Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheelliset: kuinka paljon harrastatte?

Vierailija
21.09.2013 |

Ja lasten iät?

Meillä kolme alle kouluikäistä. Molemmat käy noin kahdesti viikossa lenkillä lasten nukutuksen aikaan/jälkeen. Lisäksi molemmilla yksi muu ohjattu käynti viikossa illalla (n. 2 h) ja miehellä yhdet 3 h bändireenit. Lapsista vain vanhimmalla yksi harrastus viikossa. Mitenhän pystymme esim. koululaisten kanssa tulevaisuudessa takaamaan molemmille omaa harrastusaikaa?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsen nuoremman kanssa salille kun esikoinen on koulussa, ainakin 4 kertaa viikossa. Siellä on lapsiparkki jossa lapsi viihtyy. Loistava palvelu ja suosittelen. :)

Vierailija
2/26 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä omaa harrastusaikaa on, kun koululaiset ovat omissa harrastuksissaan. Koko perhe harrastaa monenlaista liikuntaa yhdessä ja erikseen. Teatterissa ja elokuvissa käydään myös, jos se lasketaan harrastukseksi. Lukuaikaa otan iltaisin lasten mentyä nukkumaan. Ihan hyvin ennätän harrastaa kuusihenkisessä perheessä. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset on 1,5v, 4v ja 8v. Molemmat vanhemmat käy 4x vko salilla, minä lisäksi kerta viikkoon joogassa ja mies työmatkapyöräilee. Mies tekee 3vuorotyötä ja minä olen nyt kotiäitinä. Tällä hetkellä mietin, palaanko entisiin töihin, jotka olis hyvin iltapainotteisia, vai lähtisinkö vuodeksi opiskelemaan vähän lisäpätevyyttä, jotta voisin sitten ehkäpä vaihtaa ns. toimistoaikaiseen työhön. Vanhempien lisäksi vanhin harrastaa 2x vko.

Treenikalenteri suunnitellaan etukäteen muunkin viikkokalenterin tsekkauksen kanssa. Kirjataan siis ylös kenellä on treenit milloin, milloin on miehellä mikäkin työvuoro, lasten menot, mun menot jne. Meillä ei ole ns. tukiverkostoa ollenkaan, ja ilman tätä systeemiä emme pysty toimimaan. Näin mäkin tiedän, milloin mun on otettava pienet mukaan kun vien isointa harrastuksiin, milloin pääsen salille tai voin ottaa omaa aikaa, milloin miehen on saatava nukkua yövuoron takia ja meidän vain keksittävä jotain tekemistä poissa kotoa jne. Ainoastaan joogan joudun joskus jättämään väliin, kun mies onkin töissä, salikäynnit suunnitellaan niin, että pääsen sen 4x. Pääsääntöisesti käyn silloin, kun miehellä on aamuvuoro, joko heti kun hän tulee kotiin tai sitten lasten nukkumaanmenon jälkeen. Jos on ilta-/yövuoropainotteinen viikko, käyn aamupäivisin. Mies käy joko ennen töihin menoa (ilta- ja yövuorot) tai illalla lasten nukkumaanmenon jälkeen (aamuvuorot). Salille on meiltä kävellen 10min matka, joten siirtymät ei juurikaan vie aikaa, ja se on tärkeä helpottava tekijä.  Vanhimman harrastuksista toinen on niin lähellä kotia, että voi kulkea sinne yksinkin, toiseen vielä viedään. Mutta kunhan kasvaa, opetellaan kulkemaan myös kauemmas itsekseen. Pienemmille ruvetaan harrastuksia miettimään vasta, kun alkavat itse niitä pyydellä, ja heidänkin kanssa noudatetaan itse kulkemisen periaatetta sitä mukaa, kun ikä ja harrastusreitit sen sallivat. Niin kauan kuin viemisiä on, harrastusten suunnittelussa huomioidaan myös perheen kokonaisuus. Jos yhdellä vietävällä olis reenit yhdellä suunnalla kaupunkia ja toisella toisessa suunnassa molemmilla samaan aikaan, ei sellaisia harrastuskuvioita voida tähän perheeseen rakentaa. Ja mihinkään kaksi harrastusvientiä per ilta -touhuun ei ruveta myöskään. Toisaalta lasten ikäerot mahdollistavat sen, ettei meillä olekaan kahta vietävää samaan aikaan, vaan isompi osaa kyllä mennä itsekseenkin. Oletan siis, että myös nuoremmat alkavat harrastaa vasta aikaisintaan eskarilaisena.

Vierailija
4/26 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, miten ei aikaa löydy harrastuksille...

Vierailija
5/26 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juuri mitenkään, ei ole aikaa. Lasten mentyä nukkumaan teen illalla vielä pari tuntia töitä, samoin viikonloppuisin. Kerran viikossa yritän käydä puolen tunnin lenkillä. Mies käy ehkä kerran kuussa kaverinsa kanssa pelaamassa tennistä.

Vierailija
6/26 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, lapset 3v ja 5v eikä heilläkään ole harrastuksia (tosin noin pienillä ei tarvitsekaan olla) 2

Vierailija
7/26 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kun nuorin on kolme, ollaan saatu ihan hyvä harrastusrytmi. Parhaita on nimitys vuorotellen ja toinen ulkoilemaan siksi aikaa. Talvella tietysti taukoa tässä jos ei pysty juoksemaan.

ap

Vierailija
8/26 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimitys=nukutus

Vierailija
9/26 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia neljä, iät 3-10v.

Minulla viikossa zumbatuntui, tanssitunti ja vielä tunti esim. lenkillä tai "kotijumppaa". Miehellä myös pari menoa viikossa, soittotunti ja salitreeni.

Miksikäs ei ehtisi? Suurin osa isompien lasten harrastuksista päiväharrastuksia, vain 10veellä pari illallakin ja niihin osaa mennä itsekin.

Vierailija
10/26 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset nyt jo 21,19,18 ja kohta 10 (kaksi nuorimmat vain kotona) mutta olen aina treenannut, siitä asti kun olivat vauvoja. KÄyn edelleen n 4 kertaa viikossa treenaamassa + lapsilla aina ollut harkkoja, tällä hetkellä 4 kertaa jalkapalloa viikossa. Suunnitteleminen on avainsana ja siitä kiinnipitäminen. Eikä kannata olla liian pedantti ja siivoushullu.

Vierailija
11/26 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 14:42"]

Miksikäs ei ehtisi? Suurin osa isompien lasten harrastuksista päiväharrastuksia, vain 10veellä pari illallakin ja niihin osaa mennä itsekin.

[/quote]

Nyt jo saadaan kauhisteluja, että vanhemmilla liikaa menoja ja varoitellaan kouluikäisten harrastuskuljetuksista.

Vierailija
12/26 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa teillä paljon omaa harrastusaikaa :o Minä käyn noin puolet vuodesta soittotunnilla. Kestää puoli tuntia ja on viiden minuutin matkan päässä kotoa. Mies käy pari kertaa kuussa urheilemassa. Molemmat lapset ovat alle 3v.

Vierailija
13/26 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista työtä te paljon harrastavat teette? Ilmeisesti ette sellaista, joka vaatisi paljon ammattikirjallisuuden seuraamista tai ylitöitä?

Vierailija
14/26 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen harvoin ylitöitä, pari kertaa kuukaudessa lasten nukkumaanmenon jälkeen. Mies tekee vuorotöitä mutta ei ylitöitä.

ap

Vierailija
15/26 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 7 toimii kätilönä ja on 3vuorotyötä. Vapapäivänä esim ehtii vaikka mitä kun lapset olleet koulussa, samoin ennen iltavuoroon menoa.

Vierailija
16/26 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme mieheni kanssa molemmat liikunnallisia. Itse harrastan sellaista, mikä on "lähellä", juoksen, lenkkeilen, pyöräilen, jumppan kotona (esim. x-boxin avulla). Ns. siirtymiin ei mene aikaa ja tunnin kyllä ehtii arki-iltanakin. Oikeastaan liikumme miehen kanssa vuorotellen. Mies "harrastaa" myös työmatkaliikuntaa, joten on sitten lasten kanssa iltaisin, kun itse käyn liikkumassa.

Meillä lapset 6- ja 9 vuotiaat, mutta olen liikkunut aina, myös silloin kun talossa oli pienempiä lapsia. Liikun nykyisin myös silloin kun lapset harrastavat. Harrastukset sellaisia, joissa lapset eivät tarvitse aikuista mukana.

Harrastan myös lukemista ja siihenkin on löytynyt aikaa. Nykyisin siis jopa todella paljon paremmin kuin ennen, kun jokainen perheessä lukee iltaisin omaa kirjaansa. Joskus kyllä luen myös lapsille ääneen, mutta sitäkin voi pitää harrastamisena.

Vierailija
17/26 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kävin 3-4 kertaa viikossa erilaisissa jumpissa, nyt enää en ehdi, lapset harrastavat jääkiekkoa, ja molemmilla on 2-4 harkat viikossa (usein eri päivinä) ja viikonloppuisin pelejä, lisäksi toimin toisessa joukkueessa joukkueenjohtajana, kun nuorinkin aloittaa oman harrastuksensa saa todella suunnitella, että kaikki saa kuskattua treeneihinsä, vanhin tosin kulkee välillä itsekseen treeneihin.

Lasten harrastus on vieläpä niin kallis, että omaan kuntosalikorttiin ei ehkä olisi varaakaan :) Joskus pääsen treenien aikaan itse lenkille, jos mies on nuorimmaisen kanssa, mies tekee 3- vuorotöitä, ja usein hänen vuoronsa osuu ilta-aikaan, tai jos ei osu, toimii hän apuvalmentajana toisen pojan joukkueessa.

Vierailija
18/26 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 14:51"]

Millaista työtä te paljon harrastavat teette? Ilmeisesti ette sellaista, joka vaatisi paljon ammattikirjallisuuden seuraamista tai ylitöitä?

[/quote]

Ylitöitä en paljon tee, mutta kirjallisuutta kyllä luen. Miksi edes pitäisi tehdä paljon ylitöitä, jos on pieniä lapsia tai kouluikäisiäkään? Itse en ainakaan kohta jaksaisi tehdä mitään töitä, jos en saisi liikkua.

nro13

Vierailija
19/26 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja nro 14 lasten iät olivat 4,6,9

Vierailija
20/26 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 15:04"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 14:51"]

[/quote]

Ylitöitä en paljon tee, mutta kirjallisuutta kyllä luen. Miksi edes pitäisi tehdä paljon ylitöitä, jos on pieniä lapsia tai kouluikäisiäkään? Itse en ainakaan kohta jaksaisi tehdä mitään töitä, jos en saisi liikkua.

nro13

[/quote]

Joissain töissä ja työpaikoissa on vaan pakko. Eikä sitä ylityöasiaa välttämättä tule ajatelleeksi nuorena ammatinvalintavaiheessa, koska harvalla on silloin vielä lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi