Aion painaa synnyttämään mennessä korkeintaan 65kg
Kommentit (25)
Ei varmaan kannata ottaa tuollaisia tavoitteita, ettei huomaamattaan sitten sairastu johonkin mamarexiaan... Perusterveellinen safka ja säännöllinen liikunta kykyjen mukaan varmasti pitää painon kurissa! :)
Mä olen synnyttänyt 4 lasta ja olen ollut laitokselle mennessänikin normaalipainoinen - viimeisellä kerralla juurikin tuon ap:n 65kg. En koskaan rajoittanut syömistäni mutta alkupainot oli 52 ja 57 kiloa, viimeisellä kerralla 61,5 eli painoa tuli 3,5kg ja jäi laitokselle 5,5:D
Ihan mahdollista ja suositeltavaa, minä ainakin söin ihan normaalisti yhden edestä koko raskausajan.
Yritän myös rajoittaa syömisiä, vaikka nälkä on vähän väliä. Esikoista odottaessani lihoin reilut 20 kg ja vauva olikin yli 4 kiloa syntyessään. Nyt toisella kerralla tavoitteena on max 12 kilon painonnousu.
Toivottavasti sinulle ei tule mitään turvotuksia loppuraskaudessa sillä silloin voit joutua lopettamaan syömisen kokonaan jos noin tiukkoja päätöksiä teet etukäteen.
Minulla oli raskausaikoina koko ajan nälkä ja söinkin aika paljon mutta normaalia ruokaa eikä vaan herkkuja.
Viimeisilläni painoi molemmilla kerroilla n.66-67kg.
Minä taas en ajatellut tehdä minkäännäköistä painorajaa itselleni, ajattelin vain syödä samalla tavalla kuin ennen, loppua kohden lisäten annoksia. Jos koen olevani nälissäni, syön sen verran että nälkä lähtee. Toki jos pahoinvointia tulee, kaikki on sallittu mikä vain menee alas. Painoa tulee mikä tulee. Painan vaivaiset 50kg, joten tuskin edes ylittyy normaalipainon yläraja, mutta ei se maailma siihen kaadu vaikka ylittyisikin. Tärkeintä mulle on se että syön hyvin ja monipuolisesti, ei se että pysyn normaalipainon sisällä. Vielä nyt erikseni mainitsen että luonnollisesti herkut eivät kuulu mun ajatukseen terveestä ruokavaliosta, vaikka toki ovat osa ruokavaliotani sillon tällöin.
1. raskaudessa kun en YHTÄÄN kiinnittänyt huomiota painoon, se nousi 70 kiloon ja korkea verenpaine heikensi jaksamista huomattavasti loppuaikoina. Tuskin mun kovasti tarvitsee ponnistella tavoitteen eteen ja varmasti syön tarpeeksi - liikunta hoitaa loput.
ap
Normaali painonnousu 1 lapsen raskaudessa on max 10 kiloa. Siihen saa jo syödä aika reippaasti sillä se lapsi lisukkeineen vie n 5-6kg. Loppu on nestettä ja läskiä.
4
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 15:42"]
Normaali painonnousu 1 lapsen raskaudessa on max 10 kiloa. Siihen saa jo syödä aika reippaasti sillä se lapsi lisukkeineen vie n 5-6kg. Loppu on nestettä ja läskiä.
4
[/quote]
Normaali painonnousu raskauden aikana on 8-15 kg. Toisilla paino nousee enemmänkin, ja se on ok, jos johtuu hormonaalisista syistä. Kohdun, vauvan, istukan ja lapsiveden määrän lisäksi painoa kertyy äidin verenkierron ja elimistön nestemäärän kasvusta. Ja ihan sitä "läskiäkin" on hyvä kertyä kilo tai pari imetystä ajatellen, siten sen luonto on tarkoittanut.
Mulla sai 65kg painoon nousta paino reippaasti. Painoin 52 kg ja pituus 170cm. Raskauden lopussa sitten tuo 65kg. Että ihan on mahdollista olla 65 kg rv40 :)
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 15:42"]
4
[/quote]
Jos siinä vauvan lisäksi "ylimääräisessä" 5-6 kilossa on läskin lisäksi nestettä, niin ei kyllä tarvitse hirveitä määriä syödä, että 9 kk aikana raskaushormonien vallassa, kenties raskausvaivoista kärsiessä ja liikunnan vähetessä saa pari kiloa rasvaa tarttumaan itseensä. Nesteen kerryttämiseksi ei tarvitse syödä mitään. Mitenkä se olikaan, oliko lisääntynyt energian tarve 300 kCal luokkaa? Minusta se ei ole paljon, mutta tietysti mikä kenellekin on reipasta syömistä...
(Enkä sano näin siksi että puolustelisin omaa hillitöntä painonnousua, olen yli puolen välin raskaana eikä painoa ole tullut yhtään lisää, toisin sanoen olen laihtunut raskausaikana, koska vauva on kuitenkin kasvanut normaalisti.)
Mikä on lähtöpainosi? Jos joku 52 kg niin silloinhan painonnousu 65kg:n on ihan normaali, jopa reilu. Jos taas painat nyt 60kg niin suunnitelmasi ei kuulosta hyvältä, varsinkaan jos pidät siitä kiinni joustamattomasti oman vointisi kustannuksella.
Mulla tippu paino synnytyksen jälkeen viikossa 13 kiloa ilman imetystä, joten kyllä se turvotuskin voi painoa nostaa reippaasti. Lapsi oli 4,2 kiloa.
Lähtöpaino 55 kg, nyt rv 11:lla ei ole noussut yhtään tai korkeintaan puoli kiloa, vaikka olen syönyt koko ajan, enkä pystynyt juuri liikkumaankaan. Toivottavasti kohta pystyn, tai menee vaikeaksi...
ap
Hmmm... Minulla ei taasen ollut mitään "tavoitteita" painon suhteen raskauden aikana. Viimeisiä viikkoja viedään ja painoa on ehkä juuri ja juuri yli 60 kiloa. Lähtöpaino oli noin 55 kiloa ja pituutta noin 155 senttiä. Neuvolassa ja ultrassa on joka kerta toisteltu, että kun noin hoikka olet. Perintösyistä puhjennut raskausdiabetes vähän rajoittaa tuota painonsaantia. Lisäksi olen pystynyt liikkumaan läpi koko raskauden. En siis ole yrittämällä yrittänyt päästä mahdollisimman pienellä painnonnousulla. Olen jopa välillä miettinyt, olisiko pitänyt yrittää saada paino nousemaan enemmän imetystä ajatellen.
Siinä on taas prioriteetit kohdallaan, kun vaakalukema on itse tarkoitus...
Fiksumpaa olisi vaikka päättää syödä terveellisesti ja monipuolisesti, että vauvalla olisi mahdollisimman hyvät lähtökohdat. Tuollainen painon päättäminen kuulostaa siltä, että tulevalla lapsella on äidin asenteiden takia keskimääräistä suurempi riski sairastua syömishäiriöön.
Noin paljon? Mä en ole yhdessäkään raskaudessa painanut edes kuuttakymmentä!
Kuinka pitkä olet? Tiesitkö, että painon liian tiukka rajoittaminen ei tee hyvää sinulle eikä vauvalle?