Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
Vierailija kirjoitti:
Annoskoot! Lihavan mahalaukku on venynyt suureksi. ja sinne mahtuu ruokaa valtavia määriä. Normaalipainoisen mahalaukku on pieni, ja hän tulee kylläiseksi nopeasti.
Eli pitää ruveta syömään kuin olisi normaalipainoinen. Katsokaa mallia heiltä! Mahalaukku alkaa pienentyä, ja sinne ei kerta kaikkiaan enää mahdu ruokaa kuten ennen. Jos ennen söi 6 perunaa ja 10 lihapullaa, ja nyt 2 perunaa ja neljä lihapullaa, tuloksia alkaa syntyä.
Tähän voi tietysti kommentoida: en voi, minulle jää nälkä, jos syön niin vähän! Mutta se nälkä on sinulla siksi, että olet venyttänyt mahalaukkusi isoksi, ei siksi että tarvitsisit tuota energiamäärää.
Lihavalla on jatkuva nälkä, koska elimistön hormonitoiminta on häiriintynyt ja heikentää kykyä tuntea kylläisyyttä. Tämä tila jatkuu laihduttamisenkin jälkeen 1 - 3 vuotta ja käytännössä kaikki lihovat takaisin korkojen kera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annoskoot! Lihavan mahalaukku on venynyt suureksi. ja sinne mahtuu ruokaa valtavia määriä. Normaalipainoisen mahalaukku on pieni, ja hän tulee kylläiseksi nopeasti.
Eli pitää ruveta syömään kuin olisi normaalipainoinen. Katsokaa mallia heiltä! Mahalaukku alkaa pienentyä, ja sinne ei kerta kaikkiaan enää mahdu ruokaa kuten ennen. Jos ennen söi 6 perunaa ja 10 lihapullaa, ja nyt 2 perunaa ja neljä lihapullaa, tuloksia alkaa syntyä.
Tähän voi tietysti kommentoida: en voi, minulle jää nälkä, jos syön niin vähän! Mutta se nälkä on sinulla siksi, että olet venyttänyt mahalaukkusi isoksi, ei siksi että tarvitsisit tuota energiamäärää.
Lihavalla on jatkuva nälkä, koska elimistön hormonitoiminta on häiriintynyt ja heikentää kykyä tuntea kylläisyyttä. Tämä tila jatkuu laihduttamisenkin jälkeen 1 - 3 vuotta ja käytännössä kaikki lihovat takai
Sitä nälkää pitää oppia sietämään. T. Hoikka ja usein nälkäinen
Olen laihtunut 1,5 v 45 kg. Painoin 123 kg.
Joka aamu ja töiden jälkeen olin 30 min ulkona. Sauvakävelyä. Tämä aiheutti nälän tunteen ja nukuin hyvin, 8 h yössä. Tässä meni ehkä kk aikaa.
Kun nukkuminen oli kunnossa, olin jo aikaisemmin aloittanut ruokavalion laittamista kuntoon.
Syön puuron, salaattilounaan, 2 x välipalarahkan ja lämpimän ruuan, yht 1700 kaloria päivässä.
Lääkäri sanoi, voin laihtua tällä jopa 60 kiloiseksi. Jouluna on seuraava mittaus
Vierailija kirjoitti:
Joka aamu ja töiden jälkeen olin 30 min ulkona. Sauvakävelyä. Tämä aiheutti nälän tunteen ja nukuin hyvin, 8 h yössä. Tässä meni ehkä kk aikaa.
Kun nukkuminen oli kunnossa, olin jo aikaisemmin aloittanut ruokavalion laittamista kuntoon.Syön puuron, salaattilounaan, 2 x välipalarahkan ja lämpimän ruuan, yht 1700 kaloria päivässä.
Lääkäri sanoi, voin laihtua tällä jopa 60 kiloiseksi. Jouluna on seuraava mittaus
Hieno suoritus! Ja fiksu (elämän)tapa.
Vierailija kirjoitti:
Kun nukkuminen oli kunnossa, olin jo aikaisemmin aloittanut ruokavalion laittamista kuntoon.Syön puuron, salaattilounaan, 2 x välipalarahkan ja lämpimän ruuan, yht 1700 kaloria päivässä.
Todella hienoa! Mahtavaa.
Olen laihduttanu vajaa 10 vuotta sitten reilut 10 kiloa. Sitten se vaan lässähti, kirjaimellisesti yksi perjantaipäivä vain totesin töiden jälkeen, että ääh ei jaksa lähteä lenkille, hain pizzan ja avasin viinipullon. Siihen jäi. Ei mennyt kuin pari vuotta, niin oli tullut 15 kiloa painoa lisää. Tällä hetkellä noin 110kg, painavimmillani mitä olen koskaan ollut.
Alkoholi maistuu, tupakkaakin menee, ruokalautaselta ei salaatteja eikä kasviksia löydy, vaan ruokani on mallia lihapullat ja perunamuusi, lasagne, yms. Liikunta satunnaista tyyliin puolen tunnin kävelylenkki 2-3krt/kk. Joka ilta menee napostelua, sipsiä, suolapähkinää yms ja palanpainikkeeksi punaviiniä, joka ilta vähintään pullollinen, usein enemmänkin. On silmäpussit, naama mennyt muodottomaksi palloksi, housut kiristää, hikoilen koko ajan, hengästyn pienestäkin ponnistelusta jne. Tiedän, että tässä iässä näillä elämäntavoilla on aivan nurkan takana vähintäänkin diabetes ja sydänongelmat, mutta silti vaan "aloitan huomenna" uuden elämän, jota en koskaan oikeasti aloita. En tiedä tuleeko tässä vielä ennenaikainen lähtö oman saamattomuuden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavalla on jatkuva nälkä, koska elimistön hormonitoiminta on häiriintynyt ja heikentää kykyä tuntea kylläisyyttä. Tämä tila jatkuu laihduttamisenkin jälkeen 1 - 3 vuotta ja käytännössä kaikki lihovat takai
Nälkä on minusta ihana tunne. Ei sitä tarvi pelätä.
Syö lihapiirakoita ja nakkeja päivittäin monta säkillistä.
Muuta suhtautumistasi nälkään. Opettele sietämään sitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen laihduttanu vajaa 10 vuotta sitten reilut 10 kiloa. Sitten se vaan lässähti, kirjaimellisesti yksi perjantaipäivä vain totesin töiden jälkeen, että ääh ei jaksa lähteä lenkille, hain pizzan ja avasin viinipullon. Siihen jäi. Ei mennyt kuin pari vuotta, niin oli tullut 15 kiloa painoa lisää. Tällä hetkellä noin 110kg, painavimmillani mitä olen koskaan ollut.
Alkoholi maistuu, tupakkaakin menee, ruokalautaselta ei salaatteja eikä kasviksia löydy, vaan ruokani on mallia lihapullat ja perunamuusi, lasagne, yms. Liikunta satunnaista tyyliin puolen tunnin kävelylenkki 2-3krt/kk. Joka ilta menee napostelua, sipsiä, suolapähkinää yms ja palanpainikkeeksi punaviiniä, joka ilta vähintään pullollinen, usein enemmänkin. On silmäpussit, naama mennyt muodottomaksi palloksi, housut kiristää, hikoilen koko ajan, hengästyn pienestäkin ponnistelusta jne. Tiedän, että tässä iässä näillä elämäntavoilla on aivan nurkan ta
Alkoholi on pahin lihottajista. Se lisää mielihaluja höttöruokaan ja sisältää jo itsessään valtavasti kaloreita. Unenlaatu heikkenee, olo on päivisin vetämätön.
AA ryhmä kuulostaisi sulle paikalta johon kannattaa mennä. Mahdotonta saada alkoholiongelman kanssa mitään muutakaan elämässä kondikseen.
Terkuin itse raitistunut, elämäntapavalmennusta työkseen tekevä
Jos on kaikki tai ei mitään tyyppi syömisten suhteen niin silloin kannattaa harkita mitä ei mahdollisesti söisi enää ollenkaan tai todella harvoin. Tarkoitan tällä sitä, että jos nauttii vaikkapa yhden kakun palan ja tietää kokemuksesta että se ei jää yhteen eikä kahteenkasn palaseen. Silloin kannattaa sallia itselle pelkästään hedelmät, marjat ja muut terveelliset välipalat. Menee noin kaksi viikkoa, että ei tee mieli enää sokeria.
Hitaat muutokset on parhaita. Tavan vakiintuminen vaatii toistoja 20-60 kertaa tai päivää. Ota yksi muutos kerrallaan. Ihan sama mitä muutat, kunhan muutat jotain ja siitä sitten seuraa positiivisia muutoksia perässä. Esim jos alat liikkumaan hieman enemmän, niin alat nukkumaan paremmin ja se vaikuttaa positiivisesti koko kroppaan, jaksat paremmin ja aineenvaihdunta tehostuu. Sama toisinpäin: jos et nuku, niin et jaksa ja saatat syödä liian nopeita sokereita, jotta saisit lisää boostia.
Eli tee joku pieni muutos parempaan.
Yksi on liian vähän. Tiivistetty: Laita ruoka-ajat kuntoon, pidä siitä kiinni. Lautanen pienemmäksi ja sitten alat vain karsimaan. Kunnon proteiinit, kunnon hiilarit. Mieti mikä hiilari täyttää eikä ole vain höhhöä. Pudotin painoa laittamalla nämä asiat kuntoon ja sen jälkeen tulee automaattisesti paremmaksi. 75kg eikä ollut edes kurjuutta vaan normaalia eläämään. Söin herkkuja mutta tietysti paljon paljon vähemmän. Kun lautasmalli on jälkiruokakulho niin kaloreiden määrä on vähän mutta oikeat täyttävät sisällöt. Meni runsas alla kaksi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Eli laihduit vähentämällä ruokaa. Et liikkumalla. Etkä varsinkaan tekemällä vatsalihaksia.
Vähintään 35 kilometrin liikunta päivässä ei laihduta? Mistä keho ottaa energian siihen? Liikuntahan muuttaa ravintoa ja vararavintoa lihakseksi, ja rasvan määrä kropasta vähenee. (Lihassolujen määrää sinällään ei harjoituskaan lisää.) Kyllä tuolla tavalla vyötärö pienenee ja ihminen laihtuu. Pitkäkestoinen liikunta myös vapauttaa kemikaaleja aivoista, jotka tuottavat hyvää oloa. Tuonkin ansiosta syominen vähenee jne. Erittäin paljon hyvin vaikutuksia runsaalla liikunnalla yhdistettynä muihin terveisiin elämäntapoihin. Onnittelut kaikille painoa pysyvästi tiputtaneille ja onnittelut sinullekin uudenlaisen biologian keksimisestä yhtälailla. Olet selvästikin katkera paksukainen, joka "ei vain millään laihdu, vaikkei syö edes mitään".
Vierailija kirjoitti:
Varaa tarpeeksi aikaa elämänmuutoksen tekemiseen. 1-2 vuotta.
Nuku riittävästi.
Elä, eli älä kieltäydy mistään vaan käytä järkeä herkuttelussa.
Laihduttaminen - elämäntapamuutos on onnistunut kun pysyt siinä vielä vuosien jlk.
Ole lempeä itsellesi, 'repsahdukset' kuuluvat elämään.
Hyväksy itsesi sellaisena kun nyt olet, siitä on hyvä aloittaa.
Tämä fiksuin neuvo! Ihmisen mieliala on tärkein elämänmuutoksissa ja j mielialan muutoskin on tärkeä. Kaikki on mahdollista, mutta ei tapahdu hetkessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tosiaan joku vielä luulee, että lihavat ihmiset syövät kuusi perunaa ja kymmenen lihapullaa/ateria. Se kaksi perunaa ja neljä lihapullaa ei vielä ketään laihduta. Jos suomalainen keskivertonainen on 164 senttiä
Tämähän se on se loputon harha, joka ei-lihavilla usein on. Kerran saavutettu läski on maailman helpoin ylläpitää. Siihen ei todellakaan tarvita kuutta perunaa ym. Riittää liian vähän unta ja vaikka vaan kaksi ateriaa päivässä. Ilman mitään mussutuksia.
Toki on heitäkin, jotka lipittävät sidukoita käsi sipsipussissa harva se päivä, mutta sit on toisenlaisiakin. Kaikille ei käy sama resepti, kaikkien kompastukivet eivöt ole samat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku lihavuuslääkäri ilmaisi tämän hyvin: kalorivajeessa elimistö luulee, että nälänhätä on tullut. Elimistö on siis hälytystilassa, jolloin koko huomio kiintyy hankkimaan ja saamaan lisää energiaa.
Tilan voi halutessaan kokeilla normaalipainoinen, joka laihduttaa itsensä alipainoiseksi ja yrittää pysyä siinä seuraavat kymmenen vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa muuten hyvältä mut vauhti taas tosi kova. Ymmärrän, et se vie mennessään, se laihtumisen ilo. Mut vauhdissa on vaaransa tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi maistuu, tupakkaakin menee, ruokalautaselta ei salaatteja eikä kasviksia löydy, vaan ruokani on mallia lihapullat ja perunamuusi, lasagne, yms. Liikunta satunnaista tyyliin puolen tunnin kävelylenkki 2-3krt/kk. Joka ilta menee napostelua, sipsiä, suolapähkinää yms ja palanpainikkeeksi punaviiniä, joka ilta vähintään pullollinen, usein enemmänkin. On silmäpussit, naama mennyt muodottomaksi palloksi, housut kiristää, hikoilen koko ajan, hengästyn pienestäkin ponnistelusta jne. Tiedän, että tässä iässä näillä elämäntavoilla on aivan nurkan ta
En tiedä, oletko provo. Mutta jos et, hakeudu lääkäriin ja hoida masennuksesi kuntoon. Tuohan on täysin itsetuhoista käytöstä. Ei kyse ole ravinnosta, se on vain oire.
Edelleen, koita hankkia tietoja rasvoista.