Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
Oma heikkouteni on juustot. En syö karkkeja, sipsejä, suklaata, pullaa, jätskiä tms makeata mutta juustoja saattoi kulua pala tai kaksi illassa. Läskit lisääntyivät ja oli pakko tehdä jotain. Päätin jättää juustot kokonaan pois. En ostanut edes perjantain herkkupalaa. En myöskään korvannut sitä millään muulla. Puolen vuoden aikana 8 kg lähtenyt. Himo juustoihin vaivaa edelleen ja nykyään kierrän juusto-osaston käytävän päästä. Vaaka kuitenkin motivoi. Kannattaa ehkä miettiä omat kaloriansat ja pyrkiä päästä niistä eroon ilman että korvaa jollain toisella yhtä kalorikkaalla.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko AP on vuoden aikana pudottanut?
Vastaa ap? Kiinnostaa kovasti miten on mennyt kun vuosi sitten teet aloituksen? Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntosali. Minä olen pysynyt jollain tavalla ruodussa käymällä 3 kertaa viikossa kuntosalilla. Teen kerrallaan 50-60 min., enkä pidä pitkiä istuskelutaukoja treenin välissä. Jotkut väittävät, että eihän se kuluta juuri lainkaan energiaa. Ei ehkä suoranaisesti, mutta kun pitää lihaksistoa yllä, voi syödä vähän vapaammin. Näin olen itse todennut. Kun nilkka leikattiin ja oli pitkä tauko kuntosalista, poljin hiljakseen kotona kuntopyörällä joka ilta. Aloin silti lihoa.
Mä en tiedä kyllä ketään, joka väittäisi, ettei kuntosalilla käyminen kuluttaisi juuri lainkaan energiaa. Kai nyt jo kaikki tietävät, että lihas polttaa energiaa sitä rasitettaessa, ja levossakin salikäynnin jälkeen tämä jatkuu ja on tehokkaampaa kuin vain leväten.
Ihan vaan tiedoksi, että liikunta ei ole mitenkään vältttämätöntä painon pudottamisessa.
Kas kun on niin, että joilakin se liikunta herättää ruokahalun ja tavaraa alkaa mennä solkenaan. Lisäksi, jos siitä ei tykkää, tulee vain huonot fiilekset, jotka ovat kyllä laihduttamisessa todella kontraproduktiivisia.
En itse painoa pudotellessani liikkunut, mutta paino putosi. Kun paino oli pudonnut, alkoi kummasti liikunta lisääntymään, kas kun rappuset kipasi nopsasti sen sijaan että jonotti liukuportaisiin tai sen sijaan että seisoskeli pysäkillä, saattoi huvikseen kävellä seuraavalle pyskille tai sitä seuraavalle ja lopulta vaikka koko matkan, kun ei enää ollut paljon jäljellä. Ja tämä liikuntaa oli vaivatonta ja ihan kivaa. Missään kuntosaleilla en käy ja kodin juoksumatot ym kuntoiluvehkeet saavat minun puolestani levätä.
Sinänsä liikunta on hyvä asia ja voihan sitä kokeilla painon pudotuksen yhteydessä, mutta sen takia ei pidä fiiliksiä pilata ja lopulta jopa lopettaa koko painonpudotusprokkista.
Juustoaddikti kirjoitti:
Oma heikkouteni on juustot. En syö karkkeja, sipsejä, suklaata, pullaa, jätskiä tms makeata mutta juustoja saattoi kulua pala tai kaksi illassa. Läskit lisääntyivät ja oli pakko tehdä jotain. Päätin jättää juustot kokonaan pois. En ostanut edes perjantain herkkupalaa. En myöskään korvannut sitä millään muulla. Puolen vuoden aikana 8 kg lähtenyt. Himo juustoihin vaivaa edelleen ja nykyään kierrän juusto-osaston käytävän päästä. Vaaka kuitenkin motivoi. Kannattaa ehkä miettiä omat kaloriansat ja pyrkiä päästä niistä eroon ilman että korvaa jollain toisella yhtä kalorikkaalla.
Juustot ei ole sua lihottaneet, paitsi jos ne syömäsi juustot on olleet jotain "kevytsaissea" Sokeri lihottaa, ei rasva eikä juusto.
Yllättävän monilla on näissä ohjeissa tähän tapaan; jätin pizzan ja pullan pois, en syönyt mitään kello 18 jälkeen, ostin karkkipussin sijaan hedelmiä. Miksi mennyt aikamuoto, tulee tunne, että on oltu kuurilla, syöty tietty aika terveellisesti ja vähemmän. Näin toimien paino nousee äkkiä takaisin. Painonpudotus ei ole se vaikein, vaan se mitä sen jälkeen seuraa. Vähän kuin avioliitto, ei se ihana hääpäivä, vaan se arki sen jälkeen.
Ajattele milainen olo sinulla tulee terveellisen ruoan jälkeen ja vertaa sitä olotilaan joka tulee epäterveellisten ruokien, herkkujen seurauksena.
Kiinnitä huomioita siihen kuinka kauan pysyt kylläisenä ja virkeänä tiettyjen ruokien jälkeen.
Ehditkö liikkua? Pienikin määrä liikuntaa jo auttaa ja sykettä nostava hikiliikuntaa vielä enemmän. Mikä parasta liikkumiseen jää koukkuun ja ruokailutottumukset menevät kuin itsestään terveellisempään suuntaan.
Voit pitää päiväkirjaa johon listaat kaikki syömiset, liikkumiset, kotityöt, lepohetket jne.
Kirjoita rehellisesti tuntemuksia niin pystyt räätälöimään arkesi fiksusti.
Kannattaa googlettaa liikunnan hyödyt.
Löytyy tietoa ja se jos mikä motivoi todellakin aloittamaan säännöllisen liikkumisen.
Jos asut toisen aikuisen kanssa, voitte laittaa jääkaapin oveen ketjulukon ja avainta ei sulle. Ehkäisee sitä turhaa napostelua. Sitten kun jutun juonesta on päässyt kiinni ja osaa olla menemättä jääkaapille jokaisen tylsän hetken tullessa, lukon voi ottaa pois.
Huumorilla tämä neuvo.
Otat Botox-ruiskeen molempiin ojentajalihaksiin. Loppuu turha lappaminen
Jätin alkoholin pois ja huomasin laihtuneeni. Pöhötys häipyi ja viinan kaloreiden lisäksi jäi ne passiiviset juomisillat ja niitä seuraavat passiiviset mässäyspäivät pois. Elimistö toimi. Sen lisäksi aloin syödä aterioita tasaisin väliajoin. En laske kaloreita tai hiilareita mutta en myöskään enää syö koko levyä suklaata tai koko pussia sipsiä kerralla. Tylsä mutta toimiva kohtuus ja arkijärki tepsii.
Liikunnan saralla tein ensin rauhallisia kävelyjä metsässä, nautin raittiista ilmasta ja pikkuhiljaa aloin uida ja jatkoin niitä lähes päivittäisiä kävelylenkkejä pidempinä.
Iloa ja onnea uuteen elämään!!
Tärkein neuvo: Sokeri! Vähennä sokeria.
Vähenee helposti kilot sekä kivut nivelissä.
Krooninen ärtyneen suolen oireyhtymä on omalla kohdalla lähes täysin parantunut oleellisen sokerin vähentämisen jälkeen.
Eikä tarvitse enää ottaa jatkuvasti päikkäreitä ja vetämätön olo todella harvoin enää.
Katso missä on paljon sokeria, esim monet aamiaismurot on 25% sokeria! Maksalaatikko 8% sokeria jne. Valitse ruokia, joissa on vähän sokeria. Kokonaan ei tarvitse sokerista luopua, mutta jatkuva sokerin syöminen on epäterveellistä.
No minä olen viininkuluttaja ja bmi 29,9.
Reilut 2viikkoa ilman tippakaan, ja yhtään ei ole paino tippunut! Siis luulis että jotain nesteitä lähtee, tai jotain mutta ei yhtään!?
Palaan ensi vapailla (viikon kuluttua) 2pulloa/2-3 kertaa viikossa- tahtiini.
Punttisalille ja maastavetoa 4-5 kertaa viikossa. Lämmmittelyksi kymmenen kyykkyä pelkällä kehonpainolla. Teet aina viisi sarjaa, joka sarjan jälkeen kahden minuutin tauko. Sarjassa viisi vetoa.
Aloitat pelkällä 20 kg:n tangolla ja lisäät painoa joka viikon alussa 2,5 kg. Vaikka tämä tuntuu kevyeltä ja vähältä alussa, hermostosi vaatii sen tottuakseen. Puolen vuoden päästä läkähdyt niin, että kahden minuutin tauko ei meinaa mitenkään riittää, kun syke huitelee 160:ssä ja vesi lentää päästä kuin suihkussa olisi. Eli maltilla liikkeelle, hiljaa hyvä tulee.
Kun nousee sata kiloa, lisää jokaiseen treenikertaan kaksi lämmittelysarjaa 5x60 kg ja 5x80 kg.
Kun nousee 150 kiloa ensimmäisen kerran, kannattaa käydä vaa'alla kokeilemassa mitä on tapahtunut ruholle. Et myöskään tunnista entistä itseäsi peilistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetin alkoholin käytön, koska alkoholissa on suuret määrät sokeria
Höpö höpö, ei ole alkoholissa sokeria. Olkaa koulussa kemiantunnilla hereillä niin tiedätte.
Joissakin alkoholijuomissa kyllä on, mutta ei suinkaan kaikissa. Viinat ja punkut ovat käytännössä sokerittomia.
Eivät ole. Monelle riittää jo pelkkä viinapelleilyn lopettaminen ja paino putoaa.
Kyllä ne ovat käytännössä sokerittomia.
Sokeriton ja kaloriton ovat kuitenkin eri asioita. Puhdas alkoholi on taatusti sokeritonta, mutta kyllä se lihottaa paljon käytettynä. Sokerigrammassa on noin neljä kilokaloria, alkoholigrammassa seitsemän. Alkoholi siis lihottaa sokeria enemmän, vaikka ei sokeria sisälläkään.
Miten aiot selvitä pyhistä kuten joulusta? Itselläni laihdutus kaatuu usein pyhiin ja sukulointeihin. Haluaisin sporttiloman mutta aina pitää lähteä edustamaan ja jotain paakkellssia mättämään!!
Vierailija kirjoitti:
Ajattele milainen olo sinulla tulee terveellisen ruoan jälkeen ja vertaa sitä olotilaan joka tulee epäterveellisten ruokien, herkkujen seurauksena.
Kiinnitä huomioita siihen kuinka kauan pysyt kylläisenä ja virkeänä tiettyjen ruokien jälkeen.
Terveellisen ruoan jälkeen on kiukkuinen olo, ja tekisi mieli syödä lisää. Nälkä tulee kahden tunnin päästä.
Pizzan jälkeen olen kylläinen ja tyytyväinen pitkän aikaa, ja virkeä myös.
Vierailija kirjoitti:
No tulikos siitä mitään?
Veikkaan että ei 😆😆
Älä syö mitään klo 18 jälkeen; vetta saa juoda. Tee useamman tunnin kävelyjä sellaisessa ympäristössä, jossa on sinulle mielenkiintoista nähtävää.
PItää tehdö elämäntapamuutoksia eli liikkua enemmän, syödä säännöllisesti terveellistä ruokaa ja lopettaa alkoholin juominen. Kuntosalia suosittelen koska lihasten kasvaessa perusenergian kulutus kasvaa. Laihdutuslääkkeeksi suosittelen semaglutidia koska se vie nälän tehokkaasti. Kyse on siis elämäntaparemontista mutta ei pidä vaipua epätoivoon pienten lipsahdusten takia.
Eivät ole. Monelle riittää jo pelkkä viinapelleilyn lopettaminen ja paino putoaa.