Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
Vierailija kirjoitti:
Lopetin alkoholin käytön, koska alkoholissa on suuret määrät sokeria
Höpö höpö, ei ole alkoholissa sokeria. Olkaa koulussa kemiantunnilla hereillä niin tiedätte.
Joissakin alkoholijuomissa kyllä on, mutta ei suinkaan kaikissa. Viinat ja punkut ovat käytännössä sokerittomia.
Hedelmä kirjoitti:
Kun tekee mieli hyvää, ota ensin pari hedelmää/quote]
Tuo ehkä toimii, jos se hyvän mieliteko kohdistuu johonkin makeaan.
Mutta minun tekee mieli juustoja, pekonia ja sipsejä, tai sitten liian isoa annosta jotain tavallista ruokaa, vaikkapa kaalikääryleitä. Ei siihen hedelmät mitään auta.
Ja energiaa hedelmissäkin on. Jos aina söisi pari hedelmää kun tekee jotain hyvää mieli, niin eiköhän aika moni sillä lihoisi vain.
Hellyttäviä kaikki nämä kehotukset pieneen elämänmuutokseen, kahvisokeri pois, puoli tuntia kävelyä lisää, herkkuja vain kerran viikossa, nuku 8 tunnin yönet... Ihanaa jos jollakin lähtee niin helpolla. :) Kyllä se vaati minulta a) KAIKKI herkut pois b) korkki kiinni kokonaan, ei lasillistakaan punkkua viikonloppuisin c) 1-1,5 h ripeän kävelyn päivittäin ja d) pätkäpaasto, pätkäpaasto, pätkäpaasto. Sen pienemmillä kivoilla pikku muutoksilla ei alkanut pudota. Ehkä se on tää ikäkin (45), mutta ei auta pienet muutokset, radikaalisti pitää muuttaa tapoja. Normaalipainon ja ylipainon rajalla häälyn.
Kannattaa tehdä perusruoasta maukasta käyttämällä rohkeasti yrttejä, mausteita ja jopa parjattua suolaa. Kannattaa opetella tekemään kasviksista ja vihanneksista kaikkea hyvää, tehdä uusia ruokia ylipäänsä ja tehdä syömisestä juhlaa. Kun ruoka on hyvää ja on aikaa syödä tulee mässättyä paljon vähemmän ja jopa sokerikoukku häviää.
Itse aloitin pätkäpaaston ja lopetin aamiaisen syömisen sekä lenkkeilyn (kävely) aamusta, jopa kilpirauhasen vajaatoiminnasta huolimatta paino laskee kun aamupala on musta kahvi ja syön vasta lenkiltä tultuani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetin alkoholin käytön, koska alkoholissa on suuret määrät sokeria
Höpö höpö, ei ole alkoholissa sokeria. Olkaa koulussa kemiantunnilla hereillä niin tiedätte.
Joissakin alkoholijuomissa kyllä on, mutta ei suinkaan kaikissa. Viinat ja punkut ovat käytännössä sokerittomia.
Nyt meni kyllä ihan väärin. Alkoholi/raaka viina (eli etanoli) on itsessään alkoholisokeri. Yksi gramma puhdasta viinaa on n. 7 kaloria. Ksylitoli on myös alkoholisokeri. Kaikki -oli päätteiset on sokereita.
Keinotekoisista makeutusaineista eritrytoli on varmaan paras laihduttajalle, koska se ei sisällä kaloreita, sitä ei käsitellä maksan kautta (kuten esim fruktoosia joka rasittaa maksaa ja vaikeuttaa laihtumista). Eritrytoli imeytyy nesteen mukana verenkiertoon ja sieltä suoraan munuaisiin pissan sekaan.
tyhmä ämmä yleensä aloitetaan huomenna ja tänään syödään kaikki suklaat pois ja huomenna haetaan uudet ja siirretään aloitusta parilla päivällä.
Step 0: muuttakaa suhde ruokaan.
syöminen on liian helppo tapa saada pikainen tyydytys nopeasti, kun ottaa ideologiaksi syödä vain asioita jotka parantavat kehosi terveyttä, kaikki epäterveellinen jää automaattisesti pois.
Vierailija kirjoitti:
Unohda kaikenlaiset dieetit. Pysyvä muutos on parempi.
Rasvaton maito pois, tilalle Punaista maitoa. Yleensäkin kaikki tuotteet joita mainostetaan vähärasvaisina pois, niissä on sitten sokeria lisätty..
Kaikki sokeriset hötöt pois eli karkit ja pullat. joskus voi vähän ottaa.
Leipä ja juusto pois.
Muuten normaalia ruokaa; lihaa, kalaa, pastaa riisiä perunaa.Siinä se.
Kokeile niin huomaat vuoden päästä että 15 kiloa on lähtenyt.
-jenka
Miksi pasta ja riisi on sallittu, mutta täysjyväleipä kielletty. Kumpikohan on terveellisempää , ruisleipä vai valkoinen pasta...
8/16.. Eli syödään parin tunnin välein pieniä annoksia ja paastotaan 16h.. Ensimmäiset päivät vaikeita, lapsesta asti saatu malli ilta syömiseen ja aikuisena se ruoka rytmin opettelu oli haastavaa, eli illalla tuli syötyä koko päivän edestä kaikkea noutoruoasta herkkuihin... Noo, tuloksia kuitenkin tuli aika mukavasti tuolla tyylillä ja kilot pysyneet pois useamman vuoden.. Nimim. 217kg - > 85kg ja kakkostyypin diabeteksen 'selättänyt' tabletti +piikki hoidosta ruokavaliohoitoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
8/16.. Eli syödään parin tunnin välein pieniä annoksia ja paastotaan 16h.. Ensimmäiset päivät vaikeita, lapsesta asti saatu malli ilta syömiseen ja aikuisena se ruoka rytmin opettelu oli haastavaa, eli illalla tuli syötyä koko päivän edestä kaikkea noutoruoasta herkkuihin... Noo, tuloksia kuitenkin tuli aika mukavasti tuolla tyylillä ja kilot pysyneet pois useamman vuoden.. Nimim. 217kg - > 85kg ja kakkostyypin diabeteksen 'selättänyt' tabletti +piikki hoidosta ruokavaliohoitoiseksi.
Upea tulos, onnea saavutuksesta! :) Ja lääkkeettömyyteen pääsemisestä. Ootpas upea!
Maltillinen painonpudotustahti ja tavoitteet sekä sovellusten hyödyntäminen.
Itse olen laihtunut nyt 4,2 kg noin 2 kk aikana eli aika maltillisesti. Olen sallinut herkut, mutta 300 g karkkipussin sijaan syönkin pienemmän suklaapatukan, enkä tee näin joka päivä. Makeanhimoa olen tyydyttänyt iltaisin myös teen juomisella hunajan kanssa. Aamupalan lisäsin myös ruokailuuni. Aloitin aluksi laskemalla tarkasti kalorit Yazio-sovelluksella, mutta nyt viime aikoina olen (toivottavasti) silmämääräisesti osannut arvioida annoskokoja ja kalorimääriä. Aloitin myös voimaharjoittelun ja juoksemisen ja olen pikku hiljaa lisännyt liikuntaa viikkoihini.
Keskity pääosin johonkin muuhun, mistä olet innostunut/voit innostua. Jos fokus on koko ajan laihtumisessa, väsyt mentaalisesti ja homma jää kesken tai kehität syömishäiriön yms. Jos olet innostunut vaikkapa pitsinypläämisestä tai judosta tai alat kirjoittaa eroottista romaania, on paljon helpompi siinä sivussa noudattaa dieettiään. Silloin repsahduksetkaan ei tunnu niin pahalta. Innostu elämästä, yritän kai sanoa.
Olen pudottanut 20kg vuoden aikana liiempiä stressaamatta. Nämä auttoivat:
- Alkoholi kokonaan pois, vuodeksi. Oikeasti. Auttoi lähes välittömästi ainakin alussa motivaation kanssa, kun nesteet ja turvotus vähenivät ja oli kevyempi olo. Vaihdoin erinäisiin kalorittomiin kuplavesiin. Muutenkin pitää juoda paljon vettä. Bonuksena myös säästynyt raha, jolla voin ostaa esim. uusia vaatteita kun koko pieneni.
- Juustot ja höttö (esim. valkoinen leipä) pois. Runsaasti proteiinia, kuitua ja kasviksia. Suklaanhimon tyydytin proteiinipatukalla tai hedelmillä. Söin myös pastaa ja ruisleipää jne. kohtuudella.
- Kunnon treeniä alusta asti. Mitä tarkoitan kunnon treenillä? Salilla treenasin ja treenaan niin, että hiki virtaa. Tarpeeksi haastavat painot ja vastukset. Lisänä lenkkeily, uinti, hiihto. Yritin löytää liikunnan ilon ja se löytyikin. Muuttuu helpommaksi mitä kevyemmäksi oma olo muuttuu. Lisäksi hyötyliikunta: kävelen, pyöräilen, kannan kauppakassit.
- En kieltänyt itseltäni mitään, mutta jos halusin pizzaa, en syönyt koko pizzaa kerralla, eli annosten kokoa on syytä pitää silmällä. On itse asiassa yllättävää, miten pieni annos riittää. Suomessa ollaan menty Amerikan suuntaan annoskoossa ja se ei ole hyvä trendi.
Huomaa oletko "kaikki tai ei mitään tyyppinen" syömisten suhteen.
Tämän asian tiedostaminen auttaa sinua pysymään tavoitteissasi.
Voit valita herkkusi fiksusti. Esimerkiksi kahvileivän korvikkeena käy oikein hyvin kypsä banaani tai omena.
Katso peiliin ennen ku menet syömään. Se motivoi syömään fiksusti.
Vierailija kirjoitti:
Olen pudottanut 20kg vuoden aikana liiempiä stressaamatta. Nämä auttoivat:
- Alkoholi kokonaan pois, vuodeksi. Oikeasti. Auttoi lähes välittömästi ainakin alussa motivaation kanssa, kun nesteet ja turvotus vähenivät.
- En kieltänyt itseltäni mitään, mutta jos halusin pizzaa, en syönyt koko pizzaa kerralla, eli annosten kokoa on syytä pitää silmällä. On itse asiassa yllättävää, miten pieni annos riittää. Suomessa ollaan menty Amerikan suuntaan annoskoossa ja se ei ole hyvä trendi.
Tuossa on kaksi oikein hyvää neuvoa. Jos siis käyttää alkoholia! Kokonaan ei tarvitse luopua, mutta voi päättää, että alkoholia vain yhtenä päivänä viikossa ja siitä pitää tiukasti kiinni. Itse olen noudattanut tätä jo 3-4 vuotta ja alkoholinkäyttö vähenee koko ajan. Aluksi meni perjantaisin 5-7 annosta (olut, lasi viiniä ruoan kanssa, konjakki jälkiruoaksi kahvin kanssa ja gintonicia illan mittaan). Sitten jäi pois olut, gintonic ja vähitellen tuo konjakki.
Nyt jää usein viinilasillinenkin puolilleen ja tämän kesän kovilla helteillä meni kolmisen kuukautta kokonaan ilman, en juonut edes yhtä olutta juhannuksena.
Toiseksi tuo, että mitään, siis ei mitään pidä kieltää itseltään! Mutta, herkkuja ei syödä ”terveellisen” ruoan lisäksi, vaan osana päivän ruokaa. Pitsa voi olla päivän ruoka, mutta vain kohtuullinen pala/ kaksi palaa eikä sen pitsan tarvitse olla pepetoni tuplajuustolla.
Yhteenvetona, kun noudattaa mielitekojaan pystyy syömään kohtuullisesti eikä tarvitse koskaan syödä itseään ähkyyn tai muutenkaan liikaa yhdellä aterialla. Voi muistuttaa itseään, että seuraavalla kerrallakin saa ruokaa.
Näillä olen laihtunut 25 kg, mutta aikaakin on mennyt kolmisen vuotta. Mutta ei ne kilotkin parissa vuodessa tulleet.
Pätkäpaasto on tehokas, esim. 8/16 eli syö päivän aikana kahdeksan tunnin sisällä, ja loput ajasta et syö mitään, juo vaan vettä. Ei saa juoda edes mehutiivisteestä tehtyä mehua. Itse herään eri aikoihin niin lopetan syömisen joka päivä noin klo 16-17. Aluksi voi tulla kova nälkä iltaisin mutta sitten elimistö tottuu eikä tule enää nälkä. Oon ollu nyt pari viikkoa ite pätkäpaastolla, en oo käyny vaa'alla mutta huomasin että oon vähän hoikistunut. Se on hidasta mutta niin se pitää ollakin. Hitaasti ne kilot on tullutkin.
Hengitä nenän kautta ja käytä palleaa aktiivisesti hengittäessäsi. Moni saanut tällä kriittisen rasvamassan sulamaan (isot massat tarvitsevat tietysti muutakin). Lisäksi hyvin terveellistä.
Mä tykkään tästä ohjeesta! Vähän kerrallaan, ei liian suuria tavoitteita, pienemmistä tavoitteista jo mielihyvää kun ne toteutuu.. Jees, hyvä!