Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tämä Liukko-Sunströmin laatta, johon Marimekon kangasta verrataan?

Vierailija
24.09.2013 |

http://kuvat2.huuto.net/9/49/9b5b0f10418c892b461bfaef79d6b-orig.jpg

http://static.iltalehti.fi/uutiset/kuusjaskarimarimekkoJI2409_503_uu.jpg

Marimekko on joutunut jälleen plagiointiepäilyn kohteeksi. Kuvataiteilija ja professori Heljä Liukko-Sundström sanoi tiistaina Ylen Ajankohtainen Kakkonen -ohjelmassa uskovansa, että Marimekon uusi kuosi on jäljitelmä hänen teoksestaan.

Liukko-Sundström tunnetaan erityisesti keramiikka- ja kuvataiteilijana. Hän on työskennellyt Arabian suunnittelijana vuodesta 1962.

Liukko-Sundström suunnitteli yrityslahjaksi maatalousalan osuusliike Hankkijalle 1980-luvulla laatan, jossa oli kuvituksena viljapelto. Marimekon uuden Sääpäiväkirja-sarjaan kuuluvan Kuuskajaskari-kankaan on suunnitellut Aino-Maija Metsola.

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no, onhan noissa jotain samaa, mutta en kyllä lähtis mistään plagioinnista puhumaan.

Vierailija
2/90 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en näe mitään yhtäläisyyttä näissä. Ne 2 muuta oli selkeitä kopioita mut ei tää tapaus.

Vierailija
4/90 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inspiraation lähde, mutta ei se ihan sama ole. On osattu muokata juuri sopivasti erilaiseksi, joten Marimekko voittaa.Mutta mallina tuota on selvästi käytetty. 

Vierailija
5/90 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tuo se johon verrataan?

En löydä muita, jotka olis "samanlaisia"?

ap.

Vierailija
6/90 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Tämä on lautanen jossa vähän  samantyylinen kuviokun laatassa ;)  Laatta oli Hankkijalle suunniteltu laatta joka on kyllä aivan saman näköinen kun Marimekon Kuuskajaskari kangas. Näkyi AStudiossa harmi ettei kuvaa löydy netistä (vielä)

Vierailija
7/90 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tuo aihe kuitenkaan ole niin ihmeellinen, ettei joku toinen keksisi itse jotain ihan samantapaista. ei tämä todellakaan ole niin selvä tapaus kuin edelliset, jos on plagiaatti ollenkaan. mä en laskisi plagiaatiksi, jos alkuperäinen on siis jompikumpi noista tämän ketjun kuvista.

Vierailija
8/90 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noissa ole samaa nimeksikään. Viljapeltoja on kuvattu maailman sivu.

Vierailija
9/90 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 22:56"]

Onkohan tuo se johon verrataan?

En löydä muita, jotka olis "samanlaisia"?

ap.

[/quote]

On se se, tässä maljakko Liukko-Sundströmin Viljasta

http://www.huuto.net/kohteet/helj-liukko---sundstrm--vilja-vaasi--arabia-_-hankkija/282235104

Minä olen ihan kyllästynyt tähän Marimekon alituiseen muiden matkimiseen. Eikö suunnittelijoiden päästä löydy enää mitään omaperäistä?

Vierailija
10/90 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mielessä joku hieman enemmän samannäköinen laatta, mutta en löydä sitä netistä. Siinä ei olisi viljantähkiä vaan  heinää niinkuin tuossa Marimekon kankaassa.

Vierailija
11/90 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööö.... Tumma taivas yllä ja keltainen viljapelto alla... Mä en ymmärrä, miten voi sanoa, että olisi plagiaatti, jos pyydetään vaikka 25 ekaluokkalaista maalaamaan syksyinen peltomaisema, niin just tollanen olisi tulos melkein kaikilla. Kovin omaperäinen ratkaisu ei kuummaltakaan tekijältä.

Vierailija
12/90 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oo, tykkään tosta Kuuskajaskarista!

Vierailija
13/90 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tästä nyt oikein kopiointikohua saa aikaiseksI vaikka disaineri rupeaa hysterisoimaan. Jos viljapeltoa rupeaa tyylittelemään ja pelkistämään, niin tämmöinenhän siitä tulee: sininen taivas ja keltaiset korret vähän taipuu. Sama juttu yritystunnusten kanssa. Maailmalta löytyy tuhansia kolmioon, neliöön, ympyrään, tähteen, maapalloon, salamaan, leijonaan, aurinkoon, silmään, puuhun, suuhun ja moneen muuhun perusmuotoon ja -aiheeseen perustuvaa tunnusta. Tottakai niitä voi pitää toistensa kopioina, mutta ovatko ne sitä? Eivät tietenkään. Jos kuva-aiheena on jotain yhtä omaperäistä kuin viljapelto, raivoava meri tai auringonlasku niin "kopioita"on helppo löytää.

Vierailija
14/90 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tässä puhutaan nyt lähinnä toteutuksellisesta eroista. Ideologialtaan työt ovat liki samankaltaiset. Molemmissa on samaan suuntaan kaartuva pelto ja pala taivasta. Aika usein taiteilijat tarkkailevat luontoa töitä tehdessään, mutta mikä on todennäköisyys että päädyttäisiin lähes samanlaiseen visioon...? Jotenkin tuntuu että taiteilijoiden tekijänoikeuksia on helppo ryöstää kaupallisiin tarkoituksiin...

Vierailija
15/90 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Horinoita?

Vierailija
16/90 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

liukko-sundström on ominut viljapellot

Vierailija
18/90 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 23:29"]

No ei tästä nyt oikein kopiointikohua saa aikaiseksI vaikka disaineri rupeaa hysterisoimaan. Jos viljapeltoa rupeaa tyylittelemään ja pelkistämään, niin tämmöinenhän siitä tulee: sininen taivas ja keltaiset korret vähän taipuu. Sama juttu yritystunnusten kanssa. Maailmalta löytyy tuhansia kolmioon, neliöön, ympyrään, tähteen, maapalloon, salamaan, leijonaan, aurinkoon, silmään, puuhun, suuhun ja moneen muuhun perusmuotoon ja -aiheeseen perustuvaa tunnusta. Tottakai niitä voi pitää toistensa kopioina, mutta ovatko ne sitä? Eivät tietenkään. Jos kuva-aiheena on jotain yhtä omaperäistä kuin viljapelto, raivoava meri tai auringonlasku niin "kopioita"on helppo löytää.

[/quote]

Just näin. Muistan jopa ala-asteella tehneeni lähes identtisen työn.

Harjoiteltiin vesiväreillä laveeraamista ja piti tehdä kaksi työtä luonnosta, jossa pohja piti olla vesiväreillä eläväksi laveerattu ja siihen mustalla ohuella siveltimellä sitten itse kuva. Toiseen tein tummanpunertavan (yötaivaan) ja mustan maan ja puun ilman lehtiä ja toiseen tummansinisen taivaan ja keltaisen kaislikon, jossa mustalla siveltimellä niitä korsia ja pisteinä niitä kaislan "tähkiä". Ja tämä tapahtui joskus 70-luvulla, joten ettei olis Heljä käynyt meidän koulussa pöllimässä mun ooooo, niin omaperäistä teosta tuohon Hankkijan pönttöönsä???!!! Harmi ettei taida olla nämä mun teokset tallessa.

Vierailija
19/90 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://areena.yle.fi/tv/2005534 kohta n. 29:40 siellä näkyy...

Vierailija
20/90 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto toi laatta on ruma. Mun viisvuotias lapsikin piirtäis paremman.