"ruotsalaisuus on osa meidän identiteettiämme"
Millä oikeudella joku Lipponen määrittelee, mitä minun identiteettiini kuuluu??? Minulla ei ole mitän ruotsin kieltä tai ruotsinkielisiä vastaan, mutta minun omaan identiteettiini ei kuulu tippaakaan ruotsalaisuutta. Ja tätä asiaa eivät jotkut lipposet sanele. Prkl.
http://yle.fi/uutiset/lipponen_valinnainen_ruotsi_leventaisi_sosiaalista_kuilua/6848111
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 19:35"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 19:33"]
Lukekaa Suomen historiaa, niin ymmärrätte mistä Lipponen puhuu ja mitä tarkoittaa.
[/quote]
Niin, kannattaisi lukea nimenomaan siitä ajasta, kun ruotsalaiset/ruotsinkieliset alistivat suomenkielisiä. Ei ollut yhtään kaunista se aika. Vasta Venäjän vallan alle päästyämme suomen kielen asema pääsi paranemaan.
[/quote]Juu, ja joku henkilö Kuopion suunnalla teki kovasti töitä suomen kielen aseman parantamiseksi. :)
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 19:33"]
Lukekaa Suomen historiaa, niin ymmärrätte mistä Lipponen puhuu ja mitä tarkoittaa.
[/quote]
Olen lukenut, ja nimenomaan siksi olen sitä mieltä että suomen kielen asema pitäisi nostaa oikein kunnolla jalustalle ja vaalia ja helliä sitä!
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 19:37"]
Oispa hauska nähdä missä tilassa suomi olisi tänä päivänä jos ruotsalaiset ei olisi vaivautuneet "sivistämään" ja antaneet suomalaisten olla metsäläisiä omissa oloissaan. Verratkaa sitä tilaa missä tää maapala oli kun ruotsi otti sen haltuunsa ja siihen kun ruotsi menetti sen venäjälle 1800-luvun alussa. Suomalaisten kannattaisi olla niin kiitollisia ruotsille että meillä on tämä maa nyt tälläisenä kuin on. Jos venäjä olisi ottanut alueet haltuun alunperin niin voitte olla varmoja että suomea ei olisi koskaan syntynyt.
[/quote]
Ja miten tämä liittyy siihen, mitä kieliä pitää koulussa lukea pakolla 2000-luvulla?
Minun on vähän vaikea olla nauramatta tuolle väitteelle että ruotsalaiset olisivat tulleet suomalaisia sivistämään. Millä tavalla, saanen kysyä?
Vasta Venäjän vallan alla täällä alkoi tapahtua, kouluja perustettiin ja taide alkoi kukoistaa.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 19:35"]
Se, ettei ruotsi kuulu sinun identiteettiisi suomalaisena, on ok. Minun suomalaiseen identiteettini ruotsi kuuluu olennaisena osana. Onko tässä nyt joku puolueeton taho olemassa, joka voisi päättää kumpi meistä on oikeassa?
[/quote]
Kuumatkin olemme oikeassa, koska nimenomaan identiteetti on jokaisen oma asia. Mutta Lipponen määrää, että ruotsalaisuus kuuluu pakolla kaikkien suomalaisten identitettiin ja siksi pitää kaikkien opiskella pakkoruotsia. Tätä samaa Lipponen on horissut monta kertaa ennenkin. Hänen mielestään ei edes ole mitään suomalaisuutta, vaan ilmeisesti olemme vain jotain B-luokan ruotsalaisia. Lipponenhan on jopa palkittu palkinnolla, jonka taustalla oli ajatus suomenkielisistä ja ruotsinkielisistä eri rotuina.
Minä sanoin että rakastin ensimmäistä aviomiestäni todella paljon.Kukoisti liitomme tai ei,ei ole merkitystä. Minä rakastin häntä.
Siis Abban takia me opiskelemme pakkoruotsia :)
Nää perustelut alkaa olla aika huvittavia. Ei hyvää päivää sentään, pitääkö tässä alkaa palvoa Björn Borgia (vieläkö se muuten elää?) Varmaan Paavo Nurmi pitää unohtaa kokonaan ja kehua tätä Caroliinaa.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 19:33"]
Lukekaa Suomen historiaa, niin ymmärrätte mistä Lipponen puhuu ja mitä tarkoittaa.
