Absolutistin ongelma, kun lasku tasataan
Aika hassu ja tyhmä ongelma, mutta en siis käytä lainkaan alkoholia. Muutaman kerran, kun olemme käyneet ulkona syömässä kavereiden kanssa ja laittaneet laskun tasan (esim. kun tilattu iso läjä tapaksia pöytään), minulta on yritetty laskuttaa myös alkoholista. Joku syö enemmän, joku vähemmän ja tällöin itse aika pieniruokaisena minusta on silti ok, että maksan isompi ruokaistenkin osuutta. Alkoholi on kuitenkin sellainen, että siitä minä en maksa, koska en sitä itse käytä. En tee asiasta numeroa, mutta ei silti ole reilua laskuttaa omaa juomista minulta.
Myös mökkireissujen isot kimppaostokset, joihin jokainen laittaa vaikkapa 30 euroa, on vähän niin ja näin, kun tiedän, että suurin osa menee viinaan kuitenkin... En jotenkin tajunnut, että absolutismi voi johtaa oikeasti tämmöiseen ongelmaan. Asiasta huomauttaminen tuntuu pikkumaiselta ja oudolta... Äh.
Onko joku ratkaissut tätä ongelmaa? Hölmöähän se on omia safkoja kimppaostoksien sijaan roudata, mutta toisaalta tuntuu tosi pöhköltä laittaa rahaa sellaiseen, jota en varmasti käytä.
Kommentit (53)
Tilaa alkoholittomia drinkkeja tai kalliimpaa ruokaa niin lasku tasaantuu.
Kuinka usein sulle tulee noita tilanteita? Minkä verran luulet häviäväsi kerralla rahallisesti? Siitä lasket minkä verran sitä tappiota kertyy vuoden mittaan. Usein tällaisissa jutuissa huomaa tarkemmin laskiessaan, ettei kyse olekaan kuin 30 eurosta vuodessa. Kannattaako siitä olla kovinkaan harmissaan?
Me käymme usein syömässä pitkiä illallisia isolla porukalla eikä kukaan ole aiemmin jaksanut nipottaa muutamien eurojen heitoista. Raskauksien aikana kismitti kyllä, kun pitkän illallisen jälkeen juomien osuus on laskusta selvästi yli puolet, mutta toisaalta kun samalla porukalla on menty, on jokaiseen ruokakuntien tullut vuorollaan tappiota. ;)
"Pysyvästi" absolutistin ei kyllä pidä aina maksaa muiden viinoja, laskun voi jakaa vaikkei kaikille tulisikaan samaa osuutta.
Vegetaristina nuo mökkiviikonloppujen ruokaostokset ovat kuumentaneet tunteita mennävuosina. Tiettyjen ihmisten kanssa mökkeillessä on pidetty itsestäänselvänä, että kauppalaskut tasataan ja ostoksilla käydään yhdessä.
Jos otin kärryyn soijapakasteita, joku vaati ottamaan niitä siten että riittää kaikille ( yhtäpaljon). Sitten kasataan ne makkarat, leikkeet, lammaspihvit, possunniskat, sisäiset jne. Sieniä ei kuulema tarvitse grillata, kun kaikkea on jo niin paljon. Jos otan niitä ( omaan laskuun) vain itselleni, grillatessa kuitenkin muutamat ovat niitä vailla.
Lopulta saatiin sovittua, että perustarvikkeet ostetaan kimpassa, grillattavat jne jokainen hankkii itsekseen.
Mä en vaan ymmärrä suomalaisten tapaa niuhottaa joka eurosta. Ei se ole pennin päälle, kyllä ne pitkässä juoksussa yleensä tasaantuu.
Me ollaan samalla tyttöporukalla joka toinen kk syömässä. Ekalla kerralla tilattiin yhden kanssa viinipullo puokkiin, sain yhden lasin kun toinen joi kaiken muun. Laskun tullessa sanoin join yhden lasillisen eli maksan nax 1/3. Tämän jälkeen tilasin juoman aina laseittain.
Nyt kun olen raskaana en todellakaan maksa muiden juomia. Oltiin pari pv sitten syömässä, mun osuus pääruoka ja puolikas jälkkäri 19 e, mm kallein lasku oli 100 ja muillekin oli yli 50 e. Sanotaan aina lasku erikseen, ei ole tähän mennessä ollut ongelma.
