Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Absolutistin ongelma, kun lasku tasataan

Vierailija
23.09.2013 |

Aika hassu ja tyhmä ongelma, mutta en siis käytä lainkaan alkoholia. Muutaman kerran, kun olemme käyneet ulkona syömässä kavereiden kanssa ja laittaneet laskun tasan (esim. kun tilattu iso läjä tapaksia pöytään), minulta on yritetty laskuttaa myös alkoholista. Joku syö enemmän, joku vähemmän ja tällöin itse aika pieniruokaisena minusta on silti ok, että maksan isompi ruokaistenkin osuutta. Alkoholi on kuitenkin sellainen, että siitä minä en maksa, koska en sitä itse käytä. En tee asiasta numeroa, mutta ei silti ole reilua laskuttaa omaa juomista minulta.

Myös mökkireissujen isot kimppaostokset, joihin jokainen laittaa vaikkapa 30 euroa, on vähän niin ja näin, kun tiedän, että suurin osa menee viinaan kuitenkin... En jotenkin tajunnut, että absolutismi voi johtaa oikeasti tämmöiseen ongelmaan. Asiasta huomauttaminen tuntuu pikkumaiselta ja oudolta... Äh.

Onko joku ratkaissut tätä ongelmaa? Hölmöähän se on omia safkoja kimppaostoksien sijaan roudata, mutta toisaalta tuntuu tosi pöhköltä laittaa rahaa sellaiseen, jota en varmasti käytä.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko ap joskus sitten juonut niitä alkoholeja ja nyt ehkä olet ruvennut absolutistiksi vasta viime aikoina?

Vierailija
22/53 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös absolutisti, muttei mun kaveripiirissä ole tuollaista ongelmaa. Meillä on aina tapana tilata vain yksi lasku pöytään, ja kaikki maksavat suunnilleen saman verran - paitsi minä. Kaverit sanoo aina ettei mun tietenkään pidä maksaa yhtä paljon kun en mitään juonutkaan, ja mun osuus on aina pienempi kuin muiden. Ei ne suostu ottamaan mun rahoja omiin juomiinsa. Ap:n kannattaisi ehkä tarkastaa kaveripiiriänsä jos noin ahneita ja itsekkäitä ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 17:43"]

Mä olen myös absolutisti, muttei mun kaveripiirissä ole tuollaista ongelmaa. Meillä on aina tapana tilata vain yksi lasku pöytään, ja kaikki maksavat suunnilleen saman verran - paitsi minä. Kaverit sanoo aina ettei mun tietenkään pidä maksaa yhtä paljon kun en mitään juonutkaan, ja mun osuus on aina pienempi kuin muiden. Ei ne suostu ottamaan mun rahoja omiin juomiinsa. Ap:n kannattaisi ehkä tarkastaa kaveripiiriänsä jos noin ahneita ja itsekkäitä ovat.

[/quote]

Samoin meillä, varsinkin kun minä olen absona aina kuskina

Vierailija
24/53 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mökkireissuilla tasataan aina ruokalasku siten, että yksi ostaa kaiken ja muut maksavat omansa. Sitten juomat, sikarit ja muut omat erikoisherkkunsa jokainen tuo itse ja tarjoaa niistä muille, jos tarjoaa. On toiminut loistavasti. Ravintolassa en ole koskaan laskujen tasaamista harrastanut, mutta käynkin ravintolassa max. 4 hengen porukassa.

Vierailija
25/53 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä järki on tasata lasku aikuisten kesken, oikeesti?? Kuka niin vielä tekee..niin no apn jengi.

Vierailija
26/53 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei sinun kuulu maksaa muiden juomia - tai edes ruokia. Pidän katalana ystäviäsi, jotka yrittävät maksattaa annoksensa sinulla. Suosittelen, että pyydät oman laskun. 

Vierailija
27/53 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 17:50"]

Mikä järki on tasata lasku aikuisten kesken, oikeesti?? Kuka niin vielä tekee..niin no apn jengi.

