Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!

Vierailija
28.08.2020 |

Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.

Kommentit (2329)

Vierailija
1901/2329 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee useampaa eri kasvislisuketta joka aterialle: esim salaatti ja höyrytetyt vihannekset. Ja 2/3 lautasesta niitä, jäljelle jäävästä suurin osa proteiinia. Voit jopa jättää perunan/pastan/riisin kokonaan pois ja syödä pelkkiä kasviksia sen sijaan

Vierailija
1902/2329 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ihan hyvin voi syödä suklaalevyn, pullaa ja keksiä joka päivä ja silti laihtua jos kuluttaa enemmän kaloreita kun syö

Suklaalevyssä yksinään on jo 1100 kcal. Pelkästään tuo vaatii yli kahden tunnin juoksulenkkiä.

Ja ihmisen lepoaineenvaihdunta on keskimäärin noin 1400 kaloria naisilla ja 1600-1800 miehillä. Tämä siis ennen mitään muuta toimintaa. Ei tarvitse mennä juoksemaan suklaalevyn jälkeen kun tekemättä mitään on silti kaloreita budjetissa. Siihen voi vielä päälle syödä ennen kuin lihoaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1903/2329 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee useampaa eri kasvislisuketta joka aterialle: esim salaatti ja höyrytetyt vihannekset. Ja 2/3 lautasesta niitä, jäljelle jäävästä suurin osa proteiinia. Voit jopa jättää perunan/pastan/riisin kokonaan pois ja syödä pelkkiä kasviksia sen sijaa

Vois itä tietysti yrittää syödä mitää vaan pelkkää salaattia, mutta ellet siitä pidä et sitä kutienkaan kauaa jaksa,

Enymmärrä miksi kaikki tuputtavat jotai ihmeruokavaliota, ei sillä lopultakaan ole merkitystä mitä syöt, lasket vain kalorit ja proteiinit mitä ajat suuhusi ja katsot ettet syö enempää kuin kulutat, jos siirryt johonkin salaatti dietillle todennäköisesti energian saantisi tippuu liian alas ja kehosi menee paastolle etkä laihdu mihinkään.

Tarkein asia laihdutuksessa on laskeminen kuinka paljon syöt, sitten voi pitää ihan minkä ruokavalion haluat.

Vierailija
1904/2329 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee useampaa eri kasvislisuketta joka aterialle: esim salaatti ja höyrytetyt vihannekset. Ja 2/3 lautasesta niitä, jäljelle jäävästä suurin osa proteiinia. Voit jopa jättää perunan/pastan/riisin kokonaan pois ja syödä pelkkiä kasviksia sen sijaa

Vois itä tietysti yrittää syödä mitää vaan pelkkää salaattia, mutta ellet siitä pidä et sitä kutienkaan kauaa jaksa,

Enymmärrä miksi kaikki tuputtavat jotai ihmeruokavaliota, ei sillä lopultakaan ole merkitystä mitä syöt, lasket vain kalorit ja proteiinit mitä ajat suuhusi ja katsot ettet syö enempää kuin kulutat, jos siirryt johonkin salaatti dietillle todennäköisesti energian saantisi tippuu liian alas ja kehosi menee paastolle etkä laihdu mihinkään.

Tarkein asia laihdutuksessa on laskeminen kuinka paljon syöt, sitten voi pitää ihan minkä ruokavalion haluat.

Olen muuten samaa mieltä ja olet oikeassa, mutta ei ole olemassa mitään "liian vähän syömistä" laihdutuksen suhteen. Kaikista eniten laihtuu kun ei syö mitään koska silloin ero kulutuksen ja sisääntulevan energian välillä on kaikista suurin. Toki en käytännön tasolla sitä suosittele. Toki lepokulutus, ja myös energiataso ja sitä kautta myös aktiivinen kulutus, laskevat kun syö vähemmän, mutta ei ikinä niin paljon, että täyspaasto lopettaisi laihtumista.

Mutta muuten samaa mieltä, ja 500 kalorin päivittäinen miinus on se mitä yleensä suositellaan.

Vierailija
1905/2329 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tietysti laihtuu jossei syö mitään, mutta muita ongelmia tulee kyllä vähän enemmän silloin :) nopeiten laihtuu kuitenkin kun syö sen verran vähän että keho ei vielä mene paastotilaan vaan polttaa edelleen kaloreita normaaliin tahtiin, 500-700kcal päivittäinen vähennys kulutukseen on yleensä vielä ok, riippuu tietysti vähän mikä on se oman kehon normi päiväkulutus, mutta jos liikaa menee alle niin tulosten saaminen laihdutuksen suhteen hidastuu kyllä huomattavsti.

Vierailija
1906/2329 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unta, proteiinia ja kuitua. Terveyden tueksi painoharjoittelua. 

Vierailija
1907/2329 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei tarvitse kuitua yhtään mihinkään. Kuitu saattaa suorastaan olla ongelma itsessään.

Useimmat ovat tietävinään, että ihminen tarvitsee kuitua. Kukaan ei kuitenkaan kykene perustelemaan, miksi.

Vierailija
1908/2329 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan kaksi vinkkiä:

- Jos ylipaino johtuu tietystä paheesta (esim. suklaa), se pitää lopettaa täysin. Siis ihan kokonaan. Itse lihoin alkoholista ja päätin että nyt loppuu siidereiden ostaminen ja se loppuu ikuisesti.

- Liiku paljon ja seuraa liikkumismääriä vaikka puhelinsovelluksen avulla. Älä KOSKAAN pidä välipäiviä vaan käyt lenkillä joka päivä, satoi tai paistoi. Joka päivä vaikka 10 000 askelta alkuun tavoitteeksi ja missään tapauksessa siitä ei jousteta.

Näillä kahdella helpohkolla vinkillä pudotin itse 30 kg.

Vierailija
1909/2329 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ei tarvitse kuitua yhtään mihinkään. Kuitu saattaa suorastaan olla ongelma itsessään.

Useimmat ovat tietävinään, että ihminen tarvitsee kuitua. Kukaan ei kuitenkaan kykene perustelemaan, miksi.

Look at this guy! Hupiveikko! 

Kuitu hidastaa sokerin imeytymistä kehoon ja glukoosi/insuliiniyhteistyöstä tulee maltillisempaa. Aina kun sokeria tulee paljon, haima alkaa tuottaa insuliinia. Verensokeri laskee, mutta viiveellä. Aina kun ns. sokerilaskut tulevat niin alkaa tulla niitä mielitekoja syödä lisää höttöä. Mitä rajumpi pudotus, sitä kovempi nälkä ja mielihalut. 

Sokeri on kovaa huumetta ja avainasemassa nykyisessä ylipainoepidemiassa. 

Vierailija
1910/2329 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No enpä ole tällaista kommenttia ennen kuullut. Ota Google käteen ja katso. Sitä on muutenkin kaikki terveellinen pullollaan. Joten jo keräämällä kuitua, syö kevyemmin. 

Vierailija
1911/2329 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on paino noussut iän myötä pikkuhiljaa niin, että viime kevään alkoi satanen vilkkua puntarissa. Päätin muuttaa tottumuksia siten, että syön kuten ennenkin normaalia ruokaa, mutta en ahnehdi, enkä syö itseäni ähkyyn. Iltaisin syön edelleen pari leipää iltapalaksi, mutta en enää vedä siinä sivussa useita juustosiivuja lisäksi. Kaikki turhat ja ylimääräiset kalorit olen jättänyt pois eli en syö juurikaan karkkia, keksejä tai pullaa. Kahvit menee ilman mitään. Viikonloppuiset saunakaljat olen juonut edelleen. Liikuntaa en ole juurikaan lisännyt. Paino on pudonnut pelkästään tällä noin 10 kg ja oikeastaan ei ole tarvinnut luopua kuin ähkystä ja sokerihumalasta. Ehkä 5 kg vois vielä pudota niin olisin tyytyväinen vaikka olen jo nytkin. Ajattelin, ettei painoni koskaan tule tippumaan, mutta yllättävän helppoa on ollut. Kaloreita en juurikaan ole laskenut. Syön myös ns roskaruokaa edelleen.

Vierailija
1912/2329 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä rohkeasti apua. Mä löysin treenikaverin Commusta, on paljon parempi motivaatio kun on joku joka kirittää.

Vierailija
1913/2329 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse ainakin olen sitä mieltä, että esimerkiksi diabeteksen, verenpaineen, syöpä- ja sydänsairausriskien vähentäminen on ihan pätevä syy syödä kuitua.

Todistusaineistoa asialle on niin paljon, että väite, ettei kukaan osaa muka osaa antaa syytä kuidun syömiselle kertoo vain että puhuja ei tiedä lainkaan mistä puhuu. Tee itse mitä haluat. Itseä vaan rasittaa niin perkeleesti se, että asioista tietämättömät antaa vinkkejä somea lukeville ihmisille, jotka hekään eivät tiedä puhujaa paremmin. Ja sitten saatetaan tehdä hölmöjä terveysratkaisuja sen perusteella.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26711548/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29566200/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29098294/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35954465/

https://journals.lww.com/jhypertension/abstract/2004/01000/effect_of_di…

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0261561423003631

https://www.mdpi.com/2072-6643/10/1/24

Vierailija
1914/2329 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jatkoksi vielä, että sekin vituttaa kun joku Pertti Perusjätkä repii takapuolestaan jonkun perättömän väitteen ilmoille, niin siinä menee kaksi sekuntia - mutta typerien väitteiden kumoamiseen lähteineen menee aina hitosti pidempään. Ei ihme, että ihmiset on nykyään tyhmiä kun tämä tasapaino on niin vinksallaan.

Vierailija
1915/2329 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ihan hyvin voi syödä suklaalevyn, pullaa ja keksiä joka päivä ja silti laihtua jos kuluttaa enemmän kaloreita kun syö

Haluaisinpa tietää paljonko näin puhuva ihminen painaa.

Vierailija
1916/2329 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mitä täällä uskaltaa sanoa, kun kaikki lytätään.

ihan pelkästään omasta kokemuksestani kerron, että laihdutin monta kiloa siten, että söin ennen ruokailua joko raastetun porkkanan tai salaatinlehti-tomaatti-kurkku-salaatin. Jos oli kova nälkä, söin kaksi porkkanaa. Tätä tein joka päivä ennen päivällistä, viimeistään varttia ennen pääruokaa. Täytin sillä mahaa ja söin sitten lämmintä ruokaa pienemmän annoksen. Minulla se toimi. Veden juonti ei ole minulla ikinä toiminut (kun jotkut sanoo, että juo lasillinen vettä ennen ruokaa). 

Vierailija
1917/2329 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tämä neuvo annettu jo, mutta liikunnan lisääminen yleensä toimii. Jos käy kuntosalilla, myös perusenergiankulutus kasvaa (enemmän kuin suoraan sen treenin aikana). Kävely on hyvä. Portaiden nouseminen säännöllisesti. Esimerkiksi itselläni alkoi olla kaikki housut liian tiukkoja vyötäröltä ja ajattelin, että uusia en osta. Lisäsin kuntosalikäyntejä, kävelylenkkejä ja lisäksi aloin kävellä töissä portaat 4. kerrokseen hissin sijaan aamulla ja ruokatunnilla. En ainakaan tietoisesti alkanut pitää itseäni nälässä, vaan päättelin, että kun liikun enemmän, housut alkaa taas mahtua kiinni. Niin kävi.

Vierailija
1918/2329 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Må kerron, miten EI kannata laihduttaa. Siten että tekee ruuasta itselleen ongelman. Nuorena kun harrastin tanssia, kuulin yhden kommentin, että hyppy näyttää raskaalta. Tulkitsin sen niin, että minä näytän raskaalta. Nyt puhutaan tein-iästä, jolloin nuorella levenee lantio ja keho muuttuu. Ratkaisin ongelman siten, että jätin syömisiä väliin: aamupalan, iltapalan. Kotona valehtelin syöneeni paljon koulussa, vaikka olisin ottanut vain pienen annoksen. Seurauksena oli mielialan vaihtelua, jatkuvaa palelemista ja hiuksetkin muuttui hauraiksi. Aloin olla normaalipainon alarajoilla, kun tapahtui muutos parempaan, myös elämässä yleensä ja etenkin syömisessä.

Toisen kerran laihdutin ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen. Näin itseni lihavana, mahaan jäi synnytyksen jälkeen raskas röllykkä. Taas se meni siihen, että ei herkkuja, ei edes murua jotain hyvää, eikä ruokaa iltakuuden jälkeen. Minusta tuntui, etten ole hyvä, jos syön liikaa. Mieheni sanoi, että lopeta toi. Vetosi siihenkin, että tyttölapsen äiti ja näyttää oikein mallia, miten ei pidä tehdä.

Mä omasta puolestani kerron, että ei enää. Ei yhtään syömisen rajoittamista, koska se menee minulla pakonomaiseksi. Jos lihon kilon tai pari, käyn hiihtämåssä, pulkkamäessä, salitreeneissä yms. tai jätän pullan/keksin pois päiväkahvilla. Tosin harvoin muutenkaan tulee niitä syötyä. Mut periaatteessa mun kokemus voi päteä kehen tahansa ja sitten syöminen onkin ongelma ja pakkomielle.

Vierailija
1919/2329 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tämä neuvo annettu jo, mutta liikunnan lisääminen yleensä toimii. Jos käy kuntosalilla, myös perusenergiankulutus kasvaa (enemmän kuin suoraan sen treenin aikana). Kävely on hyvä. Portaiden nouseminen säännöllisesti. Esimerkiksi itselläni alkoi olla kaikki housut liian tiukkoja vyötäröltä ja ajattelin, että uusia en osta. Lisäsin kuntosalikäyntejä, kävelylenkkejä ja lisäksi aloin kävellä töissä portaat 4. kerrokseen hissin sijaan aamulla ja ruokatunnilla. En ainakaan tietoisesti alkanut pitää itseäni nälässä, vaan päättelin, että kun liikun enemmän, housut alkaa taas mahtua kiinni. Niin kävi.

Paitsi joka ikinen tämän päivän tutkimus kertoo ettei toimi. Pahimmillaan lisää kortisolia ja hidastaa laihtumista. 

Miljoona muuta hyvää tuo elämään tietenkin. Ja tutkitusti auttaa ylläpitämään painoa. Mutta liikunta laihduttajana ei toimi. Sä söit tiedostamatta vähemmän kuin ennen. 

Vierailija
1920/2329 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö neljän tunnin välein, jätä pois lähes kaikki leipä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän