Voiko vaihto-oppilaalle ilmoittaa,
että hotellin pyörittäminen on loppu ja että sopii etsiä toinen majapaikka? Olen täysin kypsä meillä majailevaan loiseen. Ei osallistu mihinkään kotitöihin, eikä edes omaa huonettaan pidä siistinä. Nytkin minä ja omat lapset ollaan kipeinä ja hänellä ei edes koulua, mutta pienintäkään avun hiventä ei ole tarjonnut. Likaiset astiat jää lojumaan jne.
Kommentit (153)
Jotenkin hyvin palstamaista tuo, että yli puolet vastaajista jankuttaa: miksi olet ottanut vaihto-oppilaan, miksi olet ottanut vaihto-oppilaan, miksi olet ottanut vaihto-oppilaan, etkö idiootti osaa sanoa miksi olet ottanut vaihto-oppilaan...
Sillä, miksi joku on ottanut vaihtarin, ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että vaihtarin kanssa on ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 02:04"]
Jotenkin hyvin palstamaista tuo, että yli puolet vastaajista jankuttaa: miksi olet ottanut vaihto-oppilaan, miksi olet ottanut vaihto-oppilaan, miksi olet ottanut vaihto-oppilaan, etkö idiootti osaa sanoa miksi olet ottanut vaihto-oppilaan...
Sillä, miksi joku on ottanut vaihtarin, ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että vaihtarin kanssa on ongelmia.
[/quote]
Kyllä vaan on. Alkuperäiset motiivit kertovat hyvin paljon siitä, mitä ap odottaa vaihto-oppilaalta ja vuodelta hänen kanssaan. Motiivit ovat voineet jo alunperin olla täysin väärät (kuten, halutaan tutustua uuteen kulttuuriin). Silloin niitä ongelmia syntyy.
No ne motiivithan voit tarkistaa jostakin järjestöstä. Ja mehän olemme isäntäperhe eli tarkoitus on isännöidä sitä vaihtaria täällä Suomessa. Hän tulee tutustumaan Suomen kulttuuriin. Me emme ole menneet minnekään. Mutta me olemme siis isäntäPERHE, joten vaihtarin pitäisi olla osa perhettä. Emme ole isäntäHOTELLI.
jänkjänkjänk. Siitä perkeleen ulkomaan hotellihaluisesta pirusta pääsee eroon. Ja teidän auvoinen elämä jatkuu. Te mikään ISÄNTÄperhe ole vaan reppana KITISIJÄperhe.
Kerronpa AP:lle oman tarinani. Lähdin vaihtoon 16-vuotiaana mukanani erinomaiset suositukset esim. opettajiltani. Minua pidettiin yleisesti ikäistäni kypsempänä, koulumenestys oli hyvää jne. Olin (ja olen edelleen) kuitenkin siisteyskäsitykseltäni melko joustava, pieni sotku ei haittaa mitään. Kotona minulla ei koskaan ollut ollut määrättyjä kotitöitä, vaikka molemmat vanhempani olivat töissä yms. Minulla ei myöskään ollut ollut kotiintuloaikoja. Perheeni ei juuri tehnyt mitään yhdessä, minulla oli paljon omaa aikaa, jonka vietin yksinäni.
Vaihdossa ongelmia alkoikin sitten kehittyä. Isäntäperheessäni oli kolme minua nuorempaa lasta, kaikki kouluikäisiä kuitenkin. Heillä ei ollut mitään kummempia kotitöitä, joten seurasin heidän esimerkkiään (vein toki omat tiskini koneeseen yms., kuten hekin tekivät). Minullekaan ei määritelty erityisiä tehtäviä. Oman huoneeni pidin oman käsitykseni mukaan OK-kunnossa, vaikka perhe oli varmaan eri mieltä. Minähän yksin siellä kuitenkin oleskelin. Perhe ei kuitenkaan ymmärtänyt alkuunkaan sitä, että halusin tehdä esim. läksyni omassa huoneessani. Se oli heidän mielestään epäsosiaalista. Keskustelimme asiasta ja tulimme sellaiseen kompromissiin, että saan olla huoneessani, mutta ovi täytyy pitää auki.
Vähän kerrallaan erityisesti perheen äiti alkoi käyttäytyä minua kohtaan yhä vihamielisemmin. Kysyin useita kertoja, onko jotain närää, mutta sain ympäripyöreitä vastauksia, "ei tässä mitään, kaikki on ok".
Lopulta tilanne kulminoitui niin, että perheen äiti ilmoitti eräänä normaalina päivänä kutsuneensa vaihtarijärjestön aluekoordinaattorin juttelemaan tilanteesta. Kun tämä saapui, perhe halusi vain tietää, kuinka nopeasti pääsevät minusta eroon, minun jäämiseni heille ei ollut enää vaihtoehto. Tässä keskustelussa sain vihdoin kuulla ne oikeat syyt, joita olin yrittänyt kaivella tuloksetta aiemmin: minun olisi kuulemma pitänyt tajuta itse tehdä muita lapsia enemmän kotitöitä, koska olin heitä vanhempi. Äiti ei halunnut pyytää vaan minun olisi nimenomaan pitänyt tarjoutua. Enhän ollut tällaista tajunnut, kun omassa perheessäni ei koskaan toimittu näin. Perhe oli myös harmissaan siitä, etten ollut tarjoutunut maksamaan osaa ruokakustannuksista ja muista laskuista, vaikka sellaista velvollisuuttahan vaihtarilla ei ole (eikä sen puolen rahaakaan). Myös edellä mainittu epäsosiaalisuuteni oli ongelma. Kavereitanikin näin kuulemma liikaa ja luuhasin kylillä "yötä" (klo 20) myöten, joten perheen vanhemmat eivät saaneetkaan minusta lastenhoitoapua, kuten luulivat. Eikö ole jännä, miten näitä ääneen mainitsemattomia odotuksia tulikin lopulta esille? Omissa odotuksissaan ja käytöksestään perhe ei nähnyt mitään vikaa.
Lähdin tästä perheestä vielä samana päivänä. Menin hätämajoitukseen opettajani luo, kunnes toinen perhe löytyi.
Yhä edelleen, 15 vuoden jälkeenkin, tämä muisto satuttaa. Hylkääminen ja selän kääntäminen oli todella rankka paikka 16-vuotiaalle, jonka oma perhe oli kaukana. Setvin tätä asiaa parikymppisenä jopa terapiassa.
AP, ymmärrän vitutuksesi. Vaihtari ei vaan kerta kaikkiaan ole kesäkissa, josta hankkiudutaan heti eroon, kun ei ole enää kivaa. Ethän heittäisi omia lapsiasikaan pellolle vastaavassa tilanteessa. Kyllä, olette perhe ettekä hotelli, mutta kohdelkaa nyt hyvänen aika vaihtariakin kuin perheenjäsentä. Aidosti.
Kuulostaa siltä, että etsit täältä oikeutusta heittää vaihtari pihalle. Olet jo toistuvasti saanut parhaan mahdollisen neuvon: ota yhteys aluekoordinaattoriin HETI. Ei siksi, että heittäisit vaihtarin ulos, vaan saadaksesi neuvoja. Kuulostaa siltä, että vaihtarinnekin tarvitsee nyt ulkopuolisen apua.
En etsi oikeutusta heittää pellolle. Vituttaa, enkä halua purkaa kipeänä sitä epäkypsästi tähän lapseen.
Olen itsekin ollut vaihtarina.
Hänellä on oma huone, jossa saa olla rauhassa aina kun haluaa. Omille lapsillemme on sanottu, että toisen yksityisyyttä pitää kunnioittaa. Hän taas ei kunnioita, vaan tunkee käskyttämään vaikka keskellä yötä ja vaikka olisin sairas...
Häneltä ei vaadita enempää kuin omilta, ei vaadita lastenhoitoa, eikä rahakorvauksia.
Olen vain täysin kypsä passaamaan ja paimentamaan kuin kaksivuotiasta! Eli joo, varmaan se oma-aloitteisuus olisi nyt kova sana. Ja toisten huomiointi.
Vaadit aika paljon teiniltä, AP. Jos laittaisin tuntemani oma-aloitteiset ja muut aina huomioon ottavat teinit jonoon, heitä olisi tasan 0.
Niin, minäkin olen ihminen. En yleiskone, enkä 24/7 palveluautomaatti. Täss
Hotellissa ei ole yöportieeria. Nyt vaan odottelen, että missä vaiheessa seuraavaksi tulee reklamaatiota, kun teini nousi 11.30, eikä aamiainen olekaan kokonaisuudessaan odottamassa...
Ymmärrän ap:n ahdistuksen todellakin ja itsekin kannustan ottamaan yhteyttä järjestöön asian selvittämiseksi.
Olen kuitenkin itse asunut useassa eri maassa ja tiedän, miltä tuntuu olla se vieras. Jossain perheissä Suomessakin on tapana, ettei vieraat (jollaiseksi vaihtari voi itsensä teillä tuntea) saa ottaa osaa millaisiin kotitöihin. Olette hänelle niistä sanoneet, mutta hän ei välttämättä osaa tai oikein tiedä, mitä tekisi.
Tarkoitan siis sitä, että ihminen voi mennä lukkoon eikä sen jälkeen mistään tule enää mitään. Kerroit vaihtarin viettävän aikaa kaupungilla paljon ja notkuvan netissä/puhelimessa koko ajan kotona. Ehkä hän ei jostain syystä viihdy teillä? Viihdy siis siinä mielessä, ettei tunne taloanne kodikseen jossa voisi olla rennosti? Pikkusiskollani oli aikoinaan sama tilanne, näennäisesti kaikki hyvin mutta varsinkin perheen äidin käytös ahdisti hänet lopulta lähtemään kotiin puoli vuotta aiemmin. Reipas ja aurinkoinen siskoni ei edes nukkunut viimeiseen kahteen kuukauteen kunnolla, kun stressasi koko ajan siitä, jos oli tehnyt jotain väärää kotona.
En yritä syyllistää sinua vaan enemmänkin tuoda esille sen, että ihmiset reagoivat eri tilanteisiin eri tavalla. Ota tosiaan yhteys järjestöön ja jutelkaa asiasta. Mutta alaikäisen lapsen ja vaihtarin, johon olet sitoutunut, ulos heittäminen ei kyllä anna itsestäsi kovin kypsää kuvaa.
Kuulostat AP suoraan sanottuna todella vittumaiselta, oikein katkeralta ämmältä. En yhtään ihmettele, että vaihtari luuhaa kavereidensa kanssa kaupoilla, en minäkään haluaisi olla kanssasi saman katon alla. :(
olen ollut tuollainen itsekäs teinivaihtari, mutta nyt ymmärrä, että tilanteessa oli muitakin osapuolia ja ongelmia kuin yksin minä.
eka perheen äidin kanssa en tullut toimeen ollenkaan, hän kohteli minua vihamielisesti ja sanoi jo kentällä, että en edes näytä samalta kuin kuvassa, selvästi pettyneenä.
hankin itse toisen perheen ystäväni luona sen jälkeen kun järjestön kautta ilmoitettiin, että minusta halutaan eroon.
olin mielestäni reipas ja ystävällinen, mutta ujostelin tarttua asioihin, en oikein ymmärtänyt mitä saa tai pitää tehdä ja mitä ei. toisen perheen tytär oli yksinäinen ja koulukiusattu. löysin itselleni lisää kavereita ja itsekkääseen teinin tapaan isäntäperheen tytär ei enää kiinnostanut. välillä asuin käytännössä yhden ystäväni luona.
mulle huudettiin ja mökötettiin välillä, enkä varmasti ollut helppo asukas: sosiaalisia taitoja puuttui, olin osaamaton ja laiska kodin töissä ja menojalka vipatti.
nyt ajattelen kuitenkin, että olin 17v. nuori yksin maailmalla, vieraiden ihmisten armoilla. perheen vanhemmat olivat aikuisia ja olisivat voineet rauhallisesti puhua kanssani, mussa oli kuitenkin paljon hyvää tahtoa ja yritystä, vaikka oma napa kiinnosti eniten.
kasvoin tuon vuoden aikana kuitenkin paljon ja vasta myöhemmin ymmärsin myös perheen näkökulmaa.
luulen, että ap:n ja vaihtarin kemiat eivät kohtaa. ehkä ap voisi myöntää asian ja auttaa sovussa etsimään uusi perhe vaihtarille. turha etsiä syyllisiä ja jatkaa vaikeassa tilanteessa. pidä kuitenkn ap mielessä, että hän on nuori ja ymmärtämätön ja saattaa yrittää parhaansa niillä kyvyillä, jotka hänellä on.
Hänelle ei ole huudettu, eikä mökötetty. Kaverisuhteisiin ja ulkona liikkumiseen on kannustettu ja omia lapsia on puhutettu, että tajuavat, että hänellä nimenomaan on oikeus ulkopuolisiin kavereihin. Omanikäisiin.
Nyt just vain tympii.
Tykkään lapsesta, mutta hän on ihan kamalan lapsellinen. Pelottavan lapsellinen. Ihmettelen siis lähinnä sitä, miten hänet on päästetty tänne noilla eväillä. Kun kysyin miksi hän halusi Suomeen, hän sanoi, että täällä on lunta ja joulupukki. Siksi.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 12:19"]
Kun kysyin miksi hän halusi Suomeen, hän sanoi, että täällä on lunta ja joulupukki. Siksi.
[/quote]
Jos olet AP kerran itsekin ollut vaihtarina, tietänet, että Suomeen vaihtareita tuovat järjestöt ovat kaikki sellaisia, että kohdemaata ei saa käytännössä valita (joskus saa esittää toiveita). Juuri kukaan Suomeen tuleva ei ole nimenomaan tänne halunnut. Tätä faktaa on kuitenkin kurja kertoa suomalaisille, jolloin vaihtari kehittää tuollaisen söpön selityksen. Häneltä kun kysytään jatkuvasti, miksi ihmeessä hän Suomeen tuli...
Ei ole lapsellista vaan nimenomaan osoittaa hienotunteisuutta.
ap sua ottaa tuossa ihmises kaikki pään, luuletko että hän ei sitä vaistoa? olet itsekin taantunut teinin tasolle.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 12:29"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 12:19"]
Kun kysyin miksi hän halusi Suomeen, hän sanoi, että täällä on lunta ja joulupukki. Siksi.
[/quote]
Mistä olet saanut päähäsi, että vaihari ei saa valita kohdemaata?
meillä ollut vaihtareita, ja jokainen on oikeasti toivonut pääsevänsä Suomeen ja ovat päässeet.
Samoin kaikki tuntemani suomal. vaihtarit ovat päässeeet sinne, minne ovat toivoneet.
Ap:lle tiedoksi, että vaihatrille ole itse ekana päivänä sanonut säännöt ja että lentää heti pihalle, jos ei niitä noudata.
On toiminut todella hyvin.
Vaihtareiden kaveritkin ovat viihtyneet meillä kylässä, kun meillä on kuulemma niin selvää kaikki.
Jos olet AP kerran itsekin ollut vaihtarina, tietänet, että Suomeen vaihtareita tuovat järjestöt ovat kaikki sellaisia, että kohdemaata ei saa käytännössä valita (joskus saa esittää toiveita). Juuri kukaan Suomeen tuleva ei ole nimenomaan tänne halunnut. Tätä faktaa on kuitenkin kurja kertoa suomalaisille, jolloin vaihtari kehittää tuollaisen söpön selityksen. Häneltä kun kysytään jatkuvasti, miksi ihmeessä hän Suomeen tuli...
Ei ole lapsellista vaan nimenomaan osoittaa hienotunteisuutta.
[/quote]
Kuulostat AP kyllä todella pettyneeltä tähän vaihtariin (on laiska, ei osaa tehdä mitään, vaatii jatkuvaa opastusta jne.). En usko, että vaihtari tulee yhtäkkiä muuttumaan huomattavasti, joten eiköhän nyt olisi paras tunnustaa tappio ja ottaa yhteyttä järjestöön, tulee vaihtarillekin mukavampi vuosi sopivammassa perheessä ja et enää itse joudu kiristelemään jatkuvasti hampaitasi.
P.S. Jos omat lapsesi eivät vielä ole teinejä, saatat yllättyä karvaasti - sinunkin lapsestasi voi kuoriutua hormonien riivaama, puhelimen kanssa symbioosissa elävä laiskamato kaikesta kasvatuksesta ja kurista huolimatta. Muista silloin vaihtaria!
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 02:04"]
[/quote]
Kyllä vaan on. Alkuperäiset motiivit kertovat hyvin paljon siitä, mitä ap odottaa vaihto-oppilaalta ja vuodelta hänen kanssaan. Motiivit ovat voineet jo alunperin olla täysin väärät (kuten, halutaan tutustua uuteen kulttuuriin). Silloin niitä ongelmia syntyy.
[/quote]
"Tutustuminen vieraaseen kulttuuriin" on ainakin tässä keskustellussa ollut asia, jonka on esittänyt joku ap:n kirjoitukseen kommentoija. Vaihto-oppilasjärjestö kyllä tähdentää (ainakin meidän järjestö) kaikille perhehdytykseen osallistuville vaihtariuden idea, se että vaihtari nimen omaan perehtyy suomalaiseen kulttuuriin eikä opeta isäntäperheelle, miten hänen maassaan toimitaan saati vertaile, että teillä näin mutkun meillä noin. Yhdellä tämänvuotisella perheellä on ollut isoja vaikeuksia nimen omaan siinä, kun vaihtari koko ajan vertailee ja kommentoi, ja perheestä se tuntuu ikävältä kritisoinnilta. He ottivat yhdyshenkilön avuksi ja se auttoi ainakin jonkin verran.
t. Entisen vaihtarin äiti ja myös host-äiti
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 01:25"]
Teini on kasvatuksensa tulos. Jos kukaan ei kasvata, opeta eikä opasta, eihän se sitten osaa. En ole syyttänyt teiniä. Vanhempiaan ihmettelen. Meidän on aika vaikea muutamassa viikossa vieraassa maassa sitten paikata melkein 20 vuoden puutteet!
[/quote]
Ei ole tarkoituskaan. Oletko täysi idiootti. Alan jo uskomaan, että tämä teini on fiksumpi kuin sinä. Tiedät kyllä mitä tehdä, jos et, niin olet jankkajankkaidiootti!!! Good night and bye!