Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
Vierailija kirjoitti:
Vhh/keto ainoa toimiva keino poistaa syömishimo! Alapeukuttakaa toki älkääkä uskoko, ei ole minulta pois kun olette paksuja.
Olen laihtunut runsailla hiilihydraateilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vhh/keto ainoa toimiva keino poistaa syömishimo! Alapeukuttakaa toki älkääkä uskoko, ei ole minulta pois kun olette paksuja.
Olen laihtunut runsailla hiilihydraateilla.
Varmasti näin. Lainaamasi viestittäjä puhui kuitenkin syömisihmon selättämisestä.
Runsailla hiilareilla se on vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda lautanen pienempään, äläkä ota lisää.
Jos on taipumusta ylensyöntiin, sitä ei korjata lautasta pienentämällä, vaan muuttamalla ruuan koostumusta.
Totta tuo ruuan koostumuskin, mutta Yhdysvalloissa lautaset jättimäisiä, kuin tarjottimia. Väitän, että kiusaus syödä enemmän on vähän myös lautaskoon ansiota.
Itse laihduin 15kg puolessa vuodessa jättämällä yhden turvottavan lääkkeen. Ei muita muutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda lautanen pienempään, äläkä ota lisää.
Jos on taipumusta ylensyöntiin, sitä ei korjata lautasta pienentämällä, vaan muuttamalla ruuan koostumusta.
Totta tuo ruuan koostumuskin, mutta Yhdysvalloissa lautaset jättimäisiä, kuin tarjottimia. Väitän, että kiusaus syödä enemmän on vähän myös lautaskoon ansiota.
Itse laihduin 15kg puolessa vuodessa jättämällä yhden turvottavan lääkkeen. Ei muita muutoksia.
Sitä kiusausta syödä enemmän kuin tarve vaatii ei tule, jos ruoka on sopivasti koostettu. Lautasen koolla ei ole merkitystä.
Iltapäivän makeannälkä tuttu tunne. Itse varauden siihen rasvattomalla jugurtilla ja joukkoon marjoja. Helpottaa ja saa syödä ison kulhollisen.
Vierailija kirjoitti:
Iltapäivän makeannälkä tuttu tunne. Itse varauden siihen rasvattomalla jugurtilla ja joukkoon marjoja. Helpottaa ja saa syödä ison kulhollisen.
Jos söisit sen jugurttisi rasvaisena, niin sun ei tarvitsisi syödä isoa kulhollista, vähempikin riittäisi. Eikä olisi taas kohta nälkä.
Tärkein ohjenuorani: Älä koskaan mene kauppaan ilman tarkasti harkittua ostoslistaa. Mitään muuta (ainakaan syötävää) listan ulkopuolelta ei koriin noukita. On toiminut itsellä aina, kun pudotellut kertyneitä kiloja. Lisäksi pienet säännölliset ateriat auttavat. Kun ei ehdi tulla nälkä, ei tule ahmittua tai naposteltuakaan.
Vierailija kirjoitti:
Tärkein ohjenuorani: Älä koskaan mene kauppaan ilman tarkasti harkittua ostoslistaa. Mitään muuta (ainakaan syötävää) listan ulkopuolelta ei koriin noukita. On toiminut itsellä aina, kun pudotellut kertyneitä kiloja. Lisäksi pienet säännölliset ateriat auttavat. Kun ei ehdi tulla nälkä, ei tule ahmittua tai naposteltuakaan.
Tuohan on juurikin napostelua, koko ajan pientä syötävää ilman nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko järkevämpää poistaa se makeannälkä eikä ruokkia sitä rasvattomalla syömisellä?
Panosta hyvään aamupalaan. Puuroa, marjoja ja maustamatonta jogurttia niin paljon että tekee tiukkaa syödä koko annosta. Pitää verensokerit aisoissa eikä tee mieli ylimääräisiä herkkuja tms. Lisäksi pääateriat lautasmallin mukaan ja suosi vihanneksia ja kasviksia. Joka päivä liikuntaa, vaikka ihan kävelyä. Tsemppiä!
Kommentti1 kirjoitti:
Panosta hyvään aamupalaan. Puuroa, marjoja ja maustamatonta jogurttia niin paljon että tekee tiukkaa syödä koko annosta. Pitää verensokerit aisoissa eikä tee mieli ylimääräisiä herkkuja tms. Lisäksi pääateriat lautasmallin mukaan ja suosi vihanneksia ja kasviksia. Joka päivä liikuntaa, vaikka ihan kävelyä. Tsemppiä!
Aika monelle ei aamulla heti ruoka maistu, joten on järjetöntä neuvoa aamupalan "tärkeyttä" Verensokerit pysyy aisoissa, vaikka syömistä ei aloitakaan heti aamusta ahtamalla itsensä ähkyyn. Eikä kyllä millään muullakaan ruokailulla syödä ähkyyn asti.
Kommentti1 kirjoitti:
Hyvä aamupala ei tarkoita samaa kuin "paljon"
Pätee kaikessa muussakin syömisessä.
Tämä on varmaan jo sanottu, mutta pienennä annoskokoa ja syö lautasmallin mukaan. Älä käytä liian isoja lautasia, niille tulee lastattua enemmän ruokaa. Reilusti salaattia, mutta esim. 2 keskikokoista perunaa ja kastiketta kohtuudella riittää, max. 1 leipä, 2 lasia vettä (keskikokoiselle naiselle).
Henkilöstöruokalassa sen näkee, että yleensä isommat ihmiset ottavat paljon suurempia annoksia, monta leipää jne. Kyllä niihin pienempiin annoksiin tottuu aika nopeaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmaan jo sanottu, mutta pienennä annoskokoa ja syö lautasmallin mukaan. Älä käytä liian isoja lautasia, niille tulee lastattua enemmän ruokaa. Reilusti salaattia, mutta esim. 2 keskikokoista perunaa ja kastiketta kohtuudella riittää, max. 1 leipä, 2 lasia vettä (keskikokoiselle naiselle).
Henkilöstöruokalassa sen näkee, että yleensä isommat ihmiset ottavat paljon suurempia annoksia, monta leipää jne. Kyllä niihin pienempiin annoksiin tottuu aika nopeaa.
Sanottu monta kertaa ja yhtä monta kertaa todettu ettei toimi noin. Kun yrittää syödä lautasmallin mukaan vähemmän, on jatkuva nälkä. Ruuan sisältöä muuttamalla se vähentäminen onnistuu hyvin eikä tarvitse kärsiä ylimääräistä nälkää eikä mielitekoja.
Miten oot tehny tän? Katsomalla mitä syöt, vai liikkumalla, vai nukkumalla tarpeeks? Vai jotain muuta. Kaipaan myös vinkkejä.
Essi77 kirjoitti:
Miten oot tehny tän? Katsomalla mitä syöt, vai liikkumalla, vai nukkumalla tarpeeks? Vai jotain muuta. Kaipaan myös vinkkejä.
Panostamalla ennen kaikkea syömisiin. En niinkään kaloreihin, vaan sisältöön. Liikun päivittäin ilman erityistä "harrastamista" Liikkuminen tulee luonnostaan miettimättä. Liikunta ei itsessään laihduta, mutta terveyden kannalta se tietenkin on hyväksi.
Salli itsellesi - oikeasti - kaikki ruoka ja liikkuminen. 80 % on vallan riittävä. Silloin ei tarvitse kieltää itseltään mitään eikä koko ajan miettiä, mitä ei saisi syödä - jolloin "kiellettyjä" tekee koko ajan mieli. On ok harrastaa juuri sitä liikuntaa mitä haluaa - pääasia, että liikut ja pidät myös lepopäiviä. Uuden tavan oppiminen voi kestää 30-100 toistoa, joten ei kannata heti luovuttaa. Mitään ei kannata rakentaa itsehillinnän varaan. Pikku asioita pikku hiljaa. Nuku tarpeeksi 7-9 h. Siitä lähdin itse liikkeelle, ja itselle ehkä se kaikkein vaikein asia.
Vierailija kirjoitti:
Kommentti1 kirjoitti:
Aika monelle ei aamulla heti ruoka maistu, joten on järjetöntä neuvoa aamupalan "tärkeyttä" Verensokerit pysyy aisoissa, vaikka syömistä ei aloitakaan heti aamusta ahtamalla itsensä ähkyyn. Eikä kyllä millään muullakaan ruokailulla syödä ähkyyn asti.
Tämä on niin totta! Olin nuori hoikka ns ’pajunvitsa’ äiti ja sitten alkoi se loru- aamiainen on päivän tärkein ateria! No, minä opettelin syömään aamulla pekonia, munia.....nyt karsin niitä hiilarittomalla ruokavaliolla ja tuloksia näkyy mutta pitkä on tie.....