Perheelliset: kuinka paljon harrastatte?
Ja lasten iät?
Meillä kolme alle kouluikäistä. Molemmat käy noin kahdesti viikossa lenkillä lasten nukutuksen aikaan/jälkeen. Lisäksi molemmilla yksi muu ohjattu käynti viikossa illalla (n. 2 h) ja miehellä yhdet 3 h bändireenit. Lapsista vain vanhimmalla yksi harrastus viikossa. Mitenhän pystymme esim. koululaisten kanssa tulevaisuudessa takaamaan molemmille omaa harrastusaikaa?
Kommentit (26)
Kiva kuulla, että liikunnallinen elämäntapa olisi mahdollista säilyttää. Pitää valita lapsille sopivat harrastukset, etteivät ole vain vanhempien kuskauksen varassa. Isovanhemmat onneksi lähellä ja pian jäävät eläkkeelle, niin uskoisin apuja riittävän myös sieltä.
ap
Kiva kuulla, että liikunnallinen elämäntapa olisi mahdollista säilyttää. Pitää valita lapsille sopivat harrastukset, etteivät ole vain vanhempien kuskauksen varassa. Isovanhemmat onneksi lähellä ja pian jäävät eläkkeelle, niin uskoisin apuja riittävän myös sieltä.
ap
Meillä näin,
15veellä on kolmesti viikossa treenit, joista kaksiin joudun viemään, jonka aikana käyn joko uimassa tai lenkillä.
12 veellä on kahdesti viikossa treenit, silloin lenkkeilen.
Eli jokainen meistä saa harrastaa sopivasti.
Meillä mies ajaa pyörällä työmatkat eli saa lenkkiä noin 1,5h päivässä (aikaa ei säästäisi kovin paljon julkisilla kulkemalla joten tämä on tosi järkevää yhdistää kuntoilu työmatkoihin, näin siis kesät talvet ihan kaikkein pahimpia talvikelejä ja pahimpia flunssia lukuunottamatta, mies kun ei yleensä malta sairaaanakaan olla pois töistä). Mies käy lisäksi ehkä joka toinen viikonloppu pidemmällä pyörälenkillä. Itse olen käynyt nyt kerran viikossa liikuntaharrastuksessa, joka on kylläkin ollut vain noin 8 kertaa. Tällöin olen yleensä käynyt samassa myös syömässä ja ostoksilla eli kaikkineen aikaa on reissuun mennyt noin viitisen tuntia. Iltamenoja omien kavereiden kanssa meillä on miehen kanssa ollut ehkä noin kerran kuukaudessa, mulla vähän useammin kuin miehellä sen jälkeen kun ne aloitin lapsen ollessa jo varmaan puolitoistavuotias.
Meillä on nelivuotias ja pian syntyy vauva. Nyt on ollutkin sellaista poikkeusaikaa kun vauva ei ole vielä syntynyt mutta olen jo äitiyslomalla, että olen ottanut omaa aikaa iltaisin tavallista enemmän muutenkin. Mä en itse ole ollenkaan liikunnallinen ihminen mutta tykkään käydä kirjastossa, kahviloissa, kirpputoreilla, kulttuuritapahtumissa ym. Lisäksi harrastan opiskelua, tätä teen kuitenkin lähinnä silloin kun muut nukkuvat tai sitten silloin kun lapsi keskittyy leikkehinsä tms. Tämä oli siis tavallinen tahti kun oltiin töissä, viikolla oltiin lähinnä ylitöissä ja joskus kävin sen jälkeen vielä kirjastossa ja kahvilla tai paremminkin minä illasta ylitöissä ja mies taas teki ylitöitä kotona sitten kun nukutin lasta.
Jatkossa mun oma harrastusaika tulee varmaan olemaan sellaista, että lähden vauvan kanssa kahvilaan, ostoksille, kavereita tapamaan tms ja mies hoitaa esikoista, vauvaa en varmaan jätä pitkiksi ajoiksi imetyksen takia ja silloinkin kun jätän on varmaan joko lääkärimeno tai sitten annan esikoiselle kahdenkeskistä aikaa menemällä hänen kanssaan kahdestaan jonnekin. Sitten on toivottavasti myös iltaisin sellaista aikaa, että mies huolehtii vauvasta ja esikoisesta ja saan vähän opiskeltua. Tuntuu, että isomman lapsen kanssa meidän on ollut hyvin helppo joustavasti miehen kanssa sopia menoista eikä niistä ole ollut kiistaa mutta toinen lapsi voi varmaan vähän tilannetta muuttaa. Saapa nähdä.
Meillä vanhempien harrastaminen oikeastaan alkoi kun lapset saavuttivat kouluiän. Lapset kun voi jättää keskenään kotiin tai sitten kun vie lapsen harrastukseen niin lähtee siellä samaan aikaan lenkille ja palaa sopivasti ennen kotiin lähtöä. Jääkiekko varsinkin on ollut hyvä harraste lapselle, kun reenit alkulämpöineen, pukemisineen ja riisumisineen kestää riittävän kauan että ehtii vaikka salille jos se sali ei ihan hirveä kaukana ole. Sitä paitsi kouluikäiset lapset valvottaa öisin todella harvoin joten sitä energiaa omaan harrastamiseen on ihan eri tavalla kuin lasten ollessa pieniä.
Ensin tulevat aikuiset, sitten lapset. Ihan epäterve nämä nykytrendi, että lapset ovat perheen kuninkaita ja kuningattaria.