Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
Laihdutuskulttuuri siis arvottaa syöminen siten, että jotkut syömisen muodot ovat hyviä ja toiset ovat huonoja. Se asettaa tarkat rajat sille, miten paljon ja jopa mihin aikaan saamme syödä. Se pakottaa omistamaan syömiselle, ruoalle ja liikkumiselle voimavaroja, jotka voisimme käyttää muihin asioihin, esimerkiksi sellaisiin, jotka ovat meille aidosti tärkeitä ja jotka ehkä voisivat oikeasti lisätä meidän hyvinvointiamme sen myötä, että ne olisivat juttuja, joita oikeasti haluamme tehdä.
Laihdutuskulttuuri panee meidät häpeämään tiettyjen ruokien syömistä. Se luokittelee itse ruoat hyviin ja huonoihin. Ja sen myötä kun syömme jotain, mikä on luokiteltu pahaksi, meistä tulee itsestämme Huonoja Ihmisiä. Vastaavasti saamme Hyvä Ihminen -pisteitä sillä, että valitsemme Hyviä Ruokia.
Laihdutuskulttuuri ei halua, että kuuntelemme kehoamme sen yrittäessä viestiä, että meillä on nälkä, väsy tai mikä tahansa muukaan fyysinen tuntemus. Syöminen, lepääminen ja liikkuminen eivät enää määrity sen mukaan, mitä tarvitsemme tai haluamme, vaan päämäärän mukaan, joka on: mitä vähemmän painat, sen parempi. Samalla se väittää, että tämä on se, mikä tekee meistä terveitä.
Sinä tyyppi, joka luet tätä. Kun huomaat ajattelevasi tai kuulet ympärillä:
Että on huono omatunto siitä, ettei ole liikkunut tarpeeksi.
Että on paska fiilis siitä, ettei mennytkään salille.
Että söi vaikka oli jo oikeastaan kylläinen.
Että tänään pitää syödä vähän vähemmän, koska eilen tuli syötyä liikaa.
Että pitää liikkua enemmän koska viikonloppuna tuli herkuteltua.
Että on ollut koko päivän niin reipas, että ansaitsee löhöillä sohvalla illalla.
Että on saanut viikolla niin paljon aikaan, että ansaitsee pitsan viikonloppuna.
Että on karkki/herkku/suklaalakossa.
Että jouluna voi herkutella, mut sit heti uudenvuoden jälkeen alkaa Uusi Elämä.
Että apua olin possu kun söi niin PALJON jouluna/viikonlopuna/juhannuksena.
Että ottaa nyt pienen palan kakkua vaikkei pitäisi.
Että santsaat vaikka olet menossa myöhemmin vielä illalliselle.
Ota suurten vihannes- ja juuresmäärien pilkkominen pysyvästi osaksi viikko-ohjelmaasi (vaikka muutamana iltana).
Go Hard, ei mitään lässytystä vaan Kovuutta tekemiseen.
- Herätyskello roskiin, 2100 viimeistään nukkumaan ja nukkuu kunnes herää luonnollisesti.
- Heti herättyä 0.5l vettä monivitamiinipillerillä ja iso aamupuuro banaanilla. Aamutoimet ja jonkin sortin liikunta (kävely, pyörällä töihin, kuntosali, jne).
- Lounas max 4h päästä aamiaisesta. Perusruokaa, mahd paljon salaattia. Aamiaisella ja lounaalla maha melkein täyteen eli vähintään yksi iso lautanen ruokaa.
- Töissä seisomista vähintään 30min aamulla ja lounaan jälkeen.
- Välipala ja iltaruoka maltilla. 1800 jälkeen ei pahemmin ravintoa enää tarvitse.
- Töiden jälkeen toinen liikuntasuorite, minimitavoite 10h liikuntaa viikossa, mieluiten 15h. Pyöräily kevyellä vastuksella on paras laihdutukseen ja lenkit niin pitkät kuin vaan pystyy esim vkl 2-4h kerralla.
Kieltäydy koronarokotteista. Kohta et saa ruokaa vaikka haluaisit.
Tämä hellejakso ennusteiden mukaan loppuu kohta. Onko tänään juuri se päivä, jolloin haluat uuden elämäsi aloittaa?
Miten syöt/juot/liikut helteellä? Onko helpompi olla syömättä ja juoda vain vettä/kalorittomia juomia/teetä, vai olisiko sinun helpompi vähän viileämmässä, liikkua enemmän?
Itselle tuli muutama kilo kesän mittaan, näistä kirotuista helteistä, kun ei jaksa liikkua.
Mutta josko se pian helpottaa, sitten taas jaksaa laittaa ruokaa ja liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Älä sorru rasvaisiin perunalastuihin, vaan pyöräytä itse kattilassa popcorneja terveellistä kasviöljyä käyttäen. Popcornit ovat perunalastuihin ja juustonaksuihin verrattuna kevyttä syötävää. Voit maustaa popcornit esimerkiksi valkosipulijauheella, yrteillä, chilillä tai pienellä määrällä parmesaanijauhetta. Myös kourallinen pähkinöitä on hyvä vaihtoehto tyydyttämään suolaisen rouskuteltavan mielitekoa.
Onpa typerä neuvo. Perunalastutkin kypsennetään terveellisessä kasviöljyssä ja suolaa niissä on vähemmän kuin terveellisessä ruisleivässä.
Täytä lautanen puolilleen vihanneksia ja lisäksi mitä syötkin. Varmasti laihdut jo sillä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä sorru rasvaisiin perunalastuihin, vaan pyöräytä itse kattilassa popcorneja terveellistä kasviöljyä käyttäen. Popcornit ovat perunalastuihin ja juustonaksuihin verrattuna kevyttä syötävää. Voit maustaa popcornit esimerkiksi valkosipulijauheella, yrteillä, chilillä tai pienellä määrällä parmesaanijauhetta. Myös kourallinen pähkinöitä on hyvä vaihtoehto tyydyttämään suolaisen rouskuteltavan mielitekoa.
Onpa typerä neuvo. Perunalastutkin kypsennetään terveellisessä kasviöljyssä ja suolaa niissä on vähemmän kuin terveellisessä ruisleivässä.
Voi voi, perunalastu on täynnä hiilareita ja rasvan kera todella lihottavaa. Rasvaa saa syödä kunhan ei syö hiilareita. Monta kiloa jo poissa tällä ohjeella.
Älä syö iltaisin. Tai siis muutamaan tuntiin ennen nukkumaanmenoa, koska nukkuessa aineenvaihdunta hidastuu.
Toinenkin neuvo: syö säännöllisesti, eli ateriat mahdollimman samaan aikaan. Oma kokemukseni on se, että sillä laihtui, vaikka vuorokaudessa tuli syötyä ehkä enemmän kuin muuten.
Vierailija kirjoitti:
Laihdutuskulttuuri siis arvottaa syöminen siten, että jotkut syömisen muodot ovat hyviä ja toiset ovat huonoja. Se asettaa tarkat rajat sille, miten paljon ja jopa mihin aikaan saamme syödä. Se pakottaa omistamaan syömiselle, ruoalle ja liikkumiselle voimavaroja, jotka voisimme käyttää muihin asioihin, esimerkiksi sellaisiin, jotka ovat meille aidosti tärkeitä ja jotka ehkä voisivat oikeasti lisätä meidän hyvinvointiamme sen myötä, että ne olisivat juttuja, joita oikeasti haluamme tehdä.
Laihdutuskulttuuri panee meidät häpeämään tiettyjen ruokien syömistä. Se luokittelee itse ruoat hyviin ja huonoihin. Ja sen myötä kun syömme jotain, mikä on luokiteltu pahaksi, meistä tulee itsestämme Huonoja Ihmisiä. Vastaavasti saamme Hyvä Ihminen -pisteitä sillä, että valitsemme Hyviä Ruokia.
Laihdutuskulttuuri ei halua, että kuuntelemme kehoamme sen yrittäessä viestiä, että meillä on nälkä, väsy tai mikä tahansa muukaan fyysinen tuntemus. Syöminen, lepääminen ja liikkuminen eivät enää määrity sen mukaan, mitä tarvitsemme tai haluamme, vaan päämäärän mukaan, joka on: mitä vähemmän painat, sen parempi. Samalla se väittää, että tämä on se, mikä tekee meistä terveitä.
Ennen vanhaan ehkä toimi ajatus, että syöt mitä halua ja niin paljon kuin sinulla on nälkä, mutta ympäristömme on muuttunut. Ruokaa oli määrätty määrä ja se rajoitti liiallisen lihomisen. Mutta ei sitä kritisoitu, vaikka se pitikin ihmiset suht laihoina.
Onhan se ihan selvää, että tällä hetkellä laihoina ja normaalipainoisena pysyy vain jos oppii olemaan syömättä kaikkea mitä haluaa, niin paljon kuin haluaa. Ruuista on tehty koukuttavia. Sitä ne eivät olleet ennen. Laihdutuskulttuuri tuli siinä vaiheessa kun ihmiset olivat lihavia ja alkoivat ymmärtää ylipainon vaarat. Ja niitähän riittää ja niistä on vaikka kuinka paljon tieteellistä tutkimusta.
Suurin osa ihmisistä ei osaa syödä eikä säädellä oikein, koska jos he osasivat heillä ei olisi kaikkea sitä rasvaa kehossa mitä tällä hetkellä heillä on.
Nykyisin sitä ruokavaliota kutsutaan dietiksi tai laihdutusruokavalioksi, joka ennen oli ihan vaan tavallista ruokaa. Terveellinen vihannes ja kasvispitoinen ruokavalio on erikoisdietti monelle.
Moni ylipainoinen ja jopa todella vaikeasti lihava huijaa itseään kuvittelemalla syövänsä oikeasti oikein ja se on vain laihojen ja terveydestä puhuvien aiheuttama ongelma, että niitä kiloja on ja niitä he itse häpeävät tai he itse niistä sairastuvat.
Muut voivat kyllä leikkiä tätä ”hyväksymisleikkiä”, jossa lähes kannustetaan tähän ”jatka samalla tavalla syömistäsi ja liho vielä enemmän, me kyllä rakastamme sinua tuollaisena”. Mutta mitä rakkautta se on, kun ihminen ei pysty enää edes kävelemään omilla jaloillaan kun ylipainon aiheuttamat kivut ovat niin suuret? Tai jotain vielä pahempaa.
Ihminen itse keksii tuon, että hänestä tulee huono ihminen muiden silmissä, jos hän syö vääriä ruokia. Oikeasti hänestä tulee vain ylipainoinen muiden silmissä ja sisäisesti hän tietää, ettei se tee hänelle itselleen hyvää. Mutta addiktoiva ruoka on vielä tärkeämpää. Ei hänelle koskaan huudettaisi, että olet huono ihminen vaan, että olet läski tms. Mikä sekään ei tietenkään ole oikein.
Laihdutuskulttuuri haluaa, että syöt terveellisesti ja tarpeittesi mukaan keräämättä lisää painoa ja pääsemään eroon liiasta rasvasta, jos sitä on. Ei mitään muuta.
Mulla liikakiloja oli 10 kg ja laihduttaminen näin nelikymppisenä jo vaikeampaa. Paino alkoi laskea tasaisesti kun aloin pitää syömisestä taukoa joka päivä klo 20-08. Siis käytännössä paastoan hieman.
Napostelun tarpeeseen syön naposteluporkkanoita ja vesimelonia.
Lihaa en syö muutenkaan, ruokavalio kasvis-kala.
Vanha ketju. Turhaa enää annatte vinkkejä. luultavasti bonanza vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Muista että se 20 kg ei lähde viikossa, siihen menee tiukallakin dieetillä (ja tällä tarkoitan energiavajetta) useita kuukausia. Tulee päiviä jolloin olet epätoivoinen kun painonlasku on hidasta, mutta jatka vaan sitkeästi. Pidä kuitenkin huolta (vaalla viikottain ainakin), että paino laskee koko ajan (edes vähän), jos useita viikkoja on junnannut samasssa niin sinun pitää tehdä jotain muutoksia tavassais laihduttaa.
Mittanauha on hyvä, sillä näkee laihtumisen usein selvemmin kuin vaaálla.
Mittaa rinnanympärys, vyötärö, lantio ja reidet. Laita mitat vihkoon jne
Esim noin 20kg pudotus aluksi pudotti kaksi kokoa rintsikoista. Ympäryksestä ja kupeista siis.
Nuku riittävästi. Väsyneenä napostelee herkemmin ja tulee muutenkin tehtyä huonoja ostosvalintoja, koska tarvii sitä ruokaa/herkkuja nostamaan vireyttä, keho käy myös säästöliekillä.
Valkoinen jauho, sokeri, riisi, pasta pois. Perunaakin kohtuudella. Eli nopeat hiilarit vähemmälle. Itse syön ekan kerran vasta joskus 14.00-15.00 ja vikan about 22.00 ja paino on pudonnut aika kivasti 4 kk aikana, noin 15 kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä löytyy perunalastuja, joissa on vähemmän suolaa kuin ruisleivän 1,3% ja rasvaa vähemmän kuin ruisleivän 0,3%? Kuinka monta ruisleipää vaikkapa tavallisella voilla (rasvaa 80% ja suolaa 1,5%) voideltuna voi syödä, jotta energiamäärä vastaa perunalastupussillista?
Kunnon mättöpäivä pitää pitää aina välillä, se kiihdyttää aineenvaihduntaa
Itseäni on myös auttanut se, etten jää syyllisyyteen vellomaan kun repsahdan. Syyllisyys on tunne, joka kertoo meille jotakin omasta toiminnastamme. Se on viesti, jota voi kuunnella. Mutta ei liian ankarasti.
Päätän että seuraavana päivänä, tai edes sitä seuraavana syön ihan eri tyylisesti. Esim. liian montaa leipää en syö joka päivä.
Tykkään käydä aamusta liikkumassa. Usein juon pelkän kahvin, kun myöhemmällä aikuisiällä tajusin etten tarvitse/halua heti syödä vaan kahvi riittää herättyäni.
Älä lannistu vaikka joku viikko paino pysyykin samana. Itse olen laihduttanut ketolla/vhhlla helmikuusta asti n. 17 kiloa ja paljon on vielä jäljellä. Toivon ensi kesänä olevani normaalipainon puolella. Miehelläni on vähemmän laihdutettavaa kuin minulla, mutta hän on nyt pätkäpaastolla laihtunut 21 kiloa ja 3 on jäljellä, että pääsee 80 kiloon.