Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!

Vierailija
28.08.2020 |

Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.

Kommentit (2329)

Vierailija
1961/2329 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala parantamaan henkistä ja fyysistä kuntoa. Painon putoaminen tulee sitten perässä sivutuotteena.

Vierailija
1962/2329 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihdutus on matematiikkaa. Yksi neuvo, syö vähemmän, kun mitä kulutat. Sillä ei ole laihdutuksen kannalta merkitystä syötkö suklaata, vai herneitä. Vain kokonaisenergian määrä on ratkaiseva. Terveyden kannalta sillä toki on merkitystä mitä syö, mutta laihtumiseen se ei suoraan vaikuta.

Ei ole ihan noin yksinkertaista matematiikkaa. Sillä mitä syö, on vaikutusta hormonitoimintaan ja suoliston mikrobeihin ja ne taas vaikuttavat siihen, miten elimistö kuluttaa energiaa ja säätelee ruokahalua.

Paitsi että on se.

https://edition.cnn.com/2010/HEALTH/11/08/twinkie.diet.professor/index…

Tämä nyt on anekdootti, mutta laajan tutkimusdatan rinnalla se on nimenomaan tieteelliseen datan kanssa harmoniassa oleva anekdootti.

Yliopistoprofessori siis omalla "kokeellaan" todisti, että voi

Kun tavoite on pysyvä painontudotus, on sillä ravinnon laadulla väliä. Laihtuminen itsessään ei ole ongelmallista, laihtuneena pysyminen on. Ja silloin tullaan taas tuohon suolistoflooraan. 

Siitä tiedetään vielä aika vähän, vaikka ymmärretään, että sen vaikutus on suuri. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1963/2329 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten sinulla on varmaan jokin lähde esittää suolistoflooraväitteelle. Jos ei ole, ei sanomallasi ole oikeastaan mitään merkitystä minulle.

Vierailija
1964/2329 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihdutus on matematiikkaa. Yksi neuvo, syö vähemmän, kun mitä kulutat.

Voin kokemuksesta sanoa sairastamisen; toipilasajan (liikkumattomuuden)+lääkkeiden aiheuttaman lihomisen (ylensyönnin) jälkeen, että kova liikunta on paras keino tiputtaa painoa. Ei varmasti yllätä ketään. Siinä saa lihasta kivasti myös. Aloin tehdä myös vatsalihaksia joka päivä. Aluksi oli vaikeaa pitkän tekemättömyyden jälkeen, mutta hyvin pian irtosi jo helposti useita kymmeniä ja pian satoja. Oma "myrkkyni" oli pyöräily, jota tein joka päivä vähintään 35 km plus päälle muu mahdollinen puuhastelu pihalla. Ruoan määrä väheni myös hurjasti ja jätin pitkäksi aikaa riisin ja pastan kokonaan pois. Olin syönyt kaksi- tai jopa kolmekertaisesti liikaa. Ymmärrän, että monia kova liikunta ei kiinnosta ja siihen laihdutus & kunnonkohotus sitten kaatuvatkin. En ole niin alhaalla painossani kuin nuorena, mutta eipä lihasmassaakaan ole koskaan ollut minulla näin paljoa. Liikakilot tippuivat todella nopeasti ja motivaation kanssa ei ollut mitään ongelmia. Muutokset tulivat pysyvästi elämääni: turha syöminen pois ja jokapäiväinen liikunta!

Vierailija
1965/2329 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ÄLÄ laihduta. Laihduttaminen on epäterveellistä ja altistaa syömishäiriöille.

Läskeys on syömishäiriö. Laihuus ja hoikkuus (ennen: normaalipainoisuus) ovat terveellinen olotila, eivätkä aiheuta mitään terveysongelmia. Lihavuus aiheuttaa (alkoholin ohella/sen kera) suurimman osan terveysongelmista Suomessa.

Vierailija
1966/2329 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta liikunta laihduttajana ei toimi.

Nämä on näitä läskien ja laiskojen selityksiä. Rasvan muuttaminen lihakseksi todellakin kannattaa. Vyötärö kirjaimellisesti sulaa pois ja paikat kiinteytyvät. Lihaksia tulee ihan uusiin paikkoihin, joissa ennen oli vain sitä alabasterin väristä, hyllyvää aladobia. Kyse on elämäntapamuutoksesta; osasta terveempää elämää. Tuo on sinulle vain pelkkä sana, mutta sellaisen tehneelle se on mahtava, uusi mahdollisuus ja tulevaisuus jaksavana ja hyväkuntoisena, niin ruumiillisesti kuin psyykkisestikin.

Vierailija
1967/2329 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä on näitä läskien ja laiskojen selityksiä. Rasvan muuttaminen lihakseksi todellakin kannattaa. Vyötärö kirjaimellisesti sulaa pois ja paikat kiinteytyvät. Lihaksia tulee ihan uusiin paikkoihin, joissa ennen oli vain sitä alabasterin väristä, hyllyvää aladobia. Kyse on elämäntapamuutoksesta; osasta terveempää elämää. Tuo on sinulle vain pelkkä sana, mutta sellaisen tehneelle se on mahtava, uusi mahdollisuus ja tulevaisuus jaksavana ja hyväkuntoisena, niin ruumiillisesti kuin psyykkisestikin.

Liikunta ja treeni kannattaa. Mutta ei rasva muutu lihakseksi. Lihas ja rasva ovat eri asioita.

Vierailija
1968/2329 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

läski on ikuista

Vierailija
1969/2329 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele kokkamaan. Älä osta kotiin mitään herkkuja, joihin voisit repsahtaa.

Vierailija
1970/2329 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suu suppuun ja persläp ammolleen!

Vierailija
1971/2329 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin alkanut hitaasti mutta varmasti laihtumaan, ravintoseurausapin avulla. Ja olin itse tilanteeseen tyytyväinen. Ei ollut vaikeaa, ei ollut pahemmin nälkä jne. Mutta lääkäri puhui minut ympäri syömään rasvasieppareita. Joku seurantakin siinä puti olla, mutta toista vuotta mennyt, enkä ole lääkäriaikaa, tai muutakaan, siihen saanut. Laihtuminen loppui kyl aika alkuun. Nyt sit ehkä pienen pientä pudotusta, ehkä kannattais palata siihen aiempaan. Mut rasittavaa alkaa ikäänkuin alusta. Tämä ei ollut ollenkaan hyvä juttu.

Vierailija
1972/2329 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitten sinulla on varmaan jokin lähde esittää suolistoflooraväitteelle. Jos ei ole, ei sanomallasi ole oikeastaan mitään merkitystä minulle.

https://tekniikanmaailma.fi/jos-laihdutus-ei-onnistu-se-voi-olla-suolis…

En tähän hätään löytänyt mitään, joka olisi lähempänä itse tutkimusta, mutta tuossa se on selitetty paremmin, kuin mitä minä osaan. 

Ja kuten todettu, asiasta tiedetään toistaiseksi tosi vähän.

Vierailija
1973/2329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo, rasvaa et lihakseksi muuta, vaikka se mielestäsi kannattaisikin. Eikä lihaksia ilmesty uusiin paikkoihin.

Voi pee näitä viestejä :)

Vierailija
1974/2329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juomaksi vain vettä ja jos tykkäät kivennäisvettä, kahvia ja teetä ilman sokeria. Maitoa kahviin vain pieni loraus. Mehut ja alkoholit, limsat, myös sokerittomat ja kaikki makeutetut juomat täysin pois. Aika moni kiinnittää huomioita syömiseen, mutta unohtaa ne juomat. Myös täysmehuissa on kaloreita. 

Vierailija
1975/2329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö kunnon kotona tehtyä perusruokaa, ruoholla ruokitun naudan lihaa, voita, juureksia, hedelmiä, kananmunia, maitoa, kahvia. Jätä kaikki e-koodilliset tuotteet pois, energiajuomat, "vegehötöt", rypsiöljy ja muut kasvisöljyt. 

Liikkunnaksi  reipas kävely on hyvä jos on paljon liikakiloja, ystävällistä nivelille ja siinä on helppo lisätä pikkuhiljaa vauhtia/kilometrejä.

Vegaanius on iso huijaus. Huolehdi raudan saannista jos olet nainen. Älä noudata yleisiä ravintosuosituksia.

Ihminen on lihansyöjä. Ravinnon laadulla on suuri merkitys.

Vierailija
1976/2329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aikaisemmin laihduttanut vähentämällä hiilihydraatteja eri määriin ja joskus myös vältellyt rasvaa. Nyt olen aloittanut ihan uudella tavalla. Syön normaalia ruokaa ja panostan proteiiniin. Joka aterialla vähintään 20g proteiinia, kohtalaisesti hiilihydraatteja, rasvoja en seuraa. Kylläisyys tulee nopeasti. Nälkä pysyy poissa. 

Vierailija
1977/2329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten itsensä antama en laihdu millään -selitys ei ole aina mikään tekosyy, sillä toiset laihtuvat helpommin kuin toiset. Muun muassa omasta laihdutushistoriasta ja perimästä johtuen kehon vaste laihdutuspyrkimyksiin on eri ihmisillä erilainen, Rissanen toteaa.

Hänen mukaansa tälle joukolle, joka ei tahdo millään ruokavaliolla laihtua, liikunta on erityisen tärkeää. Usein he ovat laihdutuksen konkareita, jotka ovat jo onnistuneet aiheuttamaan itselleen säästöliekkitilan.

Vierailija
1978/2329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö kunnon kotona tehtyä perusruokaa, ruoholla ruokitun naudan lihaa, voita, juureksia, hedelmiä, kananmunia, maitoa, kahvia. Jätä kaikki e-koodilliset tuotteet pois, energiajuomat, "vegehötöt", rypsiöljy ja muut kasvisöljyt. 

Liikkunnaksi  reipas kävely on hyvä jos on paljon liikakiloja, ystävällistä nivelille ja siinä on helppo lisätä pikkuhiljaa vauhtia/kilometrejä.

Vegaanius on iso huijaus. Huolehdi raudan saannista jos olet nainen. Älä noudata yleisiä ravintosuosituksia.

Ihminen on lihansyöjä. Ravinnon laadulla on suuri merkitys.

Olen ollut vegaani 10 vuotta, kasvissyöjä pian 20. Olen hoikka ja kaikki arvot, myös rauta, jonka kanssa on ollut aiemmin ongelmia, ovat hyvällä tasolla.

Ihminen pystyy voida hyvin monenlaisella ruokavaliolla. Inuiitit söivät käytännössä pelkkää lihaa, Intiassa taas on syöty iät ja ajat paljon kasvisruokaa.

"Vegehöttö" voi tosiaan olla valmisruokaa, energiajuomaa ja sipsejä, mutta myös monipuolista, terveellistä kotiruokaa. 

Vierailija
1979/2329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä laihduttanut vaikka kaljamaha löytyykin. Vaikka en edes juo kaljaa.

Kaksi vuotta salilla kolme kertaa viikossa ja lihaksia kyllä tullut mutta maha on ja pysyy. En ole mahaa sen kummemmin yrittänyt laihduttaa pois kun vaimokin on jo hommattu. Ihmetyttää vaan kun ei maha lähde kutistumaan.

Vierailija
1980/2329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rasva ei lihota eikä sitä voi syödäkään niin paljon, että se lihottaisi. Hiilihydraattia taas voi vetää napaan vaikka kuinka. Elimistö käyttää rasvan, koska sitä se tarvii. Jos ei hulluna liiku niin insuliini varastoi hiilihydraatit rasvaksi. 

Mitä? Tietenkin lihottaa. Siksi sitä syötiin evoluution alkupuolella niin paljon kuin mahdollista. Kun ei tiedetty koska saa seuraavan kerran muuta kuin kuivia marjoja.