[/quote]

Yhteinen lasku on aivan yleinen tapa muualla paitsi Suomessa. Suomalaiset on niin pihejä ettei kukaan ole halukas maksamaan senttiäkään enempää kuin mitä on omaan suuhun mennyt. Suorastaan huvittavaa kun lasketaan kuka on tilannut tämän jääveden ja kuka tämän kolan, ja tarjoilija kiikuttaa jokaiselle oman laskun ja jokainen kaivelee pennosiaan omasta kukkarostaan ettei vaan jäisi yhtään häviön puolelle.

Muualla tulee automaattisesti pöytään yksi lasku, paitsi jos heti alussa ilmoitetaan että erikseen. 

Vierailija
28/53 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No miten sä vaikka tilaat isommassa porukassa viiniä, jokaiselle oma pullo vai? Ja jos tilataan vaikka alkupalalle valkoviiniä ja pääruualle punkkua, on kai järkevämpää tilata yhteisiä pulloja kuin jokaiselle oma erillinen lasi? Eikä läheskään kaikkia viinejä edes saa laseittain.

Vierailija
29/53 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mistään ravintolalaskun tasauksesta kuullutkaan ja olen käynyt syömässä ja juomassa eri kokoisissa porukoissa siitä asti kun täytin 18 eli vuodesta 1989! Onpa tosi omituinen käytäntö. Kyllä mun kaveriporukoissa jokainen maksaa aina itse omat syömisensä ja juomisensa. 

Vierailija
30/53 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 17:59"]

[/quote]

Yhteinen lasku on aivan yleinen tapa muualla paitsi Suomessa. Suomalaiset on niin pihejä ettei kukaan ole halukas maksamaan senttiäkään enempää kuin mitä on omaan suuhun mennyt. Suorastaan huvittavaa kun lasketaan kuka on tilannut tämän jääveden ja kuka tämän kolan, ja tarjoilija kiikuttaa jokaiselle oman laskun ja jokainen kaivelee pennosiaan omasta kukkarostaan ettei vaan jäisi yhtään häviön puolelle.

Muualla tulee automaattisesti pöytään yksi lasku, paitsi jos heti alussa ilmoitetaan että erikseen. 

[/quote]

Niin tulee yksi lasku mutta silti on ihan normaalia, että kukin maksaa siitä vain oman osansa tai pariskunnista toinen osapuoli maksaa yhteiset tilaukset. Tarjoilija laskee sitten paperilla yhteen, ei ole mikään ongelma.

t. ulkosuomalainen

Vierailija
31/53 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 17:30"]

Ihan vaan tiedoksi ihmettelijöille, että muualla maailmassa se, että lasku splitataan tasan ruokailijoiden kesken on täysin vakiintunut käytäntö. Niin säästetään tarjoilijan työtä/ aikaa eikä sitten ruokailun jälkeen tarvitse alkaa arpomaan, että kuka tilasi minkäkin viinin tai salaatin.

Erittäin järkevä ja toimiva tapa.

Ap:lle, en ole koskaan joutunut miettimään asiaa absolutistin kannalta enkä siksi valitettavasti osaa auttaa. Ainut ehdotus on, että sovitte kavereiden kesken, että maksat omat syömisesi ja juomisesi + oman osuuden tipeistä ja muut sitten splittaa loput.

[/quote]

Olkoon miten yleinen tapa tahansa maailmalla, minusta ei ole kovin reilua tasata laskua, elleivät kaikki syö ja juo suunnilleen yhtä paljon. Miksi sen vettä juoneen pitäisi maksaa osuus muiden juomista kahdesta ruokaoluesta? Miksi salaatin syöneen pitäisi maksaa osuus kavereiden sisäfilepihvistä?

Minä en ole tainnut törmätä tuollaiseen tasajakoon vielä koskaan, enkä varmasti ehdottaisi sitä itse, vaikka aika usein olen se suuriruokaisin (vaikka en juomaisin).

Vierailija
32/53 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 17:59"]

[/quote]

[/quote]

Yleensä jokainen tietää suunnilleen, mitä omat syömiset ja juomiset maksavat. Vaikka pöytään tulisi vain yksi lasku, siinä on nykyään ulkomaillakin lähes aina kaikki eriteltynä. Omien kavereiden ja työkavereiden kanssa yleensä tehdään niin, että jokainen pistää pöytään omasta mielestään sopivan summan ja lopuksi katsotaan, että kokonaissumma on riittävä. Jokainen on siis maksanut omansa, mutta senttejä ei olla alettu laskea.

Vierailija
33/53 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pöyristynyt siitä, että absolutistin pitäisi maksaa muiden drinksuista! Varmaan kohta pyytävät kolikoita tupakoinnistaankin.

Vierailija
34/53 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö vegetaristin maksaa muiden liharuoista? Keliaakikon viljatuotteista? Diabeetikon imelistä jälkiruoista? jne.

Vierailija
35/53 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän AP:ta. Itse olen vegetaristi, ja ruokani ovat huomattavasti halvempia kuin muiden, etenkin, kun harvoin juon mitään. Kerta tai pari laskun tasaaminen on ihan ok, mutta jos niitä illanistujaisia on usein, ei ole tasapuolista, että kasvissyöjä maksaa muiden sisäfileitä tai absolutisti muiden jälkiruokakonjakkeja ja viinejä. Ei se mun mielestä ole muutamasta eurosta nipottamista, kuten joku antoi ymmärtää.

Vierailija
36/53 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko sä ap ottanut näitä asioita puheeksi kavereidesi kanssa? Jos he eivät vain ole tulleet ajatelleeksi asiaa? Vai haluatko vain inistä asiasta internetissä? Suosittelisin sanomaan suoraan.

Vierailija
37/53 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sua huijataan, koska annat sen tapahtua etkä pistä yhtään vastaan.

Kasvata "pallit".

Vierailija
38/53 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi jeesus jos ei saa suutaan auki niin maksakoon. Ei se ole tyhmä joka pyytää. 

Vierailija
39/53 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkääpä Afrikkaan, sielä on oletuksena että porukan rikkain maksaa kaikille kaiken, niin ravintolaillalliset kun baarijuomatkin. Ja se rikkainhan on heidän mielestään automaattisesti se, joka on tullut Euroopasta, vaikka hän olisikin opiskelija ja kaikki ne seurueen afrikkalaiset olisivat lakimiehiä. Siinä sitten pitäisi opiskelijan tarjota koko esim. kahden kuukauden reissunsa ajan kaikki kaikille, päivittäiset kännit ja ruuat, ja sitä porukkaahan saattaa olla esim. 30 henkeä siin syömässä ja juomassa.

Viime reissulla tein selväksi heti ensimmäisestä päivästä, että nyt sitten tasataan laskut, edes suunnilleen, koska mulla ei ole varaa kestitä koko maanosaa montaa viikkoa, selitin vielä että on meillä suomessa tapana, ja sillä mennään. 98% ystävistä ja sukulaisista katos sinä iltana eikä enää loppureissulla näkynyt, loukkaantuivat niin paljon.

Ja täällä mietitään onko reilua tasata laskuja jos joku syö salaatin ja toinen sisäfilettä. Joo ei ole, itsekin vegetaristina koen maksavani enemmän kun pitäisi, mutta mun mielestä asiasta ei kannata tehdä isoa ongelmaa.

Juomisen kohdalla miettisin vähän summia, onko se sellainen, että kannattaa ottaa puheeksi. Tyyliin jos kaikki muut ottavat ruuan kanssa yhden juoman, ja se minun laskuosassani tarkoittaa paria euroa lisää, en ottaisi puheeksi. Jos pöytään tilaillaan kalliita viinejä ja porukka juo ihan kunnolla, ja minun oletetaan maksavan kymmeniä euroja lisää joka kerta, ottaisin puheeksi.

Vierailija
40/53 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit vaikka tilata jalkiruoan taikka ylimaaraisen alkuruoan ja vieda sen mukanasi jos et jaksa ravintolassa syoda. Tuskinpa kenellakaan olisi pokaa sita ihmetella jos itsekin maksattavat viinansa sinulla. Mokkiviikonloput voisi hoitaa siten etta tuo oma osuutesi ruokatavararoista jo tullessasi, kun muut menevat ruokaostoksille voit jaada mokille taikka autoon istumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi