Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä yleinen tapa työkkärissä?

Vierailija
20.09.2013 |

Olen ollut 3 v kotona äl+ hoitovapaa. Työkokemusta minulla on alastani yli 10 v, mutta vakituista työpaikkaa ei. Ilmoittauduin työnhakijaksi ja heti oltiin sitä miestä, että alani työllisyysnäkymät on huonot, mutta kaikenmaailman työelämävalmennuksia ym ilmaista työtä kyllä  on tarjolla ja pakko mennä niihin.  Olen kuulemma ollut niin KAUAN poissa työelämästä.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 17:43"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 14:41"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 13:33"]

Tiivistäen tilanne on nyt se, että työpaikkoja ei riitä kaikille. Siksi on mahdollista asettaa työttömille yhä korkeampia vaatimuksia sen suhteen, mitä pitää osata ja hallita jos mieliin päästä töihin.

Työkkäri laittaa ihmisille sokeasti osoituksia työharjoittelupaikkoihin, joissa muita osoituksia saattaa olla kymmeniä. Jos 50 hakee samaa paikkaa ja useat hallitsevat jonkin erityistaidon, jota sinulla ei vielä ole, et saa paikkaa.

Aikaisemmin henki oli vähän humaanimpi. Katsottiin, että jos on kiinnostus työhön ja halu oppia, kaikkea ei tarvinnut osata ja tietää paikkaa täytettäessä.

Työkkärin tarjoamat kurssit ym. ovat sijaistoimintaa ja samalle bisnes jollekin muulle. Sitä kautta työllistyy muutama kurssinvetäjä. Mitään suurempaa työllistävää vaikutusta niillä ei ole.

[/quote]

MIkä muu taho tekee osoituksia kuin TE-toimisto? Kirjoitit "Työkkäri laittaa ihmisille sokeasti osoituksia työharjoittelupaikkoihin, joissa muita osoituksia saattaa olla kymmeniä" eli onko joku muukin, joka osoituksia tekee?

[/quote]

Tarkoitin, että sama taho eli työkkäri tekee yhtä vapaata paikkaa kohden kymmeniä työhönosoituksia. Eli yhtä paikkaa osoitetaan hakemaan tosi monta työtöntä. Huvittavaa, että tämä muotoillaan työkkärin puolesta "työnhakijalle on tarjottu työtä", vaikka tosiasiassa on annettu vain määräys hakea tiettyä paikkaa, jonka saamisesta ei ole mitään takeita.

[/quote]

Ei niitä osoituksia yhtä paikkaa kohti tehdä kuin muutama. Siellä järjestelmässä näkyy, miten monta työtarjousta on tehty => jos 5, ei enempää tehdä, ellei työnantaja erikseen ole toivonut. Työnhakijalle on nimenomaan tarjottu työtä ja on ihan kokonaan hänestä itsestään kiinni, saako paikan vai ei. Ei ne TE-toimistosta voi sun puolesta mennä haastatteluun, vaikka itse et uskalla.

Vierailija
2/55 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 18:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 17:43"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 14:41"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 13:33"]

Tiivistäen tilanne on nyt se, että työpaikkoja ei riitä kaikille. Siksi on mahdollista asettaa työttömille yhä korkeampia vaatimuksia sen suhteen, mitä pitää osata ja hallita jos mieliin päästä töihin.

Työkkäri laittaa ihmisille sokeasti osoituksia työharjoittelupaikkoihin, joissa muita osoituksia saattaa olla kymmeniä. Jos 50 hakee samaa paikkaa ja useat hallitsevat jonkin erityistaidon, jota sinulla ei vielä ole, et saa paikkaa.

Aikaisemmin henki oli vähän humaanimpi. Katsottiin, että jos on kiinnostus työhön ja halu oppia, kaikkea ei tarvinnut osata ja tietää paikkaa täytettäessä.

Työkkärin tarjoamat kurssit ym. ovat sijaistoimintaa ja samalle bisnes jollekin muulle. Sitä kautta työllistyy muutama kurssinvetäjä. Mitään suurempaa työllistävää vaikutusta niillä ei ole.

[/quote]

MIkä muu taho tekee osoituksia kuin TE-toimisto? Kirjoitit "Työkkäri laittaa ihmisille sokeasti osoituksia työharjoittelupaikkoihin, joissa muita osoituksia saattaa olla kymmeniä" eli onko joku muukin, joka osoituksia tekee?

[/quote]

Tarkoitin, että sama taho eli työkkäri tekee yhtä vapaata paikkaa kohden kymmeniä työhönosoituksia. Eli yhtä paikkaa osoitetaan hakemaan tosi monta työtöntä. Huvittavaa, että tämä muotoillaan työkkärin puolesta "työnhakijalle on tarjottu työtä", vaikka tosiasiassa on annettu vain määräys hakea tiettyä paikkaa, jonka saamisesta ei ole mitään takeita.

[/quote]

Ei niitä osoituksia yhtä paikkaa kohti tehdä kuin muutama. Siellä järjestelmässä näkyy, miten monta työtarjousta on tehty => jos 5, ei enempää tehdä, ellei työnantaja erikseen ole toivonut. Työnhakijalle on nimenomaan tarjottu työtä ja on ihan kokonaan hänestä itsestään kiinni, saako paikan vai ei. Ei ne TE-toimistosta voi sun puolesta mennä haastatteluun, vaikka itse et uskalla.

[/quote]

Mulle tehtiin taannoin osoitus, jossa oli jo 15 muuta osoitusta. Olisikin kiva jos työnantajat pitäisivät jotain rajaa työkkärille, montako osoitusta tehdään,  vain yksi ihminen kuitenkin palkataan. Säästyisi puolin ja toisin turha paperinpyörittely.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 12:58"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 22:12"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 22:10"]

Ei sielt työkkäristä pääse muuhun kuin noihin päiväntäyttökerhoihin. Itse olen kymmenen vuoden työkkäri asiakkaana tehnyt vain ilmaisia töitä. Sitten multa yhtä äkkiä haluttiin työtodistuksia näistä, eikä mulla ollut enään antaa, kun oli jo kadonnut ja paria näistä paikoista ei ole enään ollut olemassa, niin ei voi edes saada uusia. Niin sain työkkäristä karenssia. Pysyvästi. Tai siis siihen asti, että olen ollut töissä tai koulussa vuoden. Meni maku koko systeemiin yhdessä parissa viikossa.

[/quote]

Hassu juttu, että työharjoittelusta ei saa työtodistusta, joten ei sitä työkkäri sinulta vaadikaan! Keksi parempi valhe.

[/quote]

Työharjoittelusta kyllä todistukset saa. Siis ainakin siinä tapauksessa, että on ollut siellä harjoittelussa.

Se ei pidä paikkaansa, että niitä kysytään vasta vuosien päästä. Ei, ne kysytään heti kun harjoittelun jälkeen ilmoittautuu uudestaan työnhakijaksi ja merkitään tietoihin. Vain uusin todistus pitää esittää.

[/quote]

Ettekö te säilytä noita todistuksia muutenkin? Kyllä minulla on tallessa ja siistissä kansiossa kaikki vanhat työtodistukset ja harjoittelutodistukset. Aikajärjestyksessä uusimmasta vanhimpaan.

Vierailija
4/55 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko noihin ilmaistöihin oikeasti pakko mennä?

Vierailija
5/55 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta 3 vuotta kotona ei ole liikaa, jos työkomustaon yli 10 vuotta.

Vierailija
6/55 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 22:02"]

[/quote]

Riippuu kyllä iha työstä!

Vierailija
7/55 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 22:05"]

[/quote]

[/quote]

No missä esim. se on liikaa ?

Vierailija
8/55 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaat rikastuvat. Köyhät köyhtyvät. Se on nykyään pelin henki. Taistele tai tule syödyksi.

Vierailija
9/55 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 22:05"]

[/quote]

[/quote]

Minun alani ei ns.kehity, eli 3 v poissa työstä ei vaikuta ammattitaitoon. Ap

Vierailija
10/55 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sielt työkkäristä pääse muuhun kuin noihin päiväntäyttökerhoihin. Itse olen kymmenen vuoden työkkäri asiakkaana tehnyt vain ilmaisia töitä. Sitten multa yhtä äkkiä haluttiin työtodistuksia näistä, eikä mulla ollut enään antaa, kun oli jo kadonnut ja paria näistä paikoista ei ole enään ollut olemassa, niin ei voi edes saada uusia. Niin sain työkkäristä karenssia. Pysyvästi. Tai siis siihen asti, että olen ollut töissä tai koulussa vuoden. Meni maku koko systeemiin yhdessä parissa viikossa.

Vierailija
11/55 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Teitkö valitusta päätöksestä? Kuukaudenko vai mitä siitä voi valittaa? Siis mikä  oli karenssin syy?

Vierailija
12/55 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Hassu juttu, että työharjoittelusta ei saa työtodistusta, joten ei sitä työkkäri sinulta vaadikaan! Keksi parempi valhe.

Vierailija
13/55 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan suoraa työhallinnon ohjeista: jos on yli 500 päivää pois työelämästä eikä työllisty 3 kk aikana, niin ohjataan työkokeiluun. Siellä nähdään osaamisesi puutteet ja voidaan pohtia täydennyskoulutustarpeet. Saat oman ohjaajan, jonka kanssa asiat varmistetaan.

Vierailija
14/55 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 22:15"]

Tuo on ihan suoraa työhallinnon ohjeista: jos on yli 500 päivää pois työelämästä eikä työllisty 3 kk aikana, niin ohjataan työkokeiluun. Siellä nähdään osaamisesi puutteet ja voidaan pohtia täydennyskoulutustarpeet. Saat oman ohjaajan, jonka kanssa asiat varmistetaan.

[/quote]

Olin ollut alle viikon työttömänä, kun ilmaistöistä jo puhuttiin. Ap

Vierailija
15/55 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Kyllä saa, ja sainkin. Karenssia sain koska en säilyttänyt todistuksia tarpeeksi kauaa ja pystynyt toimittamaan niitä kun vaadittiin. En tajunnut, että on valitus mahdollisuus, mutta nyt on työssäolovelvoite, mikä ei poistu työharjoituksella, mitä mulle tuputetaan.

Vierailija
16/55 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Huhh..huh.. kaupan hyllyttäjälle ei ehkä liikaa, mutta monissa duuneissa olet tippunut kelkasta kuin eno veneestä.

Vierailija
17/55 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 22:23"]

[/quote]

Huhh..huh.. kaupan hyllyttäjälle ei ehkä liikaa, mutta monissa duuneissa olet tippunut kelkasta kuin eno veneestä.

[/quote]

No tuskinpa sentään.

Vierailija
18/55 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaapi valita työkkärin kursseista joku itseä miellyttävä ja kurssin harjoittelun aikana saada taas jalka oven väliin. Etkö pääse enää vanhaan työpaikkaasi? Voisitko perustaa oman yrityksen? Jos työllisyysnäkymät oikeasti huonot, niin suosittelen alan vaihdosta ja kurssien kautta työllistymistä. 3 vuotta on pitkä aika ja ikävä kyllä, tuollaiseen ylellisyyteen ei enää ole naisilla varaa, jos haluavat pitää ne työpaikkansa. Eri asia on, jos mies on hyvä palkkainen ja voi jäädä kotiäidiksi ja tehdä työtä esim. Partylite/Tupperware ympyröissä. 

Itse kävin työkkärin kautta yhdistelmä-ajoneuvokurssin, jonka kautta työllistyin (en tosin rekkakuskin hommiin) ja vaikka nyt en noiden isojen autojen parissa työtä teekkään, niin edelleen ajohommissa ollaan ja oikeasti en varmaan olisi nyt tätä työtä tekemässä, jos en olisi kurssilla käynyt.

On ikävää, että monet näkevät ne työkkärin kurssit punaisena paholaisena (viimeinen paikka mihin menisi), mutta kyllä siellä hyviäkin kursseja löytyy. Pitää itse pohtia, että mitä työtä voisi tehdä. 

Itse mm. selailin, että mille aloille ihmisiä tarvitaan ja vähän sen mukaan valitsin sopivan kurssin. Ehdotin sitä sitten työkkärin tädille ja kaikki sujui kivuttomasti. Kurssille haki enemmän porukkaa kuin otettiin sisään, joten sikälikin olin onnekas, että ylipäätään mut kurssille valittiin.

Viime aikoina olen ajatellut myös yrittäjäksi ryhtymistä (aika tavanomaista tässä työssä, että noin 5-10 vuoden jälkeen alkaa yrittäjäksi), mutta onneksi kiire sillä asialla ei ole. Elämme nyt aika haasteellisia aikoja ja ihmisten pitää oppia sopeutumaan vaihteleviin tilanteisiin. En tiedä teenkö tätä työtä loppuelämäni, mutta nyt olen tähän tyytyväinen. Ehkä 10 vuoden päästä puhaltaa uudet tuulet ja saatan kaivata vaihtelua. Työssäni näen paljon erityislapsia ja hoitajan/ohjaajan työkin tuntuu mielenkiintoiselta. Vaikka näillä lapsilla on paljon ongelmia, niin on jotenkin hienoa, että he ovat aina aitoja, eivätkä esitä mitään. Elämä on täynnä pitkiä tikkuja, valitse niistä jokin yksi kerrallaan. Kotiin jääminen on varmasti monille se lyhin tikku. Tsemppiä kovasti työnhakuun!!! :)

Vierailija
19/55 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 22:21"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä saa, ja sainkin. Karenssia sain koska en säilyttänyt todistuksia tarpeeksi kauaa ja pystynyt toimittamaan niitä kun vaadittiin. En tajunnut, että on valitus mahdollisuus, mutta nyt on työssäolovelvoite, mikä ei poistu työharjoituksella, mitä mulle tuputetaan.

[/quote]

Miten voit saada työtodistuksen, jos et edes ole työsuhteessa vaan harjoittelemassa? Se on harjoittelutodistus! Ei sitä TE-toimisto tarvitse, koska niiden järjestelmästä se tieto saadaan. Paitsi joku ikivanha, mutta niistähän ole tajunnut viedä todistukset aikanaan, eikös?

Vierailija
20/55 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 22:17"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 22:15"]

[/quote]

Olin ollut alle viikon työttömänä, kun ilmaistöistä jo puhuttiin. Ap

[/quote]

Alle viikon työtön, mutta pois työelämästä yli 500 päivää. Silloin asiakas ohjataan työkokeiluun, jotta osaaminen nähdään. Sitä kutsutaan TE-toimiston tarjoamaksi palveluksi eli juuri siksi, mitä mammat täällä toivovat eli että joku heidän puolestaan hankkisi paikan, jossa näyttää osaamisensa.

Helpointa sinulle on hankkia työpaikka ja mennä töihin, sitten ei tarjota työkokeiluja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan