Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
Ei ole kaikille sopivaa yhtä oikeaa asiaa. Siksi sanonkin muutaman; ehkä jostakin olisi hyötyä sinulle:
- Sitoudu syömään vähintään se suosituksen puoli kiloa kasviksia päivässä. Helpoimmillaan ostat puolen kilon ja kilon settejä ja vetelet viikossa sen nelisen kiloa. Vaikka porkkanoita, muutama paprika, kurkku, tomaatteja, mandariineja ja omenoita. Otat jotakin niistä aina kun syöt eikä haittaa vaikka menisi reilusti. Tulee semmoinen syönyt olokin. Siis kun syö kokonaisen omenan, niin siinä on jo hommaakin suulle.
Voit tietysti raastaa ruoan kylkeen porkkanaa (ja omenaa) tai kokata sosekeittoa, mutta nuo kaikki esimerkit toimivat myös ihan huuhtaise ja haukkaa -pohjalta ja helppoja ottaa osaksi välipalaa mukaankin.
- Osta herkkuja, kun on sen aika. Mutta osta vain pieni kerta-annos. Vaikka niin, että ostat Fazerina-patukan, ei levyä. Tai syöt kahvilassa jonkin leivonnaisen, mutta et osta vaikka pitkoa kotiin. Opettele semmoinen kerta-annos että se tyydyttää mutta ei ole överi. Eli jos yksi konvehti ei riitä, niin älä huijaa itseäsi että se riittäisi. Valitse silloin harvemmin mutta isompi satsi kerralla.
- Uskalla kohdata tunteet. Aika usein syöminen korvaa jonkin asian kohtaamisen.
Mä olen pudottanut vuodessa 20kg. 80kg oli lähtöpaino. Jätin kaikki päihteet. Sen myötä ruokavalio ja muutkin elämäntavat parantuivat kuin itsestään. N40
Omat liikaa kilot lähti 20kg kun lopetin vloppu kaljat,join pe ja la ja aika isoja määriä,3kk ilman kaljaa ja paino nyt 68kg
Vierailija kirjoitti:
Mä olen pudottanut vuodessa 20kg. 80kg oli lähtöpaino. Jätin kaikki päihteet. Sen myötä ruokavalio ja muutkin elämäntavat parantuivat kuin itsestään. N40
No hitto. Mä jätin myös päihteet ja rupesin urheilemaan. Olen aina ollut pieniruokainen ja kasvissyöjäkin lähes 30 vuotta. Alkoholin ja hatsin jätettyäni olen lihonut lähes 10kg :( Lähtöpaino oli 58kg.
Ärsyttää. Varmaan täytyy ryhtyä taas tissuttelemaan niin lähtee nämä läskit.
Toinen N40 ja ohis
Vierailija kirjoitti:
Lopeta makean syöminen: suklaa, karkit, makeat leivonnaiset, sokeri, hunaja, alkoholi - kaikki pois. Minä sain 15 kiloa pois 10 vuodessa tuolla muutoksella.
Kymmenessä vuodessa?? Ookoo... Mulla ei olisi hermo kestänyt. Pudotin saman 15kg neljässä kuukaudessa enkä jättänyt mitään luettelemistasi pois. Yksinkertaisesti vain söin vähän. Eikä ole kilot tulleet takaisin.
Luota koviin asiantuntijoihin, ei palstaneuvoihin. Esimerkiksi Suomessaa Patrick Borg. Jos on rahaa, niin hommaa tällainen valmentaja. Muutos-valmennus on myös hyvä edullinen onlineversio ammattilaisen ohjauksesta.
Tulet 90% varmuudella epäonnistumaan, eli aloitat jojoilun, jos rupeat jollekin pikakuurille. Tai elämäsi muuttuu tosi ankeaksi. 
Käy läpi minkälaista ruoista pidät aamiaisella, välipalalla ja iltapalalla. Käy myös läpi mitä syöt mielelläni lounaalla ja päivällisellä. Kirjaa nämä erikseen ylös omien otsikoiden alle. Tämän jälkeen voit miettiä onko vielä jotain mitä tykkäsit lisätä näihin ruoka-annoksiin tai tehdä toisenlaisia aamupaloja.
Sit lasket tarkkaan minkä verran kukin näistä mieluista annoksista sisältää kaloreita. Tämä vie vähän aikaa, mutta kun kirjaat kaiken ylös on työ yhdestä kerrasta tehty ja edessäsi selkeä fakta siitä minkä verran syöt kaloreita päivässä aterioillasi.
Laske tämän jälkeen netistä löytyvillä kalorilaskureilla päivän kalorimäärä painolla johon tähtäät. Itse jättäisin liikunnan määrän laskuista pois eli lasket kulutuksen niin, että teet istumatyötä etkä liiku ollenkaan ellet nyt sitten tee oikeasti fyysistä työtä puutarhurina, timpurina ymv. Näin voit ainakin aluksi hyödyntää liikkumisesta tulevat kalorit paino pudotukseen mikäli haluat. Liikunnasta vapautuvia kaloreita on vaikea mitata täysin totuudenmukaisesti ja tästä syystä jättäisin ne ainakin aluksi laskuista pois. Sitten kun olet saavuttanut tavoitepainon voit halutessasi testata tippuuko paino liikunnan avulla kun syöt painosi ja pituutesi mukaisesti kaloreita ja tämän myötä lisätä esim.herkkuja tai lisää ruokaa liikunnasta tuotujen kaloreiden mukaan.
Voit halutessasi lisätä päivän tai viikon yhteiskalorimäärään myös herkkuja, mutta kunhan huomioitu ettet ylitä tavoitepainosi kalorinkulutusta.
Ja jos makean himo tmv. iskee, siihen ei oikein auta muu kuin itsensä tsemppaaminen ja mielikuva ja rauhoittamisharjoitteet. Joillakin auttaa kun ottaa vesilasin, teekuoin, kuplavettä tai lähtee touhuamaan jotain, jossa mieli jättää herkut mielestä. Kävelylenkeillä voi esim. kuunnella mielimusaa, äänikirjoja, podcasteja, jolloin ajatukset ajautuvat muihin asioihin. Tai voi katsoa jotain sarjaa, käydä suihkussa, lämmittää saunan. YouTubesta löytyy paljon englanninkielisiä videoita painon pudotus projekteihin, terveelliseen ruokaan jne. jotka voivat myös auttaa pitämään motivaatiota yllä.
Kaikkein tärkein kuitenkin on se oma motivaatio, mitä itse oikeasti haluaa sillä muutoinhan muutoset eivät onnistu ja tule pysymään.
Aloitin maaliskuussa "uuden terveen elämän" ja olen nyt laihtunut 11kg. Yllätyin oikeastaan, kuinka helppoa se oli. Ensimmäisien kuukausien aikana paino sahasi kolmella kilolla edestakaisin, koska oli todella hankalaa olla ahmimatta iltaisin isoja aterioita.
Eniten minua auttoi oman käytöksen, rutiinien ja tottumuksien tarkkailu ja arviointi. Miksi minä syön, vaikka ei ole nälkä? Miltä minusta tuntuu, jos en syö huvikseen?
Sitten tein vain kylmän päätöksen olla syömättä huvikseen ja jättää sokeriset ja rasvaiset ruoka-aineet naulaan.
Ja tässä sitä ollaan. Nyt paino ei sahaa kolmella kilolla vaan pysyy siinä missä on, vaikka santsaisin tai söisin sen suklaalevyn tai toisenkin. En vain enää syö mitään ylimääräistä tunnepitoisista syistä. Ja kun nälkä iskee, keittelen teetä ja odotan hetken, ennen kuin mätän ruokaa naamaani.
Tavallaan piti miettiä ruokasuhdettani ihan uusiksi. Aloitin myös ruoanlaiton harrastuksena ja kokeilen maailman eri keittiöitä :) ruoasta on tullut nyt erilainen, sosiaalinen nautinto. Saan syödä hyvää, uutta ruokaa perheeni kanssa ja jakaa ajatuksia. En enää ahmi öisin salaa ja häpeissäni mitä vaan kuiva-ainetta kaapista.
Suunnittelen liikunnallisen suorituksen 20 kg päähän, sellaisen jota odotan innolla ja jota en vielä jaksaisi tehdä. Vaatii siis kunnonkohotuksen.
Jos nälkä tuntuu vatsassa - syön - jos päässä, luen kirjaa.
Rajoitan läppärillä ja puhelimella oloa eli max vartti kerrallaan viihdekäyttöä.
Opettelin menemään nukkumaan puoli kymmeneltä.
Aina tämä ruokailujärjestys: ensin rehut lautaselta, sitten prode ja lopuksi hiilarit.
Päivän energiapitoisin ateria on lounas. Jos illalla päivällisen (keitto) jälkeen on nälkä, lisää tulevina päivinä lounaan kokoa.
Pienennä annoksia. Sairasta korona. Mulla ei ole koronan jälkeen ollut nälkää eikä hirveesti ruokahaluakaan, 4,5 kg neljässä viikossa lähtenyt.
Olen samantyyppinen kuin ap mahoineen päivineen, tiedän lautasmaallit ja muut ja kerran saanut säännöllisellä ruokarytmillä ja sauvakävelylenkeillä itseni 5 kuukaudessa koosta 44 kokoon 38. Sitten tuli terveysongelmat ja se liikunta jäi ja pikku hiljaa kaikki tuli korkojen kanssa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Aina tämä ruokailujärjestys: ensin rehut lautaselta, sitten prode ja lopuksi hiilarit.
Päivän energiapitoisin ateria on lounas. Jos illalla päivällisen (keitto) jälkeen on nälkä, lisää tulevina päivinä lounaan kokoa.
Just toi lounas, se pitää olla tarpeeksi täyttävä, niin illalla ei tarvii syödä kuin jotain pientä/kevyempää. Ja aamupalakin on tärkeä, ei tarvii olla mitään mättöä, mutta muutakin kuin kahvi ja vettä. Pitäisi jaksaa lounaaseen asti ja niin, ettei se lounas mene ihan överiksi.
junnu kirjoitti:
Et tarvitse siihen mitään poppakonsteja etkä kuureja.
A n n o s k o k o!!
Syöt normaalia hyvää kotiruokaa tai lounasruokaa mutta a n n o s k o k o pitää pienentyä merkittävästi ja se pitää olla mielessä joka päivä ja jokaisella syönnillä, j o k a p ä i v ä koko loppu elämän.
20kg on noin kahden vuoden projekti jos haluat että se on pysyvää ja lopullista.
Annoskoko on yksi juttu projektissa, ei koko totuus. Se 'normaalin kotiruoan' koostumus on paljon tärkeämpi! Esim. kaikki hiton kiusaukset on täyttä pskaa ravitsemuksellisesti. Eivät sisällä muuta kuin kovaa rasvaa, tärkkelystä ja suolaa.
Moni pitää näitäkin 'hyvinä lounasruokina'. Sama juttu kaikkien kastikkeiden ja leivitettyjen safkojen suhteen: ei, ei ja ei.
Terveellinen ateria koostuu raaoista ja kypsistä kasviksista, laadukkaasta proteiininlähteestä (vähärasvainen liha, kala, muna ja palkokasvit), hitaista hiilareista (täysjyväriisi tai -leipä) ja oliiviöljystä. Täysipainoisen ruoan ohella on otettava vähintään 50 mikrog D-vitamiinia per päivä. Kahvi ja tee nautitaan vasta parin tunnin kuluttua ateriasta, jotta myös ravinnosta saatavat vitamiinit ja hivenaineet (tärkeimpänä rauta) imeytyisivät kunnolla. 
Huomioikaa! 2 vuotta vanha ketju! Eiköhän se ole joko laihtunut tai luovuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, että tulen tänne toisen ketjuun huutelemaan, mutta paikalla tuntuu olevan kannustavia ja asiantuntevia ihmisiä.
Olen itse pudottamassa painoani ja opettelemassa terveellisempiä ruokailutapoja. Muuten sujuu oikein hyvin, mutta iltapäivällä lounaan jälkeen valtaa aivan järkyttävä makeannälkä. Siis sellainen, että olen pahimmillani kaapinut siirappipurkin pohjia tai syönyt kuivaa kaakaojauhetta. Suklaalevy tai irtokarkkipussi uppoaa tuossa tilanteessa helpsti, jos kauppa on lähellä.
Mistä se iltapäivän makeanhimo johtuu? Mitä asialle voisi tehdä?
AP:lle tsemppiä!
Kysymyksessäsi on jo vastaus. Lounasta ei syödä iltapäivällä, vaan aamupäivällä.
Suksi nyt kuuseen, ei kaikki elä samalla rytmillä. Eikä anna aterioille nimiä, jotka kertovat syöntiajan.
No ilmankos se paino ei laske.
Vierailija kirjoitti:
Huomioikaa! 2 vuotta vanha ketju! Eiköhän se ole joko laihtunut tai luovuttanut.
😂
Et tarvitse siihen mitään poppakonsteja etkä kuureja.
A n n o s k o k o!!
Syöt normaalia hyvää kotiruokaa tai lounasruokaa mutta a n n o s k o k o pitää pienentyä merkittävästi ja se pitää olla mielessä joka päivä ja jokaisella syönnillä, j o k a p ä i v ä koko loppu elämän.
20kg on noin kahden vuoden projekti jos haluat että se on pysyvää ja lopullista.