Teille maailmankansalaisille muistuttaisin, että kyse ei todellakaan ole euroista. Ravintolassa syöminen ja juominen ON Suomessa kallista touhua. KTS viesti 42: 19 e, vs. 100 e, ei ole minusta mitään penneistä niuhottamista.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 22:11"]
Mä en vaan ymmärrä suomalaisten tapaa niuhottaa joka eurosta. Ei se ole pennin päälle, kyllä ne pitkässä juoksussa yleensä tasaantuu.
[/quote]
Ei ole pennin päälle, mutta esim ostosten hinnan jakautuessa:
1. 20€
2. 100€
3. 50€
4. 50€
5. 50€
jos lasku tasataan, loppusumma on 54€/hlö.
Lopputuloksena on yksi hyvin tyytyväinen asiakas, kolme varsin tyytyväistä ja yksi kovin tyytymätön.
Mikä mahtaa olla ongelma? Pennin halkomistako?
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 20:44"]
Menkääpä Afrikkaan, sielä on oletuksena että porukan rikkain maksaa kaikille kaiken, niin ravintolaillalliset kun baarijuomatkin. Ja se rikkainhan on heidän mielestään automaattisesti se, joka on tullut Euroopasta, vaikka hän olisikin opiskelija ja kaikki ne seurueen afrikkalaiset olisivat lakimiehiä. Siinä sitten pitäisi opiskelijan tarjota koko esim. kahden kuukauden reissunsa ajan kaikki kaikille, päivittäiset kännit ja ruuat, ja sitä porukkaahan saattaa olla esim. 30 henkeä siin syömässä ja juomassa.
Viime reissulla tein selväksi heti ensimmäisestä päivästä, että nyt sitten tasataan laskut, edes suunnilleen, koska mulla ei ole varaa kestitä koko maanosaa montaa viikkoa, selitin vielä että on meillä suomessa tapana, ja sillä mennään. 98% ystävistä ja sukulaisista katos sinä iltana eikä enää loppureissulla näkynyt, loukkaantuivat niin paljon.
Ja täällä mietitään onko reilua tasata laskuja jos joku syö salaatin ja toinen sisäfilettä. Joo ei ole, itsekin vegetaristina koen maksavani enemmän kun pitäisi, mutta mun mielestä asiasta ei kannata tehdä isoa ongelmaa.
Juomisen kohdalla miettisin vähän summia, onko se sellainen, että kannattaa ottaa puheeksi. Tyyliin jos kaikki muut ottavat ruuan kanssa yhden juoman, ja se minun laskuosassani tarkoittaa paria euroa lisää, en ottaisi puheeksi. Jos pöytään tilaillaan kalliita viinejä ja porukka juo ihan kunnolla, ja minun oletetaan maksavan kymmeniä euroja lisää joka kerta, ottaisin puheeksi.
[/quote]
Pää kiinni köyhä
Joo, ei tuo ole kyllä enää pennien laskemista, eikä se tasaannu missään vaiheessa vaan päinvastoin ap:lle tulee lisää tappiota joka kerta. Juomat ovat tosiaankin kalliita ja on kohtuutonta joutua maksamaan toisten juomista.
Ei kai tuossa auta kuin keskustella ystävien kanssa. Ymmärtävätkö ongelmasi? Seuraavan kerran voi vaikka laskea oman osuutesi laskusta ja näyttää ystävillekin, että ero hinnassa on suuri.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 22:11"]
[/quote]
Ks. vastaus nro 30. Juuri pitkässä juoksussa vähän juova vege maksaa tosi paljon muiden juomia, kun ottaa kerta toisensa jälkeen maksaakseen muiden laskuja. Silloin ei ole kyse parista eurosta niuhottamisesta.
Joskus toisen näkökulmasta on hyvä katsella maailmaa. Voi olla vähän eri näkymät.
Mä en ymmärrä miksi ravintolalasku tasataan. Jokainen tilaa omat ruokansa ja maksaa omat ruokansa. Niin me ollaan aina tehty eikä siinä ole ollut mitään ongelmaa.
Voi myos ottaa oman osuutensa viinoista ja kayttaa niita ruoanlaittoon, vieda mukanaan ja tarjota joskus omille vieraille tai myyda.