Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
Käy paskalla kolmesti päivässä niin paino putoaa vähintään 1,5kg.
Vierailija kirjoitti:
Ai että pitää syödä varmuuden vuoksi. Ettei vain tule nälkä.
Älä nyt naurata. (Keskustelijan kommentti)Ei varmuuden vuoksi. Säännöllisesti. Niin ettei tule kurniva nälkä ja sitten ahmitaan suuri määrä ruokaa. Ja vatsalaukku venyy ja aina vaan isompi ja isompi nälkä ja isompi ateria. Ei sillä tavalla laihdu, päinvastoin. Tätä lähinnä tarkoitin. Eikä myöskään säännöllisellä syömisellä tule tätä kuuluisaa nälkäkiukkukohtausta, mitä täälläkin ilmenee usein 😊
Säännöllinen ei kuitenkaan tarkoita samaa kuin usein.
Nälkäkiukkua ei tule harvoin syömisellä, jos ruuat on ok.
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt naurata. (Keskustelijan kommentti)Ei varmuuden vuoksi. Säännöllisesti. Niin ettei tule kurniva nälkä ja sitten ahmitaan suuri määrä ruokaa. Ja vatsalaukku venyy ja aina vaan isompi ja isompi nälkä ja isompi ateria. Ei sillä tavalla laihdu, päinvastoin. Tätä lähinnä tarkoitin. Eikä myöskään säännöllisellä syömisellä tule tätä kuuluisaa nälkäkiukkukohtausta, mitä täälläkin ilmenee usein 😊
Olipas typerä viesti.
Vierailija kirjoitti:
Käy paskalla kolmesti päivässä niin paino putoaa vähintään 1,5kg.
Onnistuu hyvin kun vatsansa täyttää ravinnottomalla ruualla kuten kasviksilla.
Vierailija kirjoitti:
Nälkäkiukku ilmenee hiilarinmussuttajilla 😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊, koska hiilihydraatit heittelevät verensokeria ylös ja alas. Sitä hiilaria on pakko saada nyt heti äkkiä, koska muuten verensokeri romahtaa alas ja kaikki kiukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksittäiset repsahdukset eivät pilaa koko loppuelämän kestävää matkaa, vaan kuuluvat normaalina osana elämään.
EI OLE MITÄÄN REPSAHDUKSIA!
Opettele nauttimaan terveellisestä ja itsellesi sopivasta ruokavaliosta ja siihen liittyvästä "silloin tällöin-nyt meni yli" -herkuttelusta, ja anna itsellesi lupa ajatella ja tiedostaa, että saat (ja sinun pitää) nauttia ruoasta.
Ylipainon suurin aiheuttaja on se, että ahmitaan joka päivä kuin ruokaa ei enää huomenna olisi saatavilla ja sitten toisaalta huono omatunto syömisestä.
Ihminen tarvitsee ravintoa, ja sen vuoksi on biologisesti luotu nauttimaan siitä, miksi siis pitäisi potea huonoa omaatuntoa niin luonnollisesta asiasta, että "tykkää ruoasta"?
Siis NORMAALIPAINON LÖYTÄMISEN JA SÄILYTTÄMISEN SALAISUUS: syö, liiku ja NAUTI, ja tiedosta, että ruoka on ilo ja energian lähde, jota tarvitset koko lopun elämäsi ajan joka ikinen päivä ( - paitsi jos silloin tällöin haluat paastota päivän tai pari)!!
Ajattele asia niin että olet tekemässä loppuelämän muutosta. Jos et aio koko loppuelämää olla herkuttelematta, älä ole sitä nytkään. Kerran viikkoon on ok pitää kunnon herkkupäivä. Muista syödä säännöllisesti ja juon paljon vettä. Liiku, mutta älä ota stressiä jos et aina kerkeä.
Nimimerkillä viime vuoden elokuussa aloitin saman 92kg painavana, nyt painan 61kg. Kolme lasta minulla joista vanhin 6v joten itsekään en montaa kertaa viikossa kerkeä kuntosalille mutta näillä ohjeilla olen pudottanut 31kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nälkäkiukku ilmenee hiilarinmussuttajilla 😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊, koska hiilihydraatit heittelevät verensokeria ylös ja alas. Sitä hiilaria on pakko saada nyt heti äkkiä, koska muuten verensokeri romahtaa alas ja kaikki kiukuttaa.
Terveellä ihmisellä verensokeri ei (ruokavaliosta riippumatta) romahda LIIAN alas, koska maksan varastosokeri glykogeeni alkaa verensokerin laskiessa tietylle LIIAN matalalle tasolle vapautua verensokeriksi, jos malttaa hieman odottaa, joten "nälkäkiukku" on puhtaasti psykologinen ilmiö.
Alipainoisilla ja muilla, joilla maksan varastosokeria on olematon määrä, asia on tietysti toisin, ja VHH-ruokavaliota noudattava tottuu matalampaan ja tasaisempaan verensokeritasoon, joten ei tule (ikävältä tuntuvia) huimia pudotuksi korkeasta verensokeritasosta normaalitasolle kuten "hiilarinmussuttajilla".
Vierailija kirjoitti:
Ajattele asia niin että olet tekemässä loppuelämän muutosta. Jos et aio koko loppuelämää olla herkuttelematta, älä ole sitä nytkään. Kerran viikkoon on ok pitää kunnon herkkupäivä. Muista syödä säännöllisesti ja juon paljon vettä. Liiku, mutta älä ota stressiä jos et aina kerkeä.
Nimimerkillä viime vuoden elokuussa aloitin saman 92kg painavana, nyt painan 61kg. Kolme lasta minulla joista vanhin 6v joten itsekään en montaa kertaa viikossa kerkeä kuntosalille mutta näillä ohjeilla olen pudottanut 31kg.
Miksi ihmeessä pitää olla joku "herkkupäivä" kerran viikossa???
Jos syö ruokana herkullisia aterioita, ei tarvita mitään erityisiä herkuttelupäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa! Muista myös nauttia jokapäiväisestä ruoasta sitä "kunnon herkkupäivää kerran viikossa" odottaessasi. Kokeile joskus, miltä tuntuisi (pieni?) "herkku" joka/joka toinen päivä.
Tuttavani lihoi pudottamansa kilot takaisin juuri tuolla "mättöpäivä kerran viikossa" -menetelmällä, jota seurasi huono omatunto/paastopäivät, terveen syömisen hallinnan menetys ja painon nousu entisiin lukemiin ja hieman ylikin.
Heitä se vaaka hiivsttiin ja mene päivä kerrallaan
Esitä mikä tahansa järkevä kommentti, niin vihervasemmisto ryntää sitä alapeukuttamaan. Säälittäviä.
Tidän että itselläni lihomisen syy on viikonlopun viinin kittaaminen josta seuraa darra mässytys pizalla ja limpparilla, eli kannattaa laittaa korkki kiinni pariks kuukaudeks niin pääsee vauhdilla alkuun ja sit kun on oppinut vähentään mässyhimoja niin voi taas tissutella viiniä. Muuten hyvä on vahtia niitä annoskokoja ja suolaa, ei niinkään rasvaa jos se vain on hyvää rasvaa.
Ei mitään diettejä. Terveellinen ruokavalio, oikea annoskoko ja liikunta. Juo tarpeeksi vettä. Joskus saa herkutella mutta kohtuudella.
Uusi elämä? Ja kirjoitat tällä sivustolla? Täällähän kirjoittavat Suomen vinksahtaneimmat mielenterveyskuntoutujat!
Täältä et edes vertaistukea saa, puhumattakaan normaalista empatiasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään diettejä. Terveellinen ruokavalio, oikea annoskoko ja liikunta. Juo tarpeeksi vettä. Joskus saa herkutella mutta kohtuudella.
No kerro nyt ihmeessä mikä on se "terveellinen ruokavalio"
Kolme sanaa.
Ketoosi. Ketoosi. Ketoosi.
Joko mainitsin ketoosin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerro nyt ihmeessä mikä on se "terveellinen ruokavalio"
Tähän on turha vastausta odottaa.
Olen laihduttanut noin 20 kiloa. Syön vähemmän hiilareita, mutta siihen pitää totuttautua hitaasti. En pysty nykyisin syömään esim. pastaa, riisiä tai perunoita koska kropalleni niissä on liikaa hiilareita. En kuitenkaan ole ketoosissa. Hiilareiden vähentäminen on myös auttanut sokerihimoon, mutta syön suklaata (max. yks patukka, ei mitään levyjä) etenkin menkkojen aikaan.
Punaista lihaa syön kerran tai pari kuussa. Kanaa 2 x viikossa. Muuten kasvispäiviä, jolloin teen tomaattikeittoa, linssikeittoa (Dal), joskus vaan paistettuja kananmunia juustolla.. Gluteenittomat baagelit on mun suosikkeja ja oon syöny niitä esim lounaaks.
Päivä kerrallaan. Älä yritä laihtua 15 kiloa parissa kuukaudessa... anna sille vuosi. Jos tekee mieli pizzaa tai herkkuja, niin syö vaan. Osta vaan vähemmän. Jotkut himot voi korvata terveellisemmällä vaihtoehdolla. Vauvojen osastolta aikoinaan ostin keksejä ja niitä muumi maissijuttuja. ne on vähä terveellisempiä :)
Joku ääriajattelija jakaa sokerivihaansa/yliherkkyyttään ainoana oikeana keinona. Hänestä on tullut ruokavalionsa/-rajoitteensa takia vihainen ihminen. Matala verensokeri voi näkyä ihmisessä ärtyisyytenä ja ihminen voi jopa käyttäytyä aggressiivisesti. Verensokeria voi nostaa nauttimalla hiilihydraatteja tai jos ei pysty syömään, voi sormella sipaista hunajaa suun limakalvoille.