminen ei ole töissä. Mielenkiinnolla seuraisin sitä työssäkäyntiä tuolla aikataulutuksella...
[/quote]
Mä olen sellainen. Mulla on ADHD.
Mun mies on myöhästelijä, onneks ei ihan pahimmasta päästä. Töihin hän menee pääsääntöisesti 5-10 min myöhässä joka aamu. Ei kuulemma haittaa, kun pomo tulee vieläkin myöhemmin. Tekee kyllä töitä hulluna koko päivän, joten varmaan myöhästely kuittaantuu sitten sillä. Mies vie lapsen aamuisin hoitoon, joten voisi kuvitella, että kun ei vie, ehtii töihin, mutta ei. Sellaisina aamuina mies laittaa kellon soimaan myöhemmin ja myöhästyy enemmän kuin muina aamuina.
Yhdessä jos johonkin lähdetään, menee 30-60 min myöhäisemmäksi kuin mitä alunperin on ajateltu. Olen tämän jo oppinut, mutta ärsyttäähän se silti. Lähtemisen valmistautumiseen menee aikaa, ja se valmistautuminen tuntuu olevan henkistä, koska ei auta, vaikka olisi pakattu jo edellisiltana. Lähteminen on sellaista ihmeellistä haahuilua, paidan etsimistä, hampaiden pesemistä, musiikin kuuntelua ja lehden lukemista, ja jos tässä vaiheessa yritän hoputtaa, saan äksyilyä osakseni.
Mies on vähän kaikessa hidas. Välipalavoileipien tekemiseen menee 10-20 min, minulla menisi samaan n. 5 min. Ruokakaupassa sillä menee tunti, mulla n. puoli tuntia jne.
Silloin ehditään, kun on ns. pakollinen meno, esim. lentokoneeseen ehtiminen, lapsen vienti neuvolaan tms. Kavereiden luo kylään meitä saa odottaa vähintään sen puoli tuntia myöhässä.
Mulla yks myöhästelevä kaveri ei edes soita että on myöhässä. Sitten kun hänelle soittaa niin ei vastaa! Soittaa sitten matkanpäältä "tulossa oon!" eikä ilmeisesti tajua että se on a.) mulle tosi raivostuttavaa odottaa taas jossakin kuppilassa että tyyppi saa raahattua itsensä sinne ja b.) hänelle vähän noloa, koska TIEDÄN että hän on huomannut olevansa myöhässä, kuullut että soitan eikä ole kehdannut vastata ja sanoa että olen vielä kotona tai vasta vedän takkia niskaan.
No, hänellä on muutenkin vähän ongelmia asioiden hoitamisten kanssa. Opinnot venyneet ja vanuneet ja toimeentulotuella elellyt monta vuotta+äitinsä rahoilla. Tuo ikuinen myöhästely on kyllä oirehdintaa ehkä jostakin vakavammasta elämänhallinnan puutteesta.
Mutta ärsyttävää joo, todellakin.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 07:47"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 20:51"]
Mä olen aina myöhässä ja mun mies ja lapsetkin on. Mä ihan oikeasti aloitan valmistautumisen lähtöön tuntia ennen, mutta silti kaikki kasautuu siihen viimeiseen viiteen minuuttiin. Mä en todellakaan tee sitä sen takia, etten kunnioittaisi ihmisiä. Mä en vaan yksinkertaisesti osaa olla ajoissa missään.
[/quote]
Ei pidä paikkansa. Nää tyypit jotka ovat aina myöhässä, ovat vaan yksinkertaisesti sitä mieltä että heidän aikansa on arvokkaampaa kuin muiden, ja että he ovat tärkeämpiä ihmisiä kuin muut.
Jos aikuinen ihminen ei osaa herätä ajoissa ja olla ajoissa siellä missä olla pitää, on jollain lailla vajaa älynlahjoiltaan tai sitten ihan vaan olevinaan jotain helvetin tärkeetä. Ja minkäköhän takia tässä heti ensimmäisten viestien joukossa piti mainita että lapsettomistahan tässä on kyse? Omien kokemusten perusteella ei pidä sekään paikkaansa, eli tarkoitus oli taas ainoastaan päästä tölväisemään lapsettomia.
[/quote]
Mä uskoisin, että mulla on sitten älynlahjoissa vikaa.. Monta kertaa olen nieleskellyt itkua, kun taas ollaan myöhässä.
Mä olen ihan yhtä paha myöhästelijä ollut ennen lapsiakin. Ei ne lapset ja niiden valmiiksi laittaminen mun aikaani vie, se aika katoaa johonkin ihan muuhun. Mä en kehtaisi käyttää tekosyynä lapsia omaan myöhästelyyni.
Mä olen kans aika tiukkapipoinen myöhästelijöiden suhteen, koska se osoittaa vaan itsekeskeisyyttä niiden puolelta, jotka sovittuun tapamiseen antavat toisen odottaa itseään jossain vesi- ja räntäsateessa. Tai jotka viime hetkellä - siis noin minuutti ennen tai jälkeen sovittua tapaamista laittavat tekstarin, että "sori en nyt pääsekään".
Mistä se nyt kielii, muusta kuin siitä, ettei se toinen arvosta sua tai sun aikaas pätkän vertaa. Sitten olen huomannut, että nämä ihmiset ovat tässä suhteessa ja myös monissa muissakin asioissa sellaisia "mutku" ja "seli-seli"-tyyppejä. On kaikenmaailman selitykset plakkarissa valmiina, miksi eivät osaa olla ajoissa paikalla.
Todella ärsyttävää. Itse olen aina melkeinpä 1/2 h etuajassa joka paikassa, koska VIHAAN myöhästelyä yli kaiken. Jos esim. elokuva alkaa klo 17:00, alan valmistautua henkisesti jo puolenpäivän aikaan. Toimissani olen silti hyvinkin nopea ja tehokas, enkä koskaan härvää mitään ylimääräistä silloin kun pitää johonkin lähteä. Varaan matkoihinkin mahdollisimman paljon aikaa varmuuden vuoksi jos vaikka bussit tai junat ovat myöhässä.
Hitaat ihmiset ärsyttää. Eräs ystäväni käytti kerran kaupassa viisitoista prkleen minuuttia yhden jugurttipurkin valkkaamiseen ja toisen mokoman oluthyllyllä saunakaljan valintaan.
Sitä miettii, että mitä hittoa näiden ihmisten päässä oikein liikkuu?
Se on ihan normaalia että on myöhässä se menee vain niin että valmistautuu lähtemään ja sitten tajuaa että pitää tehdä vielä jotain näin kunnes tajuaa että on 10aikaa ja sitten rupeaa lähtemään uudelleen kunnes tajuaa että pn pakko lähteä
Narsistisia, huonosti käyttäytyviä. Eivät kertakaikkiaan oikeasti VÄLITÄ niistä muista kenen kanssa ovat sopineet menon. Jos näille sanottaisiin että saat 10000e jos olet ajoissa niin kyllä ehtisivät ja ajan taju toimisi.