Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
Syö hedelmät hedelminä. Ei mehuja, smoothieita, vaan hedelmiä, älä pelkää niiden sokeria. Kun tekee mieli hyvää, ota ensin pari hedelmää, eli pidä aina saatavilla. Hyvä välipala ja herkku.
Maitotuotteet maustamattomina myös!
Jään aina työpäivän jälkeen haistelemaan hyvännäköisen naistyöntekijän tuolia ja vedän käteen samalla
Hedelmä kirjoitti:
Syö hedelmät hedelminä. Ei mehuja, smoothieita, vaan hedelmiä, älä pelkää niiden sokeria. Kun tekee mieli hyvää, ota ensin pari hedelmää, eli pidä aina saatavilla. Hyvä välipala ja herkku.
Maitotuotteet maustamattomina myös!
Tai jätä vain hedelmät syömättä. Sokeria kannattaa välttää. Se aiheuttaa rasvamaksaa ja lihomista. Kyllä sokeria kannattaa vähän "pelätäkin"
Kannattaisi keskittyä kotimaasta saatavaan ruokaan. Vähemmän lannoitteita, kasvinsuojelumyrkkyjä, alipalkattua istutus- ja korjuutyötä ja kuskaamista toiselta puolelta maailmaa. Enemmän lähiruokaa ja omavaraisuutta, vitamiineja, myrkyttömyyttä, työtä kotimaassa jne.
Minä onnistuin tiputtamaan 10kg ja saavuttamaan normaalipainon seuraavilla eväillä:
1) Pienemmät annoskoot
2) Syön vain sellaista, mistä pidän
3) Sulamo- sovellus tukena
Todettakoon, että söin jo ennen laihtumista terveellistä kunnon ruokaa, mutta ihan liian suuria määriä.
40 päivää ensin vesipaastoa sitten loppuelämä kuntoilua joka päivä ja vegaanidietti
Jätä vauva.fi ja some vähemmälle ja allokoi niihin käytetystä ajasta 75% liikuntaan. Saatat hämmästyä.
Superkissa kirjoitti:
Minä onnistuin tiputtamaan 10kg ja saavuttamaan normaalipainon seuraavilla eväillä:
1) Pienemmät annoskoot
2) Syön vain sellaista, mistä pidän
3) Sulamo- sovellus tukena
Todettakoon, että söin jo ennen laihtumista terveellistä kunnon ruokaa, mutta ihan liian suuria määriä.
Ei tainnut olla ihan terveellistä, jos ei nälkäsignaalit toiminut ja aiheutti ylensyömistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon että joku olisi kertonut minulle että nopea laihduttaminen tekee sappikiviä. Ne kivut ovat kamalat.
Ei vaan lihavuus tekee sappikiviä. Ylipaino ja ikääntyminen ovat yleisimmät syyt.
T: sh
Olet muka sh etkä tiedä, että sappikivet johtuu rasvattomasta ruuasta. Et varmaankaan ymmärrä myöskään miksi näin on.
En ala väittelemään asiasta. Joka tapauksessa yleisimmät riskitekijät ovat lihavuus eli ylipaino. Mitä enemmän ylipainoa, sitä suurempi riski saada sappikiviä. Sappikivien esiintyvyys kasvaa iän myötä. Naisilla hormonaaliset syyt (vaihdevuodet ja estrogeenin väheneminen) lisäävät riskiä.
T:sh
Eihän tässä kukaan väittelyyn sua pyydäkään. Hankkisit kuitenkin ihan oikeaa tietoa sappikivien synnystä. Olet kuitenkin sh, vai?
Muista laskea myös ylimääräiset välipalaherkut ja juomat nauttimiisi kaloreihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon että joku olisi kertonut minulle että nopea laihduttaminen tekee sappikiviä. Ne kivut ovat kamalat.
Ei vaan lihavuus tekee sappikiviä. Ylipaino ja ikääntyminen ovat yleisimmät syyt.
T: sh
Olet muka sh etkä tiedä, että sappikivet johtuu rasvattomasta ruuasta. Et varmaankaan ymmärrä myöskään miksi näin on.
En ala väittelemään asiasta. Joka tapauksessa yleisimmät riskitekijät ovat lihavuus eli ylipaino. Mitä enemmän ylipainoa, sitä suurempi riski saada sappikiviä. Sappikivien esiintyvyys kasvaa iän myötä. Naisilla hormonaaliset syyt (vaihdevuodet ja estrogeenin väheneminen) lisäävät riskiä.
Sä vain toistat tuota mantraa ymmärtämättä edes, miten sappikivet syntyy. Ja mainitset olevasi sh!!
Kasvisten ja liikunnan lisääminen auttaa. Sillä on myös vaikutusta mielialaan. Olen sairastanut masennuksen aikuisiällä 3 kertaa, joista pahin oli avioeron jälkeen. Olin silloin 5 kk poissa työelämästä. Sain onneksi keskusteluapua, jossa tuli puheeksi liikunnan lisääminen ja itsestä huolehtiminen. Otin jokapäiväisen kävelylenkin tavaksi. Siitä se lähti, aluksi kilometri asuinalueen ympäri ja pikku hiljaa pidempiä kävelyitä. Aloin käydä myös uimassa pari kertaa viikossa, koska se tuottaa minulle mielihyvää. Uimahalliin tai järven rannalle lähtö tuntui jopa helpommalta kuin suihkuun meno.
Olin pitkään ruokkinut itseäni väärin: rasvaisia pitsoja, pihvejä, pullia, keksejä, jukurtteja jne. Ruoka ei sisältänyt tuoreita vihanneksia eikä salaatteja edes joka päivä. Jos söin salaattia, se oli joku pieni fetasalaatti rasvaisen pihvin kyljessä. Sain vinkin, että aivotoimintaa voisi virkistää tuore ruoka. Vähensin pitsoja ja raskaita liharuokia radikaalisti, eikä se lopulta niin suuri ponnistus ollutkaan alkaa syödä kasviksia ja kalaa enemmän. Aluksi salaattibaarista valmiita annoksia ja myöhemmin opettelin tekemään itse. Punajuuret uunissa aurajuustolla tai vuohenjuustolla korvasi rasvaiset pihvit. Jos teki mieli tilata pitsaa, laitoinkin lohen uuniin ja pilkoin kasviksia lisukkeeksi. Toivuin vähitellen masennuksesta. Laihduin myös ruokavalion muutoksen ja päivittäisten kävelylenkkien sekä uinnin ansiosta kymmenisen kiloa vuoden aikana.
AP kysyi yhtä hyvää neuvoa, joten tässä se on, KAIKKI sokeri pois, sitä löytyy kosolti myös monista yllättävistä paikoista, joten TUOTESELOSTEIDEN lukeminen on kaiken a ja o. (Olikohan tossa jo 1,5 neuvoa?)
1. Aseta selkeä tavoite, paino jossa sitten aioit pysyä.
2. Käy joka aamu puntarilla (Mustajoen mukaan tutkitusti näin toimivat hallitsevat painoaan paremmin).
3. Syö proteiinipainotteisesti: proteiini tuo nopeammin kylläisyyden tunteen (tämäkin tutkittua tietoa), vähintään 1 g proteiinia painokiloa kohden.
4. Syö puoli kiloa kasviksia päivässä.
5. Juo riittävästi nestettä.
Vierailija kirjoitti:
1. Aseta selkeä tavoite, paino jossa sitten aioit pysyä.
2. Käy joka aamu puntarilla (Mustajoen mukaan tutkitusti näin toimivat hallitsevat painoaan paremmin).
3. Syö proteiinipainotteisesti: proteiini tuo nopeammin kylläisyyden tunteen (tämäkin tutkittua tietoa), vähintään 1 g proteiinia painokiloa kohden.
4. Syö puoli kiloa kasviksia päivässä.
5. Juo riittävästi nestettä.
Mustajoen ohjeet .D.D.D
Vierailija kirjoitti:
Kasvisten ja liikunnan lisääminen auttaa. Sillä on myös vaikutusta mielialaan. Olen sairastanut masennuksen aikuisiällä 3 kertaa, joista pahin oli avioeron jälkeen. Olin silloin 5 kk poissa työelämästä. Sain onneksi keskusteluapua, jossa tuli puheeksi liikunnan lisääminen ja itsestä huolehtiminen. Otin jokapäiväisen kävelylenkin tavaksi. Siitä se lähti, aluksi kilometri asuinalueen ympäri ja pikku hiljaa pidempiä kävelyitä. Aloin käydä myös uimassa pari kertaa viikossa, koska se tuottaa minulle mielihyvää. Uimahalliin tai järven rannalle lähtö tuntui jopa helpommalta kuin suihkuun meno.
Olin pitkään ruokkinut itseäni väärin: rasvaisia pitsoja, pihvejä, pullia, keksejä, jukurtteja jne. Ruoka ei sisältänyt tuoreita vihanneksia eikä salaatteja edes joka päivä. Jos söin salaattia, se oli joku pieni fetasalaatti rasvaisen pihvin kyljessä. Sain vinkin, että aivotoimintaa voisi virkistää tuore ruoka. Vähensin pitsoja ja raskaita liharuokia radikaalisti, eikä se lopulta niin suuri ponnistus ollutkaan alkaa syödä kasviksia ja kalaa enemmän. Aluksi salaattibaarista valmiita annoksia ja myöhemmin opettelin tekemään itse. Punajuuret uunissa aurajuustolla tai vuohenjuustolla korvasi rasvaiset pihvit. Jos teki mieli tilata pitsaa, laitoinkin lohen uuniin ja pilkoin kasviksia lisukkeeksi. Toivuin vähitellen masennuksesta. Laihduin myös ruokavalion muutoksen ja päivittäisten kävelylenkkien sekä uinnin ansiosta kymmenisen kiloa vuoden aikana.
Liha ei ole raskasta eikä rasvaista vaan terveellistä ja hyvinsulavaa ravintoa biologisesti sekasyöjälle eli ihmiselle. Tuore liha ja eläinperäinen rasva ovat myös ihmisaivoille erinomaista ravintoa. Vastaavia tarpeellisia ravintoaineita et saa pienemmillä kaloreilla mistään. Ole ystävällinen ja lopeta typerä propagandasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut ketjua läpi, joten tämäkin on varmaan mainittu moneen kertaan: puolita kaikki mitä syöt ja se mitä syöt, syö ajan kanssa rauhallisesti pureskellen. Kun " makustelet" sitä on juuri suussa, opit samalla uuden suhtautumistavan ruokaan.
Mikäli kiljuva nälkä vaivaa, ota lisää vihanneksia ja juureksia.
Herkuttele esim. omatekoisilla marjakiisseleillä, taateleilla tai hedelmäsalaatilla, muista niissäkin vain puolikas annos!Ohjeesi on typeryyden huippu.
Ohjeistat syömään sokeria, joka vain lisää nälkää.
Ei mun kirjoituksessa mainittu sokerista mitään, tempaisit sen omasta päästäsi.
Jos tarkoitat hedelmissä olevaa sokeria, se on luontaisesti niihin kuuluvaa. Ja taisin mainita "herkkuina". Herkutkin kun puolittaa (puolita kaikki mitä syöt), on omenan puolikas parempi kuin suklaapatukan puolikas. Ja kuka tahansa voi kokeilla syödä runsaaasti taateleita, tulee muuten kiire vessaan. Kyllä kai niidenkin sopivan määrän oppii kantapään kautta. En nyt tullut maininneeksi, että itse herkuttelen silloin tällöin neljällä taatelilla ( josta, jos laihduttaisin, puolet olisi siis kaksi). Minulle silloin tällöin on jos tekee mieli karkkia.
Lukekaa näitä tekstejä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha ei ole raskasta eikä rasvaista vaan terveellistä ja hyvinsulavaa ravintoa biologisesti sekasyöjälle eli ihmiselle. Tuore liha ja eläinperäinen rasva ovat myös ihmisaivoille erinomaista ravintoa. Vastaavia tarpeellisia ravintoaineita et saa pienemmillä kaloreilla mistään. Ole ystävällinen ja lopeta typerä propagandasi.
En minä ole lopettanut lihan syömistä. Olen lisännyt kalaa ja kasviksia ruokavaliooni ja jättänyt pois rasvaiset pitsat ja jättimäiset pihviannokset. Syön myös lihaa, mutta sen lisäksi tuoretta. Voi surku, miten täällä lytätään. Eikö minullakin ole oikeus kertoa oma vinkkini, minkä avulla aloin voida paremmin ja laihduin? Aurinkoista päivää sinullekin!