Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinimme 16v suuttui kun kuuli että saa pikkusisaruksen

Vierailija
25.09.2013 |

Iloiseksi yllätykseksemme meille syntyy iltatähti, vanhemmat lapset ovat 20 ja 16. Kerroimme uutisen nyt teinillemme, joka veti asiasta hirveät raivarit. En edes viitsi tänne raportoida mitä kaikkea hän suutuspäissään lateli meille vanhemmille... En osannut yhtään odottaa tällaista reaktiota. Meillä on teinin kanssa hyvät välit emmekä ole mitenkään erityisen riitaisia. Tämä iski nyt johonkin herkkään kohtaan. Mitenköhän asiaa pitäisi lähteä käsittelemään? Neuvoja, ajatuksia?

Kommentit (106)

Vierailija
1/106 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 21:00"]

Juuri noin taitaa käyttäytyä jokainen teini, joka kuulee saman uutisen. Näin oli siskollanikin, 15-vuotias (normaalisti hyvin rauhallinen ja hyvin käyttäytyvä) repi aivan pelihousunsa. Sitten kun vauva syntyi, hurmaantui siihen ihan täysin ja on edelleen nuorimmaisen innokkain hoitaja (kuopus on nyt kahden vanha). Näin käy varmasti teilläkin - onnea odotukselle!

[/quote]

Alapeukutin. Miten ihmeessä muka jokainen teini? Minä olin 16 ja siskoni 15 kun kuulin että saamme pikkusisaruksen ja me oltiin riemuissamme (mulla oli vauvakuume). Omat teinipojat olivat jo kolmen pienemmän (5-8v) isoja veljiä 15 ja 16v kun aloin odottaa nuorimmaista ja olivat ennemminkin iloisia. Kuten arvata saattaa itse en käsitä mistä moinen reaktio kumpuaa.

Vierailija
2/106 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

9: Myös ajatus vanhempien seksielämän konkreettisesta todisteesta oli vastenmielinen. :D

Niin, itsehän et kokenut itseäsi sellaiseksi todisteeksi... :D Samalla lailla sinäkin olit todiste, että vanhempasi ovat joskus harrastaneet seksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/106 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän teiniä todella hyvin. On mielestäni täysin luonnotonta, että sisarusten  välinen ikäero on plus miinus 20v. Veikkaan, että nykyisten lastenne ja tulevan lapsen välit jäävät hyvin etäisiksi ja viileiksi, koska välissä on kokonainen sukupolvi. 

En ymmärrä, mikä tarve teillä oli lisääntyä. Olisitte keskittyneet nykyisiin lapsiinne, vanhin lapsenne voisi olla jo itse vanhempi. Mielestäni jotenkin vastuutonta tuollainen touhu, koska 16-v tarvitsee paljon tukea ja huomiota, mutta nyt annattekin sen huomion uudelle vauvalle. 

Anteeksi kärkäs sävy, mutta en ihan oikeasti katso hyvällä kun mummot ja papat lisääntyvät. Olisitte jättäneet sen tehtävän lapsillenne ja nauttineet sitten isovanhemmuudesta.

Vierailija
4/106 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 23:15"]

Ihan oikeesti vastaajat, pitäÄ ap:n nyt mennä aborttiin vai? Kun on liian pitkä ikäero, ap on liian vanha ja teinikään ei tykkää. PAKKO ap:n on saada kullia koska on vanha itara lutka ja haakakin vitun peniskotelo!

[/quote]

Olisikohan teini itse ollut asialla yllä?

Vierailija
5/106 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 23:32"]

Ymmärrän teiniä todella hyvin. On mielestäni täysin luonnotonta, että sisarusten  välinen ikäero on plus miinus 20v. Veikkaan, että nykyisten lastenne ja tulevan lapsen välit jäävät hyvin etäisiksi ja viileiksi, koska välissä on kokonainen sukupolvi. 

En ymmärrä, mikä tarve teillä oli lisääntyä. Olisitte keskittyneet nykyisiin lapsiinne, vanhin lapsenne voisi olla jo itse vanhempi. Mielestäni jotenkin vastuutonta tuollainen touhu, koska 16-v tarvitsee paljon tukea ja huomiota, mutta nyt annattekin sen huomion uudelle vauvalle. 

Anteeksi kärkäs sävy, mutta en ihan oikeasti katso hyvällä kun mummot ja papat lisääntyvät. Olisitte jättäneet sen tehtävän lapsillenne ja nauttineet sitten isovanhemmuudesta.

[/quote]

Hahhah. Esikoinen oli 16 kun nuorin syntyi, itse olin 34 niin että ihan mummoiässä en sentään vielä:) Lähinnä teiniä hävettää kun äitiä luullaan tyttöystäväksi. Luonnonvastaista ei toki voi olla lisääntyä silloin kun vielä luonnollisesti tulee raskaaksi.

Vierailija
6/106 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä 28 kanssa. Mahdattekohan olla kummoisia isovanhempia kun aika koittaa. Vaan väsyneitä vanhoja pikkulapsen vanhempia jotka ei jaksa iloita lapsenlapsistaan. Itse olen sitä mieltä että lapset olisi paras hankkia silloin kun nainen on helmällisimmässä iässä. Eli nuorena. Ei ole lasta kohtaan oikein, että kun täyttää 20, on isosisko 36-37v ja  vanhemmat lähempänä kuolemaa.

Vierailija
7/106 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi provosoitua näistä kommenteista, joissa arvostellaan muiden ihmisten valintoja omassa elämässään, mutta valotanpa nyt hieman tilannettamme. Olen 40-vuotias, joten ihan minään mummona en itseäni vielä pidä. Uutta lasta ei ollut suunniteltu, mutta hyvin mielin toivotamme hänet tervetulleeksi perheeseemme. Toivomme ja luulemme, että myös teinimme tulee sinuiksi asian kanssa. Hämmästyimme teinin ensireaktiota, mutta kiitos tänne tulleiden järkevien kommenttien olemme jo viisaampia miten asiaa lähestyä ja yhdessä käsitellä.

ap

Vierailija
8/106 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 23:32"]

[/quote]

Heh heh, kiva provo. Näköjään jotkut on sen uskonukin, kun tulee tykkäyksiä.

Vierailija
9/106 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 23:46"]

Samaa mieltä 28 kanssa. Mahdattekohan olla kummoisia isovanhempia kun aika koittaa. Vaan väsyneitä vanhoja pikkulapsen vanhempia jotka ei jaksa iloita lapsenlapsistaan. Itse olen sitä mieltä että lapset olisi paras hankkia silloin kun nainen on helmällisimmässä iässä. Eli nuorena. Ei ole lasta kohtaan oikein, että kun täyttää 20, on isosisko 36-37v ja  vanhemmat lähempänä kuolemaa.

[/quote]

Peesi tälle. Terv. 28

Vierailija
10/106 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 23:46"]

[/quote]

Taas näitä jotka asettaa tarkkoja sääntöjä lapsen"hankinnalle". Minäpä olen sitä mieltä, että on hyvä saada lapsi silloin kun sen haluaa, eikä tavan mukaan ja tietyn tarkasti määrätyn ikärajan sisällä. Ja näin onneksi tapahtuukin. Nainen on hedelmällinen suuren osan elämästään! Mistä syystä nykyään yritetään määrätä, että oikeasti lasta saa yrittää vain murto-osan siitä ajasta?

Vierailija
11/106 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse 13-vuotias, kun sain tietää, että meille syntyy vauva ja kyllä, hävetti! Hävetti se, että meillä oli muutenkin jo niin paljon lapsia ja hävetti ajatus, että vanhemmat harrastavat seksiä. Inhosin vauvaa jo äidin mahassa ja myös sitten, kun se syntyi. Kertaakaan en hoitanut. Sisko muuttui rakkaammaksi vasta lähempänä kouluikää ja nyt aikuisiällä ollaan oikein hyviä ystäviä.

Eli en välttämättä odottaisi, että muutos tapahtuu ihan heti. Jotenkin minusta vähän hassua, että oletat, että teinisi PÄIVÄN miettimisen jälkeen on valmis hyväksymään asian. Jos noin kovasti suuttuu, niin luulen, ettei hän sitä huomisiltanakaan ole ihan vielä sulattanut. Voi mennä viikkoja, kuukausia, jopa vuosia, kuten minulle itselleni kävi. Kuitenkin se vauva on pois monesta teinin jutusta, huomiosta ja ennen kaikkea rahasta. Sikäli ymmärrän erittäin hyvin teiniäsi. Anna hänelle siis aikaa ja koita ymmärtää asiaa myös hänen kannaltaan. Kuitenkin tässä myös hänen elämänsä muuttuu todella paljon ja on väärin ajatella, että yhden päivän miettimisen jälkeen tämä asia olisi hänelle ok.

Vierailija
12/106 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

40v. On mummo ikäinen. Moni saa niihin aikoihin ekan lapsenlapsen. Ei siinä sen kummempaa. Jos teet lapsen 20v. Ja samoin oma lapsesi, olet mummo tai vaari 40 vuotiaana. Ja se on luonnollista, toisin kuin lisääntyminen vanhalla iällä.

Vierailija
13/106 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sehän tässä ihmetyttää kun kenenkään ei ole pakko tänä päivänä saada lapsia yli nelikymppisenä..mutta niinhän ne sanoo että sillä kuvittelevat olevansa niin ikinuoria että kun on pieni lapsi mutta ei se ihan niin aina mene.

Minusta on kohtuutonta se kun lapsi menee kouluun niin hänellä on mummovaari vanhemmat, lapsen silmin katsottuna mutta eihän ne sitä mieti.

Vierailija
14/106 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 00:17"]

40v. On mummo ikäinen. Moni saa niihin aikoihin ekan lapsenlapsen. Ei siinä sen kummempaa. Jos teet lapsen 20v. Ja samoin oma lapsesi, olet mummo tai vaari 40 vuotiaana. Ja se on luonnollista, toisin kuin lisääntyminen vanhalla iällä.

[/quote]

Tällaista ei kyllä usein tapahdu nykyään. 40-vuotiaana ja ylikin saa aika monikin lapsia. Tai sitten kuljemme ihan eri piireissä. Ja toisaalta, miten paljon haukkumista ne jotkut 2-kymppiset vanhemmat ja niiden 4-kymppiset isovanhemmat saavatkaan, näilläkin palstoilla! Kun on ne tarkat ikärajat. Kaiken olisi oltava säädeltyä, hallittua ja kontrollissa nykyään.

Vierailija
15/106 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 00:17"]

[/quote]

Miten nelikymppisenä voi saada lapsenlapsen, kun ei ole vielä sitä ekaakaan lasta, tai se on vasta vauva?

Vierailija
16/106 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi hitto. Ryppyset ihmiset lisääntyy.

Vierailija
17/106 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaan on totta, että vauva saa huomion ja teinit unohtuu. Pelkkä rakkaus teiniin ei riitä. Pitää olla läsnä ja kuunnella. Myös huvitukset on teineille tärkeää.

Vierailija
18/106 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaan on totta, että vauva saa huomion ja teinit unohtuu. Pelkkä rakkaus teiniin ei riitä. Pitää olla läsnä ja kuunnella. Myös huvitukset on teineille tärkeää.

Vierailija
19/106 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä vain huvitukset vaan esimerkiksi opiskelujen tukeminen.

Miksi ihmeessä kuvittelitte teinin ilahtuvan?

Vierailija
20/106 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jokainenhan saa tehdä mitä haluaa, mutta itse en tekisi enää noin suurella ikäerolla lapsia (ja minä kannatan yli kolmen vuoden ikäeroja, joita useat pitävät "liian suurina"). En huomannut, mutta oliko kyseessä uusperhe? Itselläni on sisarpuoleen 19 vuotta ikäeroa. Välit ovat ihan ok ja asialliset, mutta eivät todellakaan sellaiset sisarelliset, juurikin sen takia, että ikäeroa on lähes sukupolvi. Kannattaisi tietysti puhua teinin kanssa, mutta ei pidä pettyä, jos välit jäävät ns. "ok-tasolle" vanhemmiten. Erityisen ikävää tämä on tulokkaan kohdalla, kun on kaksi tai useampaa vanhempaa, keskenään suunnilleen samanikäistä sisarusta, jotka varmasti ovat läheisiä nyt ja jatkossakin. Se huomattavasti nuorempi jää melko varmasti paitsioon.