[/quote]
Olen lukenut, enkä silti ymmärrä. Maailma muuttuu, eikä historiaan saa liikaa jäädä kiinni. Pakkoruotsi alkaa olla Suomelle todellinen ja kallis taakka.
Mikä vi*un jumala tuo Lipponen luulee olevansa? Mooses nyt ilmeisesti vähintään. Mulla ainakin keittää heti yli, jos joku tulee minulle sanelemaan, miten minun pitäisi jostain asiasta ajatella tai tuntea.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 19:45"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 19:33"]
Lukekaa Suomen historiaa, niin ymmärrätte mistä Lipponen puhuu ja mitä tarkoittaa.
[/quote]
Olen lukenut, enkä silti ymmärrä. Maailma muuttuu, eikä historiaan saa liikaa jäädä kiinni. Pakkoruotsi alkaa olla Suomelle todellinen ja kallis taakka.
[/quote]En ottanut kantaa ruotsin kielen opiskelun suhteen, pelkästään tuota identiteettiasiaa valotin.
Mitäköhän virolaiset tuumaisivat, jos joku korkea-avoinen virolaispoliitikko toteaisi, että venäläisyys on osa jokaisen virolaisen identiteettiä?
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 19:37"]
Oispa hauska nähdä missä tilassa suomi olisi tänä päivänä jos ruotsalaiset ei olisi vaivautuneet "sivistämään" ja antaneet suomalaisten olla metsäläisiä omissa oloissaan. Verratkaa sitä tilaa missä tää maapala oli kun ruotsi otti sen haltuunsa ja siihen kun ruotsi menetti sen venäjälle 1800-luvun alussa. Suomalaisten kannattaisi olla niin kiitollisia ruotsille että meillä on tämä maa nyt tälläisenä kuin on. Jos venäjä olisi ottanut alueet haltuun alunperin niin voitte olla varmoja että suomea ei olisi koskaan syntynyt.
[/quote]
Ja jos lukisit sitä historiaa vielä vähän enemmän niin huomaisit myös sen, että tämän kansakunnan todellinen nousu alkoi vasta Venäjän vallan alta päästyämme. Sitä ennen Suomi oli takapajuinen Ruotsin takamaa, josta saatiin lähinnä sotilaita Ruotsin valtakunnan jatkuviin sotiin. Suomi ei juurikaan Ruotsista hyötynyt, Ruotsi jopa monessa kohtaa yritti kaikkensa jarruttaakseen Suomen kehitystä, jottei se uhkaisi Ruotsin ja Tukholman asemaa. Suomen nousu alkoi siitä kun se pääsi eroon Ruotsista. Naurettavaa väittää, että ruotsalaiset meidät sivisti, kyllä me sen teimme ihan itse, Ruotsista ja ruotsalaisista huolimatta. Heitä ei meidän tilanteemme kiinnostanut, Suomi oli vain puskuri Venäjää vastaan ja maa josta sai sotilaita tapettavaksi. Autonomia oli Suomen nousun suurin syy, vihdoin täällä saatiin kehitettyä Suomea huomattavasti vapaammin kuin Ruotsin vallan aikana.
Sääli ettei ihmiset tunne oman maansa historiaa.
Kumpi parempi yleisurheilija Paavo nurmi ja Karolina Kluft?
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 19:37"]
Oispa hauska nähdä missä tilassa suomi olisi tänä päivänä jos ruotsalaiset ei olisi vaivautuneet "sivistämään" ja antaneet suomalaisten olla metsäläisiä omissa oloissaan. Verratkaa sitä tilaa missä tää maapala oli kun ruotsi otti sen haltuunsa ja siihen kun ruotsi menetti sen venäjälle 1800-luvun alussa. Suomalaisten kannattaisi olla niin kiitollisia ruotsille että meillä on tämä maa nyt tälläisenä kuin on. Jos venäjä olisi ottanut alueet haltuun alunperin niin voitte olla varmoja että suomea ei olisi koskaan syntynyt.
[/quote] Ja missä jamassa Afrikka olisi ilman valkoisia?
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 19:58"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 19:37"]
Oispa hauska nähdä missä tilassa suomi olisi tänä päivänä jos ruotsalaiset ei olisi vaivautuneet "sivistämään" ja antaneet suomalaisten olla metsäläisiä omissa oloissaan. Verratkaa sitä tilaa missä tää maapala oli kun ruotsi otti sen haltuunsa ja siihen kun ruotsi menetti sen venäjälle 1800-luvun alussa. Suomalaisten kannattaisi olla niin kiitollisia ruotsille että meillä on tämä maa nyt tälläisenä kuin on. Jos venäjä olisi ottanut alueet haltuun alunperin niin voitte olla varmoja että suomea ei olisi koskaan syntynyt.
[/quote]
Ja jos lukisit sitä historiaa vielä vähän enemmän niin huomaisit myös sen, että tämän kansakunnan todellinen nousu alkoi vasta *Venäjän vallan alta päästyämme. Sitä ennen Suomi oli takapajuinen Ruotsin takamaa, josta saatiin lähinnä sotilaita Ruotsin valtakunnan jatkuviin sotiin. Suomi ei juurikaan Ruotsista hyötynyt, Ruotsi jopa monessa kohtaa yritti kaikkensa jarruttaakseen Suomen kehitystä, jottei se uhkaisi Ruotsin ja Tukholman asemaa. Suomen nousu alkoi siitä kun se pääsi eroon Ruotsista. Naurettavaa väittää, että ruotsalaiset meidät sivisti, kyllä me sen teimme ihan itse, Ruotsista ja ruotsalaisista huolimatta. Heitä ei meidän tilanteemme kiinnostanut, Suomi oli vain puskuri Venäjää vastaan ja maa josta sai sotilaita tapettavaksi. Autonomia oli Suomen nousun suurin syy, vihdoin täällä saatiin kehitettyä Suomea huomattavasti vapaammin kuin Ruotsin vallan aikana.
Sääli ettei ihmiset tunne oman maansa historiaa.
[/quote]
*Siis venäjän vallan alle päästyämme.
Historia on yksi asia, tämän päivän kieliopinnot toinen asia. Ei historiasta pidä hakea perusteluja pakkokielelle, kyllä perustelut pitää löytyä tämän päivän ja tulevaisuuden tarpeista. Historiaa luetaan sitten historian tunneilla.
AP, kun sanot, että identiteetissäsi ei ole yhtään ruotsalaisuutta, niin kai sinä olet karsinut kielestäsi myös kaikki ruotsalaisperäiset sanat, eikö totta. Minunhan ei tietenkään tarvitse antaa edes esimerkkiä, koska sinähän tiedät ne kaikki.
Miten kapeasta hirrenraosta te monet oikein historiaa luette ja tulkitsette, kuin piru raamattua.
Ai suomalaiset itse sivistivät itsensä?! Mitä täällä oli ennen ruotsalaisia, ei kaupunkeja, ei minkäänlaista kunnollista opetusta tai sivistystä, suomalaisilla ei ollut edes omaa kirjoituskieltä. Suomi oli harvakseen asuttua korpea jossa asui yksinkertaisia metsäläisiä, mikään muu kuin ulkopuolinen voima ei olisi saanut sitä muuttumaan. Joo kyllä varmasti lukutaidottomat (suomen kirjoituskieltä ei ollut vielä edes olemassa, mitäpä olisivat edes lukeneet...) suomalaiset olisivat nousseet sieltä mökeistään ja turvemajoistaa ja alkaneet rakentaa kaupunkeja, yliopistoja ja muita ajan edistyksiä...
Oispa hauska nähdä missä tilassa suomi olisi tänä päivänä jos ruotsalaiset ei olisi vaivautuneet "sivistämään" ja antaneet suomalaisten olla metsäläisiä omissa oloissaan. Verratkaa sitä tilaa missä tää maapala oli kun ruotsi otti sen haltuunsa ja siihen kun ruotsi menetti sen venäjälle 1800-luvun alussa. Suomalaisten kannattaisi olla niin kiitollisia ruotsille että meillä on tämä maa nyt tälläisenä kuin on. Jos venäjä olisi ottanut alueet haltuun alunperin niin voitte olla varmoja että suomea ei olisi koskaan syntynyt.