Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"ruotsalaisuus on osa meidän identiteettiämme"

Vierailija
25.09.2013 |

Millä oikeudella joku Lipponen määrittelee, mitä minun identiteettiini kuuluu??? Minulla ei ole mitän ruotsin kieltä tai ruotsinkielisiä vastaan, mutta minun omaan identiteettiini ei kuulu tippaakaan ruotsalaisuutta. Ja tätä asiaa eivät jotkut lipposet sanele. Prkl.

 

http://yle.fi/uutiset/lipponen_valinnainen_ruotsi_leventaisi_sosiaalista_kuilua/6848111

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 20:13"]

AP, kun sanot, että identiteetissäsi ei ole yhtään ruotsalaisuutta, niin kai sinä olet karsinut kielestäsi myös kaikki ruotsalaisperäiset sanat, eikö totta. Minunhan ei tietenkään tarvitse antaa edes esimerkkiä, koska sinähän tiedät ne kaikki.

Miten kapeasta hirrenraosta te monet oikein historiaa luette ja tulkitsette, kuin piru raamattua.

[/quote]

 

Jos tuolle tielle lähdetään, niin myös venäläisyys on osa meidän identiteettiämme. Voit yrittää poistaa kaikki venäläisperäiset sanat suomesta, siitä tulisikin mielenkiintoista.

Vierailija
2/60 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 19:27"]

Katsot tätäkin asiaa niin kovin suppeasti ja vain itsekkäästi, et laajemmin, ok, ei uutta.

[/quote]

 

Niin, henkilön identiteetti on yleensä hänen omansa. Sitä eivät toiset pysty määrittelemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 19:35"]

Se, ettei ruotsi kuulu sinun identiteettiisi suomalaisena, on ok. Minun suomalaiseen identiteettini ruotsi kuuluu olennaisena osana. Onko tässä nyt joku puolueeton taho olemassa, joka voisi päättää kumpi meistä on oikeassa?

[/quote]

 

Olenko minä kieltämässä sinulta ruotsin opiskelua? Miksi haluat määritellä minun identiteettini ja pakottaa minut opiskelemaan ruotsia, jota en tarvitse, en käytä missään ja josta en ole missään määrin kiinnostunut? (Tosin olen jo virkamiesruotsin suorittanut, joten ei tämä enää minua koske. Mutta mieluummin osaisin paremmin saksaa, ranskaa tai venäjää, joita olen myös opiskellut, tosin valitettavasti vasta ruotsin jälkeen.)

Vierailija
4/60 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli Suomessa elämää ennen ruotsalaisiakin. Ruotsi sai sitten Suomesta sotilaita, läänitysalueita, ym. mutta muutoin ruotsalaisten identiteettiin ei Suomi ole koskaan kuulunut. Eipä Baltian maissakaan huhuilla ruotsin kielen perään vaikka olivat hetken alusmaina. Ei silti millään pahalla. 

Vierailija
5/60 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 22:07"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 21:28"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 21:15"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 21:13"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 20:42"]

Onkohan maailmassa muita maita, joiden johtajat kilvan vakuuttelevat kansalleen, että te ette ole mitään, vaan olette oikeastaan vain huonompi versio naapurimaalaisista...

[/quote]

On tämä suomalaisten historia kova pala näille persu-henkisille... Ite tykätään jauhaa totuudesta ja faktoista, mutta sitten kun puhutaan historiasta niin pää työnnetään puskaan tai aletaan keksimään sitä uudelleen. 

[/quote]

 

Eli mielestäsi tuo kommentti suomalaisista B-luokan ruotsalaisina on faktaa?

 

[/quote]

 

Mistä tulee tarve nähdä suomalaiset uhreina? Ei mun suomalaisuutta mitenkään halvenna Ruotsin vallan aika, ruotsin opiskelu tai pala ruotsalaista identiteettiä.

 

[/quote]Onko sinulla ruotsalainen identiteetti?

[/quote]

 

Mähän laitoin et pala ruotsalaista identiteettiä luultavasti on. Ja tyytyväinen olen asiasta.

 

Vierailija
6/60 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 19:37"]

Oispa hauska nähdä missä tilassa suomi olisi tänä päivänä jos ruotsalaiset ei olisi vaivautuneet "sivistämään" ja antaneet suomalaisten olla metsäläisiä omissa oloissaan. Verratkaa sitä tilaa missä tää maapala oli kun ruotsi otti sen haltuunsa ja siihen kun ruotsi menetti sen venäjälle 1800-luvun alussa. Suomalaisten kannattaisi olla niin kiitollisia ruotsille että meillä on tämä maa nyt tälläisenä kuin on. Jos venäjä olisi ottanut alueet haltuun alunperin niin voitte olla varmoja että suomea ei olisi koskaan syntynyt. 

[/quote]

 

Päinvastoin. Ruotsi orjuutti Suomea satoja vuosia. Vasta Venäjä antoi Suomen kehittyä ja antoi Suomelle autonomian. Venäjä on ollut paljon parempi Suomelle kuin Ruotsi. Ruotsalaiset eivät tehneet mitään suomalaisten hyväksi vaan varasti kaiken mitä meillä oli

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/60 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 20:42"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 20:36"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 20:22"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 19:35"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 19:33"]

Lukekaa Suomen historiaa, niin ymmärrätte mistä Lipponen puhuu ja mitä tarkoittaa.

[/quote]Sitäkö kun Ruotsi ryösti Suomea 600 vuotta

[/quote] Suomessa ei tuohon aikaan ollut kyllä mitään ryöstettävää. :D

[/quote]Esim miehiä?

[/quote]

Luuletteko että venäjä ei olisi käyttänyt suomalaisia sotilaina sodissaan jos se olisikin napannut suomen itselleen ruotsin sijasta? 

[/quote]

 

Sehän nappasi. Sata vuotta Suomi kuului Venäjälle eikä Venäjä ryöstänyt Suomea. Toisin kuin Ruotsi. Venäjä soti useitakin sotia ilman että teki suomalaisista orjiaan

Vierailija
8/60 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kannata provosoitua kaikkien vanhojen äijien aivopieruista, meillä ei ole ruotsin kanssa muuta yhteista kuin muutama sata vuotta alusmaana kovasti kärsien ja kituen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/60 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisuushan on suuri osa ruotsalaista identiteettiä. Vielä Kustaa Vaasan aikaanhan Ruotsin valtakunnan yleisin kieli oli itämerensuomi, kunnes saksalaisvaikutuksen myötä ruotsin puhuminen yleistyi. 

Itämerensuomen asema Svean valtakunnassa oli kauan vahva. Vielä 1500-luvulla suomen puhujat asuttivat Mälarin laakson parhaita veromaita, Kustaa Vaasan lasten kotiopettaja oli suomalainen ja viimeinen suomea osannut hallitsija oli kuningatar Kristiina (1632 – 1654). A. Buren mukaan vielä 1600-luvun alussa väestön enemmistö Gästriklandista pohjoiseen puhui itämerensuomea – samoin tietysti maan itäosien ja Viron omistusten väestön enemmistö. 

Itämerensuomi oli myös toinen hallinnon ja oikeudenkäytön kieli, mitä todistaa erityisesti lakitekstien kääntäminen. Miksi tällaiseen suururakkaan olisi moneen otteeseen ryhdyttykään, jos tuloksia ei olisi kukaan hyödyntänyt? 1500-luvun Svea olikin selvästi itämerensuomalaisten asuttama valtio. 

Vasta saksalaisten hallitsijasukujen valtaannousu, Skoonen liittäminen valtakuntaan 1658 ja lopulta maan itäosien liittäminen Venäjään heikensi itämerensuomen toisen luokan kieleksi.

Vierailija
10/60 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tuo sinunkin yksilöllisyydessäsi näköjään tärkeä asia, ei lainkaan yhdentekevä, huomaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/60 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsot tätäkin asiaa niin kovin suppeasti ja vain itsekkäästi, et laajemmin, ok, ei uutta.

Vierailija
12/60 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne nyt laukovat mitä tahansa, että saavat tahtonsa läpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/60 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 19:27"]

No onhan tuo sinunkin yksilöllisyydessäsi näköjään tärkeä asia, ei lainkaan yhdentekevä, huomaan.

[/quote]

 

Siis mitä? Se, että joku yrittää sanella asioita, joiden on kuuluttava vaikka pakottamalla jokaisen ihmisen identiteettiin, on aika kummallista. Ei oikein sovi länsimaiseen ajattelutapaan.

 

 

Vierailija
14/60 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten pitää olla kateellisia Ruotsille kun siellä on Carolina Klyft. Onko toi äijä ihan muumio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/60 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ruotsin pakollista opiskelua puoltava Paavo Lipponen uskoo, että hyväosaisimmat valitsisivat toisen kotimaisen pänttäämisen."

 

Ja huono-osaiset sitten valitsivat ruotsin tilalle venäjää, saksaa ja ranskaa vai? Sillä B-kielen pakollisuuttahan ei kukaan ole poistamassa. Eli mitä Lipponen oikein mahtoi tälläkin töräytyksellä tarkoittaa?

Vierailija
16/60 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa Suomen historiaa, niin ymmärrätte mistä Lipponen puhuu ja mitä tarkoittaa.

Vierailija
17/60 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lipposen mielestä pakkoruotsi pitää olla, koska Ruotsissa oli Abba! Öö... milläköhän kielellä he lauloivat??? Ei hitto, tuo on tyhmempi kuin muistinkaan.

 

 

"Lipponen nostaa keskustelussa korkealle ruotsalaisten menestyksen monella rintamalla Abba-yhtyeestä urheilijoihin kuten Björn Borgiin ja Carolina Klüftiin"

Vierailija
18/60 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 19:33"]

Lukekaa Suomen historiaa, niin ymmärrätte mistä Lipponen puhuu ja mitä tarkoittaa.

[/quote]

 

Niin, kannattaisi lukea nimenomaan siitä ajasta, kun ruotsalaiset/ruotsinkieliset alistivat suomenkielisiä. Ei ollut yhtään kaunista se aika. Vasta Venäjän vallan alle päästyämme suomen kielen asema pääsi paranemaan.

 

Vierailija
19/60 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 19:33"]

Lukekaa Suomen historiaa, niin ymmärrätte mistä Lipponen puhuu ja mitä tarkoittaa.

[/quote]Sitäkö kun Ruotsi ryösti Suomea 600 vuotta

Vierailija
20/60 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei ruotsi kuulu sinun identiteettiisi suomalaisena, on ok. Minun suomalaiseen identiteettini ruotsi kuuluu olennaisena osana. Onko tässä nyt joku puolueeton taho olemassa, joka voisi päättää kumpi meistä on oikeassa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän