Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lämpimästi Atkinsilla oloa. Ainut, mikä tehonnut minuun, kaikki kokeiltu. Tuloksia nopeasti eikä ole nälkä ! Päinvastoin kun pääsee alkuun, syöminen meinaa unohtua. Ainoa asia on että noudatat ohjeita. Alkuun pääset Atkins induktio. Netissä hyvät ohjeet. Jatkossa voisit kirpparilla katsella alan kirjoja, niitä usein myynnissä siellä.
Hengen vaarallista touhua
Jos vain yksi neuvo niin sanoisin että nuku enemmän! Minulla on paha tapa valvoa myöhään ja syödä herkkuja tv ääressä. Ja liian myöhään nukkumaan joten jatkuvasti väsynyt. Olen itse pudottanut painoa ja aloitin yksinkertaisesti sillä että aloin menemään ajoissa aikaisin nukkumaan. Iltaherkuttelu jäi pois kuten myös jatkuva univelka. Laihduin pelkästään tällä 8 kg. Laihdutettavaa yhteensä on jäljellä kyllä vielä 20kg mutta kyllä se tästä.
Lopeta valkoinen vehnä. Pelkästään tällä laihduin itsestään 4 kg parissa kuukaudessa (ja olen ollut koko ajan normaalipainoinen). Tavoitteena ei edes ollut laihtua. On helppo olla syömättä pullaa ja muuta, kun huomasi konkreettisesti miten ne vaikuttaa painoon.
Olen pudottanut kahden vuoden aikana 20 kiloa. En ole ollut nälkäinen. Olen syönyt säännöllisesti suklaata, makeisia, munkkeja, kakkua ja jäätelöä, myös hampurilaisia ja nakkisämpylöitä sekä muita yleensä "kielletyksi" koettuja ruokia. Mikään ruoka ei ole kiellettyä ja repsahduksia ei ole olemassakaan. En lenkkeile veren maku suussa enkä nostele puntteja salilla. Hyötyliikunta ja lenkit luonnossa omaksi iloksi riittää. Silti olen laihtunut, hitaasti mutta varmasti.
En ole siis muuttanut yhtään mitä syön. Mutta olen muuttanut MITEN syön. Kolme ateriaa päivässä ja maltillinen annos kaikkea. Ei välipaloja koska ne sekoittaa minulla pakan ja aineenvaihdunnan. Joka vuorokauteen on tullut 14-16 tunnin tauko syömisen välillä ihan luonnollisesti ilta- ja aamuaterian väliin. Herkkuja on sisällyttävä joka päivään, mutta maltillisesti. En siis syö koko suklaalevyä kerralla, vaan syön 4-6 palaa ja nautin. Tai syön yhden kakunpalan. Huomenna ja ylihuomenna ja sen jälkeen vaikka joka päivä sitten lisää hyvää, siis loputtomasti, herkuista ei tarvitse koskaan luopua. Ja ennen kaikkea - syön sitä ruokaa mistä oikeasti nautin. Maltillisia annoksia ja vain sen kolme kertaa päivässä. Koska huomenna saa aina lisää ja mikään ei ole kiellettyä. Kuuntelen myös kroppaani ja syön vain jos on oikeasti nälkä. Tylsyyteen tai stressiin en enää syö, keksin muuta toimintaa siihen.
Tämä oivallus ja laihtumisprosessi oli todella niin yksinkertainen etten ikimaailmassa olisi uskonut sen toimivan. Mutta se toimi. Ja parasta on että pystyn syömään samalla tavalla loppuikäni koska en ole pakottanut itseäni millekään keinotekoiselle dieetille joka sitten joskus loppuisi ja taas pitäisi opetella syömään ilman että heti lihoo takaisin tai repsahtaa johonkin "kiellettyyn".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso annos sekasalaattia aterian aluksi, ei jaksa syödä muuta sitten niin paljoa. Salaattiin kaikkea kasvista vaihdellen, mitä mieli tekee, kastikkeeksi jotain kevyttä, vaikkapa sitruunavinegrette.
Korvaa edes osa perunasta, riisistä ja palstasta vaikka kypsennetyillä juureksilla, kasviksilla. Syö lihaa, kalaa, munia normaalisti. Kohtuudella leipää ja leivonnaisia.
Maitotuotteita älä hylkää, käytä vain maustamamattomia jogurtteja ja viilejä, mausta ne itse marjoilla tai hedelmillä.
Syö paljon hedelmiä ja marjoja, maltillisesti banaaneja ja viinirypäleitä, ne ovat yllättävän lihottavia.
Syö säännöllisesti pieniä määriä kerrallaan, useita kertoja päivässä (n 5x) kuin diabeetikko. Älä unohda aamiaista tai päästä ateriaväliä liian pitkäksi.
Juo riittävästi vettä.
Kun kuutena päivänä viikossa syöt näin, niin voit seitsemäntenä vähän jo irrotella ja syödä mitä mieli tekee ennen kuin aloitat taas alusta. Ei painon pudotus saa olla yhtä kärsimystä.
Näin olen onnistunut pudottamaan painoa n. 20 kg verrattain lyhyessä ajassa.Niin että pieniä määriä pitkin päivää. Älä nyt naurata! Ei muuten ole diabeetikollekaan paras mahdollinen tapa syödä tuo laiduntaminen.
5 ateriaa päivässä, eli aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Ei ahdeta millään aterialla itseään ähkyyn. Verensokeriarvot pysyvät tasaisena kun ei syödä mitään jättiaterioita ja ateriavälit ovat tasaiset lukuunottamatta yöpaastoa. Mikä siinä mielestäsi on väärin tehty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso annos sekasalaattia aterian aluksi, ei jaksa syödä muuta sitten niin paljoa. Salaattiin kaikkea kasvista vaihdellen, mitä mieli tekee, kastikkeeksi jotain kevyttä, vaikkapa sitruunavinegrette.
Korvaa edes osa perunasta, riisistä ja palstasta vaikka kypsennetyillä juureksilla, kasviksilla. Syö lihaa, kalaa, munia normaalisti. Kohtuudella leipää ja leivonnaisia.
Maitotuotteita älä hylkää, käytä vain maustamamattomia jogurtteja ja viilejä, mausta ne itse marjoilla tai hedelmillä.
Syö paljon hedelmiä ja marjoja, maltillisesti banaaneja ja viinirypäleitä, ne ovat yllättävän lihottavia.
Syö säännöllisesti pieniä määriä kerrallaan, useita kertoja päivässä (n 5x) kuin diabeetikko. Älä unohda aamiaista tai päästä ateriaväliä liian pitkäksi.
Juo riittävästi vettä.
Kun kuutena päivänä viikossa syöt näin, niin voit seitsemäntenä vähän jo irrotella ja syödä mitä mieli tekee ennen kuin aloitat taas alusta. Ei painon pudotus saa olla yhtä kärsimystä.
Näin olen onnistunut pudottamaan painoa n. 20 kg verrattain lyhyessä ajassa.Niin että pieniä määriä pitkin päivää. Älä nyt naurata! Ei muuten ole diabeetikollekaan paras mahdollinen tapa syödä tuo laiduntaminen.
5 ateriaa päivässä, eli aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Ei ahdeta millään aterialla itseään ähkyyn. Verensokeriarvot pysyvät tasaisena kun ei syödä mitään jättiaterioita ja ateriavälit ovat tasaiset lukuunottamatta yöpaastoa. Mikä siinä mielestäsi on väärin tehty?
Olin ikuisuuslaihduttaja, laihdutin eri konstein 30v. Aina tuli kilot takaisin. Mutta tämä muutos sai aikaan ketjureaktion, joka johti onnistumiseen:
Jätin kahvin pois.
Siitä seurasi se, että ensimmäistä kertaa nukuin levollisesti ja palauttaen. En juo edes mustaa tai vihreää teetä. Siihen loppui myös jatkuva ahdistus ja ylikierrokset.
Siihen pikku hiljaa tuli kuin itsestään muut muutokset: alkoholi jäi, sokerit jäi. Jaksoin kävellä alkuun kerran viikossa. Ei masentanut.
Jaksoin ravita itseäni kehoa hellivillä ruuilla.
-50kg
Laihdutin 12 kg vuonna 2012, eikä ole tullut takaisin kuin 1-2 kiloa. Elin ylipainoisena v. 1998-2012. Synnytysten ja imetyksen myötä laihduin aina jonkin verran, mutta kilot tuli korkojen kera takaisin. Kun nuorin lapsi oli 2-vuotias, huomasin, että olin vuodessa lihonut 8 kiloa. Toki siis imetyksen ja yövalvomisen takia olin käynyt lähellä normaalipainoa vauvavuoden lopussa. Painoin laihdutuksen alkaessa 86 kg ja loppulukemat 74 kg.
Yksi suurimmista muutoksista oli syödä illalla vain kasviksia, marjoja tai hedelmiä. Minä en ole ikinä saanut unta, jos on nälän tunne, joten tarvitsen iltapalan, mutta vaihdoin sen pysyvästi kevyeen ratkaisuun. Esim. tänään söin pari viipaletta vesimelonia ja kupillisen mansikoita. Tänä aamuna vaaka näytti 75,5 kg. Toinen hyvä vinkki on seurata aamupainoa vähintään kerran viikossa ja tehdä heti korjausliike, jos alkaa nousta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet, ap?
43 v AP
Olisit aloittanut aiemmin. Jos ihminen on hoikka/normaalipainoinen 30-vuotiaana, hän pysynee loppuelämänsä kohtuullisissa mitoissa. Syy on ihan fysiologinen ja tieteellisesti tutkittu, mutta en nyt jaksa googlettaa tarkempaa tietoa asiasta. Oli eräässä tiededokumentissa. Ei hyödytä enää ap:tä, mutta jos joku on vielä sopivan ikäinen, niin kannattaa tutkia asia. Ei kaduta sitten myöhemmin.
Syö vähemmän koko loppuelämäsi, ei mitään kuuria vaan pysyvästi.
Mieheni laidutti itse 70 kiloa minun kanssani, itse noin 30, olemme nyt normipainoissa melkein. Mutta kyllä vaatii jättää perunat, riisit ja pastat pois. Syödä kokolihaa ja kalaa paljon salaatin kanssa. Meillä kävi helposti kun olemme molemmat työttömiä ja saadaan itse kaikki kalat pyydettyä. Olemme köyhiä mutta silti rikkaita. Ja liikuntaa koko ajan tai 4.sti viikossa 50 minuuttia kovaa sellaista. Broileria kannattaa käyttää ja sen kanssa wokkia.
Vierailija kirjoitti:
Maltti on valttia. Kilot kertyneet pikkuhiljaa ja lähtevät pikkuhiljaa. Itse aloitin kesäkuussa elämäntapamuutoksen, minkä myötä tavoite keventyä vajaasta 103:sta kilosta vajaaseen 88 kiloon. Nyt paino noin 93 kiloa ja tilanne alkanut vikkelämmin kuin oletin. Ajallisesti tavoitteeni oli vuodenvaihteessa ja syömisen sekä urheilun osalta tavoite loppuiäksi.
Taitavat olla nesteitä kun kuukaudessa 10 kilon laihtuminen ei kyllä noin vaan muuten mene.
Eli ei sulla ainakaan ole ollut malttia.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni laidutti itse 70 kiloa minun kanssani, itse noin 30, olemme nyt normipainoissa melkein. Mutta kyllä vaatii jättää perunat, riisit ja pastat pois. Syödä kokolihaa ja kalaa paljon salaatin kanssa. Meillä kävi helposti kun olemme molemmat työttömiä ja saadaan itse kaikki kalat pyydettyä. Olemme köyhiä mutta silti rikkaita. Ja liikuntaa koko ajan tai 4.sti viikossa 50 minuuttia kovaa sellaista. Broileria kannattaa käyttää ja sen kanssa wokkia.
Ei tule onnistumaan teillä painon pitäminen alhaalla.
Heti kun haksahdat edes yhteen perunaan tai leipäpalaan.
Ei hiilihydraatiton dieetti ole terveellinen!
Opettele nauttimaan siitä tunteesta kun olet syönyt kulutukseen nähden ”liian vähän”. Samalla tavalla siinä nälän tunteessa nautiskelet kuin saunassa kuumuudesta niin johan alkaa tippua
Pyydä lääkäriltä Esomeprazol lääke, rauhoittaa vatsaa. Lisäksi pese hampaat usein ja kunnon ruuan jälkeen, ei tule makea - suolainen - makea... Kierrettä.
Sokeroidut juomat pois, juo vettä kun vähän nälkä. Siirtää ruoka aikaa. Alkoholi pois.
Älä mene nälkäisenä kauppaan, ei tule mielitekoja.
Ja aloita joku käsityö vaikket olisi ennen tehnyt niin käsissäsi on jotain muuta kuin ruokaa ja naposteltavaa. Samalla saat joululahjat tehtyä, tulkoon mitä vain. :) tuotoksia.
Michael Mosleyn 5:2 elämäntapamuutos tehoaa. Kakkostyypin diabeteskin häipyi ja kolesteroliarvot normalisoitui kadonneiden kilojen mukana👌🏼
Lisäksi etsi mielenkiintoisia asioita netistä ja ala tutkia jotakin joka kiinnostaa, kirjoita ylös tärkeitä huomioita, lähde ulos kävelylle ilman paineita kävelyn pituudesta, pysähdy välillä katselemaan ja askelia kerääntyy huomaamatta. Tai lähde pikku kävelylle luontoon hakemaan sienet ja marjat pois ennen kuin toiset ehtivät.
Keskity hyvään ja nauti. Vältä ihmissuhteiden sydänsuruja ja lohtusyömistä. Älä tyydy huonoon suhteeseen vain läheisyyden kaipuusta tai ajatuksesta ettet ansaitse parempaa.
Kaikki tekemämme työ on valmistautumista hyvään parisuhteeseen.
Suosittelen lämpimästi Atkinsilla oloa. Ainut, mikä tehonnut minuun, kaikki kokeiltu. Tuloksia nopeasti eikä ole nälkä ! Päinvastoin kun pääsee alkuun, syöminen meinaa unohtua. Ainoa asia on että noudatat ohjeita. Alkuun pääset Atkins induktio. Netissä hyvät ohjeet. Jatkossa voisit kirpparilla katsella alan kirjoja, niitä usein myynnissä siellä.