Ei pieni lapsi maksa juuri mitään, teinivanhempana vasta huomaa...
mihin rahat uppoaa. Joten kannattaa miettii mihin todellakin on varaa eikä vain hankkia 4-5-6 lasta putkeen koska on "ihanaa". Ihanuus on kaukana kun 13-18vuotiaat tarvitsevat rahaa ja silloin voi melkein nauraa kun ajattelee pikkulapsiaikaa...ehe. Vaunut, vaipat, talvihaalarit, muutama ruoka- ja vellipurkki...turvaistuin...?! se ei ole mitään verrattuna mopokorttiin, mopoon, vaatteet, elokuvat, diskot, synttärit, retket, jalkapallomaksut, balettimaksut, mahd sakot moposta, bensat, kännykät, tietokoneet, rippijuhlat, valmistumisvaatteet, kampaajat, korut, autokoulu jne jne jne jne....Huhu. Nyt kolmas lapseni täytti 18v ja hänellä(kin) töitä joten NYT voin vähän huokaista. Toki - joku voi sanoa ettei tarvitse mopoa tai kännykkä jne, mutta tosiasia on ettei kukaan vanhempi HALUA että oma lapsi jää porukan ulkopuolelle vaan jokainen toivoo että lapsilla on kavereita ja kiva elämä ja tänä päivänä näitä asioita on lähes joka teiniperheessa. Joku muu täällä joka oivaltanut tämän asian, että pikkulapsiperheessä ei todellakaan ole suuria kuluja. Eikä todellakaan ole niin että kun lapset teinejä niin kaikki lainat poismaksettuja jo, noup.
Kommentit (142)
Mä en saanut nuorena mitään koska oli lama. Koulussa syljettiin päälle koska ei ollut Leviksiä ja muita juttuja. No, pirun sisukas musta tuli ja pärjään tänä päivänä hyvin elämässä. En kuitenkaan halua että lapseni joutuvat kasvattamaan itseään samalla tavalla kuin minä. Vaatteet ja puhelimet saavat kotoa, tokikaan en nyt niihinkään ihan holtittomasti laita rahaa, mutta kunnon kamppeet pitää olla. Kummallakin on älypuhelin, omiin iPadeihin ovat itse säästäneet ja vanhin on säästänyt autokouluun osan rahoistaan. Vaatteita ostaa vanhemmat ja vaikka kelpaa Henkkamaukat niin on lapsilla noita koulukavereiden suosimia DC:tä ym. Minusta on ihan kiva että saavat välillä jotain kivaa ja extraa ja välillä joutuvat itsekin säästämään. Mutta ihan vaan kurjuudella kasvattamiseen en lähde.
Minua oikeasti pikkaisen naurattaa nämä jotka ostelee lapsille kaikenlaista vain jotta eivät syrjäydy.
Miksi me aikuiset olemme päästäneet tilanteen tähän? Oikeasti, aikuisistahan se on kiinni alammeko peesaamaan tätä kiusaamis maailmaa.
Annamme lapsille ns. aseita. Vanhemmat ostelevat kaiken mitä "tarve" vaatii, sitten pääsee näiden vanhempien lapset leuhkimaan että katoppa mitä mamma mulle osti, sullapa ei oo lällislää.
Teinit eivät lällätte. Sen olen huomannut. Heille alkaa jo olemaan aivan sama mikä puhelin, mitkä vaatteet jne on KAVERILLA. Mutta olisivatko pikkaisen kieroja ;) Vanhemmille sanotaan, että tuntee olonsa ulkopuoliseksi koska hänellä ei ole yhtä uutta ja hienoa vaikka puhelinta kuin kavereilla.
Mutta sitten nämä pienemmät. Ala-aste ikäiset jo saavat kaiken, koska "tarve" vaatii. Sitten melkein jokainen saa sellaiset ja juuri ne pääsevät lällättelemään lapsille joilla ei ole.
Fakta vain on se, että me aikuiset mahdollistamme tuon kiusaamisen. Eikä kukaan tunnu tekevän mitään.
Ja tällainenkin kiusaaminen kuitataan sillä että ne kuitenkin kiusaa jos on kiusatakseen.
Vähän ehkäpä ohi aiheen. Mutta kyllä siinä on aikuisillakin peiliin katsomisen paikka. Harrastukset ja satunnaiset menot silloin tällöin on minusta ok. Uskokaa kuitenkin pois vain, että nuoret osaavat kyllä ilman rahaakin viettää aikaansa.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 16:08"]
Mä en saanut nuorena mitään koska oli lama. Koulussa syljettiin päälle koska ei ollut Leviksiä ja muita juttuja. No, pirun sisukas musta tuli ja pärjään tänä päivänä hyvin elämässä. En kuitenkaan halua että lapseni joutuvat kasvattamaan itseään samalla tavalla kuin minä. Vaatteet ja puhelimet saavat kotoa, tokikaan en nyt niihinkään ihan holtittomasti laita rahaa, mutta kunnon kamppeet pitää olla. Kummallakin on älypuhelin, omiin iPadeihin ovat itse säästäneet ja vanhin on säästänyt autokouluun osan rahoistaan. Vaatteita ostaa vanhemmat ja vaikka kelpaa Henkkamaukat niin on lapsilla noita koulukavereiden suosimia DC:tä ym. Minusta on ihan kiva että saavat välillä jotain kivaa ja extraa ja välillä joutuvat itsekin säästämään. Mutta ihan vaan kurjuudella kasvattamiseen en lähde.
[/quote]
Tuohan kuulostaa hyvältä. Enkä usko, että tässä ketjussa kukaan alkaa kurjuudella kasvattamaan.
Mutta kohtuus kaikessa.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 16:10"]
Minua oikeasti pikkaisen naurattaa nämä jotka ostelee lapsille kaikenlaista vain jotta eivät syrjäydy.
Miksi me aikuiset olemme päästäneet tilanteen tähän? Oikeasti, aikuisistahan se on kiinni alammeko peesaamaan tätä kiusaamis maailmaa.
Annamme lapsille ns. aseita. Vanhemmat ostelevat kaiken mitä "tarve" vaatii, sitten pääsee näiden vanhempien lapset leuhkimaan että katoppa mitä mamma mulle osti, sullapa ei oo lällislää.
Teinit eivät lällätte. Sen olen huomannut. Heille alkaa jo olemaan aivan sama mikä puhelin, mitkä vaatteet jne on KAVERILLA. Mutta olisivatko pikkaisen kieroja ;) Vanhemmille sanotaan, että tuntee olonsa ulkopuoliseksi koska hänellä ei ole yhtä uutta ja hienoa vaikka puhelinta kuin kavereilla.
Mutta sitten nämä pienemmät. Ala-aste ikäiset jo saavat kaiken, koska "tarve" vaatii. Sitten melkein jokainen saa sellaiset ja juuri ne pääsevät lällättelemään lapsille joilla ei ole.
Fakta vain on se, että me aikuiset mahdollistamme tuon kiusaamisen. Eikä kukaan tunnu tekevän mitään.
Ja tällainenkin kiusaaminen kuitataan sillä että ne kuitenkin kiusaa jos on kiusatakseen.
Vähän ehkäpä ohi aiheen. Mutta kyllä siinä on aikuisillakin peiliin katsomisen paikka. Harrastukset ja satunnaiset menot silloin tällöin on minusta ok. Uskokaa kuitenkin pois vain, että nuoret osaavat kyllä ilman rahaakin viettää aikaansa.
[/quote]
Kuka täällä sanoo ostavansa KAIKEN mitä lapsi pyytää? Näytä ensimmäinenkin sellainen vastaus. Aika moni sanoo kannattavansa kohtuutta.
Mä voin sanoa että meillä lapsilla on pelit ja vehkeet, kunnon harrastusvälineet ja vähän kalliimpaankin vaatetta. Silti nuo kiertelevät mielellään kirppareita, säästävät omia rahojaan Plan-kummilapsen maksuihin (ihan omasta tahdostaan), ymmärtävät että kaikilla ei ole varaa ostaa ja tajuavat että rahalla ei saa onnea, se on vaan tavaraa.
Ei se tavara ketään pilaa vaan se jos asioista ei puhuta tai asioita ei selitetä.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 16:13"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 16:10"]
[/quote]
Kuka täällä sanoo ostavansa KAIKEN mitä lapsi pyytää? Näytä ensimmäinenkin sellainen vastaus. Aika moni sanoo kannattavansa kohtuutta.
[/quote]
Kyllä tässä aika hyvin sai jo ap:n viestistä käsityksen, että pitää olla ne hienoimmat puhelimet, tietokoneet, mopot jne. Vain jotta ei syrjäydy.
Totta, suurinosa oli sitä mieltä, että kohtuus kaikessa. Mutta ei kaikista saanut sellaista käsitystä.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 15:41"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 15:34"]
Kiitos kysymästä, 26e nokialaiseni olen ostanut 16-vuotiaana, siis vuonna -07. Hyvin on toiminut. Materia ei tehnyt minua onnelliseksi teininä ja nyt vielä enemmän osaan arvostaa ensisijaisesti muuta kuin materiaa. Miksi opettaisin lapseni suurkulutukseen kun en itse sitä liiemmin arvosta?
Miten maailmani pitäisi olla hieman eri asia? :)
[/quote]
Et voi tietää mitä on olla teinin vanhempi edes kulutuksen suhteen ennen kuin olet sitä! Olet odottava äiti etkä 15-vuotias teini eikö siis maailmasi ja tarpeesi ole erilaiset? Ei sitä voi miettiä omia teini-aikoja ja luulee tietävänsä mitä se teinin vanhemmuus on. Kyllähän sitä moni topakkana nyt ilmoittelee pikkulapsen vanhempina että en minä ainakaan teinille hänen haluamiaan vaatteita tai sitä älypuhelinta osta mutta katsotaan vaan sitten kun se tilanne tulee eteen monen vuoden kuluttua...
[/quote]
En tainnut väittää paljoa muuta kuin että tällä hetkellä lapsellisesti olemme sitä mieltä että tuleva lapsemme aikanaan joko kustantaa osan haluamistaan (huom. ei tarvitsemistaan) asioista tai on ilman.
En tiedä millaista on olla teinin äiti, olet täysin oikeassa. Oletan kuitenkin ettei teini voi tulla kalliimmaksi kuin mihin äiti tai isä antaa mahdollisuuden, eli on valmis maksamaan "ylimääräisistä" asioista.
En jaksa lukea koko ketjua. Mutta hassua, kuinka pienelle lapselle halutaan parasta. Kalleimmat vaunut, puvut, istuimet ja lelut yms.
Mutta kun tullaan teini-ikään, lapsen pitää itse tienata lukiokirjat ja lenkkarit ja verkkarit ja harrastaa ei saa ja pitää kulkea kirpparivaatteissa ihan sen vuoksi, että luonne kasvaa.
Itse olen teinien äiti ja voin sanoa, että monelle pienten lasten vanhemmille tulee yllätyksenä, paljonko ne vauvakuumeet tulee maksamaan 16 vuoden päästä.
Ja ei, meillä ei ole kellään mopokorttia, ei mopoa ja töissä ovat kulkeneet ja silti minun 1600 euron tilistä ei meinaa jäädä mitään käteen, kun kuukausi on loppu. Tällä viikolla pitää ostaa taas uudet lukion kurssikirjat esimerkiksi. Teinillä ei itsellään ole varaa, koska rahat meni läppäriin, mitä tarvitsee koulutehtävissä.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 16:22"]
En jaksa lukea koko ketjua. Mutta hassua, kuinka pienelle lapselle halutaan parasta. Kalleimmat vaunut, puvut, istuimet ja lelut yms.
Mutta kun tullaan teini-ikään, lapsen pitää itse tienata lukiokirjat ja lenkkarit ja verkkarit ja harrastaa ei saa ja pitää kulkea kirpparivaatteissa ihan sen vuoksi, että luonne kasvaa.
Itse olen teinien äiti ja voin sanoa, että monelle pienten lasten vanhemmille tulee yllätyksenä, paljonko ne vauvakuumeet tulee maksamaan 16 vuoden päästä.
Ja ei, meillä ei ole kellään mopokorttia, ei mopoa ja töissä ovat kulkeneet ja silti minun 1600 euron tilistä ei meinaa jäädä mitään käteen, kun kuukausi on loppu. Tällä viikolla pitää ostaa taas uudet lukion kurssikirjat esimerkiksi. Teinillä ei itsellään ole varaa, koska rahat meni läppäriin, mitä tarvitsee koulutehtävissä.
[/quote]
Täysi komppi tälle! Juuri tätä ihmettelen minäkin.
[/quote]
niin ja teini ei saanut viime kesänä kuin 4 viikkoa kunnan töitä, mistä ei kovin montaa satasta tienannut. Alle 18v on vaikea saada oikeita töitä täältä. Osa rahoista meni uusiin farkkuihin ja huppariin. Osti myös uudet kengät, koska vanhat olivat jo naftit. Lopuilla osti läppärin. Joten ei niillä teinien tienesteillä niin kamalan paljon ostella. Lapsilisätkin loppuvat 17v ja opintotukea ei saa, kun asuu kotona. ja 17v 185 cm pitkä nuori mies syö yhtä paljon, kuin aikuinen mies.
Näitä jos sitten on useampi, niin sanon, että voi olla ylläripylläreitä
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 16:26"]
[/quote]
niin ja teini ei saanut viime kesänä kuin 4 viikkoa kunnan töitä, mistä ei kovin montaa satasta tienannut. Alle 18v on vaikea saada oikeita töitä täältä. Osa rahoista meni uusiin farkkuihin ja huppariin. Osti myös uudet kengät, koska vanhat olivat jo naftit. Lopuilla osti läppärin. Joten ei niillä teinien tienesteillä niin kamalan paljon ostella. Lapsilisätkin loppuvat 17v ja opintotukea ei saa, kun asuu kotona. ja 17v 185 cm pitkä nuori mies syö yhtä paljon, kuin aikuinen mies.
Näitä jos sitten on useampi, niin sanon, että voi olla ylläripylläreitä
[/quote]
Se onkin eri asia. Tässä ei puhuttu siitä onko varaa. Vaan siitä että niihin teineihin nyt vaan menee enemmän rahaa.
Sen vain sanon, että KOHTUUS kaikessa!
Kännykän ja vaatteiden ei tarvitse olla uusinta uutta muotia.
Perusasiat pitää tottakai vanhempien kustantaa eli harrastukset, koulumenot, vaatteet jne.
Mutta ei se kuulkaas pahitteeksi olisi, vaikka joskus teinit joutuisivat siihen extraan säästämään ihan itse rahat. Viikkorahoista, kesätöistä tms.
Niihin discoihin, leffoihin ja muihin.
Karhunpalvelus lapselle on tasoittaa tietä liikaa antamalla kaikki valmiina. Eivät opi rahaa käyttämään, kun tottuvat siihen, että kaiken saa mitä haluaa.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 16:46"]
Karhunpalvelus lapselle on tasoittaa tietä liikaa antamalla kaikki valmiina. Eivät opi rahaa käyttämään, kun tottuvat siihen, että kaiken saa mitä haluaa.
[/quote]
Kyllä oppii rahaa käyttämään sekä siihen että kaikkea ei aina saa. En oikeasti edes tunne kovin montaa ihmistä joka olisi saanut aina kaiken.
MIKSI vanhempien pitäisi kustantaa ajokortti? Minulle ei ole maksettu, eikä siinä ole mielestäni mitään ihmeellistä. Ei vanhempien tarvitse kaikkea maksaa, ja ainahan voi vaikka säästää? Tai mennä kesätöihin? Oppii eri tavalla rahan arvon, kun joutuu itsekin vähän tekemään sen eteen jotain.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 16:50"]
MIKSI vanhempien pitäisi kustantaa ajokortti? Minulle ei ole maksettu, eikä siinä ole mielestäni mitään ihmeellistä. Ei vanhempien tarvitse kaikkea maksaa, ja ainahan voi vaikka säästää? Tai mennä kesätöihin? Oppii eri tavalla rahan arvon, kun joutuu itsekin vähän tekemään sen eteen jotain.
[/quote]
Tänä päivänä kun kesätöihin ei noin vain mennä. Ja jos joku haluaa sen maksaa niin onko se sulta pois?
Halu ja tarve ovat kaksi eri asiaa. Moniko mamma ostaa itselleen aina sen takin tai laukun kun sattuvat sitä haluamaan mutta ei tarvitsemaan? Sitähän minäkin. Miksi lapselle pitäisi kustantaa kaiken mitä tämä haluaa?
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 16:51"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 16:50"]
[/quote]
Tänä päivänä kun kesätöihin ei noin vain mennä. Ja jos joku haluaa sen maksaa niin onko se sulta pois?
[/quote]
Saa maksaa tottakai, mutta turha valittaa sitten miten kalliiksi tulee. Kyllä on paljon nuoria, joille tuodaan kaikki valmiina eteen.
Mä en oikeasti tiedä ketään kuka ois mennyt pilalle sen takia että on kotoa saanut teininä paljon kaikkea. Ja onhan näitä kavereita ollut paljonkin. Ihan itsenäisiä omat rahansa tienaavia normaaleja ihmisiä on tullut. Ja en kyllä tiedä myöskään ketään ketä köyhyys ois todella jalostanut. Mistä ihmeestä täällä on sellainen käsitys niin sitkeässä?
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 15:37"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 15:32"]
"OLETKO 15 VUOTIAS TEINI JONKA KAVEREILLA KAIKILLA ON ÄLYPUHELIN"
Kaikilla teineillä ei ole älypuhelinta. Teinien maailman on hieman erilainen, kuin sinun. Heillä on itsetuntoa olla erinlaisia. Kaikki teinit eivät ole riippuvaisia puhelimista. Heillä on muutakin tekemistä.
[/quote]
joopajoo. Näin puhuu av-mamma joka haluaa itse olla samanlainen kuin muut. Tsekkaa laukkusi, kämppäsi, vaatekaappisi, astiakaappisi, harratuksesi ja tule sitten sanomaan että et ole niin kuin muut.
[/quote]
No, huh huh. Laukku on alla kahden kympin ruskea pari vuotta sitten ostettu. Puhelin Nokia 3720. Kämppä 70-luvun kerrostalo kolmio muovimatolla, valkoiset seinät. No ei puhta asitiakaapista se on kaikkea vuosian 50-ja 2013 väliltä yhtään muumimukia ei ole, mäkkärin plus ateria laseja löytyy. Osat vaatteista on siltä ajalta, kun olin 15v. ja harrastukset...kävelemässä käy ja luen, mutta ne ei taida olla harrastuksia.
Saanko nyt luvan puhua?!