Lapsi ei mennytkään lukioon vaan aloitti ammattikoulussa.
Kyllä harmittaa nyt. Hänen mielestään kaikki jatko-opinnot on samalla lailla auki amiksen kuin lukion jälkeen ja amiksesta saa samalla ammatinkin. Tää on niin tätä, kun ei ymmärretä omaa parastaan.
Voipi tyttö vielä katua, mutta äitinä nostan kädet ilmaan.
Kommentit (145)
Minä olen tohtori ja iloinen siitä että lapseni on ammattikoulussa. Hän pääsee suoraan oppimaan sitä mitä hän haluaa oikeasti tehdä.
Vierailija kirjoitti:
"Tää on niin tätä, kun ei ymmärretä omaa parastaan."
Joskus on vain hyväksyttävä tosiasiat. Omista vanhemmistani toinen on käynyt ammattikoulun ja toisella ei ole ammattia ollenkaan. Ei varmaan ole yllätys että minustakaan ei tohtoria tullut? Lopetin koulut ammattitutkinnon jälkeen, koska olin niin huono monissa aineissa kuten matematiikka, fysiikka, kemia ja kielet. Lähtökohdat ovat yksilölliset ja koulumenestys on asia joka periytyy. Lukeneiden vanhempien lapset ovat yleensä hyviä koulussa ja oppivat asiat hyvin vähällä työllä.
Äitini on käynyt vain kansakoulun ja isä opiston, mutta silti minusta tuli maisteri. En ole koskaan ajatellut, että vanhempieni lukemattomuus johtaisi siihen, että en voisi itse ottaa kirjaa käteen ja opiskella.
Itse suotitin aikoinaan kaksoistutkinnon, sen jälkeen kävin työn ohella ammattikorkeakoulun opinnot. Pari vuotta sitten tein maisteriopinnot ja nyt tohtoriopinnot menossa. Hyvin olen pärjännyt vaikka amiksesta aloitin. Työskentelen ison organisaation keskijohdossa 30 -vuotiaana.
Mikä amiksessa niin kauheaa on? Kyllähän siellä opiskellaan sekä teoriaa että käytäntöä. Opinnoissa saa apua, jos tarvii ja valmistuessaan on jo ammattiin vaikka jatkaisikin opintoja.
Ei lukiossa mitään sen erikoisempaa opi kuin amiksessakaan. Maailman turhin koulu. Vasta yliopistossa oppiikin jotain. Amiksen aikana voi vaikka avoimessa suoritella niitä yliopiston opintoja valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä amiksessa niin kauheaa on? Kyllähän siellä opiskellaan sekä teoriaa että käytäntöä. Opinnoissa saa apua, jos tarvii ja valmistuessaan on jo ammattiin vaikka jatkaisikin opintoja.
Opetuksen taso on heikentynyt niin paljon, ettei koulutuksesta saa kovin paljon irti, jos ei itse ole aktiivinen ja kiinnostunut oppimaan. Osa ikävä kyllä menee sinne vain päivähoitoon ja silloin on turha haaveilla siitäkään vähästä osaamisesta, mikä joskus ennen oli rimaa hipoen läpi päässeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetuksen taso on heikentynyt niin paljon, ettei koulutuksesta saa kovin paljon irti, jos ei itse ole aktiivinen ja kiinnostunut oppimaan. Osa ikävä kyllä menee sinne vain päivähoitoon ja silloin on turha haaveilla siitäkään vähästä osaamisesta, mikä joskus ennen oli rimaa hipoen läpi päässeillä.
Sama pätee lukiossakin. Jos ei ole kiinnostunut ja aktiivinen niin ei niillä papereilla tee mitään.
Minä kävin lukion ja kävin ammatillisen tutkinnon päälle. Siskoni kävi amiksen ja vaihtoi alaa ja opiskeli korkeakoulututkinnon. On tutkintoaan vastaavassa työssä.
Ap:n kannattaisi tulla tähän päivään.
Vierailija kirjoitti:
Käy joskus sijaistamassa opettajaa pari päivää. Sen jälkeen et varmaan laittaisi omaa lasta sinne :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että ammattikoulustakin voi mennä yliopistoon, mutta silti epäilyttää. Ei siellä kuitenkaan opi samoja valmiuksia kuin lukiossa. Kyllä amislapsi on aina pettymys vanhemmalleen. :(
Jos lapsen oma tavoite on yliopisto, niin silloin kannattaa mennä lukioon.
Kuulostaa siltä, että tavoite on enemmän äidin kuin lapsen.
Vaikkakin uskon ap:n olevan trolli niin silti valitettavan paljon löytyy tuollaisia vanhempia jotka väkisin haluavat lapsensa lukioon, koska kuvittelevat sen olevan vielä nykäänkin joku status kun on käynyt opiskelemassa itselleen vappulakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy joskus sijaistamassa opettajaa pari päivää. Sen jälkeen et varmaan laittaisi omaa lasta sinne :D
Minä olen itse käynyt amiksen ja ei ole mitään ongelmaa jos lapsenikin sen haluaa käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama pätee lukiossakin. Jos ei ole kiinnostunut ja aktiivinen niin ei niillä papereilla tee mitään.
Tärkeintä onkin että äiti saa sen äidinlyyran ja poseerata pikku mussukkansa vieressä kun sillä on valkoinen lätsä päässä. Kyllä kelpaa kavereille rehvastella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hur så? Ainakin meidän pojalla koulupäivät ovat amiksessa pitkiä ja järjestys ja ryhmähenki kymppejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hur så? Ainakin meidän pojalla koulupäivät ovat amiksessa pitkiä ja järjestys ja ryhmähenki kymppejä.
Opettajan päälle puhutaan omia kaljajuttuja, tunnilla ei tehdä pyydettyjä asioita, kotitehtäviä ei tehdä, tunneille ei tulla ajoissa jne. Okei on siellä ehkä 5-10% kunnollisia, jotka haluavat olla tulevaisuudessa alansa ammattilaisia. Muut ovat vain hengailemassa.
Kyllä mun lapsi sai valita ottaako pitkän vai lyhyen matikan kaksoistutkinnossa. Aloitti just. Tuo on totta että osa on siellä vain päivähoidossa mutta niin oli omana lukio aikanakin porukkaa jotka ajelehtivat sen kaks kolme vuotta ja lopettivat kesken. Meillä on tunnollinen nuori herra jolle on koulu aina maistunut mutta tekeminen on se juttu. Ollaan hommattu kaikki tarvittavat kirjat ja välineet kumpaankin tutkintoon. Ja poika itse päätti oman opiskelunsa.
Lukiohan on päivähoitopaikka niille jotka ei tiedä mitä niistä tulee isona.
Nuori päättää. Tuttavaperheessä lapsi pakotettiin lukioon ja rämpi siä pari vuotta ja siitä sitten amis. Meni pari vuotta haaskuulle.
Järkevä nuori, sano sille, ettei usko äitiään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suvussa kaksi tyttöä pääsi keväällä ylioppilaaksi eikä saaneet jatko-opiskelupaikkaa eikä töitä. Meillä poika valmistui ammattikoulusta ja aloittaa työt syyskuussa. Lukio ei takaa nykyään käytännössä mitään.
Miksi mahdollisimman pitkä työura on erityisen tavoiteltava asia?
Työ tuo rahaa. Amiksesta valmistutaan jopa 7 vuotta ennen kuin yliopistosta valmistuu. Jos amis tienaa ton 7 vuoden aikana brutto 35000e vuodessa, ehtii tienata 7:ssä vuodessa 245 000e. Siksi.
"Tää on niin tätä, kun ei ymmärretä omaa parastaan."
Joskus on vain hyväksyttävä tosiasiat. Omista vanhemmistani toinen on käynyt ammattikoulun ja toisella ei ole ammattia ollenkaan. Ei varmaan ole yllätys että minustakaan ei tohtoria tullut? Lopetin koulut ammattitutkinnon jälkeen, koska olin niin huono monissa aineissa kuten matematiikka, fysiikka, kemia ja kielet. Lähtökohdat ovat yksilölliset ja koulumenestys on asia joka periytyy. Lukeneiden vanhempien lapset ovat yleensä hyviä koulussa ja oppivat asiat hyvin vähällä työllä.