Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!

Vierailija
28.08.2020 |

Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.

Kommentit (2329)

Vierailija
1141/2329 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä kirjoitti:

Yksi hyvä neuvo :

Älä laihduta, anna itelles lupa syödä mitä vain mitä keho pyytää/tekee mieli. Sen sijaan ala ajatella ruokaa lääkkeenä, terveyttä /mieltä/ onnellisuutta parantavana asiana. Pikkuhiljaa alkaa ne valinnat ohjautua esim prosessoiduista elintarvikkeista kaikkiin ihaniin itse tuorepuristettuihin mehuihin, teeihin, monipuolisiin salaatteihin ja uusien reseptien testailuun. Esim. Kikherneessä on kaikki lähes ravintoaineet mitä ihminen tarvitsee ! Kun näiden valintojen myötä huomaa muutoksen energiatasossa, hyvinvoinnissa ja onnellisuudessa, ei paluuta entiseen enää ole. Ja ps. Ei se haittaa jos (joskus) haluaa syödä vaikka sen kokonaisen suklaalevyn jos tekee mieli!

T. N 54/166

En tiedä miksi olet saanut alapeukkuja, koska tämä on oikeasti tosi hyvä ja  positiivinen neuvo.

No eihän ole. Siinähän valehdellaan, että herneitä syömällä ihminen saa kaiken tarvitsemansa. Huuhaajuttu.

Hei,

En sanonutkaan, että kaikki, mutta halusin tuoda esiin tämän tuotteen koska se on hyväksi havaittu painonhallinnassa :)

Fineli/THL:

100 grammassa kikherneitä vedessä

Kuituja 7%

Proteiinia 25%

Kaloreita 137 kcal /100g

Kalsium 49mg / 6,1% päivän saantisuosituksesta (800mg)

Rauta 2,9 mg / 32% päivän saantisuosituksesta (9mg miehillä, 15mg hedelmällisessä iässä olevilla naisilla)

Kalium 290mg / 9,6% päivän saantisuosituksesta (n 3000mg)

Magnesium 48mg/ 13,7% päivän saantisuosituksesta (350mg)

Fosfori 168mg/ 28% päivän saantisuosituksesta (600mg)

Seleeni 5,1 mikrogrammaa / 8% päivän saantisuosituksesta (60 mikrogrammaa)

Sinkki 1,5mg / 18,75% päivän saantisuosituksesta (8mg)

Tryptofaani 85mg / 40% päivän saantisuosituksesta 60kg henkilölle (210mg)

Folaatti 172 mikrogrammaa / 49%päivän saantisuosituksesta (350mikrogrammaa)

B6 0,14mg / 14% päivän saantisuosituksesta (1mg)

B2 0,06mg/ 5,3% päivän saantisuosituksesta (1,3mg)

B1 0,12mg / 11% päivän saantisuosituksesta (1,1mg)

A-vitamiini 1,5 mikrogrammaa /

Karotenoidi 18 mikrogrammaa

C-vitamiini 1 mg / 1,3% päivän saantisuosituksesta (75mg)

Ravintoarvot kohdillaan (tärkeä eritysesti dietatessa!) ja kuitujen + proteiinien yhdistelmällä pysyy näläntunne pitkään poissa.

No, puolimaailmaa syö päivittäin kikherneitä joko jauhoina (leipänä) tai kokonaisina keitoissa tai muhennoksina. Verensokeri ei nouse ja on terveellistä.

Puolimaailmaa asuu varmaan jossain muualla kuin Suomessa.

Vierailija
1142/2329 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohda aamu- tai iltapala, eli pidä vähintään 12 tunnin väli syömisessä jokaisen vuorokauden aikana. Juoda voi normaalisti teetä, kahvia ja/tai vettä. Tehostaa voi pitämällä silloin tällöin 16 tunnin taukoja syömisessä.

Jätä pastat ja riisit vähiin, perunaa ja vihanneksia tilalle. Rasvaa ja eläinproteiineja ei tarvi välttää, pikemminkin päinvastoin. Hiilareitakaan ei tarvi jättää pois, kun malttaa jättää vehnä- ja riisituotteet vähemmälle.

Kaikenlainen yliampuminen haittaa - kohtuus kaikessa johtaa parhaaseen ja kestävään lopputulokseen. Ihminen on kaikkiruokainen, syö siis kaikkea ja muista myös maustaa, monet mausteet aktivoi suolen ja koko kehon elintoimintoja. Hyvän makuinen ruoka saa hymynkareen suupieliin.

Lääkärinä tämä on ensimmäinen viesti, jota voin puoltaa. Toki viestit, joissa kehotettiin olemaan "diettaamatta" ja sen sijaan muuttamaan elintapoja pysyvästi ovat järkeviä. Itse noudatan pätkäpaasto (18:6) + vhh -mallia, koska sillä pysyn sorjana ilman minkäänlaista vaivaa.

Kai arvon lääkäri tietää, että ahmimisongelmaiselle (joita kuitenkin on merkittävä osa lihavista) tuo neuvo on todella tuhoisa.

Osaatko perustella? Vai mutuiletko vain?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1143/2329 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon että joku olisi kertonut minulle että nopea laihduttaminen tekee sappikiviä. Ne kivut ovat kamalat.

Vierailija
1144/2329 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ainoa toiminut keino laihtumiseen on pitää kirjaa syömisistä. Tällä keinolla laihdutin 12 kiloa viidessä kuukaudessa. Lopetin kirjaamisen, mutten ilmeisesti oppinut 5kk aikana MITÄÄN ja kilot tulivat vuodessa takaisin. Loppukesästä ihastuin palavasti ja menetin ruokahaluni ja huomaamatta laihduin kolme kiloa, joten ajattelin siitä innostuneena alkaa jälleen laskea kaloreita. Nyt kuukausi laskemista ja toiset -3 kiloa taas tavoitettu.

En vain tiedä pitääkö mun loppuelämä pitää kirjaa kaloreista vai voisiko tähän mun läskipäähän myös pinttyä opit siitä, miten pitää syödä ja kuinka paljon.

Sattui tulemaan tämä vanha keskustelu pinnalle ja löysin oman kommenttini lokakuulta. Piti tulla sit hehkuttamaan että aterioiden kirjaamiset toimivat jälleen ja olen nyt 20 kiloa kevyempi. En ole kirjaamisia jatkanut toukokuun jälkeen ja paino ei ole lähtenyt nousuun, eli kenties nyt läskipäähäni porautuivat taidot siitä, kuinka paljon voin syödä.

Eli mulla oikeastaan kaksi ohjetta:

1. Kirjaa syömisiä ainakin alkuun

2. Käy säännöllisin väliajoin vaa'alla että pysyt ajan tasalla

Olen kans kerran elämässä ihastunut niin kovin, että ruokahalu lähti ja samalla 20kg. Mitä sinun ihastuksen kanssa kävi lopulta? :)

Vierailija
1145/2329 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin tänä vuonna huomasin että nyt on tullut konttoriläski. Otti päähän! Niinpä ajattelin että pakko tehdä asialle jotain.

Nyt olen saanut muutamia kiloja pois ja habitus on kiinteytynyt selvästi. Tulokset rohkaisevat ja tuntuu hyvältä. Jaksaa paremmin ja paras puoli on se että puoliso on innostunut ihan eri tavalla kuin aiemmin. Tänään käytiin ulkoilmatapahtumassa ja huomasin että pitkästä aikaa kiinnitin jopa huomiota muissa ihmisissä!

Tulokset rohkaisevat jatkamaan entisestään.

Mitä olen tehnyt? Lisäsin liikuntaa ja olen syönyt joka aterialla salaattia. Mahalaukku on pienentynyt ja nälän tunne on tullut kohtuullisemmaksi. Yritän olla liikkeessä koko ajan ja tekemässä jotain koko ajan. Syön kyllä hiilareita mutta vain täysjyvää.

Vierailija
1146/2329 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon että joku olisi kertonut minulle että nopea laihduttaminen tekee sappikiviä. Ne kivut ovat kamalat.

Sappikivet johtuu rasvattomasta ruuasta.  Ei liity itse laihduttamiseen. Laihduttaa kun voi ihan normaalirasvaisella ruualla.

Vierailija
1147/2329 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin tänä vuonna huomasin että nyt on tullut konttoriläski. Otti päähän! Niinpä ajattelin että pakko tehdä asialle jotain.

Nyt olen saanut muutamia kiloja pois ja habitus on kiinteytynyt selvästi. Tulokset rohkaisevat ja tuntuu hyvältä. Jaksaa paremmin ja paras puoli on se että puoliso on innostunut ihan eri tavalla kuin aiemmin. Tänään käytiin ulkoilmatapahtumassa ja huomasin että pitkästä aikaa kiinnitin jopa huomiota muissa ihmisissä!

Tulokset rohkaisevat jatkamaan entisestään.

Mitä olen tehnyt? Lisäsin liikuntaa ja olen syönyt joka aterialla salaattia. Mahalaukku on pienentynyt ja nälän tunne on tullut kohtuullisemmaksi. Yritän olla liikkeessä koko ajan ja tekemässä jotain koko ajan. Syön kyllä hiilareita mutta vain täysjyvää.

Just joo, salaattia syömällä laihtuu. Mikä vitsi!  Hiilareista et näköjään ymmärrä mitään. Hiilarit täysjyvänä :D:D

Vierailija
1148/2329 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sappikivet johtuu rasvattomasta ruuasta.  Ei liity itse laihduttamiseen. Laihduttaa kun voi ihan normaalirasvaisella ruualla.

Puhut vaikka et tiedä.

Kun laihduttaa nopeasti, kolesterolia (rasvaa) erittyy sappeen runsain määrin joka aiheuttaa sappikivet.

https://seura.fi/terveys/laihdutus-voi-saada-sappikivet-riehaantumaan/

Vierailija
1149/2329 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhut vaikka et tiedä.

Kun laihduttaa nopeasti, kolesterolia (rasvaa) erittyy sappeen runsain määrin joka aiheuttaa sappikivet.

https://seura.fi/terveys/laihdutus-voi-saada-sappikivet-riehaantumaan/

Sinä käytät lähteenäsi lehtiartikkelia. Jossa on kuitenkin väärä tieto. Et tunnu tietävän sappikivistä mitään.

Vierailija
1150/2329 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah. Duodecim varmaan riittaa lähteeksi kovemmallekin kriitikolle..

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00074

Vierailija
1151/2329 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa neuvo on, että pudota painoa sillä tyylillä, jota voit realistisesti jatkaa myös pidemmällä aikajänteellä. Täällä kyllä kaiken maailman himoliikkujat ja salaatinmussuttajat jakelee niitä mainioita ohjeitaan, mutta ei se toimi sellaiselle, jolla se päivittäinen himoliikunta tai rakkaus rehuun ei ole luontaista. Jos sinun pitää piiskata itseäsi tekemään jotain, niin silloin siitä ei koskaan luontaista tulekaan.

Vierailija
1152/2329 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä juo maitoa!!!!!! Minä laihduin heti kun lopetin maidon juomisen. Ei ollut iso menetys kun en edes tykkää maidosta

Vierailija
1153/2329 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri pois.

Vierailija
1154/2329 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keksi elämääsi muutakin sisältöä kuin syöminen.

Osta vaikka Raamattu, ja lue sitä.

Tämä !

Vierailija
1155/2329 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki makeat (sokeri, karkit, suklaa, jäätelö, limsat, jälkiruuat) pois ja 3 km kävely tai muu tunnin liikunta päivässä. Punnitse itsesi silloin tällöin.

Vierailija
1156/2329 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat syödä edelleen ihan kaikkea sitä mitä olet aiemminkin syönyt, myös herkkuja. Pienennä vain määriä. Itselleni tämä oli oleellinen huomio. Ajattelin aiemmin, että pitäisi pystyä syömään tosi puhtaasti ja välttelemään lisättyä sokeria ym. Ja siis onhan tuokin tärkeää, mutta se ei auttanut minua laihdutuksessa tippaakaan. Sokerin välttely ei vain toiminut, olen sitten kai sen verran riippuvainen. Mutta sitten tuon tajuaminen, että mitään ei tarvitse täysin vältellä, oli tosi hyvä juttu. Pienentämällä syömiäni määriä laihduin useita kiloja. Aiemminkin olin normaalipainoinen, mutta aika ylärajalla, joten joidenkin kilojen pudotus tuli tarpeeseen.

Vierailija
1157/2329 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee itse omat ruokasi alusta loppuun suht koht terveellisesti, eineksiin, pitsoihin, nakkareihin, lounaspöytiin ja ravintolaruokiin verrattuna voit syödä saman määrän ja laihdut "syömällä"

Olen mies ja tein näin, 2 vuotta 96kg -->72kg ja nälkä ei ole ollut.

Ennen vedin lounaspöydässä kerran päivässä sen kilon huonoa ruokaa ja nyt useammin ja paremmin itsetehtyä perusruokaa.

Vierailija
1158/2329 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ainoa toiminut keino laihtumiseen on pitää kirjaa syömisistä. Tällä keinolla laihdutin 12 kiloa viidessä kuukaudessa. Lopetin kirjaamisen, mutten ilmeisesti oppinut 5kk aikana MITÄÄN ja kilot tulivat vuodessa takaisin. Loppukesästä ihastuin palavasti ja menetin ruokahaluni ja huomaamatta laihduin kolme kiloa, joten ajattelin siitä innostuneena alkaa jälleen laskea kaloreita. Nyt kuukausi laskemista ja toiset -3 kiloa taas tavoitettu.

En vain tiedä pitääkö mun loppuelämä pitää kirjaa kaloreista vai voisiko tähän mun läskipäähän myös pinttyä opit siitä, miten pitää syödä ja kuinka paljon.

Sattui tulemaan tämä vanha keskustelu pinnalle ja löysin oman kommenttini lokakuulta. Piti tulla sit hehkuttamaan että aterioiden kirjaamiset toimivat jälleen ja olen nyt 20 kiloa kevyempi. En ole kirjaamisia jatkanut toukokuun jälkeen ja paino ei ole lähtenyt nousuun, eli kenties nyt läskipäähäni porautuivat taidot siitä, kuinka paljon voin syödä.

Eli mulla oikeastaan kaksi ohjetta:

1. Kirjaa syömisiä ainakin alkuun

2. Käy säännöllisin väliajoin vaa'alla että pysyt ajan tasalla

Olen kans kerran elämässä ihastunut niin kovin, että ruokahalu lähti ja samalla 20kg. Mitä sinun ihastuksen kanssa kävi lopulta? :)

Eipä se mihinkään vakavampaan johtanut, mutta sainpahan kevyemmän kropan että jotain hyvää siitäkin hullaantumisesta seurasi sentään :D

Vierailija
1159/2329 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa tapaa laihtua. Jokainen ihminen on yksilö, joten se, mikä sopii sinulle, ei välttämättä sovi toiselle. Sun pitää löytää se oma tapasi laihtua, sellainen, jolla voit hyvin ja jota voit jatkaa lopun elämääsi. 

Joillakin se on "kaikkea kohtuudella", toisille se on vhh, joillekin keto, joillekin paleo, joillekin kasvispainotteinen syöminen, toiset tykkää pätkäpaastosta, toiset taas voivat parhaiten kun syövät kuusi kertaa päivässä. Pääasia on, että löydät oman tapasi syödä, ruokaa, josta nautit ja joka on terveellistä. Kokeile uusia reseptejä. Etsi uusia versioita aiemmista lempiruuistasi. 

Liikunta ei laihduta. Älä siis harrasta liikuntaa laihtuaksesi. Harrasta sitä siksi, että se on mukavaa ja hauskaa ja siitä tulee hyvä olo. Etsi siis itsellesi sopivin liikuntamuoto. Jos et tykkää lenkkeilystä, älä mene lenkille, tee sen sijaan jotain muuta, josta tykkäät. Maailma on täynnä erilaisia liikunta-aktiviteetteja, osa ilmaisia (netin kautta löytää vaikka mitä), osa maksullisia. Liikunta vahvistaa kehoasi ja auttaa sua pysymään kunnossa. Unohda liikunnan kalorit ja laihtuminen sen avulla. 

Unohda "kaikki tai ei mitään"- ajattelu. Jos lipsut terveellisestä syömisestä, mikään ei ole pilalla. Se oli sen hetken syömiset, eikä sen takia pidä lyödä hanskoja tiskiin. Ota lipsahdus oppina: mikä sai sut syömään sitä, mitä söit? Miten voit jatkossa välttää saman sudenkuopan? Vai oliko se sudenkuoppa ollenkaan, oliko se sittenkin ihan normaali asia elämässä (esim jonkun synttärit)? Jos oli, niin hyvä, nyt sitten paluu vain takaisin terveellisen ruokavalioon ja katse eteenpäin. Kukaan ei ole täydellinen, ei sunkaan tarvitse olla. Pääasia on, että et luovuta, vaan jatkat sinnikkäästi eteenpäin. 

Vierailija
1160/2329 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta pohjois-koreaan. Alkaa länsimainen läski sulamaan pakko työleirillä nopeasti. Näkeehän sen jo tuosta suuresta johtajastakin, kun on ruvennut sulamaan kimilläkin läski